۶۳۶۷۱۷
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

بازی دولت روحانی با نان ادامه یافت

بهناز قاسمی در روزنامه جوان نوشت: در پي افشاگري مديركل تعزيرات حكومتي مبني بر كاهش وزن چانه نان در مصوبه جديد و اعتراض مصرف‌كنندگان، به دستور رئيس‌جمهور افزايش قيمت نان متوقف شد تابار دیگر بی‌تدبیری در ستاد تنظيم بازار به همگان ثابت شود و دولت از تصمیمش عقب‌نشینی کند.

بهناز قاسمی در روزنامه جوان نوشت: در پي افشاگري مديركل تعزيرات حكومتي مبني بر كاهش وزن چانه نان در مصوبه جديد و اعتراض مصرف‌كنندگان، به دستور رئيس‌جمهور افزايش قيمت نان متوقف شد تابار دیگر بی‌تدبیری در ستاد تنظيم بازار به همگان ثابت شود و دولت از تصمیمش عقب‌نشینی کند.

بي‌نظمي در بازار نان و كالاهاي اساسي در دولت تدبير‌و‌اميد به اوج خود رسيده و بيش از يك هفته است كه رئيس اتاق اصناف از گراني ۱۵درصدي قيمت نان خبر داده و تأكيد كرده است افزايش قيمت‌ها در كارگروه تنظيم بازار و سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان، پس از ساعت‌ها كار كارشناسي تعيين شده است. در اين مدت از رئيس اتحاديه نانوايان گرفته تا انجمن حمايت از مصرف‌كنندگان، مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و اتاق اصناف و... از مدافعان و مخالفان اين طرح بودند.
مخالفان با طرح اين پرسش كه افزايش قيمت بدون تغيير كيفيت نان اجحاف در حق مصرف‌كنندگان است، به دنبال لغو اين مصوبه بودند. اما همچنان وزير صنعت‌و‌تجارت و به دنبال آن رئيس اتحاديه نانوايان و فعالان بخش خصوصي از زيان نانوايان در سه سال گذشته سخن مي‌گفتند و بر آغاز طرح از روز شنبه تأكيد داشتند تا اينكه مديركل تعزيرات حكومتي از افزايش ۳۲درصدي قیمت نان پرده برداشت و در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از كلاهي كه بر سر مصرف‌كننده مي‌رود، خبر داد. محمد محمدي گفت: آنچه به مردم اطلاع‌رساني مي‌شود با آنچه در واقعيت اتفاق مي‌افتد، متفاوت است و ما انتظار داريم مسئولان به مردم اطلاعات غيرواقعي ندهند.

وي افزود: آنچه در تهران رخ داده اين است‌ که علاوه بر افزايش ۱۵درصدي قيمت نان وزن‌چانه يا خمير نان را هم نسبت به سال ۱۳۹۳ كاهش داده‌اند و با بررسي دقيق به اين نتيجه مي‌رسيم كه با كاهش وزن چانه و افزايش ۱۵درصدي قيمت به طور ميانگين، قيمت نان حدود ۳۲درصد افزايش يافته است. مصوبه افزايش قيمت نان بر افزايش اختياري قيمت آن دلالت دارد، نه اينكه وزن نان هم كمتر شود. عضو هيئت مديره انجمن حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان تأكيد كرد: حتي وزن‌هايي كه در سال ۱۳۹۳ مصوب شده، از استاندارد هم‌ كمتر است. براي نمونه وزن خمير نان سنگك در گذشته ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم بود و در مصوبه سال ۱۳۹۳ هم ۶۶۷ گرم تعيين شد اما در مصوبه اخير آن را ۵۶۰ گرم تصويب كردند. وي مي‌افزايد: اين در واقع نان سنگك نيست، اكنون مردم از برخي نانوايي‌ها نان بزرگ طلب مي‌كنند، در واقع قبلاً نان با اين اندازه عرضه مي‌شده است...

عقب‌نشینی موقتی از تصمیمات خلق‌الساعه
در پي اين افشاگري، از ابتداي روز شنبه نرخ‌هاي جديد نان منتشر شد، به طوري كه به عنوان مثال، نان لواش ۲۴۱ تومان و ۵ ريال، بربري ۷۴۷تومان و ۵ ريال و... تعيين شده بود و نانوايان تا ساعت ۳ بعد ازظهر قيمت‌هايشان را گران كردند تا اينكه ساعت ۲ بعد‌ازظهر رئيس اتاق اصناف در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر، افزايش قيمت نان را منتفي دانست و گفت: كاهش وزن چانه‌هاي نان در مصوبه جديد و بروز اختلاف‌نظر در اين خصوص، يكي از دلايل توقف مصوبه گراني نان تا اطلاع ثانوي مي‌باشد.
علي فاضلي با اشاره به اينكه افزايش قيمت نان فعلاً و تا تشكيل كارگروه بعدي تنظيم بازار متوقف شده است، افزود: دو طرف يعني توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان نان از اين افزايش قيمت ناراضي بوده‌اند، به همين منظور اين مصوبه فعلاً متوقف شده تا مورد بررسي مجدد قرار گيرد. رئيس اتاق اصناف ادامه داد: وزير صنعت، معدن‌و‌تجارت دستور داده افزايش قيمت نان ابلاغ نشود تا در جلسه ستاد تنظيم بازار مجدداً به بحث گذاشته شود.
وي تصريح كرد: توقف افزايش قيمت نان تنها مربوط به تهران نيست و در كل كشور اين افزايش قيمت متوقف شده است و نانوايان بايد نان را به قيمت قبلي به فروش برسانند. وي در پاسخ به اين سؤال که آيا موضوع كاهش وزن چانه‌هاي نان در جلسه بعدي ستاد تنظيم بازار مورد توجه قرار مي‌گيرد يا خير، اظهار كرد: يكي از بحث‌هايي كه عامل توقف افزايش قيمت نان شد، همين كاهش وزن نان بود و بايد مشخص شود، آيا وزن چانه‌اي كه در سال ۹۳ تصويب شده است بايد در فرآيند توليد نان اجرا شود يا وزن چانه‌هاي جديد كه به تازگي اعلام شده است بايد ملاك عمل قرار گيرد.

احتمال پرداخت يارانه به نانوايان
با توقف افزايش قيمت نان در روز گذشته و اظهارات فاضلي مبني بر اينكه نان در كشور قيمت‌هاي متفاوتي دارد و بايد يكسان شود، زمزمه جمع‌آوري نانوايان دولتي به راه افتاد. برخي از فعالان بازار معتقد بودند، دولت مي‌خواهد قيمت‌ها را يكسان كرده و يارانه آرد دولتي را حذف و قيمت نان را آزاد‌سازي كند اما رئيس بازرسي اتاق اصناف تهران با اشاره به توقف افزايش قيمت نان در سراسر كشور گفت: موضوع افزايش قيمت و وزن چانه نان دوباره در شوراي آرد و نان بررسي مي‌شود تا در صورت عدم‌افزايش قيمت نان به نانوايان يارانه آرد پرداخت شود. حسين دروديان در گفت‌وگو با فارس، در مورد دلايل توقف افزايش قيمت نان گفت: توقف افزايش قيمت نان در سراسر كشور به دستور رئيس‌جمهور براي بررسي مجدد قيمت نان و كاهش وزن چانه نان سنتي اتفاق افتاد. رئيس بازرسي اتاق اصناف تهران افزود: در نرخ‌نامه جديد اتحاديه نانوايان تهران، وزن چانه نان كاهش يافته كه با دستور رئيس‌جمهور به وزير صنعت مقرر شده هم قيمت و هم وزن چانه نان مجدد مورد بررسي قرار گيرد.
به دنبال اين اتفاق به اتحاديه‌هاي سراسر كشور ابلاغ شد تا افزايش قيمت نان در نانوايي‌ها اعمال نشود. دروديان اظهار داشت: قرار است بررسي مجدد قيمت نان و وزن چانه نان را شوراي آرد و نان انجام دهد و حتي پيشنهاداتي داده شده مبني بر اينكه در صورت عدم‌افزايش قيمت نان، يارانه آرد به نانوايي‌هاي سراسر كشور داده شود. رئيس بازرسي اتاق اصناف تهران بيان داشت: ممكن است در جلسه بعدي ستاد تنظيم بازار موضوع پرداخت يارانه آرد به نانوايي‌‌ها مورد تأييد قرار گيرد و به اين ترتيب از افزايش قيمت نان جلوگيري شود.

اين بي‌نظمي در مهم‌ترين كالاي مصرفي خانوار در حالي اتفاق افتاده كه شريعتمداري مدعي ساماندهي بازار آرد و نان در سال‌هاي اخير است و معتقد است در گذشته اين صنعت و بازار آن رها شده بود و اكنون زمان خروج دولت از قيمت‌گذاري‌ها و دخالت در اين صنعت است، بايد اختيارات قيمت‌گذاري به فرمانداران و اصناف واگذار شود. شايد از نظر مسئولان با لغو افزايش قيمت نان پس از ۱۰روز اتفاق خاصي نيفتاده اما فشار رواني كه در اين مدت بر اقشار آسيب‌پذير جامعه، به دليل بي‌نظمي در دولت وارد آمده، قابل جبران نيست. اكنون با دستور رئيس‌جمهور گراني قيمت نان منتفي شده است. ضروري ا‌ست مسئولان مربوطه در وزارت جهاد، صنعت‌ و از همه مهم‌تر ستاد تنظيم بازار تدابيري را براي افزايش كيفيت نان و توقف كم‌فروشي در نانوايان بينديشند تا بيش از اين حقوق مصرف‌كنندگان كشوري كه در توليد گندم به خودكفايي رسيده و صادركننده اين كالاي استراتژيك است، تضييع نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این سازمان مزخرف بهتره اسمشو عوض کنه چون تنها کاری که نمیکنه حمایت از مصرف کننده س،اصلا منافع مصرف کننده وتولید کننده هیچ وقت باهم تو یک راستا نیستن،گرچه میدونم این سازمانها نمایشی بیش نیستند وهیچ کار مفیدی ازشون برنمیاد،جمش کنن بهتره

    • عنقا

      کدام امید کدام اعتماد از خیرین وسمینار به همش بزنید بدیدبه سوپر مارکت بدهید سرمردم درد نیارین بعد یکی میگه چرا نکردین تا به شوهرش حقوق نان برسه ما مسیولش نیستیم هر کی اعتراض داره حق داره ولی دیگه مازیر بارحرف زور نمیرویم چوبم نمیخوریم حالا میخوای مار محاکمه کنی یا به دار بزنی که این کارکنی برنج که گران هست وسایل دیگه هم که مشخص دیگه از جان ملت چی میخواید والاکه15 ساله که هیچی لذت بخش نیست برامون تورا خدا خط تیره وویرگول نقطه چین نزار ملت فرا میخوانید برای انتخابات رای که گرفتین هر سخنرانی کردین دیگه نکنین بعد ذر رابطه این جور مسا یل هیچ وقت شوخی نکن منتشرکن من خیلی درازه روده ام

    • بدون نام

      اینها همه بازیه ...اخرش گرون میکنند..

    • حاتمی

      سلام اقای رئیس جمهوری اسلامی ایران ما نانوایان شهرستان قدس هستیم چرا قیمت نان ۱۵ درصد کران شده بود شما دستور توقف دادی ما هم دوست ندارم نان کران بش ولی همه قیمت ها برگردی ۹۲ هرسال ۲۰درصدقیت بیمه وکاز برف آب ودستمزکارکران و همه اجناس ها از دکتر حسن روحانی می خواهم به مشکلات نانوایان رسیدگی‌کننده ایشالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج