جاباما
۶۳۶۰۸۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نیوزویک: ایران می خواهد به خلیج مکزیک کشتی جنگی اعزام کند

کشتی های جنگی ایران قصد دارند از آب های خلیج فارس عزیمت کرده، همه جهان را بپیمایند و در یک خلیج بسیار دورتر، بین ایالات متحده و مکزیک ماموریتهایی انجام دهند.

پایگاه خبری انتخاب : نیوزویک نوشت: کشتی های جنگی ایران قصد دارند از آب های خلیج فارس عزیمت کرده، همه جهان را بپیمایند و در یک خلیج بسیار دورتر، بین ایالات متحده و مکزیک ماموریتهایی انجام دهند.

در زمانی که ایران به دنبال گسترش و مدرنیزه کردن ارتش خود در برابر تهدید در حال رشد آمریکا است، فرمانده تازه منصوب نیروی دریایی، دریادار حسین خانزادی چهارشنبه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی اش، اعلام کرد که یک ناوگان از کشتی های ایران به زودی راهی اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک می شوند تا از تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی بازدید داشته باشند. این اقدام بخشی از تلاش برنامه ریزی شده ارتش ایران برای حضور در مقیاسی جهانی و برقراری پیوندهای بین المللی است، چراکه دونالد ترامپ و متحدانش، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، به دنبال انزوای قدرت تهران هستند.

"کشتیرانی در آب های آزاد بین اروپا و آمریکا باید هدف نیروی دریایی باشد، که در آینده نزدیک تحقق خواهد یافت"، این مطلب گفته دریادار حبیب الله سیاری است که به عنوان فرمانده نیروی دریایی به مدت ۱۰ سال خدمت کرد و اکنون به عنوان معاون هماهنگ کننده ارتش انتخاب شده است.

برخوردها میان کشتی های آمریکا و ایران در خلیج فارس به یک اتفاق عادی، روزمره و اغلب پرتنش تبدیل شده است و حالا کشتی های جنگی ایران قصد دارند از آب های خلیج فارس به دریای خلیج مکزیک عزیمت کنند.

خانزادی همچنین وعده داد که کشتی ها و زیردریایی های جدیدی در سال آینده معرفی شده و برنامه های آینده برای تقویت نیروی دریایی کشور را اعلام کرد. او گفت که ناو موشک انداز سپر به ناوگان شمال کشور در هفته آینده می پیوندد. علاوه بر این وی آغاز ساخت، بازسازی و بروزرسانی، و نیز افتتاح یک فرودگاه نیروی دریایی جدید در جاسک، در منطقه سواحل مکران را اعلام کرد.

از زمان انقلاب اسلامی و برکناری شاه دست نشانده غرب، ایران و آمریکا روابطی ضعیف داشته اند. ایالات متحده همچنین از اصلی ترین متحد عرب اش، پادشاهی عربستان سعودی سنی مذهب، در یک مبارزه طولانی مدت برای محدود کردن نفوذ ایران حمایت کرده است. این مبارزه در سال های اخیر به طور فزاینده ای به خصومت گراییده و هر دو طرف از شبه نظامیان و جنبش های سیاسی مخالف در سراسر منطقه پشتیبانی کرده اند. با توجه به اینکه ایران در مقابل حریف خود در عرصه های حیاتی پیش افتاده است، اسرائیل پیشنهاد کرده تا به عربستان سعودی برای محدود کردن گسترش پایگاه ایران کمک کند.

ترامپ، حامی جدی اسرائیل و عربستان سعودی، معتقد است که توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ که توسط سلف او، باراک اوباما مذاکره شد، یک فریب و در نتیجه تهدید آمریکاست. این توافقنامه که محافظه کاران ، هم در ایالات متحده و هم ایران مخالف آن هستند، میلیاردها دلار از دارایی های تحریم شده ایران در ازای وعده جلوگیری از تولید هسته ای را آزاد کرد. به رغم انتقادات عمیق از متحدان ایالات متحده و نهادهای بین المللی که ایران را متقاعد ساختند این معامله را بپذیرد، ترامپ موضوع را به کنگره محول کرده تا تصمیم بگیرد که آیا این توافق را رد کند یا در مورد آن مذاکره مجدد شود، چیزی که ایران می گوید مایل به انجامش نیست.

با وجود اقدامات آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی، ایران خود را در یک موقعیت پیشرو در خاورمیانه، می بیند جایی که متحدانش در پایتختهای لبنان، عراق، سوریه و یمن حضور دارند. ایران روابط قوی با روسیه نیز برقرار کرده است که درگیر جنگ سرد جدیدی با آمریکا و اتحادیه نظامی غرب (ناتو) در اروپا شده، با حمایت متقابل دو کشور از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، او از سقوط رهایی یافت. این حمایت خارجی در کمک به نیروهای مسلح سوریه برای غلبه بر قیام طولانی مدت از سوی نیروهای جهادی و شورشیان که حمایت ایالات متحده، کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه را دریافت کرده بودند، کاملا مهم و اساسی بود. حالا که مخالفان تا حد زیادی از بین رفته اند، ترکیه هم به مذاکرات صلح ایران و روسیه پیوسته است.

آخرین حرکت ایران به سمت نیمکره غربی نخستین آن نیست. علاوه بر دریافت حمایت سیاسی مداوم از سوی کشورهای دوست در آمریکای لاتین، ایران در سال ۲۰۱۴ گفته بود که کشتی های جنگی را در اعتراض به حضور نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج فارس به خلیج مکزیک گسیل خواهد کرد.

پیش از آن، ایران در جریان انفجار و نشت گسترده نفت (تحت مسؤلیت شرکت نفت بریتانیا) در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰، پیشنهاد داده بود که کارشناسان اش را "برای مهار نشت نفت در خلیج مکزیک و جلوگیری از یک فاجعه زیست محیطی در آن بخش از جهان" به این منطقه اعزام کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج