۶۲۹۶۷۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

رهامی: اصلاح طلبان با مراجع دیدار دارند

رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شخصیت‌ها و نهادهای موثر معطوف به امسال نیست و سال‌های گذشته هم دیدارهایی صورت گرفته بود، اما خبری که محسن رهامی از دیدار اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری داد، امیدهای زیادی را در دل حامیان جریان اصلاحات و دلسوزان کشور زنده و ادعاهای دلواپسان را باطل کرد.

خبرآنلاین: رایزنی‌های اصلاح‌طلبان با شخصیت‌ها و نهادهای موثر معطوف به امسال نیست و سال‌های گذشته هم دیدارهایی صورت گرفته بود، اما خبری که محسن رهامی از دیدار اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری داد، امیدهای زیادی را در دل حامیان جریان اصلاحات و دلسوزان کشور زنده و ادعاهای دلواپسان را باطل کرد.
دیدارها با مراجع و بزرگان هم همیشگی بوده است، مانند سال ۹۴ که برخی اصلاح‌طلبان با فقهای شورای نگهبان دیدار کردند و محمدرضا تابش درباره آن دیدار گفته بود: «بزرگان جبهه اصلاح‌طلبان همواره با این تعاملات و نشست‌ها توصیه و تاکید داشتند تا اگر ابهاماتی در ذهن فقها یا حقوقدانان شورای نگهبان وجود دارد، رفع شود؛ هرچه‌ این دیدارها بیشتر شود و ارتباطات و تعاملات نزدیک‌تر باشد، می‌تواند به رفع شبهات کمک کند تا انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم داشته باشیم.»
دیدارهای اصلاح‌طلبان با مراجع و بزرگان قم و نهادهای تصمیم‌گیر مانند شورای نگهبان در گذشته هم جریان داشته است، مثلا در همان سال ۹۴ و پیش از انتخابات مجلس، محسن رهامی در پاسخ به سوالی در خصوص دغدغه اصلاح‌طلبان برای عدم تایید صلاحیت‌های احتمالی در انتخابات پیش رو گفت: «کمیته رایزنی و تعامل در جبهه اصلاحات تشکیل شده که وظیفه‌اش برقراری ارتباط با اعضای شورای نگهبان و دیگر موثرین است؛ از قبل هم کار‌هایش را شروع کرده بود، و ملاقات‌هایی هم داشت که امیدوار‌کننده بود؛ همه اصرار دارند که کار این کمیته ادامه پیدا کند.»
اما جریان رقیب رابطه مثبت اصلاح‌طلبان با این نهادها و بزرگان را به‌نفع خود نمی‌داند و بارها در جهت تضعیف این روابط برآمده است، چنان‌که یکی از سایت‌های دلواپس در سال ۹۱ نوشت: «اصلاح‌طلبان پیش از این در تلاش بودند تا به وسیله ارتباط‌گیری با دفاتر برخی مراجع در قم، اعتبار ازدست‌رفته خود را در میان این قشر تاثیرگذار در جامعه ‌ایران احیا کنند که با بی‌توجهی مراجع تقلید یک‌بار دیگر تیرشان به سنگ خورد» که واقعیت چنان نبود و در آن سال در دفاتر مراجع به روی اصلاح‌طلبان باز بود و در جلساتی به عملکرد دولت مطلوب دلواپسان، یعنی دولت احمدی‌نژاد نقدهای جدی وارد شده بود.
روایت رهامی از دیدار با مراجع و نهادها
دیروز محسن رهامی گزارشی از رایزنی‌های احیر اصلاح‌طلبان با مراجع و نهادهای تاثیرگذار ارائه کرد. او به خبرآنلاین گفت: « تلاش کردیم که با گفت‌وگو و مذاکرات کار را به جلو ببریم. سفرهای متعددی هم تاکنون به قم داشتیم و با برخی از مراجع و علما و اعضای شورای نگهبان جلساتی برگزار کردیم. تلاشمان این است که فضای مناسب را فراهم کنیم که البته تاحدود زیادی موفق هم بودیم. ما بنای این گفت‌وگوها را از سال ۹۱ گذاشته‌ایم.
در آن زمان هم، بنده و دوستان شهر به شهر و استان به استان رفتیم، در کنارش هم با بعضی از مشاوران رهبری انقلاب و با بعضی از اعضای شورای نگهبان و مراجع تقلید دیدارهایی داشتیم و موفقیت نسبی خوبی هم ایجاد شد. همین فضای مجلس فعلی و حتی گشایشی که در قضیه ملاقات‌های کاندیداهای ۸۸ حاصل شده و تا حدی کاهش یافتن فشاری که روی بدنه اصلاح‌طلبان کشور بوده، محصول همین حرکت اعتدالی و صلح‌جویانه و میانجی‌گرایانه‌ای بوده که بنده و خیلی از همفکرانم داشته‌ایم.»
وی در پاسخ به این سوال که جدیدا با شخص رهبر انقلاب هم دیداری داشته‌اید، اظهار داشت: «چند ماه پیش ملاقاتی با شخص مقام معظم رهبری داشته‌ایم که آثار این ملاقات به‌تدریج در فضای سیاسی کشور خود را نشان خواهد داد.» وی در مورد نتایج دیدار با مراجع توضیح داد: «آنها پادرمیانی کردند و در بخش‌هایی قول دادند که خود راسا اقدام کنند. حتی برخی از مراجع تقلید قول دادند که اگر لازم باشد، تلفنی یا حضوری با رهبر انقلاب، مسائل مربوط به حصر و موضوعاتی را که در مورد فعالیت اصلاح‌طلبان وجود دارد، مطرح کرده و در این زمینه مساعدت کنند. این اقدامات آثار خیلی خوبی داشت.
هفته پیش هم که در قم حضور داشتم، این موضوع را اعلام نکردم. آنها تاکید دارند که‌ این ملاقات‌ها خیلی عمومی نباشد و با جمعیت زیادی صورت نگیرد، به همین دلیل این دیدارها محدود انجام می‌شود.» رهامی درباره دیدار با اعضای شورای نگهبان هم گفت: «تقریبا با اکثر آنان انجام شده است. مخصوصا در دو سه سال اخیر و در زمان انتخابات مجلس دهم این جلسات بیشتر هم شد. اگر آن جلسات و اقدامات نبود، مجلس فعلی هیچ‌فرقی با مجالس هشتم و نهم نداشت. اگر ملاقات‌ها و اقدامات مجدانه و دلسوزانه نبود و همچنین اگر پیگری‌هایی که از طریق مشاوران مقام معظم رهبری و به‌خصوص مراجع تقلید انجام گرفت، صورت نمی‌گرفت، فضا برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم آماده نبود.» رهامی درباره دیدار با سپاه توضیح داد: «اینکه ما با نهادها مذاکراتی را در مورد مسائل مختلف داشته باشیم در نفس امر، ضرری ندارد.
اما اینکه ما برویم و با جریان سپاه بنشینیم و گفت‌وگو کنیم، مثلا برای بستن لیست انتخاباتی، همانند یک حزب و تشکل سیاسی، اصلا صحیح نیست، زیرا هم طبق قانون و هم طبق نظر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی و هم نظر مقام رهبری، نیروهای نظامی و انتظامی از فعالیت‌های سیاسی رسمی منع شده‌اند. بنابراین ما اگر به‌عنوان جریان سیاسی بخواهیم از جایگاه یک حزب با نظامیان گفت‌وگو کنیم، به‌عنوان یک جریان سیاسی و جناحی، این کار درستی نیست.
درست نیست که به‌عنوان یک جریان سیاسی دور میزی بنشینیم که یک طرف آن فرماندهان نظامی و سرهنگ‌ها و سرتیپ‌ها باشند، مثل دو جناح حزبی و سیاسی؛ هیچ‌جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست، ولی برای همفکری و هم‌اندیشی در خصوص حل برخی معضلات کشور می‌توانیم با برادرانی که سال‌های سال تجربه طولانی درحل مشکلات دارند، صحبت کرده و چاره‌اندیشی کنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج