جاباما
۶۳۱۷۶۵
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

داعش در عراق کجا غیبش زده است؟

چه بر سر داعش آمد؟ و عناصر آن کجا رفتند؟ این ها سووالاتی است که طی ماه های اخیر و با سرعت یافتن شکست داعش در صحنه های نبرد،افکار عمومی و نخبگان فکری، سیاسی و حتی امنیتی را در عراق به خود مشغول کرده است. آیا آنها آب شده و به زمین رفته اند یا در جایی پناه گرفته اند که کسی از آن اطلاع ندارد؟

خبرگزاری ایرنا: چه بر سر داعش آمد؟ و عناصر آن کجا رفتند؟ این ها سووالاتی است که طی ماه های اخیر و با سرعت یافتن شکست داعش در صحنه های نبرد،افکار عمومی و نخبگان فکری، سیاسی و حتی امنیتی را در عراق به خود مشغول کرده است. آیا آنها آب شده و به زمین رفته اند یا در جایی پناه گرفته اند که کسی از آن اطلاع ندارد؟

این گروه تروریستی مخوف که با حمایت گسترده منطقه ای و بین المللی ظرف سه سال (اواسط ۲۰۱۴ تا اواسط ۲۰۱۷) دولت خلافت را در عراق و سوریه اعلام کرد و مرزهای بین دو کشور را فرو ریخت، چرا یک باره بعد از جنگ هشت ماهه موصل، غیبش زده است؟

یکی از ابهامات درخصوص گروه تروریستی داعش، نبود آمار مشخص و قابل اعتماد پیرامون عناصر جنگجوی این گروه تروریستی و تعداد کشته های آنها در عراق و سوریه است.

گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا حاکیست که تعداد عناصر داعش تا قبل از سیطره بر موصل در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ بین ۱۰ تا ۲۰ هزار بوده است و سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و بخش اطلاعات سنای آمریکا در سپتامبر همان سال (بعد از اشغال موصل) تعداد این عناصر را بین ۲۷ تا ۴۰ هزار جنگجو اعلام کردند.

این درحالیست که 'فواد حسین' مسوول دفتر رییس منطقه کردستان عراق در نوامبر 2014 در یک رقم رعب آور، تعداد جنگجوهای داعش را در عراق و سوریه بالغ بر 200 هزار نفر اعلام کرد.
فرماندهی مشترک نظامی عراق بعد از آزادی موصل در ۱۰ ژولای ۲۰۱۷ تعداد کشته های داعش را قریب ۲۵ هزار نفر اعلام کرد.

حال این سووال باقی می ماند که مابقی عناصر داعش کجا رفتند؟ این سووال حتی در سوریه نیز مطرح است که حتی اگر عناصر داعش از عراق به سوریه فرار کرده اند، اکنون که جنگ در سوریه و عراق به پایانش نزدیک می شود، عناصر این گروه تروریستی کجا رفته اند؟
با سرعت برق آسایی که آزادی مناطق عراق و حتی داخل اراضی سوریه بعد از بازپس گیری موصل (۱۰ ژولای ۲۰۱۷) رخ داد، طبیعی است که هر انسانی از سرنوشت این گروه مخوف که منطقه را در آستانه تجزیه و فروپاشی قرار داد، سووال کند: 'پس این همه عناصر تروریستی کجا هستند؟'

یکی از کارشناسان برجسته امنیتی عراق که از او به عنوان متخصص در زمینه گروه های تروریستی در عراق یاد می شود، روز سه شنبه در گزارشی تفصیلی کوشیده است به بخشی از این ابهامات پاسخ دهد.

'هاشم الهاشمی' در صفحه شخصی خود در 'توییتر' نوشته است که گروه تروریستی داعش پس از ازدست دادن مواضع خود در شهرها، بار دیگر به قلب صحاری عراق بازگشته است.

بر این اساس او، شش منطقه بیابانی و خالی از سکنه را در غرب و مرکز عراق تعریف کرده که بالغ بر 120 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که حتی بزرگتر از مساحت کشور اردن است و به اعتقاد الهاشمی، درحال حاضر در برگیرنده بالغ بر یک هزار و 600 عنصر داعشی به همراه خانواده هایشان است.

این مناطق شامل 'وادی الحوران' با ۳۵۰ کیلومترمربع، بزرگترین منطقه بیابانی عراق است که از مرزهای عربستان شروع شده و تا 'الحدیثه' در استان الانبار در غرب عراق امتداد دارد و به طور طبیعی همواره در طول سال های بعد از سقوط رژیم صدام، خاستگاه گروه های مسلح افراطی و تروریست ها بوده است.

منطقه دوم 'وای القذف' با مساحت قریب 90 کیلومتر مربع است که یکی از پر رمز و رازترین مناطق بیابانی از توابع استان الانبار در نزدیکی کربلا است و قصه هایی که درباره این منطقه بیابانی روایت می شود بیشتر شبیه فیلم های هالیوودی است.

طبق اظهارات یکی از کارشناسان عراقی در شبکه تلویزیونی 'العهد' عراق، یک پایگاه آمریکایی محرمانه در این منطقه وجود دارد که دارای باند فرودگاه است و به طور مرتب نیروهایی از اردن و عربستان در این منطقه پیاده و سوار می شوند.

وادی القذف منطقه ای است که گفته می شود، نزدیک شدن هر نوع نیروی عراق به آنجا ممنوع شده و گزارش های این کارشناس عراقی در شبکه تلویزیونی العهد حاکیست که عناصر داعش تحت نظر نیروهای آمریکایی و اردنی در پایگاه نظامی موجود در منطقه آموزش می بینند.

'محمد السعبری' افشا کننده این اطلاعات گفته است که بعد از حمله نیروهای هوایی عراق به کاروان بزرگی از عناصر فراری داعش از فلوجه (در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۶) که صدها تن از عناصر و سرکرده های داعش در آن کشته شدند، مابقی عناصر داعش که از این حادثه جان سالم به در بردند، به سه دسته تقسیم شدند.

به گفته وی، بخشی به جزیره الخالدیه در شرق الرمادی مرکز استان الانبار (120 کیلومتری غرب بغداد) و یک عده به سمت شمال الانبار و جزیره سامراء فرار کردند که متعاقبا در عملیات نیروهای نظامی و الحشدالشعبی عراق در جزیره الخالدیه و سامراء همه این عناصر به قتل رسیدند که تعداد کشته ها از 700 نفر تجاوز کرد.

'السعبری' افزود که پیرامون سرنوشت کاروان سوم فراری از این حمله هوایی، ابهامات وجود داشت که اکنون معلوم شده که این کاروان سوم به وادی القذف رفته و آنجا تحت حمایت آمریکایی ها و متحدان واشنگتن قرار دارد.

'وادی الابیض' به عنوان دومین منطقه بیابانی بزرگ بعد از بیابان حوران در جوار وادی القذف قرار دارد و مابین دو استان الانبار و کربلا واقع شده و بالغ بر 250 کیلومتر مساحت دارد.

'حوض ثرثار' (جزیره سامراء) واقع در جوار دریاچه ثرثار است که در شمال غرب تکریت مرکز استان صلاح الدین و شمال استان الانبار واقع شده و پیش بینی می شود بیش از ۲۰۰ عنصر تروریستی با خانواده هایشان در آن وجود داشته باشد.

منطقه 'بیابان های البعاج' در غرب استان نینوا در جنوب شهرستان البعاج نیز همواره یکی از خاستگاه های طبیعی گروه های افراط گرا بوده که به اعتقاد هاشم الهاشمی انتظار می رود بیش از 800 عصر تروریستی با خانواده هایشان در آنجا باشند.

آخرین منطقه، شرق رودخانه دجله است که در برگیرنده ارتفاعات حمرین و تپه ماهواره های آن و اطراف منطقه العظیم است که استان های دیاله، صلاح الدین و کرکوک را در برمی گیرد و گفته می شود بیش از ۵۰۰ عنصر داعشی با خانواده هایشان در آن مستقر هستند.

الهاشمی معتقد است که عراق برای پاکسازی کامل این مناطق، نیازمند حداقل یکصد هزار نیروی امنیتی و پشتیبانی هوایی است تا بتواند کل این مناطق خالی از سکنه و بیابانی را به طور کامل پاکسازی کند.

الهاشمی همانند دیگر کارشناسان معتقد است که گرچه عراق از حیث نظامی به حضور و فعالیت داعش پایان داده اما پاکسازی عراق از وجود این آفت تروریستی به مدت زمان و گسترش فعالیت های اطلاعاتی و اشتراک مردم در این مبارزه نیازمند است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Ronak

      انشاالله بخواست خداوند ،داعشی ها به درک واصل شدند

    • بدون نام

      اینا رفتن نقشه کشی کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج