جاباما
۶۲۹۸۷۷
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

۸ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

حتما در این موقعیت قرار گرفته اید که حین انجام کاری که به تمرکز زیادی نیاز دارد، حواستان پرت موضوعی می شود که به کار در دست انجام هیچ ارتباطی ندارد! این مساله نه تنها موجب عقب افتادن روند امور می شود، بلکه استرس آدم را هم زیاد می کند.

وب سایت روزیاتو : حتما در این موقعیت قرار گرفته اید که حین انجام کاری که به تمرکز زیادی نیاز دارد، حواستان پرت موضوعی می شود که به کار در دست انجام هیچ ارتباطی ندارد! این مساله نه تنها موجب عقب افتادن روند امور می شود، بلکه استرس آدم را هم زیاد می کند.

اما خوشبختانه، تمرکز کردن جزو مسائلی است که می توان با کمی تمرین و ممارست آن را تقویت کرده و از پیشامد چنین شرایط ناخوشایندی پیشگیری نمود.

با این مقدمه از شما دعوت می کنیم تا در ادامه ۸ ترفندی که برای حذف موجبات حواس‌پرتی و افزایش تمرکز نوشته شده است را از نظر بگذرانید. همراهمان باشید.
۸ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

۱- ذهن خود را آماده کنید

پیش از انجام هر کاری، ذهن خود را آماده و خالی کنید. برای این منظور، یک یا دو دقیقه به خود زمان داده در یک جای راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید. برای این کار لازم نیست حتما چهارزانو بنشینید و مراسم خاصی اجرا کنید. فقط کافی است بدنتان ریلکس باشد و با نفس های عمیق به خود آرامش دهید. پس از انجام این کار متوجه می شوید که چقدر تمرکزتان زیاد شده است.

۲- درک کنید که تمرکزتان کجا باید باشد

تمرکز کردن همچنین شامل این است که درک کنید ارزش و نتیجه این حواس‌پرتی ها چه خواهد بود! به گفته دکتر ران وب: موفقیت زمانی حاصل می شود که همه تمرکز خود را روی کاری بگذارید که در دست انجام است.

وی همچنین بیان داشته که برای این منظور، باید زمان کافی برای کشف موضوعاتی درنظر بگیرید که ارزش تمرکز کردن در طول سال، ماه، هفته و روز را دارند. سپس به تقویم خود نگاه کرده و برای تمرکز، زمان تعیین کنید. این کار باعث می شود تا افراد از انجام کارهای غیرضروری و لحظه آخری دور بمانند. این دو مورد، قاتلین اصلی تمرکز به شمار می روند.

۳- به مدت ۳۰ دقیقه در روز دسترسی به اینترنت را قطع کنید

اگر قصد دارید روی موضوع مهمی تمرکز کنید، لازم است از شبکه های اجتماعی و ایمیل خود بیرون بیایید. حتی اگر چک کردن ایمیل برایتان حکم نفس کشیدن را دارد، توصیه می کنیم که به خودتان لطف کرده و ۳۰ دقیقه در ابتدای صبح یا یک بازه زمانی مشخص هنگام غروب، اینترنت خود را قطع کنید.

شاید باور نکنید که در این زمان کوتاه با قطع دسترسی به اخبار، ایمیل ها و عکس ها و … چه کارهای ارزشمندی می توانید در زندگی خود به انجام برسانید.

۴- قهوه بنوشید

نوشیدن قهوه پس از بیدار شدن، نه تنها موجب هوشیاری بیشتر شما می شود، بلکه به افزایش میزان تمرکزتان هم کمک می کند. در تحقیقاتی که در کشور فرانسه منتشر شده، ثابت گشته که بین تمرکز کردن و کافئین ارتباط مستقیم وجود دارد. با اینکه کافئین نمی تواند موجب تقویت حافظه یا قدرت یادگیری شود، اما قدرت این را دارد تا با افزایش محرک ها به کاهش حواس‌پرتی فرد کمک کرده و باعث شود تا شخص با تمرکز بیشتری وظایف خود را به انجام برساند.

۵- دمای محیط را کنترل کنید

گرما یا سرمای شدید در محیط کار می تواند موجب حواس‌پرتی شود. در نتیجه تحقیقات دانشمندان دانشگاه کورنل، افرادی که در دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد کار می کنند، کمترین میزان خطا و بیشترین کارایی را دارا هستند. محققان دانشگاه هلسینکی نیز بهترین دما برای انجام بهتر امور را ۲۱٫۵ درجه سانتی گراد اعلام کرده است.

۶- به موسیقی گوش کنید

صداهای محیطی می توانند موجب حواس‌پرتی شوند. بنا بر تحقیقات دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، گوش سپردن به موسیقی دلخواه در زمان انجام کارها، به انجام هر چه بهتر آن ها کمک شایانی می کند. فرقی نمی کند موسیقی بدون کلام گوش کنید یا هارد راک، هر آوایی که برایتان خوشایند است را در گوشتان پخش کرده و به کارتان مشغول شوید. با این کار متوجه خواهید شد که تا چه اندازه می توانید به تمرکزتان در کار بیفزایید.

۷- بین کارهای خود فاصله بیندازید

به جای اینکه تسلیم حواس‌پرتی شوید، خودتان آن را بسازید. دانشمندان دانشگاه ایلینویز در پی تحقیقات خود متوجه شدند اشخاصی که پس از ۵۰ دقیقه کار، یک استراحت کوتاه به خود می دهند، بسیار بهتر از کسانی وظایفشان را انجام می دهند که بی وقفه کار می کنند.

محققان به دنبال آزمایش پدیده ای که «کاهش هوشیاری» یا از دست رفتن تمرکز نامیده می شود ثابت کردند که وقفه های کوتاه در خلال کار موجب افزایش انرژی ذهنی می شود. در همین راستا، توصیه می شود هنگام انجام کارهای طولانی مدت هر ۵۰ دقیقه یک بار، چند دقیقه ی کوتاه به خود استراحت دهید، مثلا چای بنوشید، راه بروید یا …

8 - روی کاغذ خط‌خطی کنید

در جلسه ها و کنفرانس های طولانی، برای افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی های خود بهتر است روی کاغذ نقش و نگار بکشید. خط‌خطی کردن کمک می کند تا محرک ها در بهترین حالت مانده و عواملی که موجب سررفتن حوصله و حواس‌پرتی می شوند، تا حدی زیادی کاهش پیدا کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • fatima

      بسیار عالی و کاربردی بود سپاس

    • Sara

      اینام موثره ها
      ولی هر شخصی قلق خاص خودشو داره
      آرههه
      ;-);-);-)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج