۶۳۴۷۵۹
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

روسیه میعادگاه پسران فوتبال ایران

شمارش معکوس برای آغاز جام جهانی بیست و یکم آغاز شده و حالا رویای همه فوتبالیست‌های ایران، پوشیدن پیراهن سپید تیم ملی است.

آسمان آبی: شمارش معکوس برای آغاز جام جهانی بیست و یکم آغاز شده و حالا رویای همه فوتبالیست‌های ایران، پوشیدن پیراهن سپید تیم ملی است. رویایی که برخی بازیکنان ایرانی با حضور آن سوی مرزها در قامت لژیونر فوتبال ایران سعی دارند به آن نزدیک‌تر شوند. اوضاع و احوال پسران ایران را در آستانه قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال می‌خوانید.

تیم ملی به سامان رسید

چقدر با مسمی بود این تیتر«سامان قدوس، کشف بزرگ سال۲۰۱۷» هافبک خلاق و بازیساز ایرانی اوسترساندس سوئد. سامان، پسر ایرانی با پدر مادری خوزستانی. پسر دوازدهم آبان ۱۳۷۲ که قطعه گمشده پازل کارلوس کی‌روش در خط میانی تیم ایران بود. سامان که برای تیمش در سوئد هشت گل به ثمر رسانده، نشان داد هافبکی فرصت طلب و گلزن هم هست. این ویژگی او در دیدار تیم‌های ملی ایران و پاناما هم به خوبی نمایان شد. قدوس یک گل زد و یک گل ساخت تا همه نگاه‌ها را متوجه خود کند. حالا می‌توانیم بگوییم، تیم ملی با سامان،‌ کمی سامان گرفته است.

جدایی کاوه و تمشک طلایی!

خبر برای هواداران استقلال تکان‌دهنده بود. درست چند ساعت بعد از آن که پندار توفیقی خبر پیوستن سجاد شهباززاده به استقلال را با عکس مشترک خودش و سجاد روی خروجی سایت این باشگاه قرار داد، بمب فصل قبل استقلال، این بار در بلژیک ترکید. کاوه رضایی به شارلوای بلژیک پیوست تا این جدایی ناخواسته یکی از مهم‌ترین عوامل ناکامی استقلالی‌ها در لیگ هفدهم قرار بگیرد. سجاد،‌ حسن بیت‌سعید، علی قربانی، جابر انصاری و علی قربانی آن‌قدر گل نزدند تا علیرضا منصوریان برکنار شد. هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر اما اوضاع به کام کاوه بود. حضور درخشان او در شارلوا و زدن ۶ گل برای این تیم،‌ رضایی را در قلب هواداران شارلوا تثبیت کرد. این تصمیم کاوه هرچند زمینه ساز حضور او در تیم ملی هم شد اما اگر قرار باشد هواداران استقلال فیلم جدایی کاوه از استقلال را بسازند، بدون شک به شماره ۹ پیشین خود جایزه زرشک طلایی را می‌دهند!

پای فواره جاوید اساطیر زمان می‌مانی

وقتی شماره ۱۰ تیم ملی را پوشید. حرف و حدیث‌ها شروع شد. منتقدان کریم انصاری فرد را در حد این شماره نمی‌دانستند. کریم هم با نیمکت‌نشینی در تیم ملی، خودش ناخواسته به آتش این انتقادات دامن می‌زد. حضور نه چندان موفق «آق کریم» در اسپانیا و اوساسونا هم باعث شد تا برخی او را شایسته پیراهن تیم ملی ندانند. همه چیز بد و بدتر می‌شد تا این‌که سرانجام عروسی به کوچه خانه کوچک او در شهر «پیره» یونان هم رسید. مهاجم هدف تیم پانیونیوس که فصل پیش ۱۳ گل برای این تیم به ثمر رساند، نگاه کادر فنی المپیاکوس را هم جلب کرد تا به این تیم معروف یونان برود و تا این‌جای کار هم برای المپیاکوس چهارگل زده است. حالا کریم در تیمی که معروف به «اساطیر» است، فواره موفقیت خود را می‌بیند که روز به روز بالاتر می‌رود و او دوست دارد پای این فواره بماند و در شهرآورد دشمنان ابدی دل همه را به دست آورد. حالا کریم آماده، برای سردار و جهانبخش، دوستانه خط و نشان می‌کشد.

رویای رابینسون کروزوئه در جزیره وایکینگ‌ها

مثل همه ملایری‌ها ناراحت می‌شود به او همدانی بگویند! دوست دارد پسوند اسمش دیار کودکی‌هایش باشد. شهاب زاهدی، حالا در شهری کوچک در جنوب ایسلند، رویاهای بزرگی دارد. حضور در تیم «آی بی وی»‌ به شهاب این فرصت را داد تا نام خود را به عنوان یکی از لژیونرهای فوتبال ایران در اروپا سر زبان‌ها بیندازد. زاهدی اما در جزیره‌ای سردسیر تک و تنها تلاش می‌کند تا قایقی از موفقیت بسازد و از اقیانوس منجمد شمالی راهی روسیه شود و به تیم ملی بپیوندد. او این فصل چهار گل برای تیمش به ثمر رساند و در مجموع چهره موفقی داشت. حال او منتظر نگاه کارلوس کی‌روش است. شاید دعوت از مهاجمی که بازیکن ماه ایسلند هم شده، کابوس رابینسون کروزوئه ایران را برای همیشه به دست فراموشی بسپارد.

هشدار برای شماره ۱۶
پس از دو فصل کابوس وار در الکویت کویت و الوکره به قاره سبز و هیرنفین بازگشت. رضا قوچان‌نژاد، زننده گل صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل کره جنوبی و زننده تک گل ایران در همان جام جهانی برابر بوسنی و هرزه‌گوین حالا با سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و کاوه رضایی رقابتی تنگاتنگ دارد. چه بسا کی‌روش بی‌تعارف روی نام گوچی قلم قرمز بکشد. او تا پایان هفته دوازدهم دو گل برای هیرنفین به ثمر رسانده است اما این عملکرد نمی‌تواند برای بازیکنی که اندازه شماره‌اش دروازه رقبای تیم ملی را گشوده، آمار جالبی باشد. حالا شماره ۱۶ ایران با هشداری جدی روبه‌رو شده است.

دوقلوهای جداشدنی!‌

مسعود شجاعی هم از لالیگای اسپانیا دل کند و راهی سرزمین اساطیر شد تا در پانیونیوس هم‌بازی احسان حاج‌صفی شود. احسان هم زورق رویاهایش را از مادگی (زاینده رود) گرفت و به یونان آمد. دو بازیکن ایرانی خیلی زود جای خود را در دل هواداران پانیویوس بازکردند اما حالا چند صباحی است که احسان به تیم ملی دعوت می‌شود و مسعود نه! کاپیتان پیشین و شماره 7 تیم ملی حالا در تیم ملی جایی ندارد و منتظر آینده مانده است. احسان اما حالا جوانی به نام میلاد محمدی را کنار خود می‌بیند و جنگ سخت بین این دو گوش چپ فوتبال ایران به یکی از مصائب شیرین کی‌روش تبدیل شده است.

تصمیم بزرگ رامین

زمانی که برانکو او را از پرسپولیس کنار گذاشت، بسیاری از هواداران این تیم، تصمیم مرد کروات را اشتباه دانستند اما پرسپولیس بدون رامین رضائیان قهرمان لیگ برتر شد. رامین اما چند ماه سخت و سرنوشت‌ساز را پشت‌سر گذاشت و شایعه پیوستن او به استقلال، قلب هواداران پرسپولیس را می‌لرزاند. مدافع راست تیم ملی اما سرانجام به اوستنده بلژیک پیوست و هرچند در بازی‌های نخست خود چند اشتباه فاحش داشت اما رفته رفته به بازیکن قابل اعتمادی برای این تیم تبدیل شد. رامین از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش هم محسوب می‌شود و به نظر نمی‌رسد مسافر جام جهانی روسیه نباشد. باید منتظر رقابت درون اردویی رامین و وریا غفوری باشیم.

پایان پیام؟

انگار قرار نیست روزگار روی خوشش را به این پسر نشان دهد. بازیکنی که زمانی مهره کلیدی ذوب آهن محسوب می‌شد و پیوستنش به پرسپولیس بمب خبری محسوب می‌شد، هرگز نتوانست پیام صادقیان ذوبی‌ها باشد. حاشیه‌های متعدد پیام و یک محرومیت طولانی مدت باعث شد صادقیان جایگاهش را در پرسپولیس متزلزل ببیند. حضور او در نفت هم نتوانست به تولد دوباره پیام بینجامد تا این مهاجم ناکام راهی ترکیه و عثمانلی اسپور شود. پیام اما در این تیم هم بیشتر سکونشین است و تنها چهار دقیقه بازی کرده است.

میلاد دوباره میلاد

فقط و تنها فقط آسیب دیدگی شدید می‌توانست چپ تکنیکی و قدرتمند تیم ملی را از ترکیب گروژنی روسیه دور کند. میلاد محمدی اما نمی‌خواهد توی چشم هم‌تیمی‌های روسش نگاه کند و بگوید جام جهانی را از دست دادم! او با انگیزه‌ای فراوان از چنگ مصدومیت می‌‌گریزد تا نبردش را به زودی با احسان حاج‌صفی در گوش و دفاع چپ تیم ملی دوباره آغاز کند.

گاهی به آسمان نگاه کن

چه گل بزند، چه نزند. چه پاس گل بدهد، چه ندهد، همواره یکی از مهره‌های برجسته آلکمار هلند است. او تا پایان هفته دوازدهم تنها سه‌گل برای آلکمار به ثمر رسانده است. میانگین یک گل در هر چهار بازی. خب این کارنامه خوبی برای علیرضا نیست اما درست زمانی که او به روحیه‌ و جان دوباره‌ای نیاز داشت، پاس وحید امیری در دهانه دروازه خالی ونزوئلا به او رسید تا پای جهانبخش در تیم ملی دوباره به گلزنی باز شود. او پس از گلزنی در دیدار دوستانه تیم ملی به آسمان نگاه کرد و زیرلب چیزی گفت. این گل واقعا علیرضا را نجات داد و حالا با روحیه بهتری در تیم ملی و آلکمار بازی می‌کند و رویای روسیه را خیلی نزدیک می‌بیند.

لغزش روی یخ‌های روسیه

سعید عزت‌اللهی هرچند در تیم ملی یک ستون به حساب می‌آید اما انگار هنوز نتوانسته با هافبک‌های آمکار روسیه به تفاهم برسد. شاید او به کمی زمان نیاز دارد تا بازیکن دلخواه هواداران تیم جدیدش شود. به هرحال عزت‌اللهی بازیکنی است که از آتلتیکو مادرید و از آکادمی این باشگاه به روسیه رفته و انتظارات از او بسیار بالاست. هرچند سعید جایگاه خود را در تیم ملی تقریبا ثابت می‌بیند اما نمی‌خواهد با لغزش روی یخ‌های روسیه، فرصت حضور در جام جهانی را از دست بدهد.

آزمون سخت سردار

سردار ایرانی بدون شک ناکام‌ترین لژیونر این فصل فوتبال ایران و اروپا لقب دارد. او تا پایان هفته سوم نتوانسته گلی برای روبین کازان به ثمر برساند. حالا آزمون برای به دست آوردن دوباره دل هواداران تیمش، آزمون سختی پیش رو دارد. هرچند او موثرترین بازیکن تیم ملی ایران است و شایعه حضور او در لاتزیو و سری آ هم به شدت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود اما اگر بنا بر این هم باشد، سردار دوست دارد با خاطراتی خوش روسیه و کازان را ترک کند.

علیرضا علیه علیرضا

چند بازی متزلزل از علیرضا بیرانوند، سنگربان شماره یک تیم ملی، دروازه‌بان اسکیلستونای سوئد را به حضور مجدد در سنگر تیم ملی در جام جهانی روسیه امیدوار کرد. علیرضا حقیقی که مدتی پیش دروازه‌بان هفته لیگ سوئد هم شد دوباره به اوضاع آرمانی خود بازگشته تا حریفی جدی برای بیرانوند باشد. شاید حماسه مقاومت جانانه علیرضا در جام جهانی 2014 مقابل مسی و دیگر ستاره‌های آرژانتین و ثبت اولین کلین‌شیت تاریخ ایران در جام جهانی به این زودی‌ها از یاد فوتبال‌دوستان نرود اما علیرضا برای تکرار خاطرات خوش جام جهانی برزیل در روسیه، نبرد سختی با دیگر علیرضا سنگر تیم ملی دارد.

سوشا و حاشیه‌ها

در تیم امید و تیم ملی ایران سابقه بازی دارد و در پرسپولیس هم حضور چندان بدی نداشت اما حاشیه‌ها بلای جان سوشا مکانی شدند تا هواداران پرسپولیس خیلی زود او را از یاد ببرند. سوشا حالا در تیم میوندالن نروژ دروازه‌بان اصلی است و صرف نظر از اشتباه مرگباری که هفته‌های اول مرتکب شد و به مهاجم حریف پاس گل داد، دروازه‌بان مطمئنی نشان داده است. حتی با حاشیه‌هایی که این روزها گریبان بیرانوند را گرفته، برخی هواداران پرسپولیس دوباره یاد سوشا افتاده‌اند و بعید نیست مکانی بازهم سرخپوش شود.

سروش در هزارتو

وقتی در نیم‌فصل لیگ شانزدهم با سر و صدای زیادی از تراکتورسازی جدا شد و به پرسپولیس پیوست، کسی فکر نمی‌کرد خیلی زود و در پایان فصل جمع سرخ‌ها را ترک کند و سر از تیم آبی‌پوش الخور قطر دربیاورد. سروش رفیعی اما با تصمیمی ناگهانی به الخور رفت و البته حالا روزهای خوبی در این تیم دارد. گل زیبای او به تیم القطر، دو روز پیش سر و صدای زیادی در لیگ ستارگان کرد و البته شایعه جدایی سروش از الخور و بازگشت او به ایران هم روز به روز قوت می‌گیرد. باید دید سروش این بار چه تصمیمی می‌گیرد.

پورعلی‌گنجی در کلاس ژاوی

مرتضی پورعلی‌گنجی این هفته با پاس زیبای ژاوی در لیگ قطر گلزنی هم کرد تا مدافع پیش‌تاخته السد، هنرهای هجومی‌اش را هم به رخ حریفان بکشد. به یقین هم بازی شدن با ژاوی بهترین فرصت برای رشد مرتضی بود و حالا او با کوله‌باری از تجربه در مرکز دژ دفاعی تیم ایران نقش آفرینی خواهد کرد. پورعلی‌گنجی را باید یکی از مهره‌های ثابت کی روش در روسیه دانست.

رسمش این نبود!‌

خالد شفیعی درست زمانی تراکتورسازی تبریز را ترک کرد و به اف‌سی‌سئول پیوست که دست یحیی گل‌محمدی در پوست گردو بود. محرومیت تراکتورسازان از دو پنجره نقل و انتقالاتی باعث شد، یحیی سیاست حفظ بازیکنان فعلی را در دستور کار خود قرار دهد اما این میان دل خالد در خاور دور بود. هرچند در ابتدای حضورش برای این تیم گلزنی هم کرد اما شفیعی رفته رفته به بازیکنی نیمکت‌نشین بدل شد. شاید آه هوادارانی که می‌گفتند خالد این رسمش نبود، سراغ شفیعی آمده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط سعید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج