۶۳۸۵۱۰
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

راهکار توقف واردات زیر شلواریِ ایتالیایی چیست؟

دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات بر این عقیده است که گمرک در ورود کالاهای دور از ذهن و غیرضروری هیچ‌گونه تقصیری ندارد و مقصران اصلی همان افرادی هستند که مجوز ورود کالاهایی از قبیل شتر، زیرشلواری و چوب بستنی را می‌دهند. افزایش تعرفه واردات بهترین راه‌حل برای جلوگیری و کاهش کالاهای غیرضروری است.

رویداد ۲۴: دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات بر این عقیده است که گمرک در ورود کالاهای دور از ذهن و غیرضروری هیچ‌گونه تقصیری ندارد و مقصران اصلی همان افرادی هستند که مجوز ورود کالاهایی از قبیل شتر، زیرشلواری و چوب بستنی را می‌دهند. افزایش تعرفه واردات بهترین راه‌حل برای جلوگیری و کاهش کالاهای غیرضروری است.

چند روز گذشته بود که خبر واردات شتر از سه کشور اروپایی که از سوی گمرک کشور به‌صورت رسمی اعلام شد، انتقادات بسیاری به همراه داشت. انتقاداتی که عموماً به اصل و میزان ضرورت ورود این‌گونه کالاها مطرح بود.

طبق آمارهای رسمی از سوی گمرک، نشان می‌دهد که در ۸ ماهه اخیر سال جاری، حجم تجارت و بازرگانی خارجی ما نسبت به سال گذشته، ۸ درصد افزایش پیداکرده است تا مجموع ارزش صادرات و واردات ایران را در مدت یاد شده به ۶۰ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار برساند. عمده کشورهای که با ایران مراودات بازرگانی دارند هم اعم از چین، عراق، امارات، کره و افغانستان است.

درصد بالایی از اقلام صادراتی ما عموماً نفت و فرآورده‌های آن است، اما در سال‌های اخیر خوشبختانه صادرات غیرنفتی کشورمان نیز افزایش داشته است، این افزایش اما متأسفانه میزان قابل‌توجهی نبوده است.

از سوی دیگر بحثی که همواره موردانتقاد است، موضوع «واردات» است. تمرکز بر صادرات و کاهش واردات همواره و در همه ادوار موردتوجه بوده و به مسئولین مربوطه یادآوری شده است تا از ورود کالاهای غیرضروری تا حد ممکن پرهیز کنند. اقلام عمده وارداتی کشورمان در هشت‌ماهه سال جاری شامل موارد متعددی است. از برنج، قطعات خودرو و سویا تا سنگ‌پا، شتر و زیرشلواری.

ورود برخی از کالاها به کشورمآن‌همواره موردانتقاد بوده و هست. انتقاداتی که البته در نوع خود صحیح و قابل‌تأمل است. به‌طور مثال تاکنون کسی دلیل ورود زیرشلواری از کشور ایتالیا را متوجه نشده است. هرچند که ورود اقلام وارداتی همواره از سوی گمرک و به‌صورت قانونی و به دلیل داشتن بازار مصرفی، وارد می‌شود، اما قطعاً توان داخلی کشورمان برای تولید برخی از کالاها از کسی پوشیده نیست و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که کم بودن تعرفه عامل اصلی ورود بسیاری از کالاهای غیرضروری است و اگر تعرفه بسیاری از کالاها افزایش پیدا کند، هم از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شود و هم به صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی کمک می‌شود.

مسعود دانشمند، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به انتقادات اخیر به برخی از کالاهای وارداتی مانند شتر و غیره، گفت: زمانی که واردات یک کالایی مجاز باشد، واردکننده هم به این نگاه می‌کند که کالای وارداتی‌اش بازار مصرف‌کننده دارد یا نه؟ طبیعتاً اگر یک کالایی بازار نداشته باشد واردکننده هم اقدام به واردات نمی‌کند.

دانشمند ادامه داد: ورود برخی از کالاها که بعضاً انتقاداتی هم به آن‌ها می‌شود فقط نشان‌دهنده یک موضوع است و آن‌هم وجود بازار مصرف‌کننده در داخل است. اگر نیاز وجود نداشته باشد هیچ بازرگانی نمی‌رود کالایی را وارد کند که روی دستش باقی بماند.

این فعال و کارشناس اقتصادی بابیان اینکه نیاز همواره وجود دارد و ما باید موضوع «نیاز» را موردبحث و بررسی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: ما نباید بگوییم برخی از کالاها چرا وارد می‌شود؟ زیرا اگر اجازه واردات ندهیم یا به‌صورت قاچاق وارد می‌شود و یا کمبود خود را به شیوه‌های مختلف نشان خواهد داد.

دانشمند، ادامه داد: هرگاه صحبت از واردات می‌شود می‌گویند گمرک مقصر است، گمرک در این‌گونه مسائل اصلاً مقصر نیستند. مقصر افراد و نهادهایی هستند که ورود این‌گونه کالاها را صادر می‌کنند. وزارت صنعت معدن و تجارت باید در تعرفه‌های واردات کالاهایی که کمی دور از ذهن است، تجدیدنظر کند و ورودشان را سخت یا ممنوع کند. هر جنسی که وارد گمرک می‌شود اگر ورودش مجاز باشد، آن را ترخیص می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران و امارات بابیان اینکه هرگاه صحبتی در این خصوص می‌شود همه بار را بر گردن گمرک می‌اندازند، تصریح کرد: بعضاً انتقاداتی در خصوص ورود کالاهای دور از ذهنی مانند سنگ‌پا، شتر، چندین تن زیرشلواری، چوب بستنی و غیره می‌شود که صحیح است و من هم قبول دارم؛ اما برای اینکه جلوی این‌ها گرفته شود باید تعرفه این کالاها افزایش پیدا کند که ورود این کالاها برای واردکننده صرف نکند. به معنای دیگر باید دیوار تعرفه‌ای برای این‌گونه کالاها بلندتر شود.

مسعود دانشمند، در همین رابطه افزود: گمرک در این خصوص نقشی ندارد، زیرا فقط جزئیات و آمار کالاهایی که واردشده را به اطلاع عموم مردم می‌‎رساند. ما اگر زیرشلواری ایتالیایی نپوشیم اشکالی دارد؟ اگر سنگ‌پای چینی به پایمان نزنیم مشکلی دارد؟ اگر چوب بستنی از چین وارد نکنیم ایرادی دارد؟ طبیعتاً راهکار در خصوص این‌گونه مسائل این است که میزان تعرفه را بالاتر ببریم؛ اما ورود این کالاها کاملاً قانونی و از مجاری قانونی و مجاز وارد کشور شده است.

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص ورود برخی از کالاها باید بروند قیمت واردات آن و قیمت تولید آن در داخل را برآورد کنند و ضرورت ورود آن‌ها را بررسی کنند و با این ابعاد به تعرفه این کالاها بپردازند. در این صورت می‌توان به تولیدکننده داخلی در خصوص فروش کالاهایش کمک کرد.

دانشمند بابیان اینکه زمانی که می‌خواهیم یک کالایی را در داخل تولید کنیم باید قیمت واردات تعرفه آن را بالا ببریم، تصریح کرد: قیمت وارداتی برخی از کالاهای دور از ذهن که توان تولید داخلی آن‌هم وجود دارد باید افزایش پیدا کند، به‌طور مثال اگر تعرفه‌ی کالایی ۱۰ درصد است باید به ۳۰ درصد یا بالاتر افزایش پیدا کند. درست همانند کاری که با واردات خودرو شد و اعلام شد که برخی از خودروهای وارداتی باید تعرفه ۹۰ درصدی داشته باشند.

مسعود دانشمند با اشاره به حجم واردات و صادرات کشورمان در چند ماه اخیر، گفت: صادرات ما به نسبت وارداتمان کاهش پیداکرده است. البته صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است؛ اما درمجموع صادراتمان نسبت به وارداتمان کاهش پیداکرده و تراز بازرگانی ما منفی شده است. به معنای دقیق‌تر یعنی ما در امر صادرات موفق نبوده‌ایم.
یکی از راه‌های کمک به صادرکنندگان این است که جلوی واردات کالاهای مشابه گرفته شود و بعد عوامل مؤثر در قیمت کالای صادراتی و بازار هدف را نگاه کنند و بررسی کنند که چه‌کارهایی باعث رقابتی شدن کالای ما در بازار هدف خواهد شد. درنهایت بازهم می‌گویم که ما نمی‌توانیم جلوی ورود کالاهای مجاز را بگیریم و تنها راه‌حل بالا بردن میزان تعرفه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      اقازادها زندانی بشن

    • بدون نام

      ما لخت میمانیم اما شورت ایتالیایی نمیپوشیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج