جاباما
۶۳۰۲۲۵
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

نویسنده پایتخت: داستان ما سفارشی نیست

آقای حسن وارسته، از نویسندگان نام آشنای تلویزیون است که فیلمنامه مجموعه‌های مشهوری را نوشته است.

وبسایت روزنامه صبح نو: وارسته در سریال‌هایی چون دودکش، پایتخت ۲،۳،۴، علی البدل و دیوار به دیوار حضور داشته است. کارنامه کاری او نشان می‌دهد که عمده آثارش در حوزه طنز است. او نگارش سریال افسانه هزارپایان را تمام کرده که به زودی به پخش خواهد رسید. با نزدیک شدن به پخش سریال افسانه هزارپایان با نویسنده این مجموعه گفت‌وگویی انجام دادیم.

یک‌کمدی‌پست‌مدرن

«حسن وارسته» درباره فضای سریال افسانه هزارپایان به «صبح نو» گفت: روی کاغذ فیلمنامه بسیار متفاوتی را نوشتیم؛ اما محصول نهایی به مسائل مختلفی مثل بودجه، زمان و کست مرتبط است. تمام بازیگران از فیلمنامه خوششان آمده و آن را دوست داشته‌اند.ما به سمت یک کمدی پست مدرن رفته‌ایم. چهار داستان کمدی را به صورت موازی پی می‌گیریم که در بین آن، به مسائل و آسیب‌های اجتماعی روز هم تنه می‌زنیم.

ضرغامی‌گفت‌بامن‌شوخی‌کنید!

وارسته با اشاره به حواشی احتمالی این سریال، بیان کرد: طنزنویسان محدودیت‌های عجیب و غریبی دارند. اتفاقاً در جلسه‌ای که اخیراً با رییس رسانه ملی داشتیم هم مطرح شد. «سروش صحت» خاطره‌ای از زمان پخش سریال «ساختمان پزشکان» تعریف کرد و گفت: «آن قدر سر این مجموعه اقشار مختلف از شوخی‌های ما دلخور می‌شدند، آقای ضرغامی ریاست وقت سازمان پیشنهاد داد با او شوخی کنیم! اتفاقاً در یک قسمت این کار را کردیم ولی برخی از مدیران نگران بودند و ما را نهی کردند!»

رهایمان‌نمی‌کردند

نویسنده سریال پایتخت با اشاره به نقش بیانات رهبر انقلاب درباره این سریال، گفت: در موضوع سریال «پایتخت» اگر حمایت‌های رهبر انقلاب نبود، با مشکل جدی روبه رو می‌شدیم و درواقع ایشان سریال را نجات دادند. اگر بیانات رهبری نبود، نمایندگان آن منطقه در مجلس شورای اسلامی ما را رها نمی‌کردند.

عمداًتاریخی‌نوشتیم

وی افزود: یکی از دلایل ورود ما به یک کمدی پست مدرن در سریال افسانه هزارپایان، شکست تاریخ است. این طوری کسی نمی‌تواند انتقادات یا شوخی‌ها را به خودش بگیرد! اوضاع جوری شده حتی نمی‌توانیم درباره مشکل کمبود آب حرف بزنیم چون ممکن است به کسی بر بخورد! برخی از موارد با امنیت ملی مرتبط است که مدیران حق دارند حساس باشند ولی بسیاری از مسائل کاملاً بی‌مورد است. نقدپذیری را باید از خودمان شروع کنیم و کمی صبور باشیم.

آن قدرتناقض؟!

حسن وارسته با بیان خاطره‌ای درباره سریال پایتخت، بیان کرد: به یاد دارم سر تصویربرداری پایتخت3 یکی از نمایندگان آن منطقه در مجلس به لوکیشن آمد.

او آمد و باقالی پلو با گوشتش را خورد و گفت شما باعث شدید که مردم ایران فرق مازندران و گیلان را متوجه شوند! ۲۴ساعت از این اتفاق نگذشته بود که همین نماینده در مجلس، نطقی کرد و خواستار جلوگیری از تولید این مجموعه شد! ما از این اتفاق جا خوردیم و باورمان نمی‌شد.نویسنده سریال دودکش درباره فرهنگ‌سازی در جامعه افزود: اصلاح جامعه و فرهنگ‌سازی به آرامی و نرمی صورت می‌گیرد. مسیر قرون وسطی به رنسانس چندصدسال به طول انجامید. این اتفاق توسط رسانه رخ خواهد داد. دوره‌ای بود که اگر مردم در انتخابات رأی نمی‌آوردند، همدیگر را کتک می‌زدند ولی الان دیگر این طور نیست و اگر هم نق بزنند، نهایتاً می‌پذیرند. در عصر ارتباطات، مردم کشورهای دیگر را هم می‌بینند و خود را رشد می‌دهند.

کارمان‌سخت‌شده

وارسته با اشاره به تماشای سریال‌های روز دنیا توسط مخاطبان ایرانی، ادامه داد: بدون تعارف ما امکانات آن‌ها را نداریم. قطعاً تماشای سریال‌های روزدنیا توسط مخاطبان ایرانی کار ما را سخت‌ترخواهد کرد. معتقدم گروه پایتخت یک خانواده بود و البته همچنان هم هست. اگر در سری جدید آن حضور ندارم به دلیل تعهدات کاری دیگرم بود. وی افزود: در پایتخت همه دلسوز کار بودند. از محسن تنابنده و حتی ریمارامین‌فر، همگی دخیل بودند. من به همراه همکارانم سر برخی از قسمت‌های سری چهارم شبانه روزی نمی‌خوابیدیم. برخی گروه‌های دیگر کاملاً اداری کار می‌کنند ولی ما این گونه نبودیم.

پایتخت‌سفارشی‌نیست

حسن وارسته درباره سفارشی بودن سری جدید پایتخت، بیان کرد: من از ابتدای ماجرا حضور داشتم. اصلاً قبل از ورود سازمان «اوج» به این پروژه، تقریباً خط قصه مشخص شده بود. چون این سریال هزینه‌بر بود و ضمناً مورد پسند اوج بود، این سازمان به تولید این محصول ورود کرد. من سال‌هاست که محسن تنابنده را می‌شناسم و می‌دانم او به هیچ وجه سفارش پذیر نیست. نویسنده پایتخت با اشاره به پتانسیل این سریال، افزود: پایتخت برآمده از زندگی و خاطرات مردمی است. این اتفاق می‌توانست برای دودکش هم رخ بدهد اما به دلیل تغییر لاین و تیم، این شرایط پیش نیامد. دلیل موفقیت پایتخت استمرار و ثبات تیم تولید است. پس تا زمانی که زندگی ایرانی باشد، پایتخت هم قصه خواهد داشت.

نگرانیم

حسن وارسته درپایان درباره سریال افسانه هزارپایان گفت: این سریال طعم جدیدی دارد و همین برای خودمان هم نگران کننده است. احتمالاً برای دیگران نقش خط‌شکن داشته باشیم ولی درواقع بندبازی کرده‌ایم. یا ازاین سریال استقبال خیلی زیادی می‌شود یا کلاً شکست خواهد خورد. به نظرم این کار به ریسکش می‌ارزید. به این شکل می‌گوییم دردنیا قالب‌های مختلفی در طنز وجود دارند و صرفاً محدود به طنز اجتماعی نیستند. امیدوارم در پروژه بعدی یعنی «دنگ و فنگ روزگار» هم موفق باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج