۶۳۶۴۸۲
۱۲ نظر
۵۰۰۳
۱۲ نظر
۵۰۰۳
پ

صندوق‎های بازنشستگی به مرز بحران رسیده‌اند

حیدری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بر این عقیده است که اکنون صندوق بازنشستگی با بحران و مشکلات عدیده‌ای مواجه است و بخشی از این بحران، به دلیل این است که صندوق بازنشستگی مدت‌هاست به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل‌شده، دولت‌ها برای اداره کشور سعی می‌کنند کسری بودجه خود را از این صندوق تامین می‌کنند.

رویداد ۲۴: حیدری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بر این عقیده است که اکنون صندوق بازنشستگی با بحران و مشکلات عدیده‌ای مواجه است و بخشی از این بحران، به دلیل این است که صندوق بازنشستگی مدت‌هاست به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل‌شده، دولت‌ها برای اداره کشور سعی می‌کنند کسری بودجه خود را از این صندوق تامین می‌کنند.

بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مدت‌هاست که به یکی از چالش‌های اقتصادی ایران تبدیل‌شده است. بسیاری از این صندوق‌ها که حقوق و مستمری بازنشستگان را تامین می‌کنند با مشکلات و بحران‌های عدیده‌ای روبه‌رو هستند و حتی برخی از آن‌ها نیز به قولی به ته خط رسیده‌اند.

در صندوقِ بازنشستگی کشوری که ۷۶ درصد مستمری‌های آن را دولت پرداخت می‌کند، صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق کارکنان فولاد و سایر‌ صندوق‌ها، مدت‌هاست که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و با بحران ورشکستی مواجه هستند. شاید مهم‌ترین عامل بروز بحران در این صندوق‌ها را دولت‌ها بدانیم،‌زیرا این صندوق‌ برای دولت‌ها حکم حیات خلوت را دارد و دولتمردان بی‌حساب‌وکتاب انتصابات خود را در این سازمان انجام می‌دهند و هر زمان که با مشکلاتی از نوع مالی مواجه شدند، صندوق‌های بازنشستگی را بهترین مکان برای کسری بودجه خود تلقی می‌کنند.

غلامرضا حیدری،‌ نماینده مردم تهران،‌ با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق‎های بازنشستگی و کمبود بودجه در این سازمان،‌ گفت: اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این خصوص گزارشی را منتشر کرده است. یک واقعیتی که وجود دارد این است که صندوق‌های بازنشستگی ما تا چند سال گذشته وضع بسیار خوبی داشتند،‌ به‌گونه‌ای که تا چند سال ذخیره‌ای برای پرداخت حقوق‌هایشان داشتند. متأسفانه در چند سال اخیر این صندوق‎ها نه‌تنها ذخیره‌ای ندارد بلکه به‌نوعی وبال گردن بودجه‌های دولتی نیز شده‌اند که این موضوع یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

حیدری ادامه داد: مشکلات این صندوق دلایل متعددی دارد. به‌طور مثال سرمایه‌گذاری‌هایی با پول بازنشسته‌ها انجام می‌شد که نتیجه خوب و مثبتی در پی نداشت. از سوی دیگر بخشی که دولت کارفرما بوده، پول‌ها را به‌موقع به صندوق نمی‌داده است. موضوع دیگر اینکه آمدند این صندوق‌ها را وارد مباحث کارخانه‌داری کردند، کارخانه‌هایی که متأسفانه فقط زیان‌ده هستند. البته طبیعتاً صندوق‌های بازنشستگی باید بودجه خود را در جای درست و مطمئن سرمایه‌گذاری کنند و مدیریت سهام و سرمایه‌هایشان را داشته باشند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بابیان اینکه در این صندوق به قولی بخوربخور‌ وجود دارد، تصریح کرد: اکنون صندوق‎های بازنشستگی به مرز بحران رسیده‎اند و از آنها به‌عنوان یک بحران بزرگ یاد می‌شود. همان‌طور که بحران آب، بیکاری و غیره مطرح می‌شود، بحران صندوق‌های بازنشستگی نیز عنوان می‌شود؛ اما ما نیز امیدواریم حکومت که مجلس و دولت هم یکی از اجزای آن هستند، بتوانند یک راه‌کار مناسبی را اتخاذ کنند تا وضع صندوق بدتر از این نشود.

حیدری با اشاره به افزایش بدهی‌ صندوق های بازنشستگی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش بدهی این سازمان این است که صندوق برای پرداخت حقوق‌ اقدام به گرفتن وام با سودهای کلان کرده‌اند و به دلیل عدم توان در پرداخت، این بدهی‌ها روزبه‌روز افزایش پیداکرده است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل‌شده است، تصریح کرد: بنده معتقدم که دولت‌ها خط مقدم مقصر بودن در این خصوص هستند. البته زمانی که می‌گوییم دولت، منظورمان دولت خاصی نیست، بلکه منظور و هدفمان تمامی دولت‌هاست. مجلس هم اگر بعد نظارتی خود را به‌موقع عمل می‌کرد شاید تا حدودی از این اتفاقات پیشگیری می‌شد و به این مرحله از بحران نمی‌رسید.

حیدری با اشاره به جلسات روسای سازمان و اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه، گفت: صحبت‌های خوبی با روسای سازمان داشتیم و راهکارهای خوبی هم در این زمینه ارائه شد و امیدواریم تصمیمات نهایی به‌موقع گرفته شود. البته در مجلس قوانینی گذاشته می‌شود اما معمولاً اجرایی نمی‌شود. تأکید می‌کنم که دولت موظف است که پرداختی‌های خود به صندوق بازنشستگی بپردازد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه ادامه داد: اگر بخواهیم یک نگاه سیستماتیک به حجم بدهی‌ها به صندوق داشته باشیم باید بگویم که عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند. هزینه‌های اداره کشور ما بسیار بالا رفته است. خوشبختانه اعلام شد که داعش از منطقه پاک‌سازی‌شده که طبیعتاً این موضوع نیازمند هزینه‌های بسیار بالایی بوده است. مشکلاتی که با برخی از قدرت‌های بزرگ پیدا کردیم باعث تحمیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای علیه کشورمان شدند، این تحریم‌ها و مشکلات طبیعتاً برای کشورمان هزینه‌های زیادی را در برداشته و دارد.

حیدری در ادامه افزود: همین تکنولوژی دور زدن تحریم‌ها نیازمند هزینه‌های بسیاری بود. درواقع به‌طورکلی می‌خواهم بگویم که کشور با مشکلات بسیاری همراه بوده که همه این مشکلات هزینه‌هایی را هم در برداشته و دولت‌ها نیز برای تامین برخی از این هزینه‌ها مجبور به پناه بردن به این صندوق بوده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تعجب من اینکه هر جا پول و سرمایه مردم هست ورشکسته میشه چه صندوق باشه چه موسسه باشه چه بانک باشه چه سرمایه گذاری.مگر پول و سرمایه هم ورشکست میشه اینا که باید عقلا سود کنن

    • بدون نام

      دولت نباید دست توجیب ملت کنه پس مجلس چیکارش همش حزب بازیه یعنی چی ازبودجه وصندوق بازنشستگی دولت پول ورمیدارواین غیرقانونی

    • بدون نام

      معلوم نیست این غارتگران رو کی مسئول کرده خب معلومه همه رو بالا کشبدن

    • حسن

      وضعییت اقتصادی بازنشستگان خراب است

    • عبدالله

      پس همانطور که به اندوخته صندوقها دست انداخته شد حالا هم فکر جبران برای این صندوقها باشند زندگی یک بازنشسته که ناتوان شده و چند سر عایله دارد که سهل انگاری بر نمی دارد.

    • عبدالله

      چطور در معامله گری سکه ید طولا دارند اما مشکل بازنشسته
      لا بنجل مانده

    • بدون نام

      فقط صندوق بازنشتگی نیست کل کشور. رو با بحران مواجه کردن

    • بدون نام

      دیگه این دولت جای سالم هم تو مملکت گذاشته اقتصاد کشور متاسفانه داره می ره به سمت بحران شدید

    • علی

      خدابخیر کنه به ما بار نشستگان

    • صادق

      با اینکه من دو بار به آقای روحانی رای دادم ولی بعد از پایان ریاست جمهوری آقای روحانی به این نتیجه خواهیم رسید که خدا پدر احمدی‌نژاد را بیامرزه

    • بدون نام

      دولت 130 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکاره و از نظر پرداخت حقوق ماهانه مستمری بگیران بازنشسته دچار کسری بودجه شدید شده است

    • بدون نام

      تا مردم به گدایی نیفتن اینها خیالشون راحت نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج