۶۳۱۳۸۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اجرای محدود نسخه سوم فرمان مهاجرتی ترامپ

ماه گذشته در حالی که نسخه سوم فرمان ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ با ادعای دفاع از کشورش در برابر تروریسم علیه ۸ کشور قرار بود مورد اجرا گذاشته شود، دریک واتسون، قاضی منطقه‌ای ایالت هاوایی حکم به توقف این نسخه داد. به همین دلیل کاخ سفید نسبت به‌ این حکم اعتراض کرد.

روزنامه آرمان- هستی قاسمی: ماه گذشته در حالی که نسخه سوم فرمان ممنوعیت مسافرتی دونالد ترامپ با ادعای دفاع از کشورش در برابر تروریسم علیه ۸ کشور قرار بود مورد اجرا گذاشته شود، دریک واتسون، قاضی منطقه‌ای ایالت هاوایی حکم به توقف این نسخه داد. به همین دلیل کاخ سفید نسبت به‌ این حکم اعتراض کرد.
روز گذشته یک دادگاه استیناف در آمریکا اجازه داد دستور مهاجرتی و مسافرتی ترامپ تا زمان بررسی کامل درخواست تجدید نظر دولت به‌طور محدود اجرا شود. فرمان جدید ترامپ یا همان نسخه سوم او این بار مشمول ۶ کشور ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و چاد می‌شود و دو کشور کره‌شمالی و ونزوئلا مشمول این فرمان نیستند. به‌نظر می‌رسد که تجدید نظر دونالد ترامپ نسبت به کره‌شمالی به سفر اخیرش به چین و کره‌جنوبی بی‌ارتباط نباشد. او در سفر آسیایی اخیر خود سیاست نرمی نسبت به کره‌شمالی به کار برد و گفت که آمریکا می‌خواهد با کره‌شمالی مذاکره کند.
از سویی تجدید نظر حکم مهاجرتی ترامپ نسبت به ونزوئلا هم از تغییر موضع ایالات متحده در برابر این کشور حکایت می‌کند، زیرا آمریکا نتوانست به هدف خود، یعنی برکناری رئیس جمهور ونزوئلا دست یابد.علاوه بر این، گفتنی است که براساس این حکم دستور رئیس جمهور آمریکا در نسخه سوم فرمان مهاجرتی تنها می‌تواند درخصوص کسانی اجرا شود که دارای پیوند خانوادگی با آمریکا نیستند. به عبارتی شهروندان ایران، لیبی، سوریه، چاد، یمن و سومالی که دارای پیوند، از جمله پیوند خانوادگی با فرد یا گروهی در آمریکا باشند و یا کار و ویزای دانشجویی در این کشور دارند، از دستور تازه ترامپ معاف هستند. این حکم در حالی است که ترامپ در سخنرانی سازمان ملل متحد مدعی دفاع از حقوق مردم ایران شده بود.
خویشاوندان، معاف از فرمان
منتقدان این دستور معتقدند این اقدام یک ممنوعیت برای مسلمانان است و قانون اساسی آمریکا را با تبعیض قائل شدن میان افراد بر اساس باور مذهبی نقض می‌کند. بنابر این گزارش، این فرمان که طی سه مرحله صادر شد به‌دلیل انتقادات و مخالفت‌های گسترده طی چند ماه اخیر با دستور دادگاه استیناف به‌طور محدود مورد اجرا قرار گرفت اما سرانجام پس از اینکه ماه گذشته قاضی منطقه‌ای ایالت هاوایی به توقف نسخه سوم فرمان ممنوعیت مسافرتی ترامپ رأی داد، با اعتراض کاخ سفید مواجه شد.
بر این اساس، به‌نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه نهم استیناف در سانفرانسیسکو با سه قاضی، به‌طور محدود اجازه اجرایی شدن دستور مهاجرتی ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع چند کشور، از جمله ‌ایران را صادر کرد. این حکم بدان معنی است که دستور رئیس جمهور آمریکا تنها می‌تواند در خصوص کسانی اجرا شود که دارای پیوند خانوادگی با آمریکا نیستند. دادگاهی در مریلند نیز اعلام کرد که‌ این دستور نمی‌تواند در مورد کسانی که با آمریکا رابطه اصیل دارند، اجرا شود. حکم دادگاه استیناف درباره شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و چاد قابل اجراست، اما بر دو کشور دیگر مشمول دستور ترامپ، یعنی کره‌شمالی و ونزوئلا اثر نمی‌گذارد. یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفته است که دولت اجرای دستور را مطابق با حکم دادگاه استیناف شروع خواهد کرد.
استدلال غلط آمریکا
علی بیگدلی تحلیلگر و استاد دانشگاه درباره حکم دادگاه استیناف جهت اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ و ممنوعیت ۶ کشور برای سفر و مهاجرت به آمریکا و عدم شمولیت این حکم به کره‌شمالی و ونزوئلا به «آرمان» گفت: آمریکا با ادعای دفاع از کشورش در برابر تروریسم این فرمان را علیه ۶ کشور صادر کرد و این در حالی است که ایران همواره پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده و در هیچ‌یک از اقدامات تروریستی آمریکا و اروپا هیچ‌گاه نقشی نداشته است. بنابراین استدلال آمریکا برای صدور حکم مهاجرتی صحیح نیست. این استاد دانشگاه درباره‌ این مساله که دادگاه استیناف این بار شهروندان ایران و ۵ کشور مذکور را که دارای پیوند خانوادگی با فرد یا گروهی در آمریکا باشند از فرمان مهاجرتی ترامپ معاف کرده است، اظهار کرد: آمریکا بارها مدعی شده که با مردم ایران کاری ندارد، اما این حکم مستقیما با حقوق مردم ایران مرتبط است و حقوق مردم کشورمان را تضییع می‌کند.
این حکم در حالی شهروندانی را که پیوند خانوادگی با شهروندان آمریکایی دارند معاف کرده که هنوز آمریکایی‌ها خود بر سر پیوندهای خانوادگی با یکدیگر اختلاف دارند. اکنون به دانشجویانی که تقاضای تحصیل در آمریکا دارند ویزا داده نمی‌شود. بنابراین چندان تغییری در صورت مساله حاصل نشده است. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره عدم مشمولیت کره‌شمالی و ونزوئلا به ‌این حکم، تاکید کرد: ترامپ در سفر خود به کره جنوبی و چین در برابر کره‌شمالی نرمش و ملایمت بیشتری از خود نشان داد، زیرا به‌ این نتیجه رسید که نمی‌تواند با کره‌شمالی بجنگد. این کشور چیزی را از دست نمی‌دهد اما در مقابل کره‌شمالی برای آمریکا یک تهدید خواهد بود. بنابراین نباید کره‌شمالی را تحریک کرد.
بیگدلی با بیان اینکه به‌رغم همه تلاش‌های آمریکا بازهم کاخ سفید موفق نشد رئیس‌جمهور ونزوئلا را وادار به کنارگیری کند، افزود: نیکلاس مادورو از خطر سقوط جان سالم به در برد، به همین دلیل آمریکا نمی‌خواهد ونزوئلا را از دست بدهد و مردم ونزوئلا را به خشم بیاورد، زیرا ونزوئلا حیاط خلوت آمریکا است. از این رو فرمان مهاجرتی این بار شامل ونزوئلا و کره‌شمالی نشده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج