۶۲۹۹۳۸
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

دام ترامپ برای جنگ ایران و عربستان

رضا غبیشاوی در عصر ایران نوشت: بحران در روابط ایران و عربستان سعودی روز به روز بیشتر می شود و به سمت برخورد نظامی حرکت می کند. این بدترین اتفاق ممکن برای دولت و ملت دو کشور، کشورهای منطقه و جهان است اما به نظر می رسد به سود ترامپ (و نه لزوما آمریکا) و اسراییل باشد.

رضا غبیشاوی در عصر ایران نوشت: بحران در روابط ایران و عربستان سعودی روز به روز بیشتر می شود و به سمت برخورد نظامی حرکت می کند. این بدترین اتفاق ممکن برای دولت و ملت دو کشور، کشورهای منطقه و جهان است اما به نظر می رسد به سود ترامپ (و نه لزوما آمریکا) و اسراییل باشد.

کوچکترین برخورد نظامی میان ایران و عربستان سعودی، می تواند جنگ تمام عیار میان دو طرف و زمینه جنگ منطقه ای بزرگتری را ایجاد کند. جنگ میان ایران و سعودی احتمالا محدود به دو کشور نخواهد ماند و کشورهای دیگر خاورمیانه را درگیر خواهد کرد و دخالت قدرت های جهانی در منطقه را عمق خواهد بخشید.

بعید نیست نقشه ترامپ و نتانیاهو این باشد که از طریق درگیر کردن دو قدرت بزرگ منطقه ای - اسلامی (ایران و عربستان سعودی) و تخلیه قدرت و تضعیف دو طرف، منافع ترامپ و اسراییل تامین شود.

در چنین جنگی هیچ طرفی پیروز مطلق نخواهد بود. نه عربستان سعودی و نه ایران قادر به حذف دیگری نخواهند بود در این جنگ نه تهران سقوط می کند نه ریاض.

درجنگ ایران و عربستان، هم سلاح های آمریکایی فروش بیشتری خواهد داشت، هم منطقه ناامن، زمینه را برای تسویه حساب های منطقه ای فراهم می کند هم اسراییل از تضعیف قدرت نظامی و اقتصادی دو قدرت بزرگ اسلامی خرسند و خشنود خواهد شد دو قدرتی ک دشمن سنتی اسراییل به شمار می آیند.

پیش بینی می شود در صورت بروز جنگ فارغ از شکست و پیروزی، زیرساخت های دو کشور آسیب جدی ببینند و این موضوع آینده اقتصادی هر دو طرف را تهدید خواهد کرد.

عقلای ایران، عربستان سعودی، منطقه و جهان باید دخالت کنند و افراط گرایان و تندروها در دو طرف را از ورود به این قمار بزرگ منع کنند.

عربستان سعودی به انبار سلاح و غرور و بی تجربگی تبدیل شده و ایران نیز در بالاترین سطح از نفوذ سیاسی و نظامی در منطقه در تاریخ معاصر قراردارد. برخلاف عقلانیت موجود در هیات حاکمه ایران، برخی در ایران با با انگیزه افراط گرایانه اعم از ملی و مذهبی افزایش تنش با سعودی ها را تشویق و چه بسا از جنگ با ریاض هم استقبال و برای آن لحظه شماری کنند. باید جلوی اینان را گرفت اگرچه قطعا توان دفاعی ایران قدرت هرگونه مقابله با تجاوز نظامی را دارد و در این راه، درنگ نخواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین راه علاج واقعه قبل ازدرمان است کشورما تجربه های زیادی از هشت سال دفاع مقدس و منافقین دارد وعربستان سعودی متاسفانه پشت گرمی به سلاح وقدرتهای شیطانی حال باید عاقلانه قدم برداشت

    • حسین

      ضمن تایید تحلیل فوق باید عرض کنم همین جنگهای موجود در منطقه که باعث نابودی زیر ساختها ی وکشور های درگیر شد قطعا" برای ساخت نیازمند آمریکا ودیگر کشورهای اروپایی خواهند بو د ومضاف براینکه نیازمند دپو توجهیز سلاح هم خواهند بود که تمام اینها منافع برای آمریکا خواهد بود واگر ایران درگیر هر جنگ شود آینده حکومت قابل پیش بینی نیست وتا حالا هم درگیر جنگ نیابتی منطقه بنوعی بوده وبهتر است از جنگ بطور جد خودداری کند

    • احمد از مشهد

      هدف غربی ها بالا بردن قیمت نفت به نفع خودشان وفروش
      تسلایحات نظامی
      مقابله با ایران عددی نیستن

    • رها

      در صورت وقوع جنگ این ایران هست که بیشترین ضرر رو میبینه چون طرف مقابلش یک ائتلاف با پشتوانه آمریکایی خواهد بود و ایران باز هم مثل 8 سال جنگ گذشته تک و تنها ، دشمن از نظر مالی و هجوم هوایی قدر خواهد بود .... البته شرایط اقتصادی و فشار روانی هم از یک طرف مردم رو وادار به اعتراضات داخلی میکنه و شرایط سختی در کشور حاکم میشه . البته ناگفته نماندکه این شرایط برای حکومت فعلی عربستان و شخص بن سلمان هم سخت خواهد شد چون فرصتی برای تجدید فراش شاهزادگان و روحانیون دینی این کشور برعلیه بن سلمان پدید خواهد آمد

    • مسعود

      اینجاست که میشه گفت تیتر روزنامه کیهان کاملا بر علیه منافع ملي نظام بوده..

    • بدون نام

      مثل شریعتمداری

    • محمد سلطان

      جنگ امروز ایران وعربستان به مراتب بدتر از جنگ ایران وعراق خواهد بود! با این اقتصاد شکننده وفنا پذیر تهران بدون پشتوانه ایران به قهقراء خواهد رفت! پیروز میدان روسیه خواهد بود که از آب گل آلود ماهی میگیرد ونفت خود را به اروپا وسایر مشتریان ایران وعربستان خواهد فروخت! در واقع بنیانگذار جنگ روسیه است وصدایش فعلا در نماید!

    • حسن

      هرگونه جنگ باکشور اسلامی عربستان به ضرر هردو کشور است ،حتی اگر عربستان هم شاخ کند ایران باید بخنند و واکنش عصبی نشان ندهد

    • بدون نام

      مرگ بر عرعرستان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج