۶۳۴۱۷۱
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

ناصحی: ذات روحانی، اصولگرایی است

«گردش راست به روحانی» یا «گردش روحانی به راست»؟ این سؤالی است که در یک ماه گذشته به کرات در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده و البته پاسخ‌های متفاوتی نیز دریافت کرده است.

روزنامه ایران: «گردش راست به روحانی» یا «گردش روحانی به راست»؟ این سؤالی است که در یک ماه گذشته به کرات در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده و البته پاسخ‌های متفاوتی نیز دریافت کرده است.
بعد از دیدار رئیس جمهوری با شماری از اعضای جامعه روحانیت مبارز بود که مصطفی تاجزاده فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد احتمال گردش به راست روحانی وجود ندارد و بعد حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری عنوان کرد شاید راست به روحانی گردش کرده است. این موضوع را با جلال جلالی‌زاده استاد دانشگاه و فعال اصلاح‌طلب همچنین عبدالمقیم ناصحی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در میان گذاشتیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید ....

بعداز دیدار اعضای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با آقای روحانی، آقای تاجزاده گفت که روحانی باهوش‌تر از آن است که به سمت راست گردش کند. اما آشنا، مشاور رئیس جمهوری نوشت که بعید نیست راست به سمت روحانی گردش کند. دیدگاه شما چیست؟
فقط یک جمله می‌توانم بگویم که آقای روحانی اگر یک قدم به سمت اصلاح‌طلبی بردارد، دو قدم هم به عقب برمی‌گردد. این اعتقاد من است و فکر می‌کنم ذات آقای روحانی اصولگرایی است. روحانی شخصیتی است که سال‌های طولانی در وادی اصولگرایی اظهار نظر و عمل کرده، بنابراین نمی‌تواند در یک فرصت کوتاه چرخش آنچنانی داشته باشد که در وادی اصلاح‌طلبی به معنای تمام قرار بگیرد.
این فقط ناشی از آن چیزی است که ذات می‌خوانید یا نشانه‌های بیرونی هم دارید؟
اصلاح‌طلبان فضای سیاسی کشور را به گونه‌ای پیش بردند که برای مردم جا بیندازند آقای روحانی به سمت اصلاح‌طلبی چرخش کرده است؛ اما آقای روحانی رفته رفته و در آینده نزدیک اصالت خود را نشان خواهد داد. ضمن اینکه در واکنش به اظهار نظر آقای آشنا هم باید گفت در تفکرات اصولگرایان تغییری حاصل نشده که ایشان گفته؛ راست به سمت آقای روحانی چرخش پیدا کرده است.
یعنی شما زمینه این چرخش را شخص آقای روحانی می‌دانید؟
بله، اعتقاد من این است که در هر صورت «کل شی یرجع الی اصله» یعنی هر چیزی در نهایت به اصل خود باز می‌گردد و این یک قاعده کلی است.
در نشست رئیس جمهوری و شورای مرکزی جامعه روحانیت، عنوان شد که در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای یا آیت‌الله‌‌ هاشمی به عنوان عضو جامعه روحانیت مبارز، جلسات شورای مرکزی در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شد. اکنون آیا تصمیمی بر تداوم این جلسات و برگزاری آن در پاستور گرفته شده است یا خیر؟
البته این نکته‌ای بود که جناب آقای روحانی عنوان کردند. زیرا بحث این بود که ایشان به عنوان عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در جلسات حضور داشته باشند، نظر ایشان این بود که اگر غیر از نهاد باشد، رفت و آمد ریاست محترم جمهوری به لحاظ امنیتی مشکلاتی دارد، زیرا تیم امنیتی باید قبل از برگزاری جلسه ملاحظه‌ها و بررسی‌هایی داشته باشد، بنابراین برای اینکه زحمتی برای جاهای دیگر نشود، پیشنهاد ایشان این بود که وقتی نوبت ایشان می‌شود، جلسه در همان نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.
منظور از «نوبت ایشان» چیست؟
جلسات جامعه روحانیت مبارز عمدتاً در محل جامعه روحانیت برگزار می‌شود. نظر آقای روحانی این بود که من بالاخره علاقه‌مند هستم در جلسه شرکت داشته باشم، آقایان اگر فرصتی بکنند، در آن وقتی که می‌خواهند حتماً من در جلسه باشم، بهتر است در همان نهاد ریاست جمهوری جلسه برگزار شود. زیرا قبلاً جلسات ما به لحاظ امنیتی در سه چهار نقطه برگزار می‌شد، فرض کنید برای حضور آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی این جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌شد، یا در محل شورای نگهبان یا در دفتر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و دفاتر دیگر بزرگان که عضو شورای مرکزی بودند برگزار می‌شد، ایشان نظرشان این بود که اگر جلسات مانند گذشته به صورت گردشی برگزار می‌شود، در دفتر ریاست جمهوری هم می‌تواند برگزار شود. به عبارت دیگر، برای اینکه جلسات در زمان مرحوم آیت‌الله ‌‌هاشمی رفسنحانی و در زمان ریاست جمهوری رهبری معظم انقلاب در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شد، ایشان گفتند بلااشکال است که جلسه در اینجا برگزار شود، زیرا در گذشته سابقه دارد.
جامعه روحانیت در دو انتخابات گذشته از ایشان حمایت نکرد و ایشان هم در جامعه حضور نداشت. این مسأله در این دیدار به بحث گذاشته شد یا اینکه آقای روحانی و اعضای جامعه، حضور ایشان در جامعه را پذیرفته تلقی کردید؟
اولاً که ما برای تبریک انتخاب به ریاست جمهوری خدمت ایشان رفته بودیم، ضمن اینکه ایشان هیچ وقت از شورای مرکزی جامعه روحانیت استعفا ندادند. از سوی دیگر، اثبات شیء نفی ماادا نمی‌کند. یعنی اگر ما کسی را تأیید کردیم، معنا و مفهوم آن این نیست که دیگری را طرد کردیم. بالاخره ممکن است در روندی برای یک موضوع مهمی، دو یا سه نفر پیشنهاد شوند، از میان این چند نفر، ولو اینکه از یک نهاد و یک طیف باشند، ممکن است در تشخیص‌ها اصول دیگری برتری داشته باشد. ما در جلسه به این بحث‌ها ورود نکردیم، بلکه از جهت تبریک به عنوان عضو شورای مرکزی، درخواست کردیم جلسه‌ای با ایشان برگزار شود و ایشان هم این جلسه را برگزار کردند.
پس از دیدارهای اخیر آقای روحانی، ما شاهد آرامش فضای سیاسی کشور هستیم. ادامه این آرامش را ضروری می‌دانید یا خیر؟

در مقطع زمانی فعلی کشور نیاز به وحدت بیشتری دارد. البته این نکته بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد. با توجه به اینکه دشمنی چون امریکا و یاوه گویی‌های ترامپ که امروز همواره علیه ملت و نظام ایران شعار می‌دهد، این ضرورت‌ها ایجاب می‌کند که هرچه بیشتر وحدت داشته و هماهنگ باشیم و انسجام خود را در برابر دشمنان نظام بیش از پیش نشان بدهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی از اول هم اصول گرا بود....فیلم بازی میکرد

    • بدون نام

      ناصحی روحانی اصلاح طلب هست کاش اصولگرابود

    • بدون نام

      حالا اصوالگرا یا اصلاح طلب .چکار کرده برا ملت .به تو چی که کدوم حزبه .تو را سننه

    • بدون نام

      حسن روحانی اصلاح طلبه.به هیچ وجه نمی تونید کارهای حسن رو به اصولگرایان تعمیم بدهید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج