جاباما
۶۲۹۵۷۵
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

امیرعبداللهیان: هیچکس به اندازه ایران به کردها خدمت نکرد

مشاور رئیس مجلس: امریکایی ها به بارزانی چراغ سبز نشان دادند بارزانی هم از اسرائیلی ها خواسته بود که فضا را شلوغ نکنند اما انقدر.در این جریان بارزانی تنها ماند که اسرائیل مجبور شد وارد عمل شده و سکوت نکند در این شرایط هیچ کس به اندازه جمهوری اسلامی ایران به کردها خدمت نکرد.

خبرگزاری مهر: حسین امیرعبداللهیان در برنامه نگاه یک با اشاره به اثرات سیاسی راهپیمایی اربعین گفت: در شرایطی که تلاش های زیادی در منطقه و خارج از منطقه برای دمیدن در فتنه های داخلی به عمل می آید چنین برنامه ای با نام مقدس اسلام گرد یک ارزش معنوی در جهان اسلام و بین کشورهای اسلامی وحدت نظر را به وجود می اورد.

وی افزود: نباید علاقه به امام حسین را محدود کنیم بلکه علاقه به امام حسین بین سنی و مسیحی و شیعی وجود دارد. در دورانی که در سفارت بغداد بودم و در دوران صدام می دیدم که بدترین افراد پیرامون صدام نسبت به امام حسین با وجود تمام فشارها، حساسیت و علاقه داشتند هر چند در فضای سیاسی آن زمان این رفتارها سرکوب می شد.

امیرعبداللهیان گفت: مهمترین پیام و دستاورد این حرکت در داخل منطقه وحدت و در عرصه بین الملل اقتدار جهان اسلام و از همه مهمتر تقویت امنیت در منطقه است.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعفای نخست وزیر لبنان گفت: در پنج تا شش سال گذشته همزمان با مسئله بیداری اسلامی اتحاد نامیمونی بین امریکا، اسرائیل و عربستان شکل گرفت که تلاش کردند با ابزار مختلف هدف اصلی و اساسی خود را محقق کنند که از جمله آنها داعش بود.

وی افزود: در تجارب مستشاران ما شاهد بودند که در عراق و سوریه چه اقداماتی را آمریکا و سعودی ها انجام می دهند، به برکت ایثارگران مدافعان حرم حقیقتا یک توطئه بزرگ از سر منطقه و جهان اسلام حذف شد.

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حذف داعش با آنهمه توانی که از تروریست ها و ابرقدرت ها قرار گرفته بود یک حرکت عظیم بود که در طول دو تا سه سال تکلیفشان اینگونه شد. قرار بود داعش بی ثبات سازی منطقه را دستاورد اول خود قرار داده و درگیری طایفه ای و پس از آن تغییر فضای جمعیتی بر اساس طایفه ای در جهان را رقم بزند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: از دل این همه رعب و وحشت باید با یک حرکت جدید در قالب جا به جایی جمعیت ها با نگاه طایفه ای رقم می خورد . اینها وقتی درمنطقه داعش را شکست خورده دیدند رفراندوم در کردستان عراق را کلید زدند. اما مسعود بارزانی مورد استفاده ابزاری قرار گرفت.

.مشاور رئیس مجلس ادامه داد: امریکایی ها به بارزانی چراغ سبز نشان دادند بارزانی هم از اسرائیلی ها خواسته بود که فضا را شلوغ نکنند اما انقدر.در این جریان بارزانی تنها ماند که اسرائیل مجبور شد وارد عمل شده و سکوت نکند در این شرایط هیچ کس به اندازه جمهوری اسلامی ایران به کردها خدمت نکرد.

امیرعبداللهیان گفت: بعد از شکست داعش طراحان خارجی حتی فرصت ندادند بین شکست داعش و فاز تجزیه عراق و سوریه را کلید زدند و وقتی دیدند این سناریو به عمل نرسید وارد فاز لبنان شدند. البته امیدوارم آقای بارزانی برای جلوگیری از اتفاقات و سناریوهای بعدی در منطقه بگوید که این اقدامات به نفع اسرائیل و نه به نفع مردم کرد بود.

وی افزود: بیش از سه سال لبنان فاقد رئیس جمهور بود، گروههای سیاسی توافق کردند تا لبنان از بن بست خارج شود اما عربستان همیشه می خواهد لبنان را دست آویز اهداف خود قرار دهد.

مشاور رئیس مجلس گفت: سعودی ها فکر می کنند لبنان تفرجگاه عربستان سعودی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: این توهین به مردم لبنان است که نخست وزیر یک کشور را ببرید به کشور خود و آنجا استعفای وی را اعلام کنید، به دلیل نحوه برخورد توهین آمیز با نخست وزیر لبنان امروز هیچکس نمی گوید حزب الله و لبنان باعث این استعفا شد بلکه همه می گویند چرا اجازه نمی دهند وی به لبنان برگردد.

وی گفت: عربستان با این ساختار حاکمیتی فرقی نمی کند که در دوران حکومت کدام پادشاه باشد بلکه اینها با این نظام بدون اجازه آمریکا هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

امیرعبداللهیان گفت: آقای ترامپ با چالش های بزرگی در کشورش مواجه است و هنوز پایش روی زمین سفت نشده و عربستان به او تکیه کرده و ال سعود هم دچار اختلافات داخلی است در این شرایط اینها می خواهند با اتکا به هم مسائل بین الملل را مدیریت کنند و این یک فاجعه عظیم است.

وی افزود: عادل الجبیر گفته بود در کمتر از یک سال یمنی ها را با خاک یکسان می کنیم در کمتر از یک سال بعد برای ما پیغام فرستادن که می خواهیم با حوثی ها توافق کنیم اما توافق پنهانی آیا شما کمک می کنید، قرار شد ما کمک کنیم تا یک گفتگوی عادلانه صورت گیرد.این ملاقات انجام شد و قرار شد تا اطلاع ثانوی با حفظ حقوق مردم یمن سری بماند اما این اخبار منتشر شد و سعودی ها بلا فاصله بیانیه ای دادند که بین ما توافقی صورت نگرفته است. عربستان صادق نیست چون قرار بود در سه هفته یمن را نابود کند اما به جایی رسید که التماس مذاکره با حوثی ها را می کرد.

مشاور رئیس مجلس ادامه داد: اما نکته این است که عربستان همواره پای میز مذاکره به دنبال امتیازاتی بود که نتوانست در میدان آن را کسب کند.

وی گفت: سعد حریری باید در لبنان استعفا می داد، همه لبنانی به خاطر توهینی که به مردم آنها شده می خواهند وی برگردد. عمه سعد حریری و خانواده وی به خاطر نفوذی که دارند در لبنان وضعیت وی را دنبال می کنند و به سفارت ها آمریکا ،انگلیس و برخی کشورهای دیگر مراجعه کردند تا وضعیت وی را با عنوان گروگان گیری دنبال کنند. اینها به گونه ای پیگیر وضع سعد حریری هستند که انگار دنبال یک فرد گروگان گرفته شده هستند.

وی ادامه داد: طراحی صهیونیستی دوست دارد منطقه را مدیریت کند اما طرح های آنها شکست فاحش خورده اینها می خواهند در مرحله تازه برنامه های خود آرامش را در منطقه از بین ببرند. آنها زمانی منطقه را در آرامش می خواهند که اسرائیل در آرامش و بقیه کشورها حتی عربستان ویران شده و تجزیه شده باشد.

امیرعبداللهیان گفت: بین جمهوری اسلامی و لبنان صمیمیت وجود دارد، بین جریان های داخل لبنان نیز هماهنگی وجود دارد اما چون قرار نبود تاریخ مصرف داعش به این زودی تمام شود امروز تحلیل سطح پایینی از اقدام به استعفای حریری انجام می دهند که این یک اختلاف ایرانی، لبنانی و حزب الله است.

وی گفت: اینها بر روی داعش سرمایه گذاری جدی کرده بودند امیدوار بودند برای یک دهه داعش را نگه داشته، جابه جایی جمعیتی، اختلاف طایفه ای و تجزیه کشورها را دنبال کنند اما محور مقاومت معادله اینها را به هم زد، نخبگان ما بدانند که حسنین هیکل وقتی بحران در لبنان شروع شد به من گفت همه مواضع مقام معظم رهبری را دنبال می کنم، می گفت قدر رهبری را در کشورتان بدانید. همه کسانی که به ما حتی دلار هدیه می دهند نمی دانند تحولات منطقه چگونه است اما وقتی مواضع رهبری را دیدم واقعا این مواضع را جدی و دقیق دانستم.

وی گفت:جا دارد نسل جوان ما نقش رهبری را بدانند، نقش شهدای مدافع حرم در یک سرزمین غریب و همه تلاش های جمهوری اسلامی ایران ومتحدین را بدانند تا وضعی که به آشفتگی منطقه دامن می زد به سمتی برود که حرف از راه حل سیاسی بزنیم.

امیرعبداللهیان گفت: سعودی ها هنوز در منطقه ما با واقعیت عراق دموکراتیک کنار نیامدند و واقعیت دموکراسی در لبنان را هم نمی خواهند هضم کنند. در ورای کاری که انجام دادند به دنبال بی ثبات کردن لبنان هستند این را مطرح می کنند که برادر سعد حریری نخست وزیر شود تا اثبات کنند به دنبال بی ثبات کردن لبنان نیستند ضمن اینکه اگر کسی خواسته های عربستان را عملی نکند به راحتی وی را جا به جا می کنند.

وی گفت: امروز استخوان های داعش خرد شده، داعش استخوان خرد شده کارایی برای امریکا ، اسرائیل و برخی متحدانشان ندارد.

مشاور رئیس مجلس گفت: ترامپ اثبات کرد که می خواهد با عینک دلاری همه تحولات سیاسی را ببیند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه تجزیه عربستان سعودی هم به نفع منطقه نیست گفت: ما معتقدیم این اتفاق می تواند یک شروع خطرناک برای منطقه و موفقیت برای صهیونیست ها باشد اما محمد بن سلمان با شتاب زدگی کاری می کند که دستور کار صهیونیستی است.

مشاور رئیس مجلس گفت: اگر به سیستم آمریکا توجه کنیم متوجه خواهیم شد که آمریکا طرح تجزیه کشورهای منطقه را در دستور کار دارند، دستگاههای مرتبت با امریکا می دانند که نقش عربستان در حادثه ۱۱سپتامبر در کجاست. ما در حاشیه مذاکرات هسته حتی بارها مواجه بودیم با اینکه عربستان و وهابی ها در مسئله تروریسم چه نقش آفرینی برای آمریکا داشتند. بنابراین خود آمریکایی ها هم می دانند که عربستان سعودی با چنین نظام بسته ای دوام نمی آورد.

وی افزود : برخی به گونه ای حرف می زنند که انگار همه آزادی ها در عربستان بوده و فقط حضور زنان در ورزشگاه نبوده که البته این مسئله هم همچنان از سوی عربستان در حال مانور دادن است.

مشاور رئیس مجلس گفت: اینها همه چیز را برای فروپاشی مهیا می کنند و وقتی عربستان را دچار فروپاشی می کنند که به اندازه کافی سعودی ها را دوشیده باشند.

وی گفت: با اسنادی که رو شد مشخص شد سعودی ها برای جنگ سه ماهه خود را در یمن آماده کرده بودند اما این جنگ هزینه بسیاری را بر آنها تحمیل کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امریکای ترامپ و اوباما فرقی نمی کنند و اتفاقا نقض برجام در زمان اوباما رخ داد گفت: در جنگ هایی مثل یمن، سوریه و عراق آمریکایی ها به گونه ای عمل کردند که نخست حیثیت آمریکا از بین نرود و سپس آدم های و نیروهای آمریکایی هم کشته نشوند به همین خاطر داعش را از همه جا جمع کردند اینها نمی خواستند تجربه شکست در عراق و افغانستان را دوباره تکرار کنند از نظر خودشان بازی هوشمندانه ای را انجام دادند.

امیرعبداللهیان گفت: از ابتدا گفتیم یمن راه حل سیاسی دارد و همچنان هم همین را می گوییم باید همه طرف ها جلو شتاب زدگی برخی حکمای جوان را بگیرند.چرا که ثبات و آرامش نیاز منطقه ماست.

وی گفت: محمد بن سلمان بحران هایی را شروع کرد تا خود را تثبیت کند این دوران طوفانی برای قبل از اعلام پادشاهی وی است به همین خاطر گفته می شود که شاید بعد از اینکه پادشاهی خود را اعلام کند، تحولاتی را ایجاد خواهد کرد.

امیرعبداللهیان گفت: برای این نیروی جوان یک فرصتی ایجاد شده که می خواهد اصلاحات سیاسی، فرهنگی، فضای توام با دموکراسی و مبارزه با فساد اقتصادی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: جهان عرب زمانی رهبرانی چون جمال عبدالناصر، قذافی، حافظ اسد و صدام را داشت اما امروز جهان عرب فاقد یک رهبر تاثیر گذار است اما محمد بن سلمان خود را در آن قامت می بیند که می تواند یک هژمونی و اثرگذاری در جهان عرب و منطقه داشته باشد.

امیرعیداللهیان عنوان کرد: در حوزه خلیج فارس که همیشه صحبت از وحدت بوده هم یک تجزیه طلبی و جدایی را می بینیم واقعا در پی خرد شدن استخوان های داعش امروز جبهه مقاومت در بهترین شرایط خود قرار گرفته و عربستان، اسرائیل و آمریکا تاب این پیروزی را نمی آوردند. و برای تضعیف آن هرگامی را بر می دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب!!!

    • یک ایران

      همین مقدار هم که ایران کمک کرده زیاد هم هست هنوز دوران جنگ با عراق و حوادث کردستان یاد رزمندگان نرفته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج