جاباما
۶۲۹۵۷۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آیا «سعد الحریری» به پاریس منتقل می‌شود؟

منابع فرانسوی از تلاش این کشور برای کمک به عربستان به منظور حل پرونده بازداشت الحریری قبل از ارجاع آن به شورای امنیت خبر داده و تاکید کردند، سناریوی مطرح، انتقال الحریری به پاریس و وادار کردن وی به تکذیب مساله بازداشتش در ریاض است.

خبرگزاری فارس: «سعد الحریری» شنبه گذشته استعفای خود را از ریاض اعلام کرد که به دنبال آن معلوم شد این استعفا تحت فشار حکومت سعودی در چارچوب نقشه راه سیاسی است که عربستان آن را در منطقه ترسیم کرده و لبنان هم نقطه شروع آن است.

چند روزی است سخن از بازداشت الحریری به دست «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در میان است، اما تردیدها امروز شنبه با اظهارات «میشل عون» رئیس جمهور لبنان رفع شد، وی اظهار داشت که به ریاض یک هفته برای معلوم کردن سرنوشت حریری مهلت می‌دهد. عون همچنین وضعیت کنونی الحریری را خلاف توافقنامه‌های بین المللی دانست.

مساله قابل توجه این است که عون این مطالب را به دنبال بازگشت ژنرال «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان از پاریس و نشست‌های وی با مقامات فرانسوی و در راس آنها «برنار باژوله» مدیر کل امنیت خارجی فرانسه عنوان کرد؛ بخصوص که باژوله بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ سفیر پاریس در بیروت بوده و یک کارشناس مسائل لبنان شمرده می‌شود و سفر ژنرال ابراهیم تردیدها درباره پرونده بازداشت الحریری در ریاض را به یقین تبدیل کرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در این باره نوشت: «فرانسه درصدد کمک به عربستان برای پیدا کردن راه حل پرونده بازداشت سعد الحریری است و در حال حاضر این قضیه دغدغه سرویس اطلاعات خارجی فرانسه (اداره کل امنیت خارجی) به ریاست «برنار باژوله» سفیر سابق فرانسه در بیروت قرار دارد.»

منابعی فرانسوی می‎گویند که «فرانسوا گویت» سفیر فرانسه در ریاض پنجشنبه گذشته در حضور تعدادی از شخصیت‌های سعودی با الحریری ملاقات کوتاهی داشت و این تعجب آور است؛ چون گفت‌وگوهای بین دو طرف باید برای کشورهای فرانسه و لبنان و نه عربستان اهمیت داشته باشد که مقاماتی از سرویس اطلاعات عربستان بخواهند در آن حضور داشته باشند.

منابع آگاه در پاریس به «رای الیوم» گفتند که فرانسه درصدد کمک به عربستان برای ایجاد راه حل این پرونده پچیده است که به شکلی خطرناک چهره عربستان سعودی را خدشه‌دار خواهد کرد، چون بازداشت حریری نقض کنوانسیون‌های های بین المللی درباره هیات‌های دیپلماتیک و سفرهای مقامات بلندپایه محسوب می‌شود.

به نوشته این روزنامه فرامنطقه‎ای، همه بر این قضیه اجماع نظر دارند که عربستان خطر ارجاع مساله بازداشت الحریری به شورای امنیت را درک نمی‌کند، چون آن زمان دوستان و متحدانش به دادش نخواهند رسید و بازداشت یک مقام بلندپایه خط قرمزی است که هیچ کشوری با هر میزان قدرتی که داشته باشد جرات نقض آن را ندارد و می‌تواند مورد محکومیت شدید جامعه بین الملل قرار گیرد.

منابع فرانسوی گفتند که از جمله سناریوهای مطرح از سوی فرانسه برای کمک به عربستان انتقال الحریری به پاریس به منظور اقامت موقت در آنجاست آن هم به بهانه اینکه خطری جانش را تهدید نکند و این گونه داستان‌سرایی عربستان درباره دلایل استعفای حریری هم نقض نمی‌شود و بعد از آن برای انتقال نخست وزیر مستعفی لبنان به بیروت یا ماندن در فرانسه تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته این منابع به نظر می‌رسد که عربستان توافق اصولی خود را برای این معامله اعلام کرده، مشروط به اینکه الحریری سکوت اختیار کرده و هر گونه بازداشت خود در عربستان را تکذیب کند.

منابع فرانسوی می‎گویند که اداره کل امنیت خارجی فرانسه هم با حساسیت و اهتمام زیاد پرونده الحریری را دنبال می کند و مایل است به عربستان برای خروج از بن بست کمک کند کما اینکه مایل به کمک به لبنان برای حفظ ثبات این کشور است، چون پرونده لبنان بخصوص در مسائل مربوط به مسیحیان و مسلمانان اهل تسنن در اصل پرونده داخلی فرانسه محسوب می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج