جاباما
۶۳۶۷۲۴
۵ نظر
۵۲۳۰
۵ نظر
۵۲۳۰
پ

هزینه‌های نگهداری از حیوانات خانگی

چند روز پیش دوستم با ناراحتی گفت که چشم طوطی اش عفونت کرده است. از این که مبادا کور شود غصه می خورد. به او پیشنهاد دادم برای معاینه او را به یک کلینیک دام پزشکی ببرد. از آن جایی که خودم نیز بسیار کنجکاو بودم تا چنین محیطی را ببینم با او همراه شدم....

روزنامه خراسان: چند روز پیش دوستم با ناراحتی گفت که چشم طوطی اش عفونت کرده است. از این که مبادا کور شود غصه می خورد. به او پیشنهاد دادم برای معاینه او را به یک کلینیک دام پزشکی ببرد. از آن جایی که خودم نیز بسیار کنجکاو بودم تا چنین محیطی را ببینم با او همراه شدم. در ابتدا منشی از ما می‌خواهد یک ویزیت ۳۵ هزار تومانی پرداخت کنیم. با خنده از دوستم می پرسم: طوطیت دفترچه بیمه نداره؟ با گفتن هیس! به صف انتظار اشاره می کند. صفی عریض و طویل از خانم ها و آقایان جوان در انتظار نوبت. برخی از آن ها پرنده ای محبوس در قفس را به دست گرفته اند. عده ای دیگر نیز حیوانی را در کیف های حمل زیبا و به زعم من گران قیمت! در آغوش کشیده اند.
هزینه‌های نگهداری از حیوانات خانگی

خانمی با لباس های شیک، گربه ای را در بغل دارد و بی تابانه منتظر رسیدن نوبت است. وقتی نوبت او می شود، گربه را روی میز دکتر می گذارد و با استرس فراوان می گوید: آقای دکتر، ملوس دو بار سوپش را بالا آورده است!

دکتر پس از کمی معاینه به سبک خود، شروع به نوشتن نسخه کرده و توصیه می کند از قسمت فروشگاه کلینیک، علاوه بر داروهای تجویزی، فلان مارک از غذاهای خشک نیز تهیه شود، زیرا دارای انواع مکمل و پروتئین مغذی برای رشد ملوس است!

به دنبال صاحب ملوس به بخش فروشگاه می روم و مات و مبهوت می مانم.

برس و شانه گربه 55 هزار تومان!
کیف و کوله های حمل و نگهداری هزار تومان!
کنسرو گراز وحشی و کنسرو منو پروتئین مرغ 16 هزار تومان!
جای خواب با سیستم سرمایشی و گرمایشی!
و...

از آن جا که بوی پول و هزینه به مشام دخل و خرج رسیده و صف های طولانی مراجعه را می بیند، حدس می زند عده زیادی از مردم درگیر این هزینه ها هستند. بنابراین سوژه امروز دخل و خرج شکل گرفته و به بررسی هزینه های خرید و مراقبت از حیوانات می پردازد.
آقای میان سالی که در حال خرید یک عروس هلندی است می گوید: اغلب مردم بدون تحقیق در باره هزینه های جانبی و نگهداری حیوانات، تنها هزینه اول را مد نظر قرار می دهند و به خرید حیوان می پردازند. اما بعد از مدتی از پس هزینه ها برنمی آیند و مجبور به واگذاری آن می شوند.

همچنین بعضی از جوان های مجرد بدون این که رضایت خانواده را در نگهداری از حیوان خانگی جلب کنند به خرید این حیوانات اقدام می کنند که پس از مخالفت خانواده و بروز درگیری هایی در این زمینه، مجبور به واگذاری حیوان می شوند.

هزینه های نگهداری از حیوانات

هزینه نگهداری از حیوانات را می توان در سه بخش کلی تقسیم بندی کرد:

۱- خرید حیوان
2- هزینه نگهداری
۳- هزینه لوازم جانبی

گربه

۱- خرید گربه

قیمت گربه ها با توجه به سن، نژاد، جنسیت و رنگ مو وچشم متفاوت است. نژادهای پرشین، اسکاتیش، سیامی، هیمالین، فلت از 600 هزار تومان تا 2 میلیون و 800 هزار تومان در بازار قیمت می خورد.قیمت هایی که برق از کله آدم می پراند.

۲- هزینه های نگهداری

گربه ها در سال اول زندگی شان هزینه بیشتری دارند. زیرا تعداد واکسیناسیون آن ها و مسائل درمانی بیشتر است. در کل زندگی شان نیز هزینه های درمانی از عقیم سازی تا واکسیناسیون و درمان بیماری ها وجود دارد. تعویض خاک گربه، تهیه غذای خشک و غذای روزانه وکنسرو، شامپو، مکمل و دارو از هزینه های ماهانه نگهداری گربه است. این هزینه ها ماهانه از 50 هزار تومان تا 200 هزار تومان متغیر است.

۳- هزینه لوازم جانبی

  • جای خواب: از 65 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان!
  • خاک گربه: 18 کیلویی 100 هزار تومان
  • کیف حمل: از 75 هزار تومان تا 180 هزار تومان
  • لوازم بهداشتی (شامپو، وان حمام، ناخنگیر، برس و ...): از 20 هزار تومان تا 60 هزار تومان
  • ظرف غذا: از 25 هزار تومان تا 65 هزار تومان
  • غذای گربه: از کنسرو پنج هزار تومانی تا غذای خشک 65 هزار تومانی
  • اسباب بازی و تشویقی ها: از سه هزار تومان تا 150 هزار تومان
  • قلاده: 15 تا 60 هزار تومان
  • دستشویی گربه: 55 هزار تومان تا 250 هزار تومان با ویژگی فیلتراسیون حرفه ای!
هزینه‌های نگهداری از حیوانات خانگی

ماهی ها

۱- خرید ماهی و آبزی:

تنوع بالای آبزیان باعث می شود نتوانیم محدوده قیمتی مشخصی را بنویسیم. در عین حال در بازار ماهی های آکواریومی از ماهی های مولی هزار تومانی گرفته تا انواع گران تر ماهی ها از جمله: دیسکس 350 هزار تومان، ماهی کوی پوست چرم 500 هزار تومان، ماهی فلاور 650 هزار تومان، ماهی آرونا گلد مالزی 800 هزار تومان هم مشاهده شد.

۲-هزینه های نگهداری:

غذای ماهی نیز بین هشت تا 45 هزار تومان در بازار فروخته می شود که این هزینه برای ماهی های گوشتخوار طبیعتا گران تر است.

۳-هزینه های جانبی:

آکواریوم ها بر اساس جنس، سایز و تجهیزات از 80 هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان قیمت دارند.
تجهیزات آکواریوم از شن و ماسه گرفته تا درختچه های تزیینی و انواع و اقسام تصفیه آب، فیلترینگ، مهتابی، دماسنج و ... نیز هزینه ای ۱۰۰ هزار تومان به بالا را شامل می شود.

پرندگان

کبوتر، بلبل، مرغ عشق و انواع طوطی و کاسکو دامنه گسترده ای از پرنده های خانگی را شامل می شوند.

در نگهداری پرنده ها بنا به توصیه فروشنده پرندگان، باید حتما توجه کرد که طبیعت برخی از پرندگان این است که بدون جفت خود یا بدون تعدادی دیگر از پرندگان نباید زندگی کنند و اگر آن ها را به صورت تکی نگهداری کنند، واقعا ظلم به حیوان است و یک نوع حیوان آزاری به شمار می رود.

۱- خرید پرنده:
قناری ها در بازار بین ۴۵ هزارتومان تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. این اختلاف قیمت به جنس،رنگ، میزان خواندن و آماده زاد و ولد بودن و ... بستگی دارد. البته در یکی از سایت های فروش حیوانات یک آگهی دیدیم با مضمون:" قناری فری پرپشت؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان!
عروس هلندی ها نیز بر اساس سخنگویی، سن، جنسیت، نژاد و ... بین 100 هزار تومان تا 700 هزار تومان مشتری دارند.
طوطی های کاسکو بر اساس سن و قابلیت سخنگویی قیمت های متفاوتی دارند. کاسکوها در بازار از یک میلیون تا هفت میلیون تومان قیمت گذاری می شوند و به فروش می رسند.

2- هزینه نگهداری

غذای پرندگان از دان گندم و تخمه گرفته تا هویج، تخم مرغ و دیگر غذاهای خشک آماده می تواند ماهانه بین ۱۰ تا ۶۰ هزار تومان هزینه داشته باشد. همچنین ممکن است پرنده بیمار شود و هزینه ویزیت و دارو نیز در هربار مراجعه به کلینیک ها تا ۵۰ هزار تومان برآورد می شود.

3- هزینه های جانبی

  • قفس: از ۳۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان
  • دان خوری و آبخوری: از پنج هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان
  • لوازم بهداشتی: اسپری شست وشوی پرنده از ۱۰ هزار تومان تا ۴۵هزار تومان
  • اسباب بازی : از طناب مخصوص نشستن پرنده به قیمت ۱۵ هزار تومان تا شن های ساحلی با قیمت ۱۰ هزار تومان و سنگ های معدنی که بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد.
  • غذای خشک ویتامینه: از ۱۸هزار تا ۶۰ هزار تومان

خزندگان

این دسته معمولا شامل لاک پشت و ایگوانا می شود، اما در مواردی دیده شده که عده ای مار را نیز حیوان خانگی خود کرده اند!

  • غذای خشک: 55 هزار تومان
  • بستر مخصوص خزندگان: از 45 هزار تا 90 هزار تومان
  • دماسنج و رطوبت سنج: از 20 هزار تا 30 هزار تومان
  • لامپ نوری و حرارتی: از 45 هزار تا 135 هزار تومان
  • ظرف غذا: از 20 هزار تا 45 هزار تومان
  • جعبه حمل: 35 هزار تا 225 هزار تومان

جوندگان

1-خرید حیوان

انواع همستر و خوکچه هندی بین ۲۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان و انواع خرگوش از ۷۰ تا۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می شوند.

2- هزینه های نگهداری

این دسته از حیوانات به علت زاد و ولد زیاد برای نگهداری خانگی عقیم می شوند. هزینه های واکسن ، درمان و خوراک آن ها بسته به نوع حیوان بسیار متغیر است.

3- هزینه های جانبی

  • تشویقی ها: از ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان
  • قفس: از ۵۵ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان
  • غذای خشک: از ۱۴ هزار تا ۴۰ هزار تومان
  • ظرف آب و غذا: از ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان

نظر خانمی که با بچه خود به پارک آمده را درباره هزینه نگهداری از حیوانات خانگی جویا می شوم. او می گوید: قدیم ترها گربه ها را آویزان بر سر سطل های زباله در پی یافتن غذا می دیدیم اما اینک زمانه عوض شده و گربه ها لباس مارک می پوشند و روی نرم ترین تشک ها در خانه های گرم و نرم لم می دهند. با هزینه ای که برخی برای حیوانات خانگی خود می کنند به راحتی می توان یک کودک بی سرپرست را بزرگ کرد و شکم عده زیادی انسان را سیر کرد، اما متاسفانه هر روز برتعداد دختران و پسران بچه پولداری که با قلاده سگی در دست در معابر عمومی جولان می دهند و این کار را باعث «های کلاسی» خود می دانند افزوده می شود. به نظر من آن ها در پی حیوان دوستی نیستند، بلکه بیشتر در پی جلب توجه هستند. استفاده از لباس ها و زیورآلات گران قیمت برای حیوانات نمونه کپی برداری ناقصی از زندگی اروپاییان است آن هم در حالی که در اغلب موارد با زندگی و دین افراد همخوانی ندارد.

پسر جوانی در حال توپ بازی با سگ خود در پارک است. از او درباره هزینه های نگهداری حیوان خانگی اش می پرسم می گوید، ماهیانه حدود ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خرج سگش می کند. در پاسخ به من که می گویم چه زیاد؟ می گوید نه زیاد نیست! وقتی شما یک سگ سه تا چهار میلیون تومانی می خرید نمی توانید هر چه که دم دستتان بود به او بخورانید. بلکه باید غذای گوشتی، غذای خشک مخصوص و مکمل و دارو استفاده کند.

او می گوید دو سال است که این سگ را دارد و به خاطر علاقه به او از خیلی از هزینه های خود می زند تا بتواند مخارج آن را تامین کند. در ادامه می گوید: این فقط بخش مالی قضیه است، زیرا غیر این ها هر روز باید حداقل دو ساعتی را هم صرف بازی و گردش او بکنم.

در حالی که از او دور می شوم با خود فکر می کنم با این هزینه چند کودک در منطقه محروم را می توان حمایت درمانی یا غذایی کرد.
هزینه‌های نگهداری از حیوانات خانگی

در کلینیک حیوانات، آقایی در حال خرید غذای خشک خارجی برای طوطی خود است. از او قیمت بسته غذا را می پرسم می گوید: ۳۵ هزار تومان. سه عدد اسنک مخصوص هم به قیمت ۴۵ هزارا تومان خریده است که از سقف قفس آویزان کند، می گوید این جایزه اش است چون یک کلمه جدید یاد گرفته است. می گویم قبل این که این طوطی را بخری فکر می کردی این قدر هزینه اش کنی؟ می گوید نه اول که خریدم گفتم نهایت ماهی پنج هزار تومان تخمه برایش می خرم و هویج و تخم مرغ به او می دهم اما هر چقدر که می گذرد آدم وابسته تر می شود و دوست دارد برایش بهترین ها را بخرد. این است که گاهی می بینم زیادی ولخرجی کرده ام و تا ماهی ۳۰۰ هزار تومان هم برایش خرج کرده ام. از او می پرسم قیمت خود طوطی چقدر است؟ فکری می کند و می گوید: اگر خوب بخرند: ۲۰۰ هزار تومان!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من عاشق گربه اسکاتیش هستم فقط پول ندارم بخرم

    • بدون نام

      من طوطی دارم اونقدر عشقمه و دوسش دارم‌که اصلا به هزینه اش فکر نمیکنم .‌درسته توراک و نگهداریش زیاد هزینه داره واسم ولی بنظرم این هزینه ها ارزش اون رو دارن که روزی چند ساعتی بشینی و با طوطی یا هر حیوان دیگه ای بازی کنی و دلت شاد بشه

    • بدون نام

      نگهداری از حیوانات خانگی بسته به نوع هزینه بره ونباید صرفا به دلیل خودخواهی اقدام به نگهداری وقبول مسئولین نمود دامپزشکان دست کمی از پزشکان ندارند به هر حال انها هم خودرو گرانقیمت وویلا می خواهند

    • ممدی

      این مطلب که با هزینه نگهداری حیوان خانگی چند کودک بی سرپرست سیر میشوند کاملا زشت و اشتباه بود . از برترینها بعید بود این مطلب پر از عقده و چیپ را منتشر بکند . تا وقتی دید مردم ایران اینطور است که حیوانات بی ارزش هستن شعور و انسانیت و محبت هم در این مردم نایاب است

    • بدون نام

      یعنی از نظر شما حیوونا عامل فقرن؟؟؟کل مشکلات مملکت تقصیر صاحباشونه؟؟؟اینطور وسیله ها برای حیوانات مفید و گاهی ضروریه حالا چه اشکالی داره که صاحبش براش خرج کنه؟؟؟توی همین سایت خودتون مقاله هایی راجع به حیوونا هست که اگه از محبت و عشق و علاقه اونا به صاحباشون بخونید میفهمید که واقعا ارزش این خرج و مخارج رو داره و مسخرست که فقیر فقرا رو بهانه کنیم برای این حرفا!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج