۶۳۷۹۳۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

«اسمارف‌ها: دهکده گمشده»؛ دنیایی سرشار از لبخندهای محو نشدنی

يك مشخصه مهم و جالب فيلم‌هاي كارتوني موفق سه دهه اخير اين است كه بيش از آنكه مناسب كودكان يعني مخاطبان اصلي انيميشن‌ها باشند براي بزرگسالان مفهوم‌رسان و آگاهي‌بخش هستند اما «اسمارفز: دهكده گمشده» بيشتر براي ۴ تا ۸ ساله‌ها جالب است....

روزنامه ایران: يك مشخصه مهم و جالب فيلم‌هاي كارتوني موفق سه دهه اخير اين است كه بيش از آنكه مناسب كودكان يعني مخاطبان اصلي انيميشن‌ها باشند براي بزرگسالان مفهوم‌رسان و آگاهي‌بخش هستند اما «اسمارفز: دهكده گمشده» بيشتر براي ۴ تا ۸ ساله‌ها جالب است و اگر چه والدين بچه‌هايي را هم كه آنها را به سالن‌ سينما آورده‌اند، آزار نمي‌دهد اما از دو قسمت اول اسمارفز كه در سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ عرضه شدند و «اسمارفز» و «اسمارفز ۲» نام داشتند، به وضوح بهتر است.
آن دو فيلم و همچنين «اسمارف‌ها و فلوت جادويي» كه محصول ۱۹۸۳ است، تمامي اسمارف‌هاي «نقاشي شده وكارتوني» را در يك دنياي سرشار از آدم‌هاي زنده رها مي‌كردند و حتي از بازيگران پرشوري مثل هنك آزاريا و نيل پاتريك هريس آدم‌هاي بيکاره‌اي مي‌ساختند اما در «دهكده گمشده» كه ساخته كلي ازبري است، همان اشتباه را نمي‌بينيم و با يك فانتزي ديجيتال كامل مواجه هستيم و به اين سبب آن چه را روح حقيقي و ماهيت واقعي داستان‌هاي اسمارف تلقي مي‌شود، در اين فيلم جديد حس مي‌كنيم.
«اسمارف‌ها: دهکده گمشده»؛ دنیایی سرشار از لبخندهای محو نشدنی

يك موجود متفاوت در سرزمين قارچ‌ها

در دهكده اسمارف‌ها كه سرشار از قارچ‌هاي متنوع و خوشرنگ است، همه كاراكترها مذكر و مرد هستند الا اسمارفت (با صداي دمي لاواتو) كه صورتي گردتر از سايرين دارد و تو گويي موهاي نانسي سيناترا دختر فرانك سيناترا خواننده و بازيگر قديمي امريكايي را عاريت گرفته و شايد هم به سرقت برده است.

همان‌طور كه طرفداران داستان‌هاي اسمارف‌ها مي‌دانند، اسمارفت توسط جادوگري به نام گارگامل خلق شده و همين مسأله سبب شده اسمارفت هرگز در جمع اسمارف‌ها حالت يك «خودي» را نداشته باشد و تا حدي احساس غريبگي كند. در اين ميان گارگامل هم كه تأمين صدايش با راين ويلسون است و با همت اين هنرمند حال و هواي «آدم بد»‌هاي آثار هاليوودي دهه ۱۹۴۰ را دارد، همسو با اصل و ماهيت واقعي‌اش و برخاسته از كارتون‌هاي پيو،‌ نشان مي‌دهد كه اسمارف‌ها در آن متولد شدند و با كله طاس، تك دندان و بالاپوش تيره‌اش شبيه به مخلوقاتي است كه سال‌ها در كارتون‌هاي هانا باربرا ديده‌ايم.
«اسمارف‌ها: دهکده گمشده»؛ دنیایی سرشار از لبخندهای محو نشدنی

نقشه‌اي شيطاني

گارگامل نقشه‌اي شيطاني براي رسيدن به قدرتي بيشتر دارد. او مي‌خواهد تمامي اسمارف‌ها را به داخل يك ديس‌بس بزرگ بيندازد و با آب جوش بكشد تا ديگر رقيبي در كل منطقه نداشته باشد. او در نقشه خود موفق مي‌شود اما اسمارفت با شهامت هرچه بيشتر سه تا از اسمارف‌ها را كه كلامسي، هفتي و بريني (آخرين به معناي مغزدار) ناميده مي‌شوند از چنگ گارگامل نجات مي‌دهد و از آن پس اين فيلم به يك داستان بزرگ تعقيب و گريز بين گارگامل و اين سه نفر و البته اسمارفت تبديل مي‌شود. مسير اين تقابل و ستيز از يك جنگلي ممنوعه، آبشارهاي چشم‌نواز و باغ بزرگي مملو از چندین اژدها با دهان‌هاي آتشين و گل‌هاي بزرگ آدمخوار عبور مي‌كند.

اين همان سرزمين نيست

در نهايت مشخص مي‌شود دهكده اسمارف‌ها همان دهكده گمشده و دور از نظر مانده‌اي نيست كه تصور مي‌شد. در واقع ما با يك غار بزرگ سرشار از اسمارف‌هاي زن و مؤنث هم كه سركردگي آن با اسمارف ويلو (با صداي جوليا رابرتز) است، روبه‌رو مي‌شويم تا مشخص شود تصاوير و اطلاع‌رساني‌هاي سكانس‌هاي نخستين مبني بر قلت چشمگير نمونه‌هاي مؤنث در اين جهان ويژه نادرست و بواقع كلك و مقدمه‌اي براي غافلگير كردن بيننده‌ها در نماهاي بعدي بوده است.
اگر ايرادي به اين فيلم وارد باشد (كه البته نيست) اين است كه اكثر مسائل در اين دنيا سطحي است و هيچ چهره جدي و عبوسي ديده نمي‌شود و همه در حال لبخندزدن هستند و حتي عمليات شيطاني گارگامل نيز براي محو كردن اين احساس و تغيير اين وضعيت دوام چنداني ندارد. لابد دفاعيه سازندگان نسخه تازه اسمارفز در ساختن چنين فيلمي با حالتي كه بر شمرديم، اين نكته و بواقع مطرح كردن اين پرسش باشد كه؛ توقع داشتيد فيلمي با مخاطبان سني بسيار پايين و ويژه خردسالان و نونهالان بايد چه مضموني داشته باشد و آيا بايد ذهن آنها را هم با مشكلات مبتلا به فعلي جهان ويران كرد؟
«اسمارف‌ها: دهکده گمشده»؛ دنیایی سرشار از لبخندهای محو نشدنی

تفاوت‌ها با ساير كارتون‌ها

تفاوت‌ها بين «اسمارفز: دهكده گمشده» و به روايتي ديگر «اسمارفز ۳» با ساير كارتون‌هاي امسال چشمگير و در عين‌حال سطحي و اندك است. شايد طرفداران «اموجي» ديگر كارتوني كه همانند اسمارف‌ها محصول سوني پيكچرز است، بگويند كاراكتر مركزي فيلم محبوب‌شان كه موجودي به‌نام «مل مه» است از تمامي كاراكتر‌هاي اسمارفز جذاب‌تر و جالب‌تر مي‌نمايد اما نبايد فراموش كرد كه اسمارف‌ها در سال ۱۹۵۸ در بلژيك و براساس فرهنگ‌هايي ويژه همين كشور و نگرش اروپايي‌ها ساخته شدند و نام‌هايي كه روي هر يك از اسمارف‌ها گذاشته شده، نشان‌دهنده روحيات يا كارها و ماهيت آنها است و از آن دست است اسامي جوكي (سواركار)، نردي (عصبي)، گروچو (يكي از اعضاي برادران ماركس)، وينر (برنده)، لوزر (بازنده)، پينتر (نقاش)، پارانوييد (رواني) و تراپيست (روان‌شناس)، آنها نسخه‌ها و محصول متفاوت‌سازي‌ها روي نمونه‌هاي مشابهند و اگر «ترولز» را هم كه سال پيش اكران شد چيزي مثل اسمارفز بدانيم، نمونه بسيار هوشمندانه‌تر آن و براي قشرهاي سني بالاتر و مناسب‌تر و «همشهري كين فيلم‌هاي اسمارف‌ها» بوده است!

مشخصات فيلم

عنوان : «اسمارف‌ها: دهكده گمشده»

‌ محصول: كمپاني‌هاي كلمبيا، ال استار كاپيتال و وندا پيكچرز

‌ تهيه‌كنندگان : جوردن كرنر، مري الن بائودر اندروز، راجا گاسنل و بن وايز برن

‌ سناريست‌ها: استيسي هارمان و پاملا ريبون

‌ كارگردان : كلي ازبري

‌ تدوينگر : برت مارنل

‌ صدا پيشه‌ها: دمي لاواتو، راين ويلسون، جوليا رابرتز، مندي پاتين كين، جومانچانيه لو، جك مك براير، دني پودي، ميشل رودريگز، الي كمپر، اريل وينتر، جيك جانسون و مگان ترينور.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج