جاباما
۶۳۷۹۲
۳ نظر
۵۰۳۱
۳ نظر
۵۰۳۱
پ

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

رُزالیا مِرا گویِنِچئا در ۲۸ ژانویه ۱۹۴۴ در محله ای در لاکرونیا، در استان گالیچیا در شمال غربی اسپانیا متولد شد. او تحصیلات خود را از همین محله کارگرنشین و فقیر آغاز کرد و در سن ۱۱ سالگی مدرسه را رها کرد تا در یک فروشگاه پوشاک به عنوان دستیار فروشنده مشغول به کار شود و در سال ۱۹۶۶ با اُرتگا آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید.

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

روزنامه هفت صبح: رارُزالیا مِرا گویِنِچئا Rosalía Mera Goyenechea ، یکی از دو بنیانگذار زارا، بزرگترین فروشگاه زنجیره ای تولید و فروش پوشاک در جهان، روز 15 آگوست (پنجشنبه گذشته) در بیمارستانی در لاکرونیا، شهر زادگاهش درگذشت.

رسانه های اسپانیا که بلافاصله خبر درگذشت ثروتمندترین زن کشورشان را مخابره کردند هیچ جزئیاتی از علت مرگ او گزارش نکرده اند اما گفته می شود مرای 69 ساله درحالی که داشت تعطیلاتش را در جزیره مینورکا در دریای مدیترانه می گذراند دچار حمله ای قلبی شده است.

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

مرا، که کارش را از خیاطی در خانه آغاز کرده بود و همسرش آمانسیو اُرتگائونا در سال ۱۹۷۵ نخستین فروشگاه خود را با نام زارا در لاکرونیای اسپانیا دایر کردند. فروشگاهی که با تلاش این زوج سرانجام به کسب و کاری چند میلیاردی دلاری در سراسر جهان تبدیل شد و نام این دو را به عنوان نخستین دومین نفر در فهرست ثروتمندترین های اسپانیا ثبت کرد.

زوج اسپانیایی که شوق راه انداختن کسب و کاری نو و سودای تبدیل کردن آن به تجارتی پر رونق و پول ساز را در سر می پروراندند، ابتدا می خواستند نام فروشگاهشان را به یاد فیلم مورد علاقه شان «زوربای یونانی» زوربا بگذارند اما اتز آنجا که باری در آن نزدیکی به این نام وجود داشت نام آن را به زارا تغییر دادند.

ویژگی و تخصص فروشگاه آنها تولید لباس هایی مشابه لباس های محبوب و گران با قیمتی ارزانتر بود و فرمول کسب و کار آنها آنچنان موفق از آب درآمد که به سرعت فروشگاه های دیگری در سراسر اسپانیا دایر کردند و خیلی زود پا به عرصه کسب و کار بین المللی پوشاک گذاشتند.

۱۰ سال پس از افتتاح نخستین فروشگاه زارا در لاکرونیا مِرا و همسرش شرکت سرمایه گذاری ایندیتِکس را دایر کردند که کارش مدیریت کسب و کار این زوج بود. ایندیتکس در حال حاضر چندین شرکت مد و پوشاک را زیر مجموعه خود دارد، که زارا پرچم دار آنهاست. فروشگاه های زنجیره ای پوشاک مشهوری چون بِرشکا، ماسیمودوتی، اویشو، پول اند بیر، استرادیواریوس، اوتِرک و زاراهوم هم متعلق به این شرکت به این شرکت هستند.

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

ایندیتکس که شرکتی بین المللی با سرمایه ای چند میلیارد دلاری است، در حال حاضر بیش از ۶ هزار فروشگاه در ۸۶ کشور جهان را اداره می کند و بیش از ۱۲۰ هزار نفر در زیرمجموعه های این شرکت مشغول به کار هستند.

مرا، با اینکه در سال ۱۹۸۶ از همسرش طلاق گرفت، هنوز ۶.۹۹ درصد از سهام شرکت ایندیتکس را در اختیار دارد و علاوه بر آن در شرکت های مختلف دیگری در حوزه های دیگر کسب و کار، از تولید کیت های تشخیص اثر انگشت نوزدان گرفته تا تحقیق درباره راه های مبارزه با سرطان، سهامدار است. مرا همچنین یکی از سرمایه گذاران اصلی هتل بولگاری لندن است؛ هتلی لوکس و مجلل که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد.

پس از عرضه اولیه سهام عمومی ایندیتکس در بازار بورس در سال ۲۰۰۱، مرا و دخترش، ساندرا، به دومین سهامدار عمده در شرکت سرمایه گذاری خانوادگی شان، با نام روسپ کورونا، که عمده سهام ایندیتکس را در اختیار دارد، تبدیل شدند. به نوشته بلومبرگ مرا علاوه بر ۷ درصد سهامش در ایندیتکس، ۵ درصد از سهام شرکت بیوتکنولوژی زلتیا اس اِی، و نیز سرمایه گذاری های کلانی در صنعت تولید فیلم و تلویزیون و املاک و ساختمانی را هم در اختیار دارد.

طبق فهرست ثروتمندترین های جهان که بنیاد فوربز همه ساله آن را منتشر می کند، مرا در لیست سال ۲۰۱۳ عنوان ثروتمندترین زن خودساخته جهان را از آن خود کرده است. ارزش دارایی های مرا که تمام ثروتش را با تلاش خود اندوخته و پیشینه ای از میراث خانوادگی ندارد، در حال حاضر بیش از ۶ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

او همچنین پس از شوهر سابقش، در جایگاه دوم ثروتمندترین های اسپانیا قرار دارد. اگرچه شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ثروت مرا را کمتر تخمین زده است اما در ارزیابی این بنیاد هم او ثروتمندترین زن اسپانیا و ثروتمندترین زن خودساخته جهان لقب گرفته. اُرتگا، شوهر سابق مرا، که حالا ۷۷ سال سن دارد با در اختیار داشتن ۵۹.۳ درصد از سهام شرکت ایندیتکس و ثروت خالصی که در حدود ۵۶.۹ میلیارد دلار تخمین زده می شود چهارمین نفر در فهرست ثروتمندترین های جهان است.

مرا، به رغم ثروت بی حسابش، تمام عمرش را در زادگاه خود و در نزدیک خانه قدیمی شان گذراند و در کافه ها و رستوران های معمولی دیده می شد. او بارها در دفاع از مخالفان دولت و معترضان به سیاست های دولت اسپانیا، در مواردی همچون کاستن از مخارج عمومی و خدمات رفاهی و سختگیری بیشتر در زمینه سقط جنین، سخن گفته بود و حمایت خود را از خواسته های مردم نشان داده بود.

فرانسیسکو سالوادور، استراتژیست و مشاور شرکتی در والورِس اسپانیا می گوید: «با وجود اینکه او دیگر در فعالیت ها و تصمیم گیری های شرکت نقشی نداشت، همراه با شوهر سابقش نقش مهمی در ایجاد و تاسیس این کسب و کار چند میلیارد دلاری ایفا کرده بود. سرمایه گذاری های او هنوز تاثیر چندانی در دنیای کسب و کار و جهان شرکت های بزرگ جهان بر جای نگذاشته است اما تاثیرِ او تا ابد از طریق فعالیت های خیرخواهانه و اجتماعیِ بنیادش بر جای خواهد ماند.»

رُزالیا مِرا گویِنِچئا در ۲۸ ژانویه ۱۹۴۴ در محله ای در لاکرونیا، در استان گالیچیا در شمال غربی اسپانیا متولد شد. او تحصیلات خود را از همین محله کارگرنشین و فقیر آغاز کرد و در سن ۱۱ سالگی مدرسه را رها کرد تا در یک فروشگاه پوشاک به عنوان دستیار فروشنده مشغول به کار شود و در سال ۱۹۶۶ با اُرتگا آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید.

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

نخستین گام زارا برای ورود به عرصه جهانی تولید و فروش پوشاک، پس از گذشت ۱۰ سال از تأسیس نخستین فروشگاه این برند و گسترشِ سریع آن در مناطق مختلف سراسر اسپانیا، از پرتغال آغاز شد و در سال ۱۹۸۸ نخستین فروشگاه برون مرزی مرا و اُرتگا در آن کشور افتتاح شد. یک سال پس از آن فروشگاه زارا به نیویورک راه یافت و کمی بعد هم در آغاز سال ۱۹۹۰ پاریس نخستین فروشگاه زارا را به خود دید.

چند سال بعد اولین فروشگاه زارا به بریتانیا راه یافت و در آن کشور با استقبال بی سابقه ای روبرو شد؛ به مدد خیل عظیم جوانانی که به دنبال لباس های ارزان اما مد روز و مطابق با بهترین مدهای پوشاک جهان بودند، پس از گذشت تنها ۱۵ سال از افتتاح نخستین فروشگاه زارا در بریتانیا، شرکت ایندیتکس حالا به غولی بزرگ در دنیای پوشاک تبدیل شده که حدود ۶۵ میلیارد یورو سرمایه و دارایی دارد و ارزش سهامش از ۶۰ یورو در سال ۲۰۰۷ به ۱۰۳ یورو افزایش یافته است.

یکی از ویژگی های مهم برند زارا، که آن را از بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک جهان متمایز می کند، وفاداری این شرکت به ریشه های اسپانیایی خود بوده است. زارا برخلاف بسیاری از برندهای دیگر تولید پوشاکش را به چینی ها نسپرده است و بیش از نیمی از تولید خود را در پایگاه تولید خود در شهر بندری لاکرونیا انجام می دهد. بدین ترتیب زارا توانسته است به راحتی با تولیدکنندگان و پیمان کاران چینی رقابت کند.

رُزالیا مِرا گویِنِچئا؛ ثروتمندترین زن خودساخته

اما در زمینه ویژگی های تولید و مشخصه های لباس هایی که زارا تولید می کند، رمز موفقیت این برند در چیزی است که «مدِ بلافاصله» خوانده می شود. زارا توانسته است مدهای جدید پوشاک را به سرعت و در کمتر از دو هفته از نمایش های مد جهان به فروشگاه های خود و مشتریانی که بی صبرانه منتظر پوشیدنِ مد جدید هستند برساند. بسیاری از برندهای دیگر شاید در طراحی و تولید نسبت به زارا برتری داشته باشند، اما طرح های جدیدشان را با وقفه هایی طولانی که تا چند ماه می رسد به دست مشتریان می رسانند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دريا

      عالي بود، اميدوارم بازهم خانمهايي مثل خانم روزاليا داشته باشيم، خودمم سعي خواهم كرد. ممنون مجله خوب

    • ساغر

      امیدوارانه وعالی بود

    • بدون نام

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج