جاباما

تغییرات آب‌وهوایی زمین از چه زمانی آغاز شد؟

خبرگزاری ایسنا: بر اساس تحقیق جدید تغییرات اقلیمی در سرتاسر جهان با کاهش میزان دی‌اکسیدکربن اتمسفری حدود یک میلیون سال پیش آغاز شد.

به نقل از زی‌نیوز، دانشمندان نشان دادند که رشد و تغییر در صفحات یخ قاره‌ای با رویدادهایی که منجر به کاهش CO۲ در عصر یخبندان بود، همزمان است.

گروه محققان دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا دریافتند که این تغییرات از اواسط پلیستوسن (MPT) که حدود ۴۰۰ هزار سال طول کشیده، آغاز شده است.

MPT تأثیرات طولانی‌مدت بر چرخه‌های زمین بین دوره‌های گرم و سرد آب‌وهوایی (دوره‌­های یخ عصر یخبندان) داشته است.

بیش از سه میلیون سال گذشته آب‌وهوای زمین به طور طبیعی هر ۴۰ هزار سال، از دوره‌های یخبندان که در آن یخ‌های قاره‌ای بیشتر آمریکای شمالی و اروپا را تحت پوشش قرار دادند تا دوره‌های گرمایی دوره پیش از صنعتی شدن زمانی که بیشتر یخ‌های اروپا و آمریکای شمالی ذوب شدند، تغییر کرده است.

این چرخه‌های یخی که به Milkovych معروف هستند، با تغییرات منظم زمین به دور خورشید و دور خود که ناشی از کشش گرانشی سیاره‌های دیگر در منظومه شمسی است، مرتبط هستند.

حدود یک میلیون سال پیش در MPT این دوره چرخه‌ها به طور ناگهانی به هر ۱۰۰ هزار سال تغییر یافت. به همین دلیل این تغییرات با دوره‌های مداری طبیعی همراه نیست و چالشی مهم در نظریه Milkovitch برای توضیح چرخه‌های عصر یخبندان محسوب می‌شود.

"تام چالک" از دانشگاه ساوتهمپتون اظهار کرد: میزان کم کربن طی دوره‌های یخبندان و میزان بالاتر آن در دوره‌های گرمتر نکته کلیدی از نیروی جزئی اقلیمی از چرخه‌های مداری است.

تغییرات اقلیمی و اثرات آن در حال افزایش است و مسائل مربوط به سکونت زمین در آینده نیز از بررسی‌های ضروری در این زمینه است.

نتایج این تحقیق در نشریه PNAS منتشر شده است.