جاباما
۶۳۷۱۳۰
۲ نظر
۵۳۶۹
۲ نظر
۵۳۶۹
پ

به صلابت بنجامين به حساسيت برگ گل!

نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه

كسي نيست كه منكر زيبايي و شادابي استفاده از گياهان در خانه شود. آفتابي كه به‌ملایمت از پنجره نشيمن خانه می‌گذرد، فرش زيباي كنار مبل را روشن كرده و درختچه آپارتماني گوشه فضاي اتاق را نيز غرق نور می‌کند. بنجامين مغرورِ باصلابت و استوار، زيبايي خود را به رخ می‌کشد و به همه ثابت می‌کند كه می‌توان در فضاي خانه هم زندگي سالمي داشت، به آن اكسيژن بخشيد و با برگ‌های سبز خود، طبيعت را هرچند كوچك به افراد خانه هديه كرد.

مجله منزل - صدف حقیقت : کسي نيست كه منكر زيبايي و شادابي استفاده از گياهان در خانه شود. آفتابي كه به‌ملایمت از پنجره نشيمن خانه می‌گذرد، فرش زيباي كنار مبل را روشن كرده و درختچه آپارتماني گوشه فضاي اتاق را نيز غرق نور می‌کند. بنجامين مغرورِ باصلابت و استوار، زيبايي خود را به رخ می‌کشد و به همه ثابت می‌کند كه می‌توان در فضاي خانه هم زندگي سالمي داشت، به آن، اكسيژن بخشيد و با برگ‌های سبز خود، طبيعت را هرچند كوچك به افراد خانه هديه كرد.
نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه

شناسنامه‌ای از جنس گیاهی
  • نام: فیکوس بنجامین
  • نام علمی: Ficus benjamina
  • نام انگلیسی: Weeping fig
  • خانواده: Moraceae- توت
نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه
مشخصات کلی گياه استوايي؛ بنجامين

فيكوس بنجامين، بومي جنوب و جنوب شرقي قاره آسيا و اروپا است و به دليل شرايط مرطوب و استوايي اين منطقه، نگهداري گياه در پاسيو و فضاي خانه انتخاب مناسبي است. برگ‌های اين گياه به رنگ سبز روشن و براق، بیضی‌شکل و نوک‌تیز بوده و شاخه‌های آن آويزان و آبشاري است. ارتفاع اين گياه در شرايط مساعد تا پنج‌متر هم می‌رسد.

در نوع ابلق، برگ‌ها به رنگ سبز روشن و سفيد - كرم ديده می‌شوند، آويزان بودن شاخه‌ها در بنجامين ابلق بيشتر است و ریشه‌ها توسعه كمتري دارند؛ به همين دليل انواع ابلق را روي نوع برگ سبز پيوند می‌زنند.
نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز
براي زندگي سالم‌تر بنجامين به نور زياد و غيرمستقيمی نياز است. توجه داشته باشيد كه نور مستقيم باعث صدمه به برگ‌ها می‌شود. نور جنوبي براي آن بهترين حالت است. بنجامين گياه حساسي است؛ بنابراين گلدان آن را جابه‌جا نكنيد.

این گیاه درجه حرارت محيط را در كمترين حالت به ميزان 15 درجه سانتی‌گراد و در بيشترين دما به مقدار 24 درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند و به سرما حساس است.

در زمان آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود. بنجامين آب ولرم را ترجيح می‌دهد. در تابستان دو بار در هفته و در زمستان ده روز يكبار گياه خود را آبياري كنيد. مقاومت آن به کم‌آبی، پايين بوده و دچار ريزش برگ می‌شود. براي تأمین رطوبت، هر دو روز يكبار غبارپاشي و اسپري برگي را انجام دهيد.

بهترين خاك براي اين گياه آپارتماني، مخلوط خاک‌برگ، خاك باغچه و ماسه است.

براي تغذيه بنجامين، كوددهي را هر دو هفته و به ميزان سه گرم در ليتر انجام دهيد. در زمان سرما كوددهي را فراموش كرده و براي اين منظور از اواخر زمستان تا مهرماه اقدام كنيد.
نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه

نکات مهم در نگهداری بنجامين
  • برگ‌های رنگ‌پریده و با لکه‌های قهوه‌ای دچار شپش آرد آلود شده اند، آنها را با پنبه آغشته به حشره‌کش نفوذي سم‌پاشی كنيد. اين روند را هر دو هفته ادامه دهيد تا علائم از بين بروند.
  • لكه سياه و آبكي نشان می‌دهد که بنجامين شما دچار بيماري قارچي شده است. می‌توانید آن را با آب و صابون رقيق تيمار كنيد.
  • برگ‌های زرد نشان از آبياري زياد دارد.
  • اگر می‌بینید زير برگ‌ها حالت تارعنکبوتی دارد، بدانيد كه كنه قرمزي در كار است! سم‌پاشی با كنه‌كش يا حشره‌كش، آن را از بين می‌برد.
  • اگر برگ، خشك و شكننده باشد، رطوبت محيط كم است.
  • برگ‌های جديد كوچك و ريز به شما می‌گویند كه فضاي كمي براي رشد دارند و يا تغذيه آنها مناسب نيست. گلدان را بزرگ كرده و كوددهي را پيش بگيريد.
  • براي تميز كردن برگ، اسپري آب كافي است، به‌هیچ‌وجه به سراغ مواد براق‌کننده نرويد.
  • چنانچه گلدان بنجامين شما جوان است، از قيم استفاده كنيد تا زماني كه ساقه و شاخه‌ها چوبي و سخت شود.
  • اگر برگ سالم و سبز است و ريزش می‌کند، گلدان را به مكان پرنورتر منتقل كنيد.
نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه
چگونه این گیاه را تکثیر کنید؟

فيكوس بنجامين را در بهترين حالت از اواسط بهار تا اوايل تابستان تكثير كنيد. تكثير با قلمه از قلمه انتهايي ساقه به طول 10-8 سانتی‌متر انجام می‌شود، ولي ریشه‌دار شدن آن به‌سادگی صورت نمی‌گیرد.
می‌توانید از هورمون ریشه‌زایی براي سرعت بخشيدن به ريشه دادن قلمه استفاده كنيد. براي قلمه گرفتن، شاخه حداقل بايد يك جفت برگ داشته باشد.

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

نگهداری از گیاه فيكوس بنجامين در خانه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من این گیاه رو دارم ممنون ،فقط نور وآب رو میدونستم

    • احمدی

      سلام
      درختچه بنجامین ام رو توی بالکن گذاشته بودم، سرما زده شد و برگهاش آویزان و خشک و کمرنگ شدند. می خواستم بدونم چطوری میشه گیاه رو احیا کرد؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج