جاباما
۶۲۹۶۴۰
۲۱ نظر
۵۰۰۷
۲۱ نظر
۵۰۰۷
پ

بعد از ازدواج سفید، ازدواج ساندویچی هم رسید

دو سه روزی است کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که حکایت‌ از دغدغه‌های اجتماعی یک استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران دارد. در آن کلیپ که بخشی از نشستی درباره ازدواج سفید در کانون اندیشه جوان است، خط قرمزی (البته نمی‌دانیم، شاید به زعم ما در دنیای روزنامه‌نگاری خط قرمز باشند) نمی‌ماند که ابراهیم فیاض از آن عبور نکرده باشد.

روزنامه همدلی نوشت: دو سه روزی است کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که حکایت‌ از دغدغه‌های اجتماعی یک استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران دارد. در آن کلیپ که بخشی از نشستی درباره ازدواج سفید در کانون اندیشه جوان است، خط قرمزی (البته نمی‌دانیم، شاید به زعم ما در دنیای روزنامه‌نگاری خط قرمز باشند) نمی‌ماند که ابراهیم فیاض از آن عبور نکرده باشد.
او چند سال پیش هم درباره انقلاب جنسی در ایران صحبت‌هایی داشت که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. ابراهیم فیاض را در دسته‌بندی‌های مرسوم، اهل سیاست امروز، اصولگرا می‌دانند و برخی معتقدند که با توجه به پشتوانه‌های سیاسی که دارد، می‌تواند همه آنچه را در دل و ذهنش می‌گذرد، مطرح کند. اما هرچه باشد، حرف‌های این استاد دانشگاه تهران شنیدنی است و حالا ما تلاش کردیم خواندنی‌اش هم بکنیم.
فیاض در این جلسه گفته است:
الان این ازدواج سفید بحرانی است که قشر متوسط دارد ایجاد می‌کند، بعد از آن ازدواج‌های ساندویچی است، یعنی رابطه جنسی ساندویچی. در ازدواج سفید طرفین چندمدت با هم هستند اما اگر قرار شد رابطه ... سر خیابان انجام شود، چه کسی می‌خواهد آن‌ها را بگیرد؟ چند نفر را می‌خواهند بگیرند؟ چند نفر را می‌خواهند اعدام کنند؟
حالا دیگر خانواده گران شده است چون سرمایه‌داری همه این‌ها را گران می‌کند، فقط اشراف می‌توانند در دوره سرمایه‌داری ازدواج کنند.
هنوز هم شما ببینید که در محور قدرت چه خبر است، بحث‌های آقایان در محور قدرت چیست و بحث‌های مردم چیست؟
من دقیقاً یادم است. شاه، زمانی بدبخت شد که آمد تلویزیون و گفت دقیقاً ۱۰۰ سال از غرب عقب هستیم و باید در ۱۰ سال جبرانش کنیم و شعار دروازه بزرگ تمدن را داد و یکهو، کله شد. آنقدر سرعت مدرنیسم را بالا آورد که خودش هم در آن نابود شد.
موقعی که مبنا این شد که با سرعت تمام جلو برویم، جامعه را جای خانواده می‌نشانید. موقعی که قرار شد جامعه را جای خانواده بگذارید تا پیشرفت را ایجاد کنید، اقتصاد موتور محرکه جامعه می‌شود.
جامعه‌شناسی باید خفه شود، علوم اجتماعی باید خفه شود، که خفه‌اش هم کردند، جای ما روان‌شناسی نشاندند با عرفان هم قاطی‌اش کردند. الآن نتیجه‌اش چه شد؟ الآن شده یک محافظه‌کاری اجتماعی و کسی بحث اجتماعی نمی‌کند.
کو عدالت؟ سخنرانانی همه در بحث انقلاب مانند شریعتی و بقیه، همه‌اش بحث عدالت بود و چه شد یکهو تبدیل شد به رستگاری شخص و همه‌اش در خواب و در بیداری و کی خواب دیده است کاکو؟ مملکت همه‌اش شد عرفان، هیچ‌کس روی زمین نبود، همه در آسمان‌ها رفتند.
با این روان‌شناسی به اضافه عرفان یک اشرافیتی شکل گرفت. علوم انسانی که مبنایش بر عقلانیت و دین عقلانی بود را گذاشتند کنار، یک حرکتی شروع شد و قشر متوسط حرکتی را شروع کرد. یعنی در نتیجه اقتصادی بازسازی آقایان، قشر متوسط شروع کرد به اعتراض جمعی‌اش، اما قشر پایین چه؟ با تجاوز، آتنا، اهورا و مرتب دارد می‌آید دیگر و می‌بینید که چه خبر است، یعنی ناامنی اجتماعی تا کجا آمده است.
اگر محور اقتصاد باشد، بدون جامعه، نتیجه‌اش این می‌شود. اگر نتوانیم پارادایم عقلانیت و عدالت را در جامعه با هم قاطی کنیم، جامعه ما حتماً با بحران روبه‌رو خواهد شد، آثارش هم آشکار شده است و مقدمه‌اش این تجاوزهای قشر پایین است.
ما در حال حاضر نظام آموزشی با این تکنولوژی فعلی نداریم که بچه‌ها یاد بگیرند چه کار کنند. یعنی نظام آموزشی ما یا سانسور می‌کند یا می‌گوید از آن بگذر.

آموزش اصل کار است. آموزش همگانی می‌خواهیم و آموزش تخصصی. آموزش همگانی که امروز در صداوسیما وجود ندارد، وزارت ارشادش ندارد، وزارت مخابراتش ندارد... هیچ‌کدامشان ندارند. آموزش تخصصی‌اش هم که در دانشگاه است اجازه نمی‌دهند. بگذارند کار کنیم همه این‌ها درست می‌شود. اگر راست می‌گوییم و می‌خواهیم از جهل نجات پیدا کنیم، باید مردم را از جهل نجات داد، همه مسائل با آموزش حل می‌شود؛ آموزش، فلسفه می‌خواهد، علوم انسانی می‌خواهد، که این‌ها هم خبری ازشان نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه همه مشکلات را میفهمنن و میگن ولی کسی نیست آستین بالا بزنه و کار اجرایی مفید بکنه

      پاسخ ها

      • امیر

        شما کاملا درست گفتید ، همه مشکلات رو میفهمند . اما کسانیکه باید مشکلات رو حل و فصل کننده منبع درامدشون ایرانه ولی سیتی زن اروپا وآمریکا هستند بچه هاشون امریکا و اروپا زندگی میکنند . منظورم مسئولان به ظاهر مسئولی هستند که ..... . یادمون باشه چپ و راست نداره ....

      • بدون نام

        راهکاری که چنین افرادی بدهند چیه؟! شوهر دادن دخترها در سن پایین و رواج دادن صیغه و چند زنی .

    • محمود

      من نمیدونم چطور این استاد دانشگاه تهران شده! ... ازدواج سفید مربوط به قشر متوسطه و پایین جامعست؟.... معلومه هیچ دانشی از مردمشناسی در جامعه ی ایران نداری ... بدبخت به دانشجوهایی که باید چرندیات شما رو گوش بدن

    • reza

      دمش گرم! بعد از مدتها چند کلمه حرف حساب شنیدم.

    • بدون نام

      ساندویچ با ...

    • بدون نام

      ببخشید نون اضافه هم میدن خخخخخخخ

    • بدون نام

      حرفاش سروته نداشت
      بااین همه کارشناس ومتخصص نمیدونم چرا همش درجا میزنیم،البته درجا که نه،عقبگرد میکنیم

    • بدون نام

      دیگه دیره...

    • بدون نام

      اقا جان این مهم نیست
      ازهمه مهمتر این هست کیهان دو روزه چاپ نشده!!!!!!!!
      متوجه هستی؟؟؟؟؟؟؟؟
      حالا مدام بگو ازدواج سفید و ساندویچ و پیتزا و نون خشک و .......

    • بدون نام

      رییس مرکز تحقیقات آندومتریوز

    • بدون نام

      همش ازفقروبیکاری وطن وهم وطنانمون دیگرامنیت جانی و مالی واجتماعی نداریم بیش از۳۰درصدسرپرست خانوادهافقیروبیکارن خوب انتقال پیدا می‌کنه به بچهاشون واین فاجعس ۲۰ملیون جوان به خاطرفقروبیکاری. نمیتونن ازدواج کنن عصبی وروانی و محتاط ...جرم وجنایت میش وهرجاهم میری افغانی افغانی کارهایشان کردن شرم اور

    • بدون نام

      شمابرید دزدیهاتو نو بکنید چیکار به ازدواجها دارید ... بااین مملکت داری تون

    • بدون نام

      منم باید خواب ازدواج رو ببینم

    • بدون نام

      ازدواج سفید مربوط به تهران هست ، در شهرستان من ندیدم، البته در شهرستانها هم فساد در حد عالی وجود داره و به نسبت وسعت و جمعیت شهر میاد پایین
      ضمن اینکه جامعه به طرف شهوت و لاابالگری رفته ، هرچیزی زیاد بشه زدگی میاره
      ضمنا اگر کسی رطب بخوره ، اون هم در حد زیاد ، مردم رو از رطب نهی کنه ، نتیجه ش میشه این که ، مردم میگن چرت میگه
      متاسفانه قداست اصول دینی از بین رفته

    • بدون نام

      حرفا شون موافقم واقعا جامعه نیاز به آموزش داره ولی اونایی که در راس هستن سرشون رو کردن زیر برف و نمیخوان چیزی ببینن یا بشنون

    • بدون نام

      چی میگی آقا به اصطلاح استاد دانشگاه

    • بدون نام

      برید یه نگاه به بقیه حرفها و سخترانیهاش بندازید
      چیزی که جامعه رپ به این وضع کشید همین راهکارهای ابلهانه بود
      تنها حرف درست تو این متن بحث گران شدن خانواده و مشکلات مالی بود
      در ضمن تا اونجاییی که من تو تهران میبینم و نمونه هایی که از نزدیک دیدم ازدواج سفید کاملا در قشر مرفه و ثروتمند تهرانی رواج داره

    • ایرانی

      یکی بمن بگه ازدواج یک وزن رضایت طرفین است واحتیاج به هیچ شخص روحانی ویاغیر روحانی ندارد دختر وپسر درموقع ازدواج شرایطی برای هم دارند مثلا خرج زندگی راباهم بدهند بچه نمیخواهند مثل خیلی هاخوب زندگی میکنند وفقط دردفترخانه ثبت نمیشه مثل ۱۴۰۰سال پیش خیلی سریع ازهم جدا وهرکی سرکارخودشان میروند نه شیر بهایی. نه جهیزیه‌ای .نه عروسی پرخرج نه ماه عسل شمال وخارج نه کادویی از طرف فامیل

    • اااآا

      همچین میگن استاد دانشگاه تهران که انگار تخم دوزرده طلا می کنه.
      همه مشکلات ما از همین به ظاهر استادهای دانشگاه تهرانه
      بیسواد های بیشعوری که به جای تحقیق و بررسی علمی و حقیقی مسایل جامعه، به فکر سوء استفاده از دانشجویان بیچاره هستند. به فکر گرفتن پروژه های میلیاردی اند. به فکر ۹ تا خانه خریدن و ....
      این استادنما هم بودجه گرفته این ها را میگه.
      مسئولین اگه دزدی می کنند در کنارش به ظاهر هم شده یه کارهایی انجام میدن
      اما این استاتید دانشگاه هیچ خاصیتی ندارند. یکی پیدا نشده حرف نو و تازه ای بزنه. همه تحقیقات و کتابهای غربیها را کپی کردن و با صلوات تحویل جوونای بیچاره می دهند. آسمون را هم گذاشتند استاد دانشگاه تهران!!!!!
      ما خودمون دانشگاه تهران بودیم و دیدیم ....
      همه مشکلات ما از همین دانشگاه تهرانه
      انشاءالله خراب شه

    • بدون نام

      عیبه چه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج