۶۳۳۷۸۹
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

اپلیکیشن های بومی جایگزینی برای ویز

به دنبال محدودیت در نظر گرفته‌شده برای اپلیکیشن مسیریاب خارجی «ویز» در کشور، استفاده از نرم‌افزارهای بومی می‌تواند راهکاری مناسب برای توسعه تولیدات نرم‌افزاری بومی در کشور است.

خبرگزاری مهر: به دنبال محدودیت در نظر گرفته‌شده برای اپلیکیشن مسیریاب خارجی «ویز» در کشور، استفاده از نرم‌افزارهای بومی می‌تواند راهکاری مناسب برای توسعه تولیدات نرم‌افزاری بومی در کشور است.

اپلیکیشن های بومی جایگزینی برای ویز

مطابق باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی تولید محتوای آنلاین در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۱۰ برابر شود و این هدف محقق نخواهد شد مگر آنکه با حمایت از اپلکیشن ها و نرم‌افزارهای بومی، این تولیدات داخلی در کشور بازار مصرف پیدا کند.

در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد که باوجودآنکه ایران، ازنظر تولید نرم‌افزار و هوش مصنوعی، جایگاه قابل قبولی در منطقه دارد اما اپلیکیشن های داخلی آن‌طور که باید موردتوجه کاربران ایرانی قرار ندارند و بسیاری از کاربران باوجودی که نمونه‌های مشابه بومی بسیاری از اپلیکیشن های خارجی در کشور وجود دارد اما باز هم ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهای خارجی استفاده کنند.

ازجمله اپلیکیشن هایی که نمونه خارجی آن در کشور بدون توجه به وجود نمونه‌های مشابه داخلی، مورداستفاده قرار می‌گیرد اپلیکیشن های مرتبط با نقشه و مسیریاب‌ها است. این نرم‌افزارهای کاربردی می‌توانند در پیدا کردن مناسب‌ترین مسیر برای رسیدن به یک مقصد، مؤثر واقع شوند و کاربران را تا رسیدن به مقصد از روی نقشه راهنمایی کنند.

این روزها با پیدایش تاکسی‌یاب های آنلاین نیز، این اپلیکیشن ها مورداستفاده دائم برای راننده‌های این تاکسی‌یاب ها قرار می‌گیرند و رانندگان معمولاً در پیدا کردن مقصد موردنظر مسافر خود، باید از این اپلیکیشن ها استفاده کنند.

در حال حاضر بیشترین استفاده کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خارجی مانند نقشه گوگل (گوگل مپس) و اپلیکیشن ویز (Waze) برای مسیریابی است و شواهد نشان می‌دهد که کاربران ایرانی آن‌طور که باید تمایلی به استفاده از تولیدات بومی مشابه ندارند.

حال باوجودی که اپلیکیشن «ویز» در ایران فیلتر نبوده و در دسترس است اما گفته می‌شود که به دستور قضایی از ۳۰ آبان ماه جاری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نباید از این اپلیکیشن برای مسیریابی استفاده کنند. (این نرم‌افزار پیش‌ازاین و در مقطعی فیلتر شده بود.)

بااین‌وجود شاید این دستور را بتوان راهکاری برای استفاده و توسعه نرم‌افزارهای داخلی و بومی مسیریابی به‌ویژه در کشور دانست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون بالغ‌بر ۲۰ اپلیکیشن بومی مرتبط با نقشه و مسیریابی در بازارهای اندرویدی و آی او اس (ios) وجود دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای کاربران و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی باشد.

هم‌اکنون اپلیکیشن های متنوع و با امکانات منحصربه‌فردی در زمینه مسیریابی وجود دارد که حتی ‌می‌توانند از سرعت و دقت بهتری نسبت به ابزارهای خارجی، برخوردار باشند. اما ازآنجایی‌که «گوگل مپس» و «ویز» به‌عنوان گزینه‌ای عمومی محسوب می‌شوند، اغلب کاربران ایرانی به‌صورت مداوم از آن‌ها استفاده کرده و اطلاعی از نرم‌افزارهای داخلی ندارند.

این در حالی است که اپلیکیشن هایی که هم‌اکنون در کشور طراحی و تولیدشده با توجه به پیاده‌سازی الگوریتم‌های مختلف ناوبری فضایی موردنیاز و نیز به‌روز بودن نقشه‌ها، جایگزین تخصصی‌تری نسبت به نرم‌افزارهای خارجی محسوب می‌شوند.

تیم های دانشجویی و استارتاپی بسیاری در کشور، مسیریاب‌هایی را معرفی کرده‌اند که می‌توانند نیاز کاربران را به نمایش ترافیک لحظه‌ای خیابان‌ها روی نقشه و امکان انتخاب مقصد، جستجو در بین مکانهای مختلف مقصد موردنظر و دستورات صوتی و تصویری راهنمای مسیر، برآورده کرده و بهترین مسیر را پیشنهاد دهند.

ازاین‌رو با توجه به محدودیت ایجادشده در استفاده از اپلیکیشن مسیریاب خارجی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، پیشنهاد نصب نرم‌افزارهای داخلی جایگزین هم به رانندگان و هم به سایر کاربران اینترنت، برای سهولت در مسیریابی، داده می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلا تجربه چند سال نشون داده اگه اجبار باشه ملت بد تر می شن
      اگه بگن این فیلم بده ملت بیشتر می رن سراغش
      اگه بگن این خواننده خوبه و انقلابیه ملت اصن گوش نمی دن
      می گن ماهواره بده بیشتر نگاه می کنن
      فقط کافییه صدا و سیما یا ارگان های دولت یه چیزی بگن تا ملت عکسشو انجام بدن
      چرا؟
      #بی_اعتمادی

    • سعید اسماعیلی

      من تو اسنپ ‌کار میکتم

      هیج نرم افزاری دقت و دقیقا بودن ویز رو نداره
      این نرم افزار دال هم که میگن ۲ ۳ بار مسیر اشتباه نشونمون داده

    • بدون نام

      شما این همه تعریف کردی از اپلیکیشن جایگزین داخلی ولی حتی یه نمونه هم نام نبردی چون که همچین برنامه ای نداریم اگه بود حتما نام میبردید من خیلی برنامه داخلی امتحان کردم همشون بلااستفاده ان

    • حسین

      برنامه مشابه داخلی برای رقابت با برنامه ویز وجود ندارد همشون نواقص زیادی دارد مثل برنامه دال و سپهر و بقیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج