جاباما
۶۲۹۷۱۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

آقای باهنر! لاریجانی و ناطق دیگر اصولگرا نیستند

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: محمدرضا باهنر از مهم‌ترین چهره‌های جریان راست ایران است. کسی که به لابی کردن مشهور است. بسیاری بر این باور بودند بسیار از تصمیمات مهم مجالس مختلف در ایران حاصل لابی‌های محمدرضا باهنر است. او ۷ دوره نماینده مجلس بوده است.

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: محمدرضا باهنر از مهم‌ترین چهره‌های جریان راست ایران است. کسی که به لابی کردن مشهور است. بسیاری بر این باور بودند بسیار از تصمیمات مهم مجالس مختلف در ایران حاصل لابی‌های محمدرضا باهنر است. او ۷ دوره نماینده مجلس بوده است.

باهنر با این ویژگی‌ها در حال رایزنی با ناطق نوری است تا او را به فضای سیاسی کشور بازگرداند. ناطق نوری که بعد اتفاقات سال ۸۸ با اصول‌گرایان قهر کرده است. باهنر می‌گوید به زودی خبرهایی از بازگشت ناطق به فضای سیاسی کشور خواهد شنید.

این فعال سیاسی اصول‌گرا بر این باور است که ناطق نوری همچنان یک اصول‌گراست و اصلاح طلب نشده است. در بخشی از گفت‌وگوی او با روزنامه اعتماد آمده است:« اصلا اينطور نيست كسي فكر كند آقاي ناطق اصلاح‌طلب شده يا آقاي روحاني اصلاح‌طلب شده است. يا مرحوم آقاي هاشمي اصلاح‌طلب شده. اصلا چنين چيزي نيست. من مي‌گويم نه. خاستگاه آقاي ناطق و فلزش، اصولگرايي است. ممكن است از بعضي رفتارهاي ما و امثال ما دلخور باشد، اما آقاي ناطق، اصلاح‌طلب نيست به معناي عرفي آن. بعضي فكر مي‌كنند نه، مثلا آقاي ناطق، آقاي روحاني، آقاي لاريجاني و آقاي هاشمي، مواضع‌شان با رییس دولت اصلاحات يكي شده است.»

شاید باهنر راست بگوید و ناطق، لاریجانی و حتی روحانی اصلاح طلب نشده‌اند اما قطعا دیگر اصول‌گرا نیستند. راست‌گرایان باید بپذیرند که دیگر بسیاری از چهره‌های مطرح مانند ناطق و لاریجانی تعلقی به اصول‌گرایی ندارند و راه خود را از آنها جدا کردند.

اتفاقات انتخابات مجلس دهم را به یاد بیاورید. لاریجانی در ایام انتخابات در حالی که هر دو جناح می‌خواستند او را به نام خود سند بزنند، اعلام کرد مستقل وارد صحنه شده است.

فضای سیاسی ایران در حال یک دگرگونی بزرگ است. ادبیات سومی جدا از گفتمان اصول‌گرایی و اصلاح طلبی در ایران آغاز شده است به نام اعتدال گرایی.

روحانی، ناطق، لاریجانی در این گفتمان تعریف می‌شوند. گفتمانی که لیدر بزرگ آن یعنی هاشمی رفسنجانی آن را معماری کرد.

ناطق نوری اگر هم بخواهد به صحنه سیاست بازگردد به آغوش اصول‌گرایان باز نخواهد گشت. او اگر به صحنه سیاست بازگردد با گفتمان اعتدال بازخواهد گشت.

ناطق نوری هیچگاه به سمت کسانی نمی‌رود که او را طرد کردند و حتی گفتند ناطق دیگر اصول‌گرا نیست. رییس سابق مجلس دست بیعت به کسانی نمی‌دهد که به خاطر خفظ احمدی نژاد از او گذشتند. ناطق نوری از اصول‌گرایان دلخور است. از اصول‌گرایانی که بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی به جای رفتن به پیش هاشمی و ناطق، به سراغ آیت‌الله مصباح یزدی رفتند و تصمیم گرفتند او زعیم اصول‌گرایان شود.

نکته جالب اما این است که اشتراکات گفتمان اعتدال با جریان اصلاحات بیش از جریان اصول‌گرایی است. برجام نمونه بارز این معناست. اعتدال‌گرایان برخلاف اصول‌گرایان بر این باور هستند که برجام فرجام خوبی برای ایران خواهد داشت. در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز آنها هم قدم با اصلاح طلبان هستند.

همانطور که در بالا اشاره شد، فضای سیاسی کشور شاهد گفتمان اعتدال گرایی است. گفتمانی که به عقیده نگارنده نامزدی مجزا از اصلاح طلبان و اصول‌گرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خواهد داشت. در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ نیز شاهد حضور پررنگ این جریان خواهیم بود.

به نظر می‌رسد باهنر و دوستانش باید برای آینده سیاسی خود به فکر افراد دیگری باشند. آنها نباید بر روی دیوار ناطق و لاریجانی یادگاری بنویسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      نه که نه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج