جاباما
۶۳۰۳۷۵
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

پیام‌های سیاسی سفر هیأت اروپایی به ایران در گفت‌و‌گو با کارشناسان

تیغ «ایران هراسی» همچنان کُند است

درحالی که موج اتهام افکنی‌های ضد ایرانی امریکا و عربستان سعودی شدت گرفته است، «فیل هوگان» کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به همراه هیأتی مرکب از مدیران و رؤسای ۴۰ شرکت تولیدی و انجمن اروپایی فعال در صنعت کشاورزی روز شنبه وارد تهران شدند.

روزنامه ایران: درحالی که موج اتهام افکنی‌های ضد ایرانی امریکا و عربستان سعودی شدت گرفته است، «فیل هوگان» کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به همراه هیأتی مرکب از مدیران و رؤسای ۴۰ شرکت تولیدی و انجمن اروپایی فعال در صنعت کشاورزی روز شنبه وارد تهران شدند. رئیس جمهوری در پایان نشست سران سه قوه، هدف از تحرکات اخیر ضدایرانی را ناامیدی مردم و تردید سرمایه‌گذاران عنوان کرده بود. اما اظهارات فیل هوگان در دیدار با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نشان دهنده ناکامی امریکا و عربستان حداقل در ایجاد این تردید در اتحادیه اروپا است.
این مقام اروپایی به جهانگیری گفت: «ما در تلاش هستیم تا به مردم اروپا و ایران بگوییم که برجام یک توافق برد-برد است و روابط ایران و اروپا نیز که پس از برجام گسترش یافته، روابطی برد - برد است.» در نخستین روز حضور این هیأت در تهران، یک تفاهمنامه همکاری امضا شد. فیل هوگان اظهارکرد که «اکنون ۲۵۰ تاجر ایرانی و اروپایی با یکدیگر در حال مذاکره برای همکاری مشترک در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی هستند تا پس از سال‌ها وقفه در همکاری، بار دیگر به دوران پرشکوه گذشته در مناسبات تجاری بازگردیم.» این شواهد و اظهارات نشان می‌دهد اتحادیه اروپا بی‌توجه به فضاسازی‌های اخیر امریکا و عربستان سعودی علیه ایران، مصمم است راه خود را در گسترش مبادلات اقتصادی با ایران ادامه بدهد و این یعنی آنکه تیغ «ایران هراسی» برخی کشورهای منطقه همچنان کند است.

مجلسی: اروپا به برجام پایبند است

فریدون مجلسی، کارشناس سیاست خارجی درباره پیام‌های سیاسی سفر هیأت اروپایی به تهران به «ایران» گفت: اتحادیه اروپا نشان داد به برجام پایبند است. وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا سال‌ها از موقعیت خوبی در تجارت خارجی ایران برخوردار بود، اما به‌دلیل تحریم‌ها این موقعیت را به رقبای آسیایی خود واگذار کرده بود، افزود: اروپا اکنون مایل است که به بازارهای سنتی خود بازگردد. بیشتر مبادلات اقتصادی ایران اکنون با چین است، اما اروپا می‌داند که پیش از تحریم این جایگاه در اختیار اروپا بود. به همین دلیل اکنون اروپا سعی می‌کند در قالب برجام محدودیت‌هایی را که پیش از این علیه ایران وضع کرده و به ضرر خود اروپا تمام شده بود رفع کند، محدودیت‌هایی که رفع آن منفعت بسیاری برای دو طرف به همراه خواهد داشت. مجلسی، پیام دیگر سفرهایی از این دست را بی‌حاصلی تندروی در سیاست خارجی عنوان کرد و افزود: این سفرها نشان می‌دهد اگر بتوانیم با دیپلماسی و عقلانیت سیاست خارجی خود را پیش ببریم، به جای شعارهای بی‌حاصل، توسعه کشور دستاورد اصلی ما خواهد بود. این کارشناس سیاست خارجی، مسأله مهم‌تر را نه فعالیت عربستان، امریکا و اسرائیل علیه برجام، که اقداماتی ضدبرجامی برخی در داخل عنوان کرد و گفت: این جریان‌ها به به خاطر مسائل جناحی منافع ملی را قربانی می‌کنند، اما هنوز هم قائل به پذیرش این موضوع نیستند که برجام چه دستاورد بزرگی بود و در غیاب برجام، چه مخاطراتی می‌توانست ایران را تهدید کند.

اهمیت دیپلماسی اقتصادی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم معتقد است : سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اتحادیه اروپا بر همکاری در حوزه‌های اقتصادی از جمله صنعت و کشاورزی مبتنی است. تجربه نشان داده است که اتحادیه اروپا نیز از گسترش همکاری‌ها با ایران استقبال می‌کند. نمونه بارز این مسأله قراردادی است که توتال با ایران امضا کرد که در چند سال در دوره اخیر بی نظیر بود. این قرارداد نمادی از شروع دوره جدید سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های اروپایی در ایران بود.

کمال دهقانی فیروزآبادی به «ایران» گفت: این همکاری‌ها قطعاً در حوزه نفت و گاز خلاصه نمی‌شود و می‌تواند در حوزه‌های کشاورزی و صنعت نیز ادامه داشته باشد. با این وجود، مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای جهان در حد انتظار نیست و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی مرتب از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهد تا در راستای دیپلماسی اقتصادی حرکت کرده و این بخش از فعالیت‌های خود را تقویت کند. وی افزود: سفر اخیر هیأت کشاورزی اروپا به ایران نیز در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی ارزیابی می‌شود. البته این مناسبات تنها با اروپا خلاصه نخواهد شد و ما می‌توانیم مناسبات اقتصادی خود را با کشورهای رو به توسعه آسیایی و امریکای جنوبی نیز گسترش دهیم. باوجود گسترش مناسبات اقتصادی با اروپا، نمی‌توانیم در رابطه با این اتحادیه و موضع آن نسبت به برجام دچار ذوق زدگی شویم. زیرا ما تنها باید به رفتار نگاه کنیم و نه گفتار. زیرا در سال‌های گذشته اروپا کاملاً با سیاست‌های امریکا همنوایی نشان داد. هرچند بعد از برجام شاهد بودیم که اروپا موضع منطقی اتخاذ کرد، موضعی که با موضع امریکا متفاوت بود. دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اما مسأله این است که این موضع باید در عمل نشان داده شود. تنها نمی‌توان به بیان این نکته اکتفا کرد که اروپا مستقل عمل کند. زیرا هر کشوری منافع ملی خود را دنبال می‌کنند و برای اروپا نیز آنچه در صدر اولویت قرار دارد، منافع ملی است.

زرگران: اروپا خواهان ادامه همکاری با ایران است

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران که جزو هماهنگ‌کنندگان این سفر بوده است، حضور هیأتی از شرکت‌های عالیرتبه و بزرگ اروپایی در حوزه کشاورزی در تهران را پیامی به ترامپ مبنی بر پایبندی اروپا به برجام عنوان کرد. وی با بیان اینکه این حضور نشان می‌دهد که اروپا خواهان ادامه همکاری‌های اقتصادی خود با ایران است، به «ایران» گفت: این سفر در بحبوحه فضاسازی‌های اخیر علیه ایران صورت گرفته که به نوبه خود نشان می‌دهد اتحادیه اروپا، بی‌توجه به صحبت‌های دونالد ترامپ، به‌دنبال گسترش مناسبات و تجارت خود با ایران است.وی با اشاره به مذاکرات شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اروپایی و نیز بازدید اروپایی‌ها از واحدهای تولیدی ایران در زمینه کشاورزی، ادامه داد: انتظار می‌رود در این سفر حداقل دو یا سه قرارداد به سرانجام برسد، ضمن اینکه در روز نخست سفر هیأت نیز یک تفاهمنامه همکاری امضا شد. به باور زرگران، برخی مشکلات موجود در فضای کسب و کار کشور اگر رفع شود، ایران با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند مقصد خوبی برای سرمایه‌های خارجی باشد. وی خواستار ایـــــــــــفای نقش فعال تری از سوی وزارت خارجه برای گسترش دیپلماسی اقتصادی شد و افزود: گسترش مناسبات سیاسی به تنهایی مؤثر نیست و با همکاری‌های اقتصادی است که این مناسبات قوام می‌یابد.

مقام اروپایی: ماندن یا نماندن امریکا در برجام مهم نیست

در کنار این اظهارنظر‌ها «آلنزا دله» رئیس انجمن غذایی ایتالیا و نماینده ایتالیا در اتحادیه اروپا که به همراه این هیأت به ایران سفر کرده است نیز گفت: برای ما ماندن یا نماندن امریکا و ترامپ در برجام مهم نیست. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا، با بیان اینکه برجام یک مأموریت مهم است و ما قسمتی از آن هستیم، تصریح کرد: ما به‌دنبال بسط و توسعه این توافق بسیار مهم هستیم و می‌خواهیم با ایران روابط گسترده‌ای داشته باشیم چرا که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری برای توسعه روابط بین ایران و ایتالیا وجود دارد. دله گفت: برای ما اصلاً مهم نیست که امریکا در برجام باشد یا نباشد و کاری با تحریم‌ها نداریم. ما با ایران همکاری‌های خود را داشته‌ایم و خواهیم داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر چی می گین درست ولی فقط یه سوال
      چرا وقتی به یه خارجی میگی که ایرانی هستی کمترین چیزی که می گه اینه که تروریست؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه ی دنیا باید از ایران و ایرانی بترسند!
        وایران هراسی باید بیشتر و بیشتر شود تا هیچ کس جرات نکند به جان و ناموس این مملکت نگاه چپ کنه.

    • بدون نام

      ایران هراسی به نفع ماست ولی اگر ما نیاز های خود را پیش انها ببریم خوار و ذلیل خواهیم شد.
      باید از موضع عزت و اقتدار برخورد کنیم و ایران هراسی را به فال نیک بگیریم.
      خداوند رعب سپاه اسلام را در دل دشمنان انداخته و این باعث افتخار و جای شکر دارد.
      نصر من الله و فتح قریب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج