۶۲۹۹۲۱
۵۰۸۹
۵۰۸۹
پ

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

پارک ها از جمله جاذبه ها و دیدنی هایی هستند که رنگ تازه ای به زندگی در شهر دود گرفته و شلوغ تهران می دهند. می شود برای لحظاتی دل از همه ی سر و صداهای شهر کند و راهی یکی از این پارک ها شد و به جستجوی آرامش پرداخت.

وب سایت کارناوال - بهاره فلاح: پارک ها از جمله جاذبه ها و دیدنی هایی هستند که رنگ تازه ای به زندگی در شهر دود گرفته و شلوغ تهران می دهند. می شود برای لحظاتی دل از همه ی سر و صداهای شهر کند و راهی یکی از این پارک ها شد و به جستجوی آرامش پرداخت.
در هر منطقه ای از پایتخت، تعدادی پارک به چشم می خورند اما بعضی از آن ها، فضایی خاص دارند و برای بسیاری از ساکنان و مهمانان این شهر، خاطره ای شیرین را یادآوری می کنند. برخی از آن ها خاطره ی یک دورهمی گرم و دلپذیر را در خود دارند؛ بعضی هایشان شیطنت های کودکانه را به یادمان می آورند و تعدادی نیز شاهد قدم زدن هایمان بوده اند.

امروز می خواهیم به شمال شهر تهران برویم و قدم به پارکی بگذاریم که طرفداران بسیاری دارد و گشت و گذار در آن، یکی از به یادماندنی ترین لحظات زندگیتان می شود؛ یک پارک تماشایی با فرشی از سنگ که می توانید در هر فصلی از سال بر روی آن قدم بزنید و خاطره سازی کنید. مقصد امروزمان، پارک جمشیدیه است که سال های سال در پایتخت جا خوش کرده و از میهمانانی که به دنبال فضایی به دور از شلوغی های شهر هستند، میزبانی می کند.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

چرا پارک جمشیدیه؟

  • پارک جمشیدیه در شمال تهران قرار دارد و با آب و هوای نسبتا خوب می تواند گردشی متفاوت را برایتان رقم بزند.
  • این پارک امکانات مناسبی برای خوشگذرانی دارد و وجود رستوران، کافه، دریاچه و ... آن را به مقصدی جذاب تبدیل کرده است.
  • جمشیدیه یکی از پارک های پرطرفدار تهران برای قدم زدن است و کفپوش سنگی آن باعث شده تا فضایی خاص در این پارک به وجود آید.
پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

آشنایی با پارک جمشیدیه، تفرجگاهی سنگی برای همه

بوستان جمشیدیه یکی از پارک های مشهور تهران است که با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در شمال این شهر قرار دارد. این بوستان از شمال با کوه کُلَک‌چال و از جنوب با باغی به نام دولو همسایه است، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود می شود.

بر اساس نظرسنجی های انجام شده در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان جمشیدیه پس از پارک ملت دومین پارکی است که مردم تهران، به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کنند و آن را از جاذبه های دیدنی شهرشان می دانند. یکی از دلایلی که این بوستان را به تفرجگاهی پرطرفدار تبدیل کرده، این است که همه ی اقشار جامعه و از هر گروه سنی می توانند در آن فرصتی برای خوشگذرانی بیایند و لحظاتی شیرین را برای خود خلق کنند. کوهنوردان به این بوستان می آیند تا گرد هم جمع شوند و راهشان را به سمت کلک‌چال و کوه های شمال تهران و رشته کوه البرز ادامه دهند، مسن تر ها فضای این پارک را برای کسب آرامش انتخاب می کنند و برخی نیز با کافه ها و رستوران ها خودشان را سرگرم می نمایند.

در ادامه به جای جای این پارک می رویم که به بوستان سنگی نیز شهرت دارد و زیبایی های بسیاری را در خود جای داده است.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت
پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

دیدنی های پارک جمشیدیه

فرقی نمی کند که از کدام یک از چهار ورودی پارک به آن وارد شوید. از همان ابتدا این فضای سنگی پارک و آرامش آن است که شما را مسحور خود خواهد کرد و گشت و گذارتان درست از همین جا آغاز می شود. در این بوستان می توانید به تماشای دیدنی های زیر بروید:

۱- دریاچه و آبشار و آبنماهای سنگی

یکی از دیدنی هایی که نگاه هر کسی را به خود جلب می کند، رقص آب در جای جای جمشیدیه است که در محل دریاچه به اوج خود می رسد. حضور آب در این پارک طراوت خاصی به آن بخشیده و به نوعی، تصویری از باغ های ایرانی را در ذهن تداعی می کند. در مجاورت آبشار و دریاچه نیمکت هایی وجود دارند که به شما فرصت می دهند برای ساعت ها به این جلوه ی روح نواز آب خیره شوید و از رقص ماهی ها در آب نیز لذت ببرید. اردک ها و مرغابی ها نیز سر و صدای خودشان را دارند و در میان دریاچه چرخ می زنند. حضور این جانداران نیز زیبایی این مکان را دوچندان می کند.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت
پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

۲- گذرگاه های سنگی و رویایی

در ابتدای ورود به پارک جمشیدیه، نخستین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، گذرگاه های سنگ فرش شده هستند که می توانید بر روی آن ها قدم بزنید و گوشه گوشه ی پارک را از نظر بگذرانید. درختان سر به فلک کشیده در دو سوی این گذرگاه ها منظره ای رویایی و مسیری چشم نواز را پیش رویتان قرار می دهند و شما را با خود به دنیایی دیگر می برند.

۳- حیوانات و تندیس های سنگی

یکی از دیدنی های جالب توجه جمشیدیه، تخته سنگ‌هایی هستند که تغییر شکل داده شده اند و هیبت حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می کنند. کافیست کمی از قدرت رویاپردازی خود بهره بگیرید تا غرق تماشای این حیوانات سنگی شوید. این باغ وحش سنگی به حدی جذاب است که گردشگران رنج پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات، به جان می خرند و از گردش خود لذت می برند. در این میان، به جز حیوانات، تندیس های دیگری هم دیده می شوند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود قوه ی تخیل شما را به کار می اندازند.

۴- بوستان فردوسی

بوستان جمشیدیه تا به امروز ۲ بار مورد بازسازی قرار گرفته تا زیبایی هایش حفظ شوند و مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند. یکی از این بازسازی ها در سال های ۱۳۷۵- ۱۳۷۴ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد؛ اما نام تازه ای به خود گرفت و به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین گردید.

بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک به گلکاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه ای متفاوت به آن داد. حالا این بوستان همچون فرزند پارک جمشیدیه است و با داشتن فضایی روح نواز مردم را به سوی خود می کشاند.

۵- نمایشگاه های فصلی

در برخی ایام سال می توانید شاهد برپایی نمایشگاه های هنری مختلف در جمشیدیه باشید. به عنوان مثال ممکن است در این پارک با هنرمندان صنایع دستی مواجه شوید که گرد هم آمده اند و حاصل هنر خود را عرضه می دارند. وجود این نمایشگاه ها در فضای خاص پارک، علاقه مندان بسیاری را راهی جمشیدیه می کند تا لحظات خوبی را در آن بگذرانند.

متاسفانه تصویری از این نمایشگاه ها در دست نیست

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

تفریحات در پارک جمشیدیه

بوستان جمشیدیه، فرصت های خوبی را برای خوشگذرانی در اختیار شما قرار می دهد و می توانید با انجام فعالیت های زیر لحظات خوشی را در آن تجربه کنید:

۱- پیاده روی و کوهنوردی

درست است که جمشیدیه مثل پارک های دیگر، زمین بازی ندارد؛ اما در عوض بهترین فضا را برای یک پیاده روی لذتبخش در اختیارتان می گذارد. کافیست کفش مناسب به پا کنید و با اعضای خانواده یا دوستانتان راهی گذرگاه های زیبای این پارک شوید و گذر زمان و خستگی را فراموش کنید.

البته همه چیز به پیاده روی ختم نمی شود؛ این پارک میعادگاه کوهنوردانی است که قصد رفتن به کلک چال و ارتفاعات شمالی تهران را دارند. اگر به انجام یک کوهنوردی سبک علاقه مندید، راهتان را به سمت جمشیدیه کج کنید و به گروه های کوهنوردی بپیوندید. راه را بپیمایید تا به پناهگاه کلکچال برسید که نماد همبستگی اجتماعی است و سنگ بنای اولیه آن پس از سرنگونی دولت مردمی دکتر مصدق در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ گذاشته شد. البته این برج چند سالی است که به روی کوهنوردان بسته شده اما تماشای آن در یکی از مرتفع‌ترین نقاط تهران، خالی از لطف نیست. اگر کمی نزدیک‌تر بروید، می‌توانید اسامی سازندگان برج را از روی آجرها و سنگ‌های آن بخوانید که عده ای از جوانان دهه ۳۰ هستند.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

۲- پیک نیک

وجود آلاچیق و امکانات مناسب باعث شده تا جمشیدیه به مکان خوبی برای گذراندن یک روز به یادماندنی در کنار دوستان یا خانواده تبدیل شود. کافیست وسایل و مواد خوراکی لازم را بردارید و یکی از نقاط این پارک را انتخاب کنید تا در آن بنشینید و طعم شیرین دورهم بودن را بچشید.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

۳- عکاسی

پایتان که به جمشیدیه برسد، سوژه های عکاسی یکی پس از دیگری پیش چشمتان رژه می روند و وسوسه‌تان می کنند که دست به دوربین شوید و با زدن یک دکمه گوشه ای از خاطره انگیز ترین روز زندگیتان را ثبت کنید. این پارک در هر فصلی جلوه ای تازه دارد. در بهار جوانه های سبز درختان لباس تازه ای بر تن پارک می نشانند و در تابستان به سرسبزترین حالت دیده می شوند. پاییز در این پارک حال و هوای دیگری دارد و فرشی از برگ های رنگارنگ را زیر پایتان پهن می نماید. زمستان هم با برف می آید و لباس سپیدش بر قامت درختان خودنمایی می کند. همه ی این جلوه ها بهانه ای برای ثبت تصویر به دستتان می دهد؛ چیزی که نمی توانید به راحتی از آن چشم پوشی کنید.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

۴- خوشمزه گردی

با کمی قدم زدن در پارک و پیمودن پله ها و سربالایی ها به دریاچه و آبشار می رسید و در کنار آن گزینه های خوشمزه ای را می بینید که مقابلتان صف کشیده اند؛ مجموعه رستوران هایی با غذاهای محلی و سنتی کردی، آذربایجانی، شمالی و ... با فضایی سنگی و معماری سنتی که نیمکت هایشان را را رو به پارک چیده اند و اجازه می دهند در کنار غذا خوردن از منظره ی پیش رویتان نیز لذت ببرید.
پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

۵- پرنده نگری

یکی از تفریحات جالبی که در جمشیدیه می توانید به آن مشغول شوید، تماشای ۶۰ گونه پرنده است که در فضای این بوستان به این سو و آن سو می روند و صدایشان از هر جایی به گوش می رسد. می توانید ساعت ها به انتظار بنشینید و به تماشای این جاندارن زیبای خلقت بپردازید و یا به کنار دریاچه بروید و رقص آن ها را در آب ببینید.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت
پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

۶- تماشای چشم اندازی متفاوت از تهران

اگر راهتان را به سمت بخش های بالایی پارک جمشیدیه ادامه دهید، در نهایت به جایی می رسید که می توانید تهران را به صورتی متفاوت تماشا کنید. هر چه قدر هم که این شهر شلوغ باشد، از آن بالا همه چیز آرام به نظر می رسد و ما را غرق در تفکر می کند.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

تاریخچه بوستان جمشیدیه

پیش از آنکه ایده ایجاد یک بوستان عمومی مطرح شود، قرار بر این بود که یک سرای سالمندان در موقعیت کنونی پارک جمشیدیه احداث گردد تا مسن تر ها بتوانند در فضایی به دور از شهر و شلوغی ها و سرشار از آرامش و هوای پاک، به زندگی خود ادامه دهند. در آن زمان، املاک زیادی در تهران به طایفه دولو که از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار بودند تعلق داشت و نام مهندس جمشید دولو قاجار نیز به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده بود. وی که از مالکان بزرگ تهران به شمار می رفت، ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به همسر پهلوی دوم بخشید و نامش بر سر زبان ها افتاد.

سرانجام ایده ی احداث خانه سالمندان نتوانست نظر مسئولین را به خود جلب کند و در سال ۱۳۵۶ این منطقه به شکل یک پارک عمومی در آمد. نام این پارک را به یاد صاحب اولیه آن یعنی جمشید دولو قاجار، جمشیدیه نهادند. طی چند سال این بوستان که در شمالی‌ترین نقطه پایتخت قرار داشت، به شهرت رسید و میزبان علاقه مندان بسیاری شد.
جمشیدیه

گیاهانی که در جمشیدیه می بینید

فضای سبز جمشیدیه یکی از زیبایی های آن به شمار می رود و جلوه ی خاصی به پارک داده است. در این فضای سبز درختان و گیاهانی همچون اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، افرای سیاه، بیدمجنون، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس را خواهید دید که هر یک زیبایی خاص خودشان را دارند.

پارک جمشیدیه تهران؛ بوستان سنگی شمال پایتخت

طراح بوستان جمشیدیه

آنچه که امروز به عنوان بوستان جمشیدیه می شناسیم، در طول سال ها دچار تغییرات شده اما طراحی اصلی آن را کامران طباطبایی دیبا انجام داده است. وی که از نوادگان خاندان طباطبایی‌های تبریز است، در ۱۴ اسفند ۱۳۱۵ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۵، تحصیل در رشته معماری در دانشگاه هاوارد را در شهر واشینگتن دی.سی. را آغاز کرد. او نقاش، شهرساز و معمار نوگرا و صاحب سبک ایرانی است که بناهای زیبا و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و ... را در کارنامه ی خود دارد و امروزه در خارج از ایران زندگی می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج