جاباما
۶۲۹۶۲۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

پیام برجامی اروپا از تهران به ترامپ

کاوه زرگران؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در روزنامه ایران نوشت: وقتی توافق برجام بین ایران و کشورهای ۱+۵ منعقد شد، هیأت‌های اقتصادی بزرگی از کشورهای اروپایی به ایران آمدند. در این میان برخی‌ها نگاه بدبینانه داشتند که کشورهای اروپایی تنها به فکر در اختیار گرفتن بازار ایران هستند و نمی‌توان با هیچکدام از آنها به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک رسید.

کاوه زرگران؛ رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در روزنامه ایران نوشت: وقتی توافق برجام بین ایران و کشورهای ۱+۵ منعقد شد، هیأت‌های اقتصادی بزرگی از کشورهای اروپایی به ایران آمدند. در این میان برخی‌ها نگاه بدبینانه داشتند که کشورهای اروپایی تنها به فکر در اختیار گرفتن بازار ایران هستند و نمی‌توان با هیچکدام از آنها به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک رسید.
ولی این تفکر عمر طولانی نداشت چرا که اروپاییان به این نتیجه رسیدند که ایران باوجود تمام تبلیغات منفی، کشوری با پتانسیل بالا است. به علت اعمال سال‌ها تحریم علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، بسیاری از شرکت‌های خارجی اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران نداشتند و تصور می‌کردند ریسک سرمایه‌گذاری در کشورمان زیاد است اما با حضور مستمر و اطلاعاتی که اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در اختیار آنها گذاشت، اکنون می‌بینیم شرکت‌های اروپایی برای ورود به ایران ابراز تمایل می‌کنند.
اکنون میزبان هیأت اقتصادی ۷۰ نفره اروپا به ایران هستیم. هیأتی که ابتدای سال ۹۶ برای حضور و فعالیت مشترک در کشورمان ابراز تمایل کرده بود.با حضور فیل هوگان کمیسیونر کشاورزی و مواد غذایی اتحادیه اروپا و مقامات عالی رتبه کشاورزی و بازرگانی اتحادیه اروپا و ۴۴ انجمن و شرکت تولید کننده اتحادیه اروپا حداقل در صنعت کشاورزی می‌توان منتظر خبرهای خوش بود. در خصوص این روند و تداوم حضور شرکت‌های اروپایی باوجود رجزخوانی ترامپ علیه برجام، ۵ نکته را باید ذکر کرد:
۱- با برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان زمینه بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای دیگر ایجاد شده است لذا بخش خصوصی باید از فضای پیش آمده استفاده کند تا بتواند سطح تعاملات خود را با شرکت‌های بین‌المللی افزایش دهد.
۲- از طرفی حضور شرکت‌های اتحادیه اروپا در ایران نشانه دیگری هم دارد و آن اینکه اروپایی‌ها به برجام پایبند هستند و حملات ترامپ رئیس جمهوری امریکا هیچ تأثیری بر تصمیم‌گیری آنها ندارد. رفت وآمد شرکت‌های اروپایی نشان می‌دهد که آنها به این نتیجه رسیدند که همکاری با ایران برای آنها نیز سودمند است و تجارت جهانی تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیرد.
۳- اتحادیه اروپا در تولید محصولات کشاورزی و غذایی توانمندی‌های زیادی دارد و بواسطه موقعیت جغرافیایی و سابقه طولانی در زمینه تکنولوژی‌های نو و پیشرفته یکی از قطب‌های تولید غذای دنیا محسوب می‌شود لذا با شراکت با شرکت‌های اروپایی می‌توانیم از تکنولوژی و دستاوردهای آنها استفاده کنیم. در ۱۰ سال اخیر ارزش افزوده صنایع غذایی ایران رشدی معادل ۲۶ درصد داشته است به گونه‌ای که توانستیم در مسائل کشاورزی و تأمین نیاز داخلی تا حدودی به خودکفایی برسیم و حتی در برخی از محصولات غذایی صادرات داشته باشیم. در سال ۲۰۱۶ ایران در حدود ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات انواع محصولات کشاورزی و غذایی داشته است و از سال ۲۰۱۲ سالانه رشدی معادل ۰.۳ درصد را تجربه کرده است.اما من اعتقاد دارم باوجود روابط سیاسی با کشورهای اتحادیه اروپا، سطح روابط اقتصادی و تجاری در حوزه کشاورزی و غذایی رضایت بخش نیست.

۴- برای آنکه بتوان از فرصت پیش آمده به نحو مطلوب استفاده کرد باید شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شود.همچنین مسائل بانکی و مالی باید مورد توجه قرار گیرد تا طرفین بدون مشکل بتوانند تجارت کنند. اتصال بازرگانان به عرضه‌کنندگان اصلی کالا دراتحادیه اروپا و همچنین کاهش هزینه‌های تجارت از مهم‌ترین پیامدهای مثبت این رایزنی‌ها و دیدارهای مستقیم است.
5- توانمندی خوب ایران در تولید محصولات کشاورزی و موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه به همراه فضای امن اقتصادی انگیزه بسیار خوبی برای کشورهای اتحادیه اروپا برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنعت غذایی ایران فراهم کرده است. لذا نباید این فرصت را از دست داد بخصوص اینکه برخی از شرکت‌های اروپایی سابقه همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران را داشتند. آن دسته از شرکت‌های ایرانی اکنون شانس جوینت ونچر شدن با برترین‌های اروپا را دارند که هدف گذاری آنها فراتر از بازار داخلی باشد و به چشم اندازهای درازمدت بیندیشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این نمایش بازی کردن ها و شومن بازی ها هیچ فایده ای نداره
      این گروه هم مثل گروه های دیگه می آیند و می روند و هیچ فایده ای هم نخواهد داشت
      مردم را گول نزنید آقای روحانی!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج