جاباما
۶۳۷۱۵
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

با S کلاس جدید هرگز پیر نمی‌شوید!

مرسدس بنز S کلاس هنوز هم معیار کلاس خود، یعنی کلاس سدان‌های لوکس بزرگ است! این جمله جرمی کلارکسون مجری معروف برنامه GEAR TOP است و نشان از توانایی‌های بالای این خودروی لوکس و برتری آن نسبت به سایر رقبایش دارد.

با S کلاس جدید هرگز پیر نمی‌شوید!
مجله تخت گاز: مرسدس بنز S کلاس هنوز هم معیار کلاس خود، یعنی کلاس سدان‌های لوکس بزرگ است! این جمله جرمی کلارکسون مجری معروف برنامه GEAR TOP است و نشان از توانایی‌های بالای این خودروی لوکس و برتری آن نسبت به سایر رقبایش دارد.

تولید S کلاس به عنوان بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین سدان مرسدس بنز، در سال ۱۹۵۴ آغاز شد و تا امروز به عنوان یکی از پیشتازان عرصه ایمنی و تکنولوژی‌های روز ادامه دارد. پادشاه بلامنازع کلاس F، با تولید اتاق W۱۸۰، یا همان مدل جاودانه PONTON متولد شد. در سال ۱۹۵۹، این مدل جای خود را به FINTAIL با کد اتاق W۱۱۱ داد. در همین سال‌ها بود که مرسدس علاوه بر موتورهای ۶ سیلندر، به تولید موتورهای ۸ سیلندر برای کلاس S روی آورد. سپس در سال ۱۹۶۵ اتاق W۱۰۸ معرفی و در آینده به یکی از ماندگارترین نسل‌های S کلاس مبدل شد. مدل‌های معروف ۳/۶ و ۳۰۰SEL نیز از تبار همین سری بودند.

در سال ۱۹۷۲ با معرفی W۱۱۶، کلاس S تحول عظیمی در طراحی بدنه و اتاق را تجربه کرد و به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های S کلاس در سراسر دنیا تبدیل شد. این اتاق در سال ۱۹۷۹ جای خود را به W۱۲۶ داد و از سال ۱۹۹۱ هم W۱۴۰ ادامه دهنده راه خاندان S کلاس به حساب می‌آمد، تا اینکه در سال ۱۹۹۹ تحول عظیم دیگری در طراحی S کلاس صورت گرفت و از W۲۲۰ پرده‌برداری شد. طراحی این مدل نسبت به نسل‌های قبلی کاملا دگرگون شده بود و دیگر از آن چراغ‌های بزرگ مستطیلی خبری نبود. همچنین با تولد این مدل، نحوه نامگذاری S کلاس به شیوه امروزی تغییر کرد.

با S کلاس جدید هرگز پیر نمی‌شوید!

در سال ۲۰۰۵، W۲۲۱ با طراحی جدید جایگزین W۲۲۱ شد، که در طراحی بدنه خط مشی مدل قبلی را دنبال می‌کرد، اما با ظاهری به روزتر و جذابتر! البته در سال ۲۰۱۰، مرسدس بنز این اتاق را فیس لیفت و با به‌کارگیری چراغ‌های LED و تغییرات جزیی در طراحی، جذابیت S کلاس را دو چندان کرد.

اما ۲۰۱۲ سالی بود که عموم علاقه‌مندان به اتومبیل از پروژه جدید مرسدس بنز، یعنی تولید نسل جدید Sکلاس با خبر شدند. در این مدت شاهد انتشار ده‌ها رندر مختلف و عکس جاسوسی از S کلاس جدید بودیم که همه نشان از اهمیت بالای این مدل درمیان علاقه‌مندان اتومبیل داشتند.

سرانجام در ۱۵ می ۲۰۱۳، مرسدس‌بنز به تمام گمانه‌زنی‌ها و شایعات پایان داد و در مرکز ایرباس هامبورگ، پرده از فرزند جدید خانواده S کلاس با نام اتاق W۲۲۲ برداشت. اغلب علاقه مندان مرسدس‌بنز با معرفی S کلاس جدید شوکه شدند و طراحی جدید و دگرگون شده آن برای بسیاری قابل هضم نبود.

بدون شک، محدودیت فضا مجال بررسی کامل نسل جدید S کلاس و پرداختن به جزییات دنیایی از فناوری‌ها و امکانات جدیدش را به ما نمی‌دهد. اما در این نوشتار سعی کردیم اشاره‌ای به تکنولوژی‌های جدید و تغییرات این اتومبیل داشته باشیم و پرده از رمز و رازهای آن برداریم.

ظاهر جدید، خوب یا بد؟

از زمان انتشار عکس‌های جاسوسی و رندرهایی که بعضا شبیه به طرح اصلی S کلاس بودند، زمزمه‌هایی از انتقادات به این اتومبیل به گوش می‌رسید و با رونمایی رسمی از این خودرو این انتقادها شدت گرفت. طراحی S کلاس هم مانند سایر خودروهای جدید، تعدادی منتقد و تعدادی طرفدار دارد.

با نگاهی به ظاهر S کلاس جدید، می‌توان قدری به منتقدان حق داد. کمی از اصالت S کلاس در W۲۲۲ کاسته شده و به مدل‌های پیشین شباهت چندانی ندارد. اما پیکره این خودرو در کل هماهنگ و زیباست. همچنین ردپاهایی از المان‌های اصلی طراحی مرسدس بنز در آن به چشم می‌خورد.

طراحی چراغ‌های LED جلو، از سبک جدید طراحی چراغ‌های جلو در سایر مدل‌های جدید بنز همچون SL,CLA,GLK,GL,A و B کلاس پیروی می‌کند. همچنین جلوپنجره بزرگ فلزی جلو که در تمام محصولات بنز از المان‌های اصلی طراحی است، خودنمایی می‌کند.

طراحی جدید سپر جلو با حفره‌های بزرگ، یک سدان پرقدرت و خشن را در ذهن بیننده تداعی می‌کند که کاملا با ذات S کلاس همخوانی دارد. نمای عقب S کلاس اکثر انتقادها را متوجه خود ساخته است. طراحی این قسمت بیش از حد شلوغ به نظر می‌رسد و سادگی نسل قبل را ندارد. حالت چراغ‌های عقب تغییر کرده، اما همچنان سنت مرسدس‌بنز در طراحی چراغ‌های پله‌ای را دنبال می‌کند. همچنین یک ردیف چراغ LED هم به سپر عقب اضافه شده است که با وجود یک ردیف چراغ بالای شیشه عقب، اضافی به نظر می‌رسد.

ده مدل رینگ آلومینیومی برای S کلاس جدید قابل سفارش است و با سفارش AMG SPORT PACKAGE، نمای ظاهری جذابتر و اسپرت‌تر می‌شود. همچنین، مرسدس بنز نمونه LONG با طول بیشتر اتاق را نیز معرفی کرده است.

فضای کابین، مجلل تر از یک هتل پنج ستاره!

قبل از اینکه به معرفی تکنولوژی‌ها و سیستم‌های جدید کابین S کلاس بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که، مدتی است از توقف تولید می‌باخ (یکی از برندهای لوکس زیر مجموعه مرسدس بنز) می‌گذرد و این طور که معلوم است، مرسدس برای پرکردن جای خالی می‌باخ، به تجهیز هرچه بیشتر S کلاس با آخرین تکنولوژی‌های و امکانات لوکس روی آورده است. همچنین کیفیت قطعات و پوشش‌های کابین، مثل همیشه در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد و نسبت به قبل بهتر هم شده‌است.

کابین S کلاس جدید هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و همه چیز به کلی تغییر کرده است. از جالب‌ترین تغییرات کابین، می‌توان به فرمان دو شاخه، کنسول جلو با طراحی جدید و استفاده از ۶ دریچه هوا به سبک بنتلی اشاره کرد. همچنین می‌توان تغییر حالت صندلی‌های عقب و اضافه شدن کنسول بزرگ میان دو صندلی، از تغییرات اصلی کابین برشمرد.

با وجود سیستم KEYLESS GO START/STOP، ورود به کابین بدون کلید میسر می‌شود. حتی می‌توان سقف شیشه‌ای و صندوق عقب را نیز با ریموت باز و بسته کرد. همچنین سنسوری زیر سپر عقب قرار گرفته که با تکان دادن پا مقابل آن و در صورت روشن بودن ریموت، درب صندوق بار به صورت خودکار باز می‌شود.

با S کلاس جدید هرگز پیر نمی‌شوید!

با بازشدن درب‌ها، سیستم روشنایی خیره‌کننده فعال می‌شود. لامپ‌های مخفی در سراسر کابین و زیر پوشش ها کارگذاشته شده‌اند و می‌توان رنگ نور خروجی را به یکی از ۷ رنگ موجود تغییر داد. همچنین با تغییر تنظیمات، در روشنایی روز و زیر نور شدید خورشید هم می‌توان از نورپردازی کابین لذت برد.

مرسدس‌بنز با طراحی صندلی‌های جدید S کلاس، بیش از پیش راحتی سرنشینان را در نظر گرفته است. به‌طوری که سبک طراحی صندلی‌ها و درجه راحتی آن‌ها، ذهن سرنشینان را به سوی جت‌های شخصی می‌برد! تنظیمات هر چهار صندلی به صورت برقی انجام می‌شود و همانند نسل قبل، تنظیمات آن‌ها به لطف سیستم حافظه یکپارچه، در سه حالت مختلف قابل ذخیره است و حافظه صندلی راننده، تنظیمات فرمان و آینه‌ها را نیز در برمی‌گیرد.

تمام صندلی‌های S کلاس به سیستم ماساژ جدید مرسدس بنز، یعنی ماساژ انرژی‌زا مجهز شده اند و در نقاط مختلف در هر صندلی ۱۴ ماساژور قرار گرفته است که در قالب ۶ برنامه مختلف تنظیم می‌شوند. این ماساژورها با گرما دادن به نقطه تحت ماساژ، اوج راحتی و آرامش را در بدن سرنشین به ارمغان می‌آورند. در این مدل برای نخستین بار، علاوه بر گرمکن نقاط مختلف صندلی‌ها، از گرمکن زیر آرنجی‌ها (روی رودری‌ها و بین صندلی‌ها) استفاده شده است، که دمای آن‌ها قابل تنظیم است.

همان گونه که اشاره شد، فضای عقب اتاق تغییرات زیادی را به خود دیده است. ظرفیت صندلی عقب از سه نفر به دو نفر کاهش یافته و کنسول بزرگ میان دو صندلی تعبیه شده است که میز تاشو، سیستم تلفن همراه و یخچال را در خود جای داده است.

۵ حالت مختلف برای تغییر حالت صندلی‌های عقب در نظر گرفته شده، همچنین این صندلی‌ها به زیرپایی متحرک، پشتی متحرک با قابلیت خواباندن و پشت‌سری‌های همراه با بالش‌های نرم با قابلیت تغییر زاویه مجهز هستند. ارتفاع پشت سری‌ها و فاصله آن‌ها از سر برای هر چهار سرنشین قابل تنظیم است تا در تصادفات ایمنی سرنشینان را تامین کنند.

سیستم تهویه مطبوع (THERMOTRONIC) برای هر چهار سرنشین به صورت مجزا تنظیم می‌شود. همچنین سرنشینان عقب می‌توانند شدت، جهت و درجه حرارت را به طور مستقل تنظیم کنند. این سیستم حتی در نور شدید آفتاب نیز دمای کابین را ثابت نگاه می‌دارد.

سه حالت FOCUS ,MEDIUM ,DIFFUSE برای سیستم تهویه قابل تنظیم است که با توجه به عواملی مانند دمای خارج، تابش نور خورشید و میزان رطوبت، دمای کابین را به صورت اتوماتیک تنظیم می‌کند. همچنین این سیستم مجهز به سنسور گرد و غبار و گازهای مضر آلاینده نیز هست، تا دمای کابین را در عالی‌ترین سطح ممکن نگه دارد.در کنار سیستم تهویه مطبوع پیشرفته، سیستم AIR BALANCE یا همان سیستم عطر پراکنی فعال، یکی از جدیدترین آپشن‌های S کلاس جدید نیز، به دلچسب شدن هوای کابین کمک شایانی می‌کند و تا به حال در هیچ خودرویی دیده نشده است. AIR BALANCE با پراکنده کردن عطر داخل کابین با چهار رایحه NIGHT LIFE MOOD, DOWN TOWN MOOD, SPORTS MOOD ,FREE SIDE MOOD، هوای مطبوعی را برای کابین به ارمغان می‌آورد. لازم به ذکر است که مولکول‌های عطر در سطوح پارچه‌ای و لباس سرنشینان و روکش صندلی‌ها نفوذ نمی‌کند. جالب است بدانید این سیستم با تمیز کردن هوای کابین توسط مولکول‌های اکسیژن یونیزه، از پوست سرنشینان محافظت خواهد کرد!

با S کلاس جدید هرگز پیر نمی‌شوید!

از سیستم‌های الکترونیکی و چند رسانه‌ای S کلاس جدید می‌توان به سیستم COMMAND اشاره کرد، که از نو برنامه ریزی شده و تنظیمات اغلب آپشن‌ها از طریق آن قابل انجام است. مانیتور ۳/۱۲ اینچی جلو با کیفیتی بهتر از قبل تمام اطلاعات خودرو را نمایش می‌دهد. در S کلاس جدید سیستم چند رسانه‌ای برای هر چهار سرنشین به طور جداگانه و هم‌زمان قابل استفاده است، که امکاناتی همچون تلویزیون، اینترنت، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و ... را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین اگر خواهان لذت بردن از موسیقی درون کابین هستید، سیستم صوتی BRUMSTER با ۱۳ بلندگو در جای جای کابین و ۶۴۰ وات قدرت خروجی پذیرای شماست. به علاوه سیستم LIVE TRAFFIC INFORMATION با اتصال به اینترنت، سریع‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ( با در نظر گرفتن شرایط ترافیکی) را به راننده پیشنهاد می‌کند.

کابین مجلل S کلاس با دنیایی از امکانات رفاهی زیر سقف شیشه‌ای (پاناروما) قرار دارد، که زیبایی اتاق را دو چندان کرده است. هنگام باز بودن سقف شیشه‌ای، تنظیمات سیستم تهویه مطبوع تغییر می‌کند تا همچنان ثبات هوای کابین حفظ شود. همچنین در هنگام تابش نور خورشید، سقف شیشه‌ای اشعه‌های مضر را فیلتر و از تابش مستقیم نور جلوگیری به عمل می‌آورد.

زیر کاپوت S کلاس چه می گذرد؟!

علی‌رغم تغییرات گسترده اعمال شده در طراحی و سطح تجهیزات، نسل جدید S کلاس از نظر قوای حرکتی و مشخصات موتوری، نسبت به قبل تغییرات چندانی را تجربه نکرده است.

در حال حاضر مرسدس بنز سه نمونهS۳۵۰, S۵۰۰ و S۴۰۰ هيبريدي را معرفی کرده است که S۵۰۰ به عنوان قوی ترین نمونه معرفی شده، از یک موتور ۸ سیلندر به حجم ۴۶۶۳ سی‌سی بهره می‌برد و از این نظر تفاوتی با نسل قبل ندارد. با اعمال بهینه‌سازی‌هایی در موتور، S۵۰۰ مدل ۲۰۱۴، افزایش ۱۶ اسب بخاری را تجربه کرده و قادر است در دور ۵۲۵۰ تا ۵۵۰۰، ۴۴۵ اسب بخار قدرت به محور عقب اعمال کند.

همچنین این خودرو از توانایی تولید ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۱۸۰۰ تا ۳۵۰۰ برخوردار است. در S کلاس جدید از جعبه دنده هفت سرعته ۷G TRONIC PLUS استفاده شده است که فوق‌العاده دقیق عمل می‌کند و مشکلات نمونه‌های قبلی در آن حل شده است. این سدان ۲ تنی ظرف ۸/۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، که از این نظر هم بهبود چشمگیری نسبت به نسل قبل نداشته است. مصرف ترکیبی S۵۰۰ حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و سقف سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

از نظر قابلیت‌های حرکتی و راحتی سواری، S کلاس جدید حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در W۲۲۲ از سیستم MAGIC BODY CONTROL استفاده شده و نحوه کار آن به این صورت است که، دوربین‌های استریو تصاویر و اطلاعات وضعیت جاده را جمع‌آوری می‌کنند و پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، حالت مناسب رانندگی برای هر چرخ تعیین می‌شود. سیستم تعلیق فعال برای هر چرخ به‌صورت منحصر به فرد عمل می‌کند و در همه حالات خود را با سطح جاده تطبیق می‌دهد تا سرنشینان معنای واقعی سواری راحت را با S کلاس تجربه کنند.

از نظر ایمنی حرف اول را می‌زند!

در طول تاریخ خودروسازی، مرسدس‌بنز همواره از پیشگامان عرصه ایمنی بوده است و محصولاتش ستاره‌های ایمنی را یک به یک درنوردیده‌اند! در این زمینه، S کلاس در میان سایر محصولات مرسدس از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا معمولا از جدیدترین تکنولوژی‌های ایمنی، برای اولین بار در این کلاس رونمایی می‌شود. W۲۲۲ هم از این قاعده مستثنی نیست و با نصب ده‌ها دستگاه و حسگر ایمنی روی S کلاس، کمتر خودرویی توان رقابت با آن را در این زمینه خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی به‌کار رفته در S کلاس جدید، سامانه Pre Safe است.این سامانه از طریق رادارها و حسگرهای اطراف خودرو، تصادف و موقعیت‌های خطرناک را پیش‌بینی می‌کند و به راننده هشدار می‌دهد، سپس اقدامات لازم را برای کاهش خسارت به انجام می‌رساند.

به‌طور مثال، با پیش‌بینی شدت و جهت تصادف، در وضعیت کمربندهای ایمنی تغییر ایجاد می‌کند، یا با پیش‌بینی برخورد خودروی پشتی، ترمز چرخ‌ها را به صورت خودکار درگیر می‌کند تا از پرتاب شدن خودرو به سمت جلو، جلوگیری شود. این سامانه به کمک عابران پیاده هم آمده‌است و در سرعت‌های پایین، توانایی متوقف کردن خودرو پیش از برخورد با عابر پیاده را داراست.

در S کلاس جدید از کمربندهای ایمنی مجهز به ایربگ استفاده می شود. همچنین نشیمنگاه صندلی‌ها نیز مجهز به ایربگ شده‌اند تا در تصادفات، صدمات وارده به سرنشینان کاهش یابد.

با S کلاس جدید هرگز پیر نمی‌شوید!

پکیج DESTRONIC PLUS یکی دیگر از سامانه‌های ایمنی جالب در S کلاس جدید است. این سیستم به وسیله رادار نصب شده روی جلوپنجره، فاصله را با خودروی جلویی اندازه‌گیری می‌کند و سرعت خودرو را با توجه به عکس‌العمل‌های خودروی جلویی تغییر می‌دهد و در صورت لزوم اقدام به کاهش سرعت یا ترمزگیری می‌کند.

در نسل جدید S با نصب دوربین‌های سه بعدی، امکان کنترل فاصله عرضی خودرو نیز به وجود آمده است و این خودرو حتی می‌تواند در پیچ‌ها فاصله مناسب با طرفین را حفظ کند.سیستم NIGHT VIEW ASIST هم در این مدل دستخوش تغییراتی شده است. این سیستم به وسیله دوربین‌های مادون قرمز، راننده را از وجود موجودات خون گرم مقابل خودرو مطلع می‌کند و تصویر آن‌ها را در مانیتور مقابل راننده نمایش می‌دهد. همچنین بخشی از مجموعه چراغ‌های جلو، وظیفه پرتاب نور بر روی اشیا پنهانی در تاریکی شب را بر عهده دارند.

شاید تعجب کنید، اما S کلاس تابلوهای راهنمایی و رانندگی را هم می‌خواند! این اقدام توسط دوربین نصب شده در نزدیکی آینه عقب انجام می‌شود. دوربین مورد نظر به تشخیص و تجزیه و تحلیل تابلوهای موجود در مسیر می‌پردازد و تصاویر آن‌ها را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. حتی در صورت نبود تابلوی راهنمایی، این سیستم با کمک گرفتن از GPS وشناسایی مسیر، سرعت خودرو را کنترل می‌کند.

این امکانات ایمنی به همراه ده‌ها آپشن دیگر، سواری بدون دغدغه و ایمنی را برای S کلاس به ارمغان آورده اند. به تعبیری دیگر، تصادف با این سدان مجلل کار بسیار دشواری است!

حساب بانکی پرباری را می‌طلبد!

همان‌طور که اشاره شد، مرسدس‌بنز فعلا مدل‌هایS ۵۰۰, S۳۵۰, S۴۰۰ Hybrid را معرفی کرده است و باید شاهد معرفی ۴MATIC S۵۰۰ و نمونه‌های تیونینگ شده AMG يعني S۶۵,S۶۳ در آینده‌ای نزدیک باشیم. LONG S۵۰۰ با طول بیشتر نسبت به مدل معمولی، در حال حاضر گران‌ترین نمونه عرضه شده W۲۲۲ است.

ب‌ام‌و سری ۷، Audi A۸، مازراتی کواتروپورته و لکسوس LS، مهمترین رقبای S کلاس در بازار جهانی به شمار می‌آیند، که با توجه به قابلیت‌ها و امکانات خیره کننده، S کلاس کار سختی مقابل آن‌ها در پیش ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      بنز، سلطان خودروها

    • جلال

      اینو کجا ثیت سفارش میکنند ؟ما هم میخواییم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج