۶۳۱۹۲۵
۱۵ نظر
۵۰۱۲
۱۵ نظر
۵۰۱۲
پ

شلوغ کاری سلبریتی های هنری و ورزشی در زلزله

حمیدرضا عظیمی در روزنامه شهروند نوشت: فضای فرهنگی جامعه که ظاهرا بیشتر از سوی فضای واقعی مجازی هدایت می‌شود، این روزها عجیب و غریب شده است. گزارش‌های میدانی هم این اعجاب را تأیید کرده و معلوم نیست فلان بازیگر یا فلان اهل هنر یا حتی فلان فوتبالیست بازنشسته چرا بدون تخصص و شاید بدون تحقیق وارد حوزه‌ای می‌شود که از آن اطلاع ندارد یا حتی اگر اطلاع هم دارد، تحقیق کافی درباره‌اش نکرده‌است.

حمیدرضا عظیمی در روزنامه شهروند نوشت: فضای فرهنگی جامعه که ظاهرا بیشتر از سوی فضای واقعی مجازی هدایت می‌شود، این روزها عجیب و غریب شده است. گزارش‌های میدانی هم این اعجاب را تأیید کرده و معلوم نیست فلان بازیگر یا فلان اهل هنر یا حتی فلان فوتبالیست بازنشسته چرا بدون تخصص و شاید بدون تحقیق وارد حوزه‌ای می‌شود که از آن اطلاع ندارد یا حتی اگر اطلاع هم دارد، تحقیق کافی درباره‌اش نکرده‌است.
بلبشو در مجاز، مشکل در واقعیت
داستان از یک خبر شروع و به بلبشو‌ تبدیل شد. ماجرا این بود و هست که از یک منبع، این گزاره که کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان از مبادی رسمی سر از افغانستان، عراق، سوریه و لبنان درمی‌آورد، منتشر شد و ظاهرا اهل هنر که باید دقت بیشتری در صحت و سقم ماجرا داشته باشند هم، وارد ماجرا شدند و هرکدام در صفحات اینستاگرام خود از وضع بد و کمک‌رسانی این‌گونه‌ای، گله کردند و مردم را به این‌سو تشویق کردند که خودشان رأسا وارد کار شده و در گروه‌های چندنفره وارد اقدام عملی شوند! آن‌سوی ماجرا اما، دیده نشده بود. صف‌های طولانی خودرو‌ها در جاده‌ها به راه افتاده و آن‌طور که مسئولان امر و صاحب اطلاع می‌گویند، چنان ترافیکی ایجاد شد که فقط در یک مورد باعث دیررسیدن ٥ تریلی کمک، به اهالی زلزله‌زده کرمانشاه شد! داستانی که برخی هنرمندان را مقصر آن می‌دانند و بر این اعتقادند؛ چون (درست یا نادرست) این گروه به یکی از گروه‌های مرجع تبدیل شده‌اند، حرف‌هایشان هم اثراتی دارد. با این حال افرادی هم بودند که طی دو روز گذشته به سمت و سوی تلطیف این فضا گام برداشتند، پرستو گلستانی یکی از آنها بود که رسما مردم را دعوت کرد تا کمک‌های خود را از مبادی رسمی به زلزله‌زدگان برسانند.

به نظم نیاز داریم
مسئولان و مطلعان اما، روایت دیگری دارند. اسماعیل رمضانی مدیرکل روابط‌عمومی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایرانی می‌گفت: اهالی فرهنگ باید کمک کنند تا آرامش به فضای موجود در کشور بازگردد. او در پاسخ به این سوال که برخی از فعالان اجتماعی و تعدادی از هنرمندان، به فضای کمک‌رسانی ورود کرده و مردم را به کمک‌های انفرادی دعوت می‌کنند، گفت: ما واقعا نیاز به کمک نداریم و همه چیز مهیاست اما وقتی مردم دوست دارند کمک کنند، نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. درحال حاضر بیش از هر چیز به نظم نیاز داریم، به این دلیل که فضای به وجود آمده در شبکه‌های مجازی به‌ویژه در یکی دو روز اول باعث شد، نوعی بی‌نظمی در کار امداد‌گران و تقسیم اقلامی مانند چادر و... به وجود بیاید.
او گفت: متاسفانه فضای به وجود آمده، بی‌نظمی به وجود آورده و به‌عنوان نمونه ترافیک حاصل از حضور خودروهای شخصی باعث شد ٥ تریلی از کمک‌های ارسالی هلال‌احمر که همه تفکیک شده هستند، با تأخیر به مقصد برسند و ما مجبور شدیم برای ارسال کمک‌ها از بالگرد استفاده کنیم. به ‌هرحال می‌دانید که ایراد بالگرد، ظرفیت آن است و به دلیل حجم کمک‌های مورد نیاز باید از وسایل زمینی استفاده کنیم، اما اقلام فوری و فوتی حتما با بالگرد ارسال شوند.
رمضانی این را هم گفت: ما هیچ کمبودی در تأمین نیازهای زلزله‌زدگان نداریم. همین الان ٣٨٠‌هزار چادر در انبارهای هلال‌احمر وجود دارد. تاکنون هم با این‌که ٣٠هزار خانواده در معرض آسیب قرار داشتند، ٤٥‌هزار چادر بین اهالی منطقه توزیع شده است اما همه اطلاع دارند که در مواقع بحران، خانواده‌ها در پی این هستند که سهم بیشتری از کمک‌ها دریافت کنند. اگر قرار بود هر خانواده یک چادر تحویل بگیرد، قاعدتا باید همه اقلام مورد نیاز را تحویل گرفته باشند، اما به نظر می‌رسد برخی از افراد سه یا چهار چادر دریافت کرده‌اند و برخی هم دریافت نکرده‌اند.
این مقام مسئول در هلال‌احمر جمهوری اسلامی افزود: بیشتر این اتفاقات ناشی از بی‌نظمی ایجاد شده است. این بی‌نظمی هم بخشی به دلیل خلط مبحثی است که در فضای مجازی ایجاد شده و نوعی بی‌نظمی را در مناطق آسیب‌دیده بر ما تحمیل کرده است. او گفت: درست است این زلزله، زلزله بزرگی بود، اما چیزی نبود که بخواهد ما را در کلان کشور دچار مشکل کند. بیشتر مشکلات به دلیل حضور افراد در منطقه است و افراد با خودرو شخصی حاضر می‌شوند. مگر یک خودرو بیشتر از ٤ یا ٥ جعبه آب معدنی جا دارد؟ این حضور که بنا بر برخی دعوت‌ها در فضای مجازی شکل گرفت، روند امدادرسانی را مختل کرد.
به نظر می‌رسد اهالی فرهنگ و هنر که یکی از گروه‌های مرجع هستند اگر می‌خواهند کمکی به این وضع کنند، تلاش کنند مردم را تشویق کنند و به سمتی سوق دهند که آرامش و نظم به فضا بازگردد. اگر فضا آرام بود، کار توزیع اقلام مورد نیاز تمام شده بود. اسماعیل رمضانی بر این نکته تأکید داشت: ما از نظر اقلام توزیعی نیاز به کمک برای تأمین آنها نداشتیم، اما به مردم گفتیم که اگر می‌خواهید کمک کنید، اقلامی مانند پتو و کنسرو کمک کنید که قابل نگهداری باشد. یادمان باشد ما باید سه یا چهار ماه به‌طور مدام به آسیب‌دیدگان کمک کنیم و در این شرایط اگر کمک‌ها به صورت نقدی باشد، بهتر است.
مدیرکل روابط‌عمومی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وضع اطلاع‌رسانی در فضای مجازی درباره زلزله را خطرناک توصیف کرد و افزود: شلوغی به وجود آمده در مسیرهای منتهی به استان کرمانشاه اخلال زیادی در روند امدادرسانی و توزیع اقلام به وجود آورد که این بیشتر به دلیل وضع حاکم در فضای مجازی است که هر کس در صفحه خود، اخباری را منتشر می‌کرد. این را باید پذیرفت که این بزرگترین زلزله‌ای است که تحت‌تأثیر اطلاع‌رسانی در فضای مجازی قرار داشته است. قبل از این در زلزله ورزقان یا قبل‌تر در منجیل و بم فضای مجازی‌ در این شکل وجود نداشت که بخواهد تأثیر به این شکل بگذارد، لذا از همه اهل فرهنگ و هنر درخواست می‌شود به ایجاد نظم در فضای موجود کمک کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم به مسئولان اعتماد ندارند والسلام

    • بدون نام

      سلبریتی های بی سواد

    • رسول

      به آقای عظیمی بفرمایید که شلوغ کاری نیست. مردم به سلبریتی های خودشون اعتماد دارند و مطمئن هستند چیزی که بهشون میدند به دست مردم زلزله زده ای که آواره مهر و بی مهری شدند میرسه. به این میگن مهر نه به مسکن مهری که واسه قشر بدبخت جامعه دست کردند. درضمن با این همه کشته و آواره فکر نکنم شلوغ کاری باشه.

    • بدون نام

      چرا از واقعیت فرار می کنید در حال حاضر مردم خیلی کم به نهادهای دولتی اعتماد دارن و این به خاطر عملکرد قبليشون هست خود ما کمک هامون رو دست کسی که می‌شناختیم دادیم که شخصا ببره و تحویل آسیب دیده ها بده

    • بدون نام

      اره دیگه مردم وارد صحنه شدن واسه خوردن آقایون بده،حالا دیگه پتو و کنسرو نمیخوان پول بدن که هاپولیش کنن،ای ننگ بر این دولت

    • بدون نام

      عجب!! پس کمک های مردمی باعث بی نظمی شده اره؟! آخخی بمیرم براتون! اگه کمک ها نبود الان داشتید غوغا میکردین آره؟ همونطور که بم و وزرقان و کمک کردین؟! خدایا شکر که قاطبه ی مردم به این حقیقت پی بردند که تنها با دست روی زانوی خودشون گذاشتن میتونن بلند شن و منتظر عمل ضعیف،بی برنامه و بسیار ناچیز سازمان ها نمی شوند. دم ملت گرم واقعا

    • مینا

      این یعنی مردم به دولتی ها اعتماد ندارند...جای تاسفه

    • بدون نام

      ما بهشون بيشتو اعتماد داريم

    • بدون نام

      "فقط در یک مورد باعث دیر رسیدن 5 کامیون شد" طوری این جمله رو نوشته که حالا هر کی ندونه فکر می کنه از همون دقایق اولیه همه نیروهای امدادی در صحنه حاضر بودن و کامیون کامیون وسیله و تجهیزات بردن تو منطقه.

    • بدون نام

      به نظم نیاز داریم اما به مسئولان اعتماد نداریم.

    • بدون نام

      موضوع اینه که بازیگران و ورزشکارها کاره ای نیستن مردم دیگه اعتماد خودشون رو از دست دادن دیگه کسی نمیتونه تشخیص بده دزد کیه، امین کیه، پس بذارین مردم همون کاری رو بکنن که راضی شون می کنه و خدا خیر بده به اون فوتبالیست بازنشسته عزیز که افتخار ملته

    • بهمن

      میدونی چرا چون مردم اینقدردروغ ازمسولین شنیدن خودشان دست به کارشدن برای کمک به زلزله زدگان

    • بهمن

      میدونی چرا چون مردم اینقدردروغ ازمسولین شنیدن خودشان دست به کارشدن برای کمک به زلزله زدگان

    • بدون نام

      دیگه مردم میگن دولت به مردم کمک نمیکنه واعتمادی ندارن واین خیلی بد میگن دولت ومسولین به فکرخودشونن نه به فکروطن وهم وطن وراینقدررنبود بدمیبینن وناامیدی های چیکارکرد وقتی میبینن بودجه کشورشغلهاروبرای افغانی مهاجر خارجی خرج میکنن چه توقع داریم همه دیگه فهمیدن

    • معلم

      کدوم بلبشو.من خودم ساکن سرپل ذهابم.واقعیت اینه که بدترین و فاجعه بارترین خدمات رو هلال احمر ارایه داده.هلال احمری که برای کمک تو جاهای دیگه شیر میشه و برا اربعین سیستماتیک کار انجام میده تو زلزله به معنای واقعی کلمه گند زد.واقعا گند زد.دوست عزیزگزارش نویس من خودم از نزدیک شاهد بودم که مبادی رسمی چکار کردند اگر نبود کمک مردم و ارتش الان وضع خیلی خرتبتر از این میشد.هلال احمر و مدیریت بحران و دولت تو این بزنگاه نمره قبولی نکرفتند.باز دم هموطنان گرم.الکی هم نگین مردم ترافیک ایجاد کردندو ...مردم بهتر از خیای ارگانهای دیگه عمل کردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج