۶۳۲۶۰
۹ نظر
۵۰۱۰
۹ نظر
۵۰۱۰
پ

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

سوژه اصلی این بود :«نمایشگاهی با عنوان صورت». همین کافی بود تا «سعیده رحمتی» دست‌ساخته‌هایش را ببرد به سمت اشعار شاملو.اشعاری که در تمامی آنها ردی از نگاه، کلام وآوا و...جاری است.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر
مجله زندگی ایده آل: سوژه اصلی این بود :«نمایشگاهی با عنوان صورت». همین کافی بود تا «سعیده رحمتی» دست‌ساخته‌هایش را ببرد به سمت اشعار شاملو.اشعاری که در تمامی آنها ردی از نگاه، کلام وآوا و...جاری است. واژه‌هایی که هر کدام به تنهایی تداعی‌کننده یک چهره‌اند. چهره‌ای که گاهی اشک می‌ریزد، گاهی لبخند می‌زند و گاهی هزار کاکلی شاد در آن موج می‌زند...

اگر روزمرگی را تغییر ندهی!

«سعیده‌رحمتی» کارشناس گرافیک است. تا همین چندی پیش هم اموراتش را از همین راه می‌گذراند. یعنی مثل یک کارمند خوش فکر و وظیفه‌شناس هرروز صبح سرکار می‌رفت، پشت میزش می‌نشست و روی مانیتور خط‌ها و رنگ‌های سفارشی را کنار هم جا می‌داد... تا روزی که در لابه‌لای همین خط و رنگ‌ها به این شعر رسید:

به آرامی آغاز به مردن می‌کنی
اگر سفرنکنی/ اگر کتابی نخوانی
به آرامی آغاز به مردن می‌کنی
اگر برده‌ عادت خودت شوی/ اگر همیشه از یک راه تکراری بروی/ اگر روزمرگی را تغییر ندهی....

خودش می‌گوید:« اواسط تیر ماه سال ۸۷ بود که این شعر را خواندم و پایان ماه من دیگر کارمند شرکت نبودم! پایان ماه من شاگرداستاد «گیو » بودم و طراحی ساخت زیورآلات مشق می‌کردم.»۲ سال تمام او مشغول یادگیری و گذراندن دوره‌های مختلف بود و شاگردی می‌کرد. اولین نمایشگاهش را زماني برگزار کرد که هنوز هنرجو بود. نمایشگاهی با موضوع نقش فرش و نمایشگاه بعدی مجموعه‌ای با عنوان پرنده. سومین نمایشگاهش اما نمایشگاهی بود گروهی در گالری کاوه در بهمن ماه سال گذشته. نمایشگاهی با موضوع مشترک «صورت».آنچه شما در این گزارش می‌بینید گزیده‌ای از آثار سعیده رحمتی در همین نمایشگاه است. طراحی خطوط از «امید هامونی» است و اجرا از سعیده رحمتی.

تکه‌هایی از اشعار بامداد

گردن‌آویز، گوشواره، انگشتر و هر آنچه در این مجموعه می‌بینید تکه‌هایي هستند از اشعار شاملو. اشعاری که در آنها نشانی از چهره وجود دارد: « من برای نمایشگاه دوم رفتم سراغ شعرهای احمد شاملو، ۳ ماه تمام با مجموعه اشعارش زندگی کردم تا از میان تمام آنها بیت‌هایی که در آنها نشانی از چهره بود یا حتی به نوعی چهره را تداعی می‌کردند جدا کنم و جالب اینکه بین تمام اشعار شاملو اشعاری که برای آیدا سروده بود بیشتر از همه به خواسته من نزدیک بود. بعد از این مرحله باید روی درآوردن ابیات کار می‌کردم و رسیدن به فرم‌هایی که با گردن‌آویز و گوشواره‌ها که سوژه اصلی کار من بود جور درمی‌آمدند.» نتیجه این تلاش چند ماهه هم شد همین تصاویری که شما در این صفحات شاهد آن هستید.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

طرحی آشنا از چهره احمد شاملو که سعیده رحمتی آن را به شکل گل‌سینه‌ای از نقره درآورده است. طرح اصلی از علیرضا اسپهبد است.

نگاه تو

«کلام از نگاه تو شکل می‌گیرد...» این بیتی است که در این آویز به چشم می‌خورد. آویزی از جنس نقره، که نقطه نگاه در آن به عنوان تاکید اصلی اثر با طلا کار شده است.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

لبخند راز يست...

«اشک رازیست/ لبخند رازیست/ عشق رازی...» این شعری است که در این آویز نقش بسته‌است. جنس آن از نقره است و نقطه لبخند به عنوان تاکید اصلی اثر از طلا.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

چهره آبی‌ات....

بیتی که در این آویز خودنمایی می‌کند این بیت است: « آی عشق/ آی عشق/ چهره‌آبی‌ات پیدا نیست...». متریال به کار رفته در آن از نقره است و این بار این نقطه‌های چهره‌است که به عنوان تاکید اصلی اثر از طلا کار شده است.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

گنجشککان باغ

«بوسه‌هایت گنجشککان پرگوی باغند...» این بیت ساختار اصلی واژه‌آرایی این آویز است. آویزی از جنس نقره با نقطه‌ای از طلا! نقطه بوسه‌ها که تاکید اصلی بیت است كه این بار هم با طلا کار شده است.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

تو آغاز می‌کنی...

متنی که در قاب این گوشواره نشسته این بیت از شاملوست که: «خوشا نظربازیا که تو آغاز می‌کنی...». تکه‌ای از آن در یک گوشواره «خوشا نظر بازیا» و تکه دیگر «که تو آغاز می‌کنی» در قاب گوشواره دیگر جا گرفته. این گوشواره تمام نقره است غیر از نقطه نظر که از جنس طلاست.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

فردا روز دیگری است...

«میان آفتاب‌های همیشه/ زیبایی‌تو/ لنگریست/ نگاهت/ شکست ستمگریست/ و چشمان تو با من گفتند که فردا روز دیگری است... ». «نگاهت شکست ستمگریست...» بیت انتخابی برای طراحی این آویز نقره است و البته نقطه‌ نگاهت که از طلاست.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

هزار کاکلی شاد...

یک قاب نقره‌ای با این بیت از شاملو که:« هزار کاکلی شاد در چشمان توست....» آویزی از جنس نقره با نقطه‌ای از طلا. این بار نقطه واژه «چشمان» است که برای تاکید بر سوژه اصلی یعنی چهره، از طلا کار شده است.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر

نخستین نگاه تو...

در قاب اول این گوشواره این تکه از شعر شاملوجا گرفته «من با نخستین نگاه تو»و در تکه دوم «آغاز شدم». تکه‌هایی از این بیت از شاملو که «در من زندانی ستمگری بود/ که به آواز زنجیرش خو نمی‌کرد/ من با نخستین نگاه‌تو آغاز شدم/...». جنس گوشواره از نقره است غیر از نقطه طلایی نگاه.

آویزهای زیبا و خاص از جنس شعر
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین 67

      زیباست

    • هنگامه

      بسیار زیبا بود. افرین

    • بدون نام

      ای کاش قیمتاش هم می نوشتید

    • نسیم

      واقعاً زیبا بود

    • ارام

      سلام.هنر شما قابل ستایشه اما لطفا یه شماره تلفن یا راههای ارتباطی با خودتون و برام بفرستید چون من نمیدونم برای سفارش محصول چطور و از چه راهی باید اقدام کنم متشکرم

    • بدون نام

      آورین

    • بدون نام

      از كجا مي شه اين آثار زيبا رو خريد؟

    • بدون نام

      شما کار بسیار خوبی میکنید که هنرمندایی این چنین ولی ناشناسو معرفی یکنید پس کارتونو تمام کنید و سایتی ، فروشگاهی ،... واسه خریدم بزارین دیگه
      فقط دلمونو آب میکنین

    • hastia

      طرحهای بسیار جالبی بود ، لطفا بفرمایید از چه طریقی میشه این کارای زیبا رو تهیه کرد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج