۶۳۷۶۱۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مرتضوی بايد از منظر آمريت قتل محاكمه می شد

حكم سعيد مرتضوي به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الاميني صادر شد. دادستان تهران در راي اوليه به اتهام معاونت در قتل به ٥ سال حبس محكوم شده بود اما در دادگاه تجديدنظر به دليل اظهار ندامت، محكوميت مرتضوي به ٢ سال حبس تقليل يافت.

روزنامه اعتماد نوشت: حكم سعيد مرتضوي به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الاميني صادر شد. دادستان تهران در راي اوليه به اتهام معاونت در قتل به ٥ سال حبس محكوم شده بود اما در دادگاه تجديدنظر به دليل اظهار ندامت، محكوميت مرتضوي به ٢ سال حبس تقليل يافت.
«نعمت احمدي» معتقد است دادگاه تجديدنظر در اين راي سابقه دادستان اسبق تهران را لحاظ كرده و از اين رو كف مجازات را براي اتهام معاونت در قتل او در نظر گرفته است. احمدي معتقد است در پرونده مرتضوي آمريت قتل او بايد مورد بررسي قرار مي‌گرفت نه معاونت در قتل چون مرتضوي از شرايط كهريزك آگاهي داشته است.

سعيد مرتضوي، دادستان اسبق تهران به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الاميني از بازداشت‌شدگان بازداشتگاه كهريزك به ٢ سال حبس محكوم شد در حالي كه حكم اوليه ٥ سال بود. با اظهار ندامت امكان دارد حكم متهمي تا ٦٠درصد كاهش پيدا كند؟

در مورد پرونده سعيد مرتضوي آمريت فرد كه در موضوع موثر باشد وجود دارد. اين فرد فقط دستور اعزام بازداشت‌شدگان به آن بازداشتگاه مخوف را داده و در محل وقوع جرم حضور نداشته است. همچنين اصرار بر نگهداري متهمان در اين پرونده وجود دارد. هرچند عنوان شده است كه به مرتضوي اعلام كرده‌اند بازداشتگاه جا ندارد اما باز هم آمريت قتل براي او مطرح است اما معاونت در قتل براي مرتضوي در نظر گرفته شده است و با اختياراتي كه دادگاه دارد تصميم گرفته كف مجازات براي او صادر شود.

آيا اظهار ندامت براي ساير متهمان نيز، حكم آنها را بيش از ٥٠درصد كم مي‌كند؟

با توجه به شرايطي كه متهم عمل را انجام داده است بايد عوامل مختلف را در نظر گرفت. با توجه به عواملي مانند سابقه، ميزان تاثير و نقش متهم مي‌توان از كيفيات مخففه استفاده كرد. اظهار ندامت سعيد مرتضوي جنبه رواني دارد. به همين دليل دادگاه هنگام صدور حكم براي بخش رواني پرونده ارزش بيشتري قايل شده است. مرتضوي زماني دادستان قدر قدرت تهران بود. اينكه شرايطي پديد‌ آيد و چنين فردي اظهار ندامت كند اتفاق ويژه‌اي است. مرتضوي در زماني كه به عنوان دادستان مشغول به كار بود هيچگاه اثري از پشيماني در او مشخص نبود و در بيشتر اوقات تصميم به اتخاذ مواضع سختگيرانه مي‌گرفت.

آيا حكم صادر شده حكم سختي است؟

سخت‌ترين راي پرونده سعيد مرتضوي را قاضي «مدير خراساني» صادر كرد. نخست انفصال دايم از خدمات قضايي و ديگري جريمه نقدي ٢٠٠ هزار توماني. متاسفانه مطبوعات به بخش نخست حكم مرتضوي توجه نكردند و تمام تمركز خود را بر جريمه ٢٠٠ هزار توماني گذاشتند. بايد توجه كرد روزگاري «سعيد مرتضوي» دادستان تهران بود. دادستاني كه با همه قدرتي كه در اختيار داشت حالا به انفصال دايم از خدمات قضايي محكوم شده است. اصلا اين موضوع را نبايد دست كم گرفت. مرتضوي ده‌ها نفر را با امضاي خود راهي زندان كرد و حال خود بايد به زندان برود و ان‌شاءالله اين اتفاق خواهد افتاد.

آيا مرتضوي بايد فقط از منظر معاونت در قتل محاكمه مي‌شد؟ آيا نبايد به دليل دستور اعزام بازداشت‌شدگان به كهريزك مورد مواخذه قرار مي‌گرفت؟

كهريزك موضوع دردناكي بود. قبل از كهريزك اتفاقي در محله خاك سفيد افتاد كه اراذل و اوباش آن منطقه را به كهريزك انتقال دادند. كهريزك به سوله معروف بود نه بازداشتگاه. قبل از سال ٨٨ در دادسراي الهيه مجرمي را ديدم كه التماس مي‌كرد اجازه ندهيد مرا به سوله ببرند. از او پرسيدم منظورش از سوله كجاست؟ پاسخ داد همان كهريزك است.
كهريزك حتي بين متهمان سابقه‌دار نيز بدنام بود. اين متهم كه جرم‌هاي متعددي مرتكب شده بود از آنجا خوف داشت، حال چطور دادستان وقت تهران اجازه اعزام بازداشت‌شدگاني كه جرم زيادي را نيز مرتكب نشده بودند به اين محل مخوف داده است؟ مرتضوي به خوبي مي‌دانست اين بازداشتگاه يا همان سوله محل نگهداري مجرمان خطرناك است اما بازهم به تصميم خود پافشاري كرد. مرتضوي را بايد از اين منظر محاكمه كرد كه به عنوان دادستان تهران و عضوي از شوراي تامين استان، در آن شرايط حساس مجرميني كه خطرناك نبودند را به آن سوله مخوف فرستاده است. حتي شنيده مي‌شود نيروي انتظامي به دادسرا گفته اين بازداشتگاه جايي براي نگهداري اين مجرمين ندارد اما مرتضوي بر اين موضوع اصرار كرده است. مرتضوي را بايد به دليل فرستادن مجرمين به اين بازداشتگاه محاكمه كرد.

مرتضوي ادعا مي‌كند در آن دوران براي دفاع از پايان نامه مرخصي بوده است؟

مرتضوي براي آنكه خود را از معركه دور نگه دارد مي‌گويد مرخصي بوده‌ام. ايشان از چه كسي مرخصي گرفته است، از كجا مرخصي گرفته است؟ او دادستان تهران بود؛ در آن شرايط حساس آيا دادستان به مرخصي مي‌رود؟ خير، اينها بهانه‌هاي مرتضوي براي گريختن از اين ماجرا بود.

با توجه به اين توضيحات آيا پرونده مرتضوي بايد به اتهام معاونت در قتل مورد بررسي قرار مي‌گرفت؟

با توجه به شناختي كه من از كهريزك دارم معاونت در قتل معنا ندارد. او بايد از منظر آمريت قتل محاكمه مي‌شد نه معاونت در قتل.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج