۶۳۱۸۵۴
۱۸ نظر
۵۰۱۰
۱۸ نظر
۵۰۱۰
پ

انتقاد از تابوشکنی در آگهی های تلویزیونی

تبليغات و آگهي‌هاي بازرگاني هرچند از جمله راه‌هاي درآمدزايي صدا و سيما محسوب مي‌شود و به نوعي از بخش‌هاي اصلي است اما اين به هيچ وجه مجوزي نيست تا در كيفيت و چگونگي ساخت تبليغات نظارتي صورت نگيرد.

روزنامه جوان: تبليغات و آگهي‌هاي بازرگاني هرچند از جمله راه‌هاي درآمدزايي صدا و سيما محسوب مي‌شود و به نوعي از بخش‌هاي اصلي است اما اين به هيچ وجه مجوزي نيست تا در كيفيت و چگونگي ساخت تبليغات نظارتي صورت نگيرد. متأسفانه اخيراً كه كفگير رسانه ملي به ته ديگ خورده در بيشتر موارد كميت بر كيفيت غالب شده و گويا نظارت چنداني هم بر پخش تبليغات تلويزيوني صورت نمي‌گيرد اين مسئله به‌خصوص در شبكه‌هاي جديدالتأسيس عموميت بيشتري دارد.
يكي از آنها تابوشكني و عدول از خط قرمزهايي است كه بعضاً در تبليغات ديده مي‌شود. مثلاً مدتي است براي تبليغ فلان اپراتور تلفن همراه از سكانس فيلم سينمايي «لالالند» استفاده مي‌شود؛ آنجايي كه دو بازيگر اصلي فيلم اتوبان شلوغي را مي‌بندند و جلوي ماشين‌ها شروع به رقص و آوازه‌خواني مي‌كنند و همان ريتم و حركات در اين تبليغ وجود دارد يا براي تبليغ مايع ظرفشويي بيشتر از خود محصول از نماي بسته صورت و چشم و ابروي زنان استفاده مي‌كنند چنانچه به‌جاي محصول مورد نظر، ‌تصوير صورت دختركي بزك شده آن‌ هم از نماي نزديك نمود بيشتري دارد تا آن كالاي تبليغاتي مورد نظر! و البته از اين دست نمونه‌ها در تلويزيون كم نيست.
در اين راستا با توجه به نياز مالي تلويزيون بعضي از شركت‌ها در تبليغات خود هنجارشكني‌هاي تعمدي دارند. براي مثال يكي از شركت‌هاي شوينده قديمي در تبليغات خود بي‌محابا تابوشكني آشكاري مي‌كند. چند سال قبل در تبليغات اين شركت، دختربچه‌ها و پسربچه‌هاي نسبتاً بالغ در حمام مشغول شستن خود با اين شوينده بودند و آواز مي‌خواندند. بيلبوردهاي بزرگ تبليغاتي آن هم درسطح شهرها نصب شده بود. همين باعث اعتراض خيلي از خانواده‌ها براي چنين هنجارشكني گرديد كه تا مدت‌ها مانع تبليغات اين شوينده شدند.

پرواضح است اينها خود جزئي از شگردهاي تبليغي براي نهادينه شدن محصول در ذهن مخاطب است و وقتي محصولي حرفي براي گفتن نداشته باشد از ترفند حاشيه‌سازي و هنجارشكني در مورد آن استفاده مي‌كند تا ديده شود و بينندگان ‌آن تبليغ را به‌ وسيله همين حاشيه‌هاي فني به ياد بياورند و به محض ديدن كالا در هر فروشگاهي آن را تهيه كنند، ‌اما استفاده از مسئله جنسي و مغاير با ارزش‌هاي ايراني- اسلامي كه اين روزها كم كم در رسانه ملي درحال باب شدن است چيزي نيست كه بتوان به‌راحتي از آن چشم پوشيد؛ شايد براي برخي از مسئولان ناظر در صدا و سيما و عوامل پخش تلويزيوني اين مسئله امري عادي باشد، زيرا آنها تبليغات داخلي تلويزيون را با تبليغات مبتذل ماهواره‌اي مقايسه مي‌كنند؛ چه آن‌كه اخيراً هم تعدادي از بازيگران سينما و تلويزيون گفته بودند تلويزيون ايران را نگاه نمي‌كنند!
اما بي‌توجهي به چگونگي تبليغات به هيچ وجه توجيه‌كننده جرياني كه درحال رخ دادن است نيست، زيرا تقليد از شبكه‌هاي ماهواره در كيفيت تيزرهاي تلويزيوني، كار را به‌جايي رسانده است كه گاه يك تبليغ مستهجن عيناً با كاراكترهاي ايرانيزه شده از رسانه ملي پخش مي‌شود به‌شكلي كه براي كساني كه دارنده ماهواره هستند كاملاً تداعي‌گر تبليغ اصلي است.

اين موضوع چند نكته را نشان مي‌دهد؛ اول آن‌كه با توجه به قوانين ديني و عرفي به‌طور ‌حتم شيطنت‌هايي جدي در امر تبليغاتي تلويزيوني در حال رخ دادن است كه نبايد آنها را دست كم گرفت و بي‌توجه بود و ديگر آن‌كه سازندگان تبليغات تلويزيوني متأسفانه با اين عدول از خط قرمزها در چگونگي تبليغات تلويزيوني نشان مي‌دهند از خلاقيت چنداني براي جذب مخاطب داخلي برخوردار نيستند توسل به مسائل جنسي و هنجارشكنانه در تبليغات و كپي‌برداري از آگهي‌هاي ماهواره‌اي حتي سكانس‌هاي معروف سينمايي هاليوود اين امر را به وضوح نشان مي‌دهد؛ البته ممكن است سفارش شركت‌هاي مالك و سرمايه‌دار براي تبليغ تلويزيوني هم مؤثر بوده باشد و آنها خودشان سفارش چنين تبليغاتي را با اين شيوه‌ها بدهند كه در اين‌جا باز هم نياز به مراقبت و دقت بيشتري از سوي ناظران پخش تبليغات تلويزيوني است زيرا تبليغات به دليل تكرار از شبكه‌هاي مختلف و استفاد از فنون تأثيرگذاري پيام مي‌تواند به مرور زمان برخي از هنجارشكني‌هاي غيرمتعارف را در جامعه عادي‌سازي كند، كه اصلاً در شأن رسانه ملي نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      شما خودشو ناراحت نکن . نخر ، ما میخریم

    • امیر

      بابا خبرنیس دنبال چی رفتین صورت یه زن مگه چیه والاشبکهای ایرانی زن چادریم ب زورنشون میدن

    • بدون نام

      خاک‌ تو سرتون،مشکل مملکت الان اینه آخه

    • علی

      جمع کن بابا
      تو نگاه نکن
      حالا خودت از همه فاسد تری

    • بدون نام

      «پرواضح است اينها خود جزئي از شگردهاي تبليغي براي نهادينه شدن محصول در ذهن مخاطب است و وقتي محصولي حرفي براي گفتن نداشته باشد از ترفند حاشيه‌سازي و هنجارشكني در مورد آن استفاده مي‌كند تا ديده شود»

      ای کیهان ناقلا پس تکنیکت این بود، رفیقت سوتی داد و لوت داد :))

    • بدون نام

      الان دیگه بیشتر تبلیغات شبکه های سیما حول این محورها میگرده:
      زنگ بزن این شماره بخند(هر دقیقه ۲۰۰۰ تومان)
      اس بده این شماره توی مسابقه شرکت کن(هر روز دویست تومان)
      و تبلیغات بانکها
      بعد یه بانک میاد میگه
      انتقال وجه
      پرداخت قبض
      تنها بخشی از خدمات بانک.... می باشد!
      بابا همه بانکها این کارها رو می کنند دیگه چرا میای برای تبلیغات می کنی!
      بیشتر این تبلیغات پولی درسته به نفع صدا و سیماست ولی صد درصد به ضرر مردمه
      دیگه شده شبکه های ماهواره ای
      موقع فیلم نگاه کردن فلج میشیم هی چپ و راست و گوشه تصویر رو نگاه کنیم
      یه تبلیغ از چپ میاد
      یکی هم از راست
      همش هم اس بده اس بده
      من خیلی وقته حتی اس پیش بینی نمیدم
      چون میدونم چه بلایی سرم میاد هههههههه

    • بدون نام

      چقدر ذهن نویسنده این مطلب خراب بوده. جالبه که‌ فیلم لالا لند رو هم دیده.

    • بدون نام

      مزخرف گویی داره نهادینه میشه این همه درد ، بیکاره این حرفا چیه

    • بدون نام

      واقعا که!
      مگر زنان کالا هستند که اینگونه در تبلیغات از آنها سو‌ء استفاده می شود

    • احمدی

      الان دقیقا مشکل شما کجاست بگو تذکر بدیم تموم گرفتاری های این مملکت تموم شده چسبیدی به اگهی

    • حامد

      فکر خودتون مشکل داره که دنبال این مزخرافتین، یعنی با کجای اهنگ شاد مشکل دارین، عکس یک دختربچه مگه چه ایرادی داره دیگه این طرز فکرهای پوسیده پیش مردم جایی نداره

    • بدون نام

      توروخدا ببین کشورهای پیشرفته دنیاتوفکراینن که توصدسال آینده که زمین قابل سکونت نیست امکاناتی فراهم کنن که ملتشونو بردارن وبرن توفضا زندگی کنن

    • بدون نام

      اصن تو خوبی

    • بدون نام

      فیلمای خارجی مثل لالالند فقط برای ما بد و حرامه؟معلومه خودتون همچین فیلم رو خوردین که هر صحنه ای توو زندگی عادی ببینین فورا صحنه های اون فیلما براتون تداعی میشه

    • بدون نام

      برجام چی شد؟

      این فرافکنی ها و فریفتن مردم دیگه جواب نمیده

      برید خودتون رو رنگ کنید

    • بدون نام

      ای شیطون !!!توفیلم لالند رو کجادیدی ؟نکنه تابوشکنی کردی؟

    • محمد

      یه کم از حساسیتتون رو برای نزولی که بانکها میگیرن به کار ببرین؟

    • بدون نام

      داداش چرا نظره منو چاپ نکردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج