۶۳۲۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

برگی از تاریخ؛ فیدل کاسترو متولد شد

۸۷ سال پیش در روز ۱۳ اوت سال ۱۹۲۶ میلادی فیدل کاسترو ، انقلابی مشهور جهان و رهبر سابق کوبا در شهر بریان در منطقه اورینته کوبا متولد شد. پدرش آنخل کاسترو آرگو یک زمیندار بزرگ اسپانیایی تبار و مادرش لیناروزگونزالس بودند. فیدل دارای ۴ خواهر و برادر بود.

جام جم آنلاین: ۸۷ سال پیش در روز ۱۳ اوت سال ۱۹۲۶ میلادی فیدل کاسترو ، انقلابی مشهور جهان و رهبر سابق کوبا در شهر بریان در منطقه اورینته کوبا متولد شد. پدرش آنخل کاسترو آرگو یک زمیندار بزرگ اسپانیایی تبار و مادرش لیناروزگونزالس بودند. فیدل دارای ۴ خواهر و برادر بود.

فیدل مانند سایر پسران خانواده های معتبر کوبا در مدرسه کاتولیک های ژزوییت جزیره تحصیل می کند. در سال ۱۹۴۲ میلادی او وارد کالج بلئن شهر هاوانا می شود. او یک دانش آموز ساعی بود که به گفته نزدیکانش همواره می خواست در جلوی صحنه قرار داشته باشد.

فیدل به خوزه مارتی نویسنده ، شاعر ، روزنامه نگار و قهرمان استقلال کوبا علاقه زیادی داشت. در سال ۱۹۴۵ پس ازکسب دیپلم وارد دانشکده حقوق هاوانا می شود و به سرعت رو به سیاست می آورد. او به یک گروه از طرفداران عدالت اجتماعی می پیوندد. در سال ۱۹۴۹ پس از کسب مدرک دکترای حقوق در شهر هاوانا یک دفتر وکالت باز می کند و وقت خود را صرف دفاع از فقرا می نماید.

فیدل در سال ۱۹۵۲ میلادی از سوی حزب ارتدوکس نامزد انتخابات مجلس می شود. انتخاباتی که هرگز برگزار نمی شود زیرا در روز ۱۰ مارس ۱۹۵۲ میلادی فولخنسیو باتیستا در یک کودتا رییس جمهور وقت را سرنگون می کند.

برگی از تاریخ؛ فیدل کاسترو متولد شد

از این زمان مبارزه سیاسی فیدل کاسترو با حکومت دیکتاتوری باتیستا آغاز می شود. او ابتدا دست به مبارزه سیاسی زده و اما پس از این که پی برد در مقابل دیکتاتوری باتیستا این نوع مبارزه بیهوده است مبارزه مسلحانه را آغاز کرد.

فیدل کاسترو و یارانش در روز ۲۶ ژوییه سال ۱۹۵۳ میلادی برای به دست آوردن اسلحه به پادگان مونکادا حمله می کنند.در این حمله ۳ نفر از یاران کاسترو کشته شده و ۶۸ نفر پس از دستگیری شکنجه و سپس مخفیانه به قتل می رسند.

کاسترو به همراه سایر یارانش به کوهستان فرار می کند اما محل کاسترو لو رفته و او دستگیر می شود. به لطف دخالت اسقف اعظم شهر سانتیاگو فیدل کاسترو از مجازات مرگ نجات یافته و به ۱۵ سال زندان محکوم می شود.

در سال ۱۹۵۵ میلادی باتیستا تحت فشار مخالفان زندانیان را عفو می کند. کاسترو پس از آزادی به مکزیک می رود.او در آنجا با ۲ مردآشنا می شود که اهمیت به سزایی در زندگیش داشتند ، ارنستو چه گوآرا و آلبرتو بایو.

در روز ۱۵ نوامبر سال ۱۹۵۶ میلادی فیدل به کوبا باز می گردد ، همراه او ۸۲ مبارز از جمله چه گوارا و برادرش رائول کاسترو بودند اما ، عوامل باتیستا از تاریخ ورود کشتی حامل آنها آگاه شده و بسیاری از مردان کاسترو کشته می شوند.

برگی از تاریخ؛ فیدل کاسترو متولد شد

پس از چند هفته یک گروه ۱۲ نفری نخستین گروه چریکی را در منطقه سیئرا مائسترا تشکیل می دهند. در جریان چند ماه ، تعداد زیادی به آنها می پیوندند و یک لشکر واقعی را تشکیل می دهند. جنگ چریکی مدت ۲ سال میان نیروهای فیدل کاسترو و ارتش باتیستا ادامه داشت.

در سال ۱۹۵۹ میلادی فیدل کاسترو و مردانش پیروزمندانه وارد هاوانا می شوند. فولخنسیو باتیستا از کوبا فرار می کند.

فیدل کاسترو در روز ۱۶ فوریه سال ۱۹۵۹ میلادی رسما قدرت را در کوبا در دست گرفت و تا حدود ۷ سال پیش علی رغم بیماری قدرت را حفظ کرد. سخنرانی های طولانی و پر شور این شخصیت کاریزماتیک که گاهی تا نزدیک به ۱۰ ساعت نیز طول کشیده اند از شهرت به سزایی برخوردار است.

برگی از تاریخ؛ فیدل کاسترو متولد شد

فیدل کاسترو از یک رکورد دیگر نیز برخوردار است و آن تعداد توطئه های سازمان جاسوسی آمریکا، سیا ، برای قتل او بوده است که همگی ناکام ماندند.

در روز ۱۳ اوت سال ۱۹۲۶ میلادی فیل کاسترو انقلابی مشهور جهان و رهبر کوبا در شهر بریان در منطقه اوریانته در خانواده ای مرفه متولد می شود. فیدل کاسترو مردی است که با مبارزاتش دست استعمار آمریکا از کوبا که توسط دیکتاتوری پوشالی اداره می شد را کوتاه می کند.او تاریخ کوبا را تغییر می دهد.

فیدل کاسترو در تابستان سال ۲۰۰۶ برای چند عمل جراحی در بیمارستان بستری شد و قدرت را به طور موقت به برادرش رائول کاسترو واگذار کرد.

برگی از تاریخ؛ فیدل کاسترو متولد شد

در ۲۴ فوریه سال ۲۰۰۸ فیدل رسما رهبری کوبا را به برادرش رائول سپرد. با این که فیدل از قدرت کناره گرفته و فقط هر چند وقت یک بار تلویزیون کوبا تصاویری از او را نشان می دهد یا رسانه های این کشور خبرهایی از اورا منتشر می کنند، اما هنوز بسیاری از کوبایی ها او را رهبر واقعی کشور می دانند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      زنده باد فیدل کاسترو و درود به چگوارا

    • ققنوس

      به سلامتی و دلخوش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج