۶۳۳۵۹۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

از حماسه‌ ها تا معركه‌ گيری ماجراجويان!

محمد كاظمي در روزنامه اعتماد نوشت: تلفات ناشي از زلزله غرب كشور به غايت غم‌انگيز و ناگوار است و انسان را بي‌قرار و غرق در اندوه مي‌كند. اين روز‌ها ايرانيان سوگوار از دست دادن عزيزاني هستند كه به ناگاه نقاب خاك بر چهره گرفتند و با رفتن‌شان بغض و اشك را ميهمان خانه‌هاي‌مان كردند.

محمد كاظمي در روزنامه اعتماد نوشت: تلفات ناشي از زلزله غرب كشور به غايت غم‌انگيز و ناگوار است و انسان را بي‌قرار و غرق در اندوه مي‌كند. اين روز‌ها ايرانيان سوگوار از دست دادن عزيزاني هستند كه به ناگاه نقاب خاك بر چهره گرفتند و با رفتن‌شان بغض و اشك را ميهمان خانه‌هاي‌مان كردند.
در برابر مشيت الهي و قضاي روزگار جز تسليم و تضرع چه مي‌توانيم بكنيم و جز اميد به رحمت حضرت حق و تشريك مساعي چه راهي پيش پايمان هست؟ به خانواده و بازماندگان صميمانه تسليت عرض مي‌كنيم و سرسلامتي مي‌دهيم و متواضعانه غبار غم از چهرشان پاك مي‌كنيم.
پيرامون زلزله كه همه جا در كمين ما نشسته است و تاكنون سيلي‌هاي سخت به صورت‌مان نواخته است سخن بسيار است. در اينكه ما در برابرش بي‌دفاع هستيم و متاسفانه چاره كار نمي‌كنيم و بي‌اغراق دست روي دست گذاشته‌ايم تا چه پيش‌ آيد هم انكاري نيست. در اين زمينه نكات جدي و مهم و بزرگي وجود دارد كه پس از ايجاد ثبات در مناطق زلزله زده و فروكش كردن دامنه بحران اگر عمري باقي بود بيان خواهد شد.
هرچند در كشور ما همه مسائل از ريز تا درشت موج‌وار عمل مي‌كنند و به سرعت از يادها مي‌روند ولي همان‌گونه كه ديديم و جراحت تيغ زلزله را بر جان خود لمس كرديم حوادث طبيعي هرگز با ما شوخي ندارند و درست در زماني كه انتظارش را نداريم همه را غافلگير مي‌كنند و ناگهان انبوه خسارات مادي و معنوي بر سرمان آور مي‌شوند.
اما در اين ميان و پس از زلزله سرپل ذهاب پديده‌اي رخ داد كه ضرورت دارد اندكي به آن بپردازيم و در اطرافش سخن بگوييم. با اينكه مدت‌هاست علاوه بر كارشناسان و جامعه‌شناسان مشاهدات ميداني هم از كم‌رنگ شدن اخلاق جوانمردي و گذشت و نوع‌دوستي در جامعه ما حكايت دارد ولي موج عظيم همدلي و همدردي و مسابقه پرشور و شعور كمك به هموطنان زلزله زده چنان ارتفاع گرفت كه ناظران را متعجب ساخت.
مردم از فقير تا غني از كارگر گرفته تا دكتر و مهندس و ورزشكار و هنرمند و دانشجو و پير و جوان و زن و مرد و كودك و بزرگ صحنه‌هاي زيبايي از مهرباني و ياريگري و ايثار آفريدند كه جز تحسين و خضوع در مقابل آنان و اظهار عجز از تشكر بايسته و شايسته كاري از دست‌مان بر نمي‌آيد. از سوي ديگر مراكز دولتي و حكومتي هم فراهم آمدند و چه بسيار كه بالاتر از مسووليت‌شان به وظيفه‌شان رنگ اخلاق و جوانمردي و انسانيت زدند. هلال احمر خوش درخشيد، ارتش ملت را غرق در ستايش كرد و سپاه سنگ‌تمام گذاشت.

تلاش مجدانه انبوه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شركت‌هاي دولتي آنقدر بزرگ و زياد بود كه آوردن نام همه آنها در اين مختصر امكان‌پذير نيست. گرچه هنگام بحران نقص‌ها و عيب‌ها و اشكال‌ها و ناهماهنگي‌ها خودنمايي مي‌كنند و بعضا گريزي از آنها نيست ولي بايد انصاف به خرج داد و بر ظرفيت‌هاي عظيم اجتماعي خود افتخار كنيم.
اتفاقا سخن اصلي اين است كه ما براي داشتن جامعه‌اي زنده و بالنده و اخلاقي چيزي كم نداريم. اگر قدر اين حماسه‌هاي انساني شناخته شود و مورد محافظت جدي قرار گيرد قطعا به درجه‌هاي بالاي ثبات و تعادل و آسايش و آرامش خواهيم رسيد.
ثابت شد كه مردم ما به خودي خود خوب و بزرگ و مهربان و نوع‌دوستند، شايد ما مسوولان نتوانسته‌ايم با نظم و انضباط و موقع‌شناسي و عمل به وظايف قانوني خود صفات خوب اجتماعي مردم را شكوفا كنيم؛ شايد با خودخواهي‌ها و خود‌محوري‌ها و منفعت‌پرستي و قدرت‌طلبي، برخي مسوولان ز باغ رعيت درخت سيب كنده‌اند و غلامان ديگر رحم را جايز ندانسته كل باغ را به يغما برده‌اند؟
وقتي در اوج بحران زلزله و غليان اندوه مردم يك مقام سابق بي‌اعتنا به غم مردم مي‌رود و بر سينه خود مي‌زند و براي دوست خود عزا مي‌گيرد، از رهگذران كوچه و بازار چه انتظاري داريم كه زمان را زمانه خودخواهي قلمداد نكنند؟ متاسفانه همين نوع نگاه مخرب بود كه هشت سال به هدم پايه‌هاي اخلاق جامعه پرداخت و هنوز هم حتي در بدترين شرايط از ماجراجويي و مساله‌آفريني دست‌بردار نيست. به هر حال در آزمون‌هاي مختلف عيار و اخلاق و فهم و شعور همه به نوعي آشكار مي‌شود؛ جا دارد از آن درس‌گيريم و همواره خوبان جامعه محور باشند و مستمرا بر سطح ارزش‌هاي انساني جامعه افزوده شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج