۶۲۹۷۶۰
۳۵ نظر
۵۰۷۱
۳۵ نظر
۵۰۷۱
پ

چرا محسن چاوشی خواننده خیلی خوبی نیست؟

بهنام مظاهری در روزنامه هفت صبح نوشت: نمی دانم چرا، اما اگر قرار باشد بین محسن چاوشی و محسن یگانه یکی را انتخاب کنم آن یک نفر محسن یگانه خواهدبود.

بهنام مظاهری در روزنامه هفت صبح نوشت: نمی دانم چرا، اما اگر قرار باشد بین محسن چاوشی و محسن یگانه یکی را انتخاب کنم آن یک نفر محسن یگانه خواهدبود.
هر دو محسن کارشان را با هم آغاز کردند اما چاوشی از همان اول هم فاز متفاوت بودن در موسیقی را برداشته بود، این را می شد از انتخاب شعرهای آلبوم اول و دومش که سراغ آثار حمید مصدق رفته بود هم فهمید. البته تفاوت اصلی ترین شاخصه کار هر دوی آنها بود که تا امروز توانستند در مارکت موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشند، اما به طور کلی جنس نگاه این دو به موسیقی کاملا قرینه هم است و شاید به همین خاطر هم بود که در اواسط فعالیت حرفه ای شان متوجه این نکته شدند و هر دو در مسیری جدا پا گذاشتند.
چرا محسن چاوشی خواننده خیلی خوبی نیست؟
اگر به کارهای گذشته تا امروز محسن یگانه گوش کنید حتما متوجه پیشرفتش خواهید شد. یعنی این طور بود که در اوایل دوران کاری اش با شلوار راحتی جلوی پنجره گیتار می زد و فالش می خواند و فایل تصویری اش هم بیرون می آمد، اما امروز می بینید که ترانه هایش را خودش می گوید (و دایره واژگان وسیعی هم دارد)، خودش آهنگ سازی می کند، تنظیم کارهایش هم به عهده می گیرد و با نرم افزارهای حرفه ای موسیقی (که یادگیری اش در حد یک خدمت اجباری سخت است) در حد یک تنظیم کننده حرفه ای کار می کند، خودش می خواند و میکس و مستر قطعاتش هم باز خودش انجام می دهد.
یعنی شما اگر تا چندوقت دیگر کامیون پخش محصولات فرهنگی را دیدید که راننده اش شبیه محسن یگانه بود شک نکنید خودش بوده که در حال پخش مویرگی آلبومش به سراسر نقاط ایران است. او تا این حد روی صفر تا صد آلبوم هایش از تولید تا رسیدن به دست شنونده ها تعصب و البته کنترل دارد.
اما چاوشی داستانش فرق می کند، او تبحر زیادی در چیدن درست اجزای تشکیل دهنده یک اثر صوتی دارد، فقط برخلاف یگانه که تفاوت را در روح و حس یک قطعه موسیقی می داند، چاوشی فکر می کند که کانسپت یا مفهوم اثر است که حرف برای گفتن دارد. بیراه هم نیست، اما دقیقا تفاوت او با یگانه همین جاست که آشکار می شود. آن هم به این صورت که چاوشی کارش بیرون می آید، همهمه ایجاد می کند، همه می گوییم: وای دیدی چی گفت؟ اما یک ماه بعد توی ماشین مان محسن یگانه پلی می کنیم. چون اساسا حال نمی دهد که یک نفر شبیه معلم ها با شعرهای مولانا و وحشی بافقی و حسین صفا هی به ما درس بدهد!
اصلا شما بر فرض محال هم که شده فکرش را بکنید، یک روز حسین صفا از خواب بیدار شود و دیگر دلش نخواهد با چاوشی کار کند، یا مثلا روح مولانا بالاخره بعد از این که می بیند همه کارهایش توسط چاوشی خوانده شده به ستوه بیاید و از طریق روح شمس تبریزی که وکیل تام الاختیار مولانا در این موارد هم هست، به تبعیت از اردلان سرفراز، شکایت خود را به دستگاه قضایی ببرد. آن وقت چاوشی چکار کند؟
البته که چاوشی هم تنظیم می کند و ترانه و ملودی بعضی از کارهایش هم خودش می نویسد، اما با یک نگاه دقیق تر حتما متوجه می شوید که عمده کارهایی که پروداکت و تولید خودش بوده از لحاظ موسیقایی آثاری ساده محسوب می شوند و شاید تنها به این خاطر خاص به نظر می آید که چاوشی پشت میکروفنش بوده. نمونه اش همین قطعه «رفیقم کجایی» که از لحاظ تنظیم و ترانه و ملودی کاملا ابتدایی (اگرچه حتی زیبا) است. در مقابلش هم قطعه «بهت قول می دم» محسن یگانه که هم فرم ملودی و تنظیم و هم تکنیک هایش در خواندن این اثر به ظاهر ساده به نظر می رسد اما در اصل این طور نیست.
موضوع قابل بحث بعدی اجرای زنده است، محسن یگانه از روزی که مجوزش را گرفت مثل هر خواننده حرفه ای دیگری می آید روی استیج، قطعاتش را دقیقا شبیه همان ضبط استودیویی اش می خواند، پولش را هم می گیرد و می رود و دستش هم درد نکند اما محسن چاوشی هنوز برای مخاطبانش شکل یک هندوانه دربسته می ماند. با اینکه سال هاست سر اینکه می تواند همان صدایی که از او در کارهایش می شنویم را در لایوش بشنویم یا نه بحث و گفت و گو می شود، او همچنان اعتقاد دارد که نه من از اجرای زنده خجالت می کشم و کنسرت نمی گذارم.
همه منتقدان چاوشی می گویند که او نمی تواند همان صدای خش دارش را در استیج زنده تحویل مخاطب بدهد. بیایید قبول کنیم که می تواند همان صدا را به مخاطب تحویل دهد اما نکته اینجاست که چاوشی هنگام خواندن عضلات گلویش را به شدت درگیر می کند و این شاید بتواند کانسپت مورد نظرش را در یک قطعه استودیویی ایجاد کند اما در یک اجرای زنده قطعا مشکل ساز خواهدشد، چرا که این کار در خوانندگی کار استیبل و پایداری نیست.

در نهایت و با تمام این حرف ها، با این که خودم را مخاطب هر دو محسن می دانم اما فکر می کنم محسن یگانه از چاوشی روتر بازی می کند و همواره درصدد جبران کاستی هایش (توسط خودش) در موسیقی بوده و این را می توان از مرور دوباره آثارش هم متوجه شد. این که یک خواننده بتواند روی پای خودش بایستد و سال ها هم هیت بماند به خودی خود نشان می دهد که پا در مسیر درست تری نسبت به دیگران گذاشته. شاید برای همین باشد که بین دو محسن، یگانه را انتخاب می کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی با موجوداتی مواجهیم که میخوان به هر قیمتی شده، حتی در قالب موسیقی پاپ هم اشعار بزرگان شعر و ادب ایران رو برنمیتابن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف شما کاملا درسته.
        نویسنده علاقه شخصی خودش را دخیل کرده. من خودم هر بار که آهنگهایی با اشعار شعرای بزرگ رو گوش میدم هر بار برای من تازگی داره چون شعر بسیار عمیق و فلسفی هست. ولی شعرهای دوزاری بعضی خواننده ها واقعا حرفی برای گفتن نداره.
        ضمن اینکه چند نفر از بزرگان موسیقی پاپ مثل سیاوش قمیشی، عارف و زنده یاد حبیب کارهای محسن چاوشی رو تایید کردند.
        حبیب که خودش آهنگساز قهار و بزرگی بود در مصاحبه ای با مجلات داخلی گفته بود که «ملودی» چاوشی بین کسانی که در ایران کار میکنند بهترینه...

    • بدون نام

      یکیشون آبگوشته و اون یکی چلو کباب سلطانی!
      هر دو غذا خوشمزه ولی با همدیگر متفاوت.
      مقایسه این دو با هم درست نیست

    • بدون نام

      به هیچ خواننده ای نمیشه گفت خوب یا بد هر کدوم موافق و مخالف های خاص خودشون رو دارن حتی تتلو هم خواهان داره

    • بدون نام

      محسن چاووشی خواننده خوبی نیست؟ مثل اینکه حالت خوب نیست چاووشی واقعا در کارش ابتکار داره

    • ساسان

      نویسنده محترم این نظر شخصی شماست و محترم است اما شما در جایگاه کارشناسی موسیقی و آواز این دو بزرگوار قطعا نیستید و اگر هم دلنوشته ای اینگونه دارید ، بروید برای بچه محلهایتان بازگو کنید ، روزنامه رسمی جای این گونه حرف های سبک و اینکه من دلم این و موخاد و اونو نوموخاد نیست .
      خوب همانطور که بنده کما فی السابق نیامدم به زور به جنابعالی آهنگ های محسن چاوشی بدهم گوش کنی شما راحت باش و با ولوم بالا آهنگ های آقای یگانه رو استماع بفرما .
      برای من نوعی که در این زمینه اطلاعات بسیار اندکی دارم ، همین که صدایی در زمینه موسیقی پاپ به ظهور رسیده که بسیار قشنگ میتونه اشعار ظریف و دقیق اساتید ادب و عرفان همچون مولانا رو به گوش من برسونه ، بسیار ممنونم و ایشون از دید من یک پدیده محسوب میشوند . با تشکر .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم آقای مظاهری کارشناس موسیقی هستن. قطعا شما در سطحی نیستید که ایشون نقد کنید این حرفا هم دلنوشته نیست اسمش نقد نمیدونی بدون .

    • مصطفی

      تو از کجا پیدات شد دیگه

    • مسعود

      هر دو خواننده های بسیار خوبی هستند و مقایسه انها با هم کاملا اشتباه است چون رنگ صدای انها و حس درونی انها کاملا متفاوت است اینکه جدیدا چاووشی در جواب شایعات گفته بود تا سیاست های تلویزیون عوض نشه هیچوقت در تلویزیون نخواهم خواند باعث این نقد تند در روزنامه معلوم الحال شده... کاشکی همیشه بدور از تعصبات سیاسی نقد کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا مردم ما همیشه همه چیو سیاسی میکنن.یکم تحمل نقد داشته باشیم بد نیست

    • شادی

      محسن چاوشی پیشرفت نداشته؟هه! عجب نقدسطحی و ظاهربینانه ای شما کردی..جای تعجب داره.. بقول خود چاوشی این نیزبگذرد..

    • رضا

      مقایسه این دو قیاس مع الفارقه!
      بله،میشه محسن یگانه رو با بقیه خواننده های خوبمون مقایسه کرد،ولی سبک کار محسن چاوشی واقعا متفاوته...بنظرم اون حسی که محسن چاوشی موقع خوندن ترانه هاش به شنونده منتقل میکنه رو کمتر کسی از بین خواننده ها بتونه از پسش بر بیاد.
      گرچه با کل تحلیلتون مخالفم ولی براش احترام قائلم و برای شما آرزوی موفقیت میکنم!

    • رضا

      مقایسه این دو قیاس مع الفارقه!
      بله،میشه محسن یگانه رو با بقیه خواننده های خوبمون مقایسه کرد،ولی سبک کار محسن چاوشی واقعا متفاوته...بنظرم اون حسی که محسن چاوشی موقع خوندن ترانه هاش به شنونده منتقل میکنه رو کمتر کسی از بین خواننده ها بتونه از پسش بر بیاد.
      گرچه با کل تحلیلتون مخالفم ولی براش احترام قائلم و برای شما آرزوی موفقیت میکنم!

    • رضا

      نظرتون محترمه!!!

    • بدون نام

      تو خوبی بشین صندلی جلو

    • بدون نام

      من بجز موزیک دهه پنجاه تقریبا با موزیک هیچکدوم اینا حال نمیکنم ....ولی صدای محسن یگانه مشخص ساختگی .....صدای خواننده خوب موقع خوندن با صحبت کردنش باید یکی باشه و بالطبع صدای چاوشی اصلا طبیعی نیست .....اینو من نمیگم خیلی از کارشناسا میگن ولی حیف که سلیقه موسیقایی مردم ضعیف شده

      پاسخ ها

      • مسعود

        جدیدا خواننده معروف اقای عارف گفتن از خواننده های داخلی کار اقایان چاووشی و همچنین محسن یگانه رو میپسندن و ادامه داده بود تحریرهای محسن یگانه بی نظیر هستند کسی باید نقد کنه که خودش صدای زیبایی داشته باشه... من عاشق هر دو محسن هستم و از صدایشان لذت میبرم..

    • بدون نام

      چاووشی اصلا صدای خوبی نداره
      فقط شومن بازیه
      اصلا این آقا به درد خوانندگی نمی خوره
      فقط الکی اسم در کرده

      پاسخ ها

      • ماه شید

        الکی؟؟ عجججججججججججببب
        میتونم بپرسم تعریفت از خوانندگی چیه؟؟؟

    • بدون نام

      واقعا چنين متني تو روزنامه رسمي كشور چاپ شده؟! متاسفانه سطحي تر از متن هاي تلگراميه! يعني چي اخه من اينو مي خوام اونو نمي خوام!!!

      دو نفر دارن زندگيشون رو مي كنند تو راهشون هم موفق اند بالطبع نقاط ضعف و قوت زيادي هم دارند ولي اين نوشته ها جز دوبهم زني و ايجاد حاشيه چه نفعي واسه موسيقي مملكت داره اخه؟! اگه به سليقه شخصي باشه منم مي نويسم احترام زيادي واسه محسن يگانه قائلم ولي محسن چاوشي رو انتخاب مي كنم چون دلم مي خواد:)))

    • بدون نام

      حسن چاووشي رو نديدم كاراش هم متفاوته ولي محسن يگانه خيلي خيلي كنسرتش حس خوبي به ادم ميده و خيلي هم محترم بودن

    • بیتا

      ادم باید خودش عاقل باشه من واقعا صدای اقای چاوشی رو دوست دارم شما یی که روم به دیوار نقد مینویسی اصلا هیچی نمیفهمی که دونفر رو با هم مقایسه میکنی

    • بدون نام

      این یه تحلیل نیست یه نظر و سلیقه شخصیه این دو نفر کارشون با هم متفاوته دلیل نمیشه چون اسمشون محسنه بیای با هم مقایسه سلیقه ای انجام بدی
      در ضمن محسن چاوشی خیلیم خوبه حداقل یه کاری کرده عامه مردم با اشعار بزرگانی چون مولانا آشنا بشن

    • بدون نام

      تیتر اشتباه انتخاب شده به نظر من تیتر (چرا محسن یگانه خواننده خیلی خوبی است) به نظر نویسنده نزدیکتر است.

    • بدون نام

      اصلنن خواننده خوبی نیس اصصلن..

      پاسخ ها

      • سید داود عمرانی

        کسی که تتلو گوش میده نمیتونه صدای کسی دیگه رو درک کنه

    • بدون نام

      کار هر دو خواننده خوبه و هردو طرفدارهای خودشونو دارن اما این نقد اصلا نقد کارشناسی شده ای نبود و سلیقه ای بود...
      واسه خواننده ای که موقع خوندن روح و احساسشو به طرز فوق العاده ای با اهنگ هماهنگ میکنه و چینش خاص کلمات در هر قطعه ای که اجرا میکنه در یک محیط با حضور چند هزار نفر شاید هم امکان پذیر نباشه....موسقی خاص صدای خاص اجرای خاص قطعا نیاز به مکان خاص هم داره....سالن های شلوغ ما با اون همه سر وصدا جای اجرای خیلی خواننده ها میتونه باشه و اجرا میکنن اما اون فضا نه مال اقای چاوشیه نه مال طرفدار های چاوشیه....من خودم به شخصه که طرفدار اقای چاوشی ام اگه قرار باشه داخل یک سالن باشم چندتا خواننده اجرا کنن ترجیج میدم هر کی غیر چاوشی اجرا کنه....اخه اون فضا مال این خواننده نیست...تو اون فضا شاه مقصود اجرا بشه یا خداحافظی تلخ...محسن چاوشی بجز اینکه خواننده حرفه ای هست اخلاق حرفه ای و انتخاب های حرفه ای و به موقعش تو این سالها نشون داده که هر کاری که داره میکنه سنجیده و اگاهنست....

    • علیرضا

      کی هستی که میگی چاووشی خوب نیست اون خوبه اس.کل نظرت رو بکو .....دیگه هم ننویس راجب کسی ممنون میشیم

    • مجید

      سلام اقای وحید مظاهری بیسواد تو کوچکتر از انی هستی راجب محسن چاووشی نظر میدی خودت هیچی بارت نیست از موسیقی

    • چاوشیسم

      باشه تو خوبی

    • سید داود عمرانی

      تو برو سندی گوش بده

    • امیر حسین

      سلام و عرض ادب خدمت شما
      من کلا با عنوان این پست مخالفم ینی چی چاوشی خواننده خوبی میس؟باز یه جوریم زدین چرا خواننده خوبی نیس.همچین عنوانی اصلا برای آقای چاوشی خوب نیس لطفا آبروی این صدای عالی رو با همچین چیزایی در معرض خطر قرار ندین.
      ممنون

    • مهدی

      ده سال کار و همیشه در اوج بودن چاوشی جواب مظاهری رو میده

    • بدون نام

      چاووشی واقعا قشنگ میخونه بقیه ادا در میارن

    • بدون نام

      اینکه نمی تونه کنسرت بزاره شاید یه مشکل شخصی باشه یا اصلا خجالتی باشه.خواننده که حتما نباید بیاد جلو مردم.تکنولوژی و اینترنت این فرصت رو داده به این طور خواننده هایی که می تونن راحت رو آهنگاشون کار کنن و تحویل ما بدن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج