جاباما
۶۳۳۲۲۰
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

کاربران از اینترنت منصفانه ناراضی‌اند؟!

تصویب مدل غیرحجمی تعرفه سرویس‌های اینترنت ثابت که هفته گذشته از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد، انتقاداتی را از سوی کاربران اینترنت ثابت در پی داشته است که عمدتا به قیمت بالا و محدودیت مصرف در این طرح اشاره دارند.

خبرگزاری ایسنا: تصویب مدل غیرحجمی تعرفه سرویس‌های اینترنت ثابت که هفته گذشته از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد، انتقاداتی را از سوی کاربران اینترنت ثابت در پی داشته است که عمدتا به قیمت بالا و محدودیت مصرف در این طرح اشاره دارند.

بنا بر اعلام محمدجواد آذری جهرمی مصوبه تعرفه‌های جدید از ۱۰ آذر اجرا می‌شود و مبنای آن مصرف منصفانه مشترکان است. مقدار این مصرف منصفانه بین ۱۸ شرکت فعال در زمینه ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد که در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه تعیین شده، سرعت اینترنت به مقدار پایه برای آن مشترک تبدیل می شود.

صبح روز ۲۱ آبان ۱۳۹۶ وزیر ارتباطات با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود به تصویب یکی از جذاب‌ترین وعده های خود در حوزه اینترنت ثابت اشاره کرد؛ امری که در ابتدا با استقبال کاربران همراه شد؛ با گذشت دو روز از اعلام این خبر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر در صفحه اینستاگرام خود مطلبی منتشر کرد که در آن جدول و جزئیات طرح اینترنت ثابت غیرحجمی را اعلام کرد که اینبار اما با واکنشهای عموم فالورهای وی به این طرح همراه بود.

آذری جهرمی در این پست اینستاگرامی اعلام کرده بود: این تعرفه سرویسهای غیرحجمی مبتنی بر یک مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده و سقف مصرف منصفانه در بین ۱۸ شرکت فعال در ارائه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد. شرکتها موظفند جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین برسانند. طبیعتا فضای رقابتی به نفع مصرف کننده نهایی فراهم است. این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه، شرکتها موظف به ارائه سرویس در حداقل سرعت پایه(صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه)تا پایان دوره ماهانه خواهند بود.



اما تعداد بالای انتقادات و نظرات کاربران باعث شد تا وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با انتشار مجدد مطلبی دیگر در همین باره به ابهامات پیش آمده اشاره کرده و خاطرنشان کند: در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود سی درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش بینی می‌شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از هشتاد درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همچنین سرعت خریداری شده بایستی بوسیله شرکتها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.

او همچنین از کاربران خواست تا کمی صبوری کنند تا شرکتها طرحهای خود را ارائه کنند و اطمینان داد که دیدگاه‌های جمع زیادی از مصرف کنندگان (در این طرح) لحاظ شده است.

برای اطلاع از خواسته ها و انتقادات کاربران برایندی از مجموعه نظرات و انتقادات کاربران را که در ذیل مطلب دوم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام و ارائه توضیحات در مورد جزئیات و تعرفه طرح اینترنت غیر حجمی نوشته شده نشان می‌دهد که برخی از کاربران با انتقاد به این طرح معتقدند که مصوبه جدید سرویس‌های پرسرعت غیر حجمی وضعیت اینترنت در ایران را بدتر خواهد کرد. به گفته آنان با این طرح دیگر خدمات نامحدود و رایگان اینترنت شبانه به طور کلی حذف خواهد شد و این به ضرر مشترکان خواهد بود.

کاربری در زیر مطلب وزیر اینگونه نوشته است: این طرحی که ارائه کردید را فراموش کنید زیرا اصلا مقرون به صرفه نیست، به فرض اگر بخواهیم با این شرایط از یک شبکه تلویزیون اینترنتی فیلمی را نگاه کنیم، برای تماشا آنلاین یک فیلم با کیفیت ۱۰۸۰ باید حداقل سرعت هشت مگابیت را بخریم یعنی باید اجبارا ماهی ۵۰ هزار تومان بدهیم که این ظلم بزرگی در حق ماست.

یکی دیگر از کاربران نیز در این باره نوشته است: مشکل ما حجم و نه سرعت است و این تغییرات تفاوتی ایجاد نمی کند.

همچنین برخی نظردهندگان به گنجاندن اینترنت با سرعت ۵۱۲ کیلو بیت در این طرح اعتراض داشتند و این مساله را به عنوان علتی برای بازگشت به عقب در حوزه اینترنت اظهار کردند.

کاربری دیگر گفته است: اگر این طر غیر حجمی است پس تعیین سقف برای حجم آن دیگر چیست؟ اگر هم قرار است قیمتش اینقدر زیاد باشد که دیگر اصلا (استفاده از آن) به صرفه نیست. آنهایی که خط اینترنتشان فیبر نوری است، هنوز هم مجبورند از مخابرات سرویس بگیرند که این اصلا به واژه منصفانه و رقابتی حتی نزدیک هم نیست.

برخی از کاربران نیز بقیه را به صبوری کردن تا زمان ارائه سقف مصرف منصفانه دعوت کرده اند؛ در این مورد کاربری گفته است که باید منتظر ماند و نتیجه نهایی را دید و گفته که اگر سرعتشون واقعی باشه و حجمی که به عنوان مصرف منصفانه میدن زیاد باشه شاید خوب باشد، ولی در غیر این صورت اصلا خوب نیست.

به گزارش ایسنا، اینترنت حجمی از اواخر دوره وزارت محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم مطرح شد؛ امری که از همان اول کار با اشکالاتی مواجه شد به طوریکه اجرای آن که یکی از خواسته‌های جدی محمود واعظی بود در دوره وزارت او محقق نشد و کار به معاون جوان او و وزیر ارتباطات بعدی محول شد.

پیش از این نیز طرح غیرحجمی تعرفه سرویس‌های ثابت البته قبل از این و در اواخر دوره دولت یازدهم هم تا مرحله اجرایی شدن پیش رفت اما به دلیل اعتراض مشترکان و مناسب نبودن تعرفه‌ها، ادامه نیافت، به طوریکه محمود واعظی - وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اعتراض کاربران به تعرفه های جدید اینترنت ثابت، از توقف اجرای پیشنهاد مطرح شده خبر داده و گفته بود: با توجه به اینکه پیشنهاد مطرح شده در خصوص تعرفه‌های اینترنت ثابت مبتنی بر اتصال مورد استقبال کاربران قرار نگرفته و این مصوبه هنوز مراحل اداری و ابلاغ را طی نکرده و اجرایی هم نشده است، قرار شد اجرای آن متوقف و دستور دادم کمیته بررسی تعرفه ها مجددا پیشنهادی با رعایت منافع و مصالح کاربران تهیه و ارائه کند.

در آن زمان هم محمد جواد آذری جهرمی در مقام مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در صفحه اینستاگرامش اعلام کرده بود که با توجه به اعتراضات و نیز اینکه اطلاع دارم که تمام تلاش صورت گرفته برای مصوبه جدید، رضایت مردم بوده است، با ارسال نامه ای از دکتر واعظی خواستم مصوبه جدید تعرفه تا بررسی بیشتر متوقف گردد. امیدوارم موافقت کنند.

اما این اشکالات چه بودند؟ در ابتدای اجرای طرح اینترنت نامحدود و زمانی که تعرفه‌ها اعلام شد، مشخص شد این اینترنت، آن‌طور که کاربران تصور می‌کردند نامحدود نیست. به طوریکه کاربران متوجه شدند همان طرح های قبلی بسیار به صرفه تر از اینترنت مثلا نامحدود ارائه شده است. امری که در طرح فعلی تصویب شده نیز کاربران از آن گلایه دارند.

پیش بینی می‌شد تصویب طرح سرویس‌های پرسرعت غیرحجمی مورد استقبال مشترکان فعلی و حتی کسانی که تا حالا اینترنت ثابت خود را فعال نکرده اند قرار بگیرد، با این حال اما ابهامات بسیاری ازسوی کاربران در فضای مجازی درباره این مصوبه به گوش می‌رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقا لطفا یکی جواب بده ما سیزدههزارتومان میدیم چهارگیگ بسته میخریم وبعدش به جای چهارگیگ دوگیگ بهمون اینترنت میدن

    • بدون نام

      من حتم دارم که گران و بی کیفیت میشود . این اتفاقی است که همیشه دولت‌ها در ایران رقم میزنند .

    • احمد

      واقعا اینکه تمام این طرح ها تا مطمئن نباشن ۹۹درصدبه نفع خودشونه ویه درصد اونم باشرایط خاص وافراد خاص ازش منتفع بشن اجرا نمیشه.یه جا حس کنن مردم دارن راحتی ووضعیت خوبیو تجربه میکنن میپرن وسط که یعنی چی ؟ما هم باید منتفع بشیم اینجوری نمیشه ملت حال کنن.آخه الان ما داریم با ۱۰/۱۵/۲۰تومان حالا با حجم مورد استفاده بسته اینترنت خریداری ومصرف میکنیم.هرفیلم وبرنامه وهرچیز مورد نیاز هم راحت دانلود ودر دسترس هست.حالا با این تغییرات برای اونکارایی که با اینترنت کنونی انجام میدی باید دوسه برابر پیاده بشی تا نیازت برطرف بشه.باده بیست تومان قبلی وعالی الان شرایط ۲G رو تا حدی تجربه میکنی وبخوای شرایط کنونی وسرعت دلخواه باشه کمتر از ۵۰و۱۰۰تومان نمیشه.میگن اگه بخوای باب طبعت باشه باید بسلفی.دیگه دوران راحتی تموم شد.

    • محمدرضا بختیار

      جناب وزیر ما از جوانی یهر خود آرزوها داشتیم در دل خود برای توانایی‌اش هزاران باورها کاشتیم اما همه اشتباه بودانچه می پنداشتیم با ورودتون به پشت میز ریاست تلفن ثابت را ودیعه اش را اضافه کردی و هزارتا گند دیگه به برنامه های همراه و بازار آن من از شما سوالی دارم به چه حق و به استناد از کدام قانون شما به خود اجازه می دهید که از طریق شارژ 10%از پول مردم را هاپولی کنید شارژ 2هزاری عملا شارژی 1000هزاری است چون حدود 200تومان که شما فیتله پیچش می کنی و 200تومان هم طی پیامهای تبلیغاتی و از این قبیل کسر می شه و 600تومانی یا بیشتر اپراتور به دلیل اتصالی موجود در سیستم هاپول می کنه و بعد طی پیامکی محترمانه 150تومان به دلیل اشتباهات عودت داده می شود

    • عدالت

      اینا فقط یه بهانه اس که اینترنت را گرانتر کنند بقیش عوام فریبی است.

    • عنقا

      فقط تیتر خوندم حوصله متن ندارم بخونم اگر کانال تلگرام داشت بهش میگفتم که این طرحت منصفانه نیست ما راضی نیستیم یه بارشده شما حرف برنی ما چیزی نگیم ساکت بمونیم شما چرا باکشورهای خارجی مقایسه میکنید در ضمن ما فامیل خارجی داریم که میگی در خونهشون تلفن ثابت ندارن فقط از گوشی همراه استفاده میکند

    • بدون نام

      متاسفانه جز برگشت به عقب چیزی عاید اینترنت مملکت نشد مایه تاسف هست . این وزیر باید بر کنار بشه ایران تو گرانی اینترنت تو دنیا مقام اول رو داره درآمد به ریال خرید به دلار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج