جاباما
۶۳۵۳۵۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

زندگی آدم‌ها با وجود نقص ایمنی ادامه دارد

روزنامه آسمان آبی در گزارشی نوشت: برای احمد استشهاد جمع کردند تا در مدرسه ثبت‌نامش نکنند. احمد گناهی نداشته؛ فقط خیلی ناخواسته درگیر اچ‌آی‌وی شده است. او این ویروس را از مادرش گرفته و مادرش از پدر احمد مبتلا شده است، اما حالا مدرسه با دانستن این موضوع هر کاری می‌کند که او ثبت‌نام نشود؛ این تنها بخشی از مشکلات احمد است.

روزنامه آسمان آبی در گزارشی نوشت: برای احمد استشهاد جمع کردند تا در مدرسه ثبت‌نامش نکنند. احمد گناهی نداشته؛ فقط خیلی ناخواسته درگیر اچ‌آی‌وی شده است. او این ویروس را از مادرش گرفته و مادرش از پدر احمد مبتلا شده است، اما حالا مدرسه با دانستن این موضوع هر کاری می‌کند که او ثبت‌نام نشود؛ این تنها بخشی از مشکلات احمد است.
کسی که هیچ نقشی در بیماری نداشته، اما حالا مجبور است مشکلات آن را تحمل کند. موضوع بیماری اچ‌آی‌وی و فرهنگ‌سازی در رابطه آن مدت‌هاست که بسیاری از ان‌جی‌او‌ها را درگیر کرده است. بنابر گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، ایدز یکی از موضوعات دارای انگ اجتماعی است که موضوع مشارکت و فعال‌تر شدن ان‌جی‌اوهای زیادی را می‌طلبد. در همین راستا هم نهادهای زیادی وارد این موضوع شده و در زمینه فرهنگ‌سازی و نگرش غلط نسبت به این بیماری تلاش می‌کنند.
پروین کازرونی، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، این روزها از فعالیت‌های این اداره برای کنترل اچ‌آی‌وی در زنان باردار می‌گوید. در حال حاضر بسیاری از ارگان‌ها تلاش می‌کنند آمار کودکانی را که با ایدز به‌دنیا می‌آیند به صفر برسانند. کازرونی می‌گوید: «در حال حاضر معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری وزارت بهداشت و درمان، طرحی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی داشته که در آن توانمندسازی زنان آسیب‌دیده مورد توجه قرار گرفته است.» او گفته در سال‌های اخیر بسیاری از بیماران خیلی‌ زود متوجه بیماری خود شدند و همین هم باعث شد با شروع سریع روند درمان، بتوانند خیلی‌ زود درمان شوند و تا ۶۰ سال هم مانند یک فرد عادی به زندگی ادامه دهند.
در سال‌های اخیر اما این ان‌جی‌او‌ها بودند که در بسیاری از موارد و مسائل حساس ورود کرده‌ و از خط قرمزها عبور کرده‌اند. ان‌جی‌اوها بیماران را تحت حمایت قرار می‌دهند، آن‌ها را وارد زندگی عادی می‌کنند و تلاش می‌کنند نگاه افراد جامعه را نسبت به این موضوع تغییر دهند. اکثر افرادی که به اچ‌آی‌وی مبتلا هستند بیماری خود را پنهان می‌کنند. در مرحله قبل‌تر حتی اگر علائمی هم حس کنند سعی می‌کنند دنبال بیماری نروند چراکه از نتیجه آزمایش می‌ترسند. این موضوع درباره مردان بیشتر است زیرا طبق آمارها زنان قربانی همسران‌شان هستند و معمولا از آن‌ها این ویروس را گرفته‌اند. کازرونی می‌گوید در حال حاضر یکی از مشکلات، شناسایی افرادی است که به این بیماری دچار هستند. او می‌گوید: «ان‌جی‌اوها با رسالت و نقش مهمی که در این زمینه دارند و چون از دل مردم برخاسته‌اند می‌توانند یاریگر ما در این عرصه باشند؛ به‌ویژه در موضوع آسیب‌های اجتماعی و اچ‌آی‌وی، ان‌جی‌اوها می‌توانند در ترغیب و جلب این افراد برای تست اچ‌آی‌وی و مراجعه برای بیماری‌های رفتاری ما نقش بسزایی داشته باشند.»
رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اما خبرهای خوبی هم در رابطه با این بیماری دارد.کازرونی می‌گوید: «انتقال اعتیاد تزریقی اچ‌آی‌وی به ۱۳.۸ درصد کاهش یافته است. موفقیتی که گرچه خوب است ولی به‌این معنا نیست که برنامه‌های مداخلات باید کاهش پیدا کند. برنامه‌های کاهش آسیب و کلینیک‌های متادون در زندان‌ها در سال‌های اخیر کیفیت لازم را نداشته و همچنان باید تقویت شود. در حال حاضر اچ‌آی‌وی به‌عنوان یک بیماری عفونی خطرناک در جامعه تلقی می‌شود و دلیلش این است که ما اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه نداشتیم. ما باید افراد را در اولین گامی که برای معرفی خود به‌عنوان ابتلا به بیماری اچ‌آی‌وی در مراکز اقدام می‌کنند نیز آگاه کنیم و آن‌ها بدانند بحث رازداری رعایت خواهد شد.»
هرچند وقت یک‌بار خبر جدیدی در رابطه با کشف واکسن ایدز منتشر می‌شود، اما تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است.
با این‌حال در ایران و تا زمان درمان قطعی بیماری، کارهایی انجام گرفته که می‌تواند از آمار بیماران کم کند. در حال حاضر ۲۵ باشگاه مثبت درخصوص زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی به‌صورت مستقل و ۴۰ باشگاه مثبت نیز در بهزیستی فعالیت می‌کنند و تا سال ۲۰۳۰ مقرر شده است تا ۹۰ درصد اچ‌آی‌وی مهار و درمان شود و هیچ کودکی به دلیل مادر مبتلا به اچ‌آی‌وی جان خود را از دست ندهد. در حال حاضر تمام ماماها در ۱۷۰ مرکز تحت آموزش قرار گرفتند و از زنان بارداری که مراجعه می‌کنند تست اچ‌آی‌وی می‌گیرند. بیش از ۹۹درصد مادران باردار مشکوک به ایدز از تست اچ‌آی‌وی استقبال کردند. از این ۹۹درصد، ۷۴ درصد زنان باردار مبتلا به اچ‌آی‌وی تشخیص داده شدند. سال گذشته ۱۷۰ زن مبتلا به اچ‌آی‌وی وجود داشته که خوشبختانه اچ‌آی‌وی ۷۴ کودک منفی بود. در مجموع ۹۳ درصد کودکان متولد شده از مادران مبتلا به اچ‌آی‌وی پاک بودند. بد نیست بدانید درمان مبتلایان به اچ‌آی‌وی ۱۶هزار دلار هزینه اقتصادی به کشور تحمیل می‌کند؛ به‌همین دلیل نیز پیشگیری از انتقال بیماری به کودک بسیار ارزشمند است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج