جاباما
۶۳۵۲۰۴
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

مصائب «حمید معصومی نژاد» کتاب شد

یک نویسنده ایتالیایی مصائب و سختی های حمید معصومی نژاد، خبرنگار صدا و سیما در ایتالیا را به رشته تحریر در آورد.

خبرگزاری مهر: یک نویسنده ایتالیایی آزار و اذیت های پلیس و دستگاه های امنیتی ایتالیا علیه حمید معصومی نژاد، خبرنگار صدا و سیما در رُم را به رشته تحریر در آورد.

«من مامور ارشد اطلاعاتی نیستم...واقعیت های پنهان...با من به زندان رم بیائید» عنوان کتابی است که «آلساندرا مولاس»، روزنامه نگار و نویسنده ایتالیایی درباره حمید معصومی نژاد، خبرنگار صدا و سیما در رُم و ماجرای زندانی شدن وی در سال ۲۰۱۰ میلادی نوشته است.
مصائب «حمید معصومی نژاد» کتاب شد

«مولاس» درباره این کتاب می نویسد: «حمید خبرنگاری حرفه ای و فردی صبور و راسخ است که با وجود گذشت ۷ سال از دستگیری و زندانی شدنش همچنان با حفظ سکوتی زاهدانه در ارتباط با این پرونده، امیدوار است که دستگاه قضایی ایتالیا بالاخره بی گناهی او را روشن کند.»

نویسنده با نگاشتن کتابی استوار بر روزنامه نگاری تحقیقی، پس از بررسی آنچه تا کنون در این ارتباط مطرح شد، با تلاش زیاد موفق شده برای نخستین بار با حمید معصومی نژاد مصاحبه ای اختصاصی انجام دهد که از خلال آن، پرده از جنبه های مختلف این ماجرا برداشته می شود و نور جدیدی به آن می تابد.

آلساندرا مولاس که نوشتن کتاب را از بیش از یک سال پیش شروع کرده است، می گوید: «من به همراهی حمید معصومی نژاد، از آن سال های دور عبور کردم و تمام مدارک موجود و مرتبط با پرونده و اتهامات نسبت داده شده به وی را که یکی از موارد سنگین آن مامور ارشد اطلاعاتی بود، مطالعه کردم.»

وی در ادامه می گوید: «من با تلاش زیاد موفق شدم برای بازسازی واقعی ماجرا از کمک معصومی نژاد برخوردار شوم که پس از دستگیری و زندانی شدن و تحمل شرایط سخت و تحمل دو ماه حبس در سلول انفرادی، آن هم در پائین ترین وضعیت رعایت حقوق بشر، تفکرات و احساسات خود را در این رابطه بیان می کند.»

از خلال سطور این کتاب می توان به تراژدی فردی پی برد که با علم و اعتقاد به بی گناهی خود مجبور است با بیرحمی و سنگدلی و ظلم زندان روبرو شود و امروز نیز پیامدهای این ماجرا همچنان بر زندگی وی سنگینی می کند، پرونده همچنان در دادگستری گشوده مانده و جلسات محاکمه دادگاه به بهانه های مختلف به تعویق می افتد.

بسته شدن یک جانبه و بدون ارائه دلیل حساب بانکی اش در «بانک ملی کار» که سالهای زیادی در آنجا حساب داشت و خودداری « بانک پوپولاره دی سوندریو»، که از سالها پیش با بانک های ایرانی همکاری دارد نیز از گشودن حساب برای وی از جمله پیامدهای اخیر این پرونده به شمار می آید».
مصائب «حمید معصومی نژاد» کتاب شد

نویسنده کتاب «من مامور ارشد اطلاعاتی نیستم...واقعیت های پنهان...با من به زندان رم بیائید» یادآوری می کند: «حمید معصومی نژاد با وجود این مشکلات به کار و زندگی در ایتالیا ادامه می دهد. این خبرنگار ایرانی نه تنها در کشورش در نزد مردم از شهرت و محبوبیت فراوانی برخوردار است بلکه در ایتالیا نیز تا اندازه زیادی شناخته شده و از احترام همکاران ایتالیایی و خارجی اش برخوردار است که شماری از آنها با کمال میل حاضر شده اند در مورد این خبرنگار پرتلاش ایرانی در این کتاب اظهار نظر کنند.»

نویسنده ایتالیایی در این کتاب با ذکاوت واقعیات و تناقض های موجود در نظام غرب را که این بار در قالب اتهاماتی پوشالی به یک خبرنگار ایرانی ظاهر شده در برابر خواننده قرار می دهد و او را به تامل و تلاش برای یافتن حقیقت ترغیب می کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «می توان با جرات گفت که دیدگاه بسیار مثبتی که در ایران از ایتالیا وجود دارد و اکنون در توسعه مبادلات تجارتی بین دو کشور مشهود است، تا حدودی ناشی از کار حمید معصومی نژآد می باشد که همیشه با دوربین خود به دنبال آن بوده که جنبه های مختلف ایتالیا را به هموطنان خود معرفی کند.»

نویسنده می گوید: «پس از اینکه تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم، شروع به تعقیب حمید در مراحل مختلف کارش کردم تا بتوانم ویژگی های منحصر به فرد وی را در خبرنگاری و روزنامه نگاری مشاهده کنم و بتوانم نکته های جذاب را دراین صفحات برای شما روایت کنم. خیلی خوشحال بودم چرا که حین انجام این کار متوجه شدم که در پسِ چهره این خبرنگار توانا، شخصیتی نهفته است که دارای ویژگی های انسانی فوق العاده و دیدگاهی کاملا مثبت از زندگی است؛ همین هاست که به او این امکان را می دهد که از مشکلات روزمره، فرصت هایی برای فراگرفتن درس های جدید بسازد. فکر نوشتن داستان وی از همان دفعات اول در ذهن من جرقه زد، اما فهمیده بودم که کار ساده ای نیست.»

در بخش دیگری از این کتاب می خوانیم: «مصاحبه اختصاصی ای که در این کتاب از معصومی نژاد منتشر می شود، توام با رنج و آزردگی است، چرا که او خود را "قویا متعهد به قانون و رعایت قوانین" می داند و اتهامات وارده به وی، حقیقتا شرافت و حرفه ای گری او را خدشه دار کرده بودند.»

مولاس همچنین درخصوص ویژگی های معصومی نژاد در این کتاب آورده است: «می خواهم در ابتدا ویژگی های منحصر به فرد او را در کارش بگویم؛ کار برای هر فردی یکی از جنبه های وجودی اوست که به شناخت او کمک می کند؛ او در کارش از منطقی استفاده می کند که گویا اعتنایی به زمان ندارد. توجهی به خستگی ندارد و برایش مهم نیست که تقریبا تمام زمانش صرف کار می شود. به جز کار، که در آن واقعا خبره است.»

شایان ذکر است، نسخه فارسی این کتاب توسط داوود عباسی در حال ترجمه است و به زودی در ایران منتشر می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسی

      رررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ر رررررررم

    • بدون نام

      مترجم واسه کارهای دلالی بوده تو زمان تحریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج