۶۳۹۴۳۳
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

بیماری «برگر» در انتظار سیگاری ها

نوعی بیماری مزمن و التهابی قطعه ای پیشرونده و غیر آترواسکلروتیک که شریان‌های کوچک و متوسط، وریدها واعصاب اندام‌ها را گرفتار می‌کند و در مردان سیگاری شایعتر از سایرین بوده و سیگار فاکتور خطر مستقل در این بیماری است.

خبرگزاری تسنیم: پرفسور محمد اسماعیل اکبری - پدر پزشکی جامعه نگر ایران و فوق تخصص جراحی غدد و سرطان، با اشاره به اینکه پیش از این راجع به زخم‌های پا در بیماران دیابتیک صحبت کردم و اینک زخم‌های مرتبط با عروق پا که ممکن است زمینه دیابتیک هم نداشته باشند، مطرح می‌کنم، اظهار داشت: هرگونه تعلل و تاخیر در مراجعه به پزشک و مراکز درمانی در بیماران دچار زخم‌های دیابتی می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

مروری بر زخمهای پا/ زخم‌های حاصل از نارسایی شریان‌های اندام تحتانی

این نوع از زخم‌های پا، در سنین بالا بوجود می‌آید و تظاهری از بیماری تصلب شرایین گسترده و سیستمی است، این مورد در ۱۰ درصد از افراد مسن دیده می‌شود. شایعترین تظاهر بیماری، لنگیدن متناوب وعدم توانایی در تداوم راه رفتن طولانی است.

درد شبانه و درد در حالت استراحت نشانه ای از تنگی شدید شریانی است. زخم‌های حاصل از تنگی شدید شریانی پا معمولا در نوک انگشتان پا و پشت پا بوجود می‌آیند.

مصرف سیگار و بیماری دیابت از عمده فاکتورهای خطر این نوع از زخم‌های پا وبیماری‌های شریانی مسبب زخم پا هستند. درمان این نوع زخم‌ها شامل کاهش فاکتورهای خطر، مصرف دارو تحت نظر پزشک و در صورت نیاز جراحی بازسازی و یا ترمیم عروق است.

نکته بسیار مهم این است که دردهای مزمن و فزاینده اندام تحتانی و محدودیت حرکتی باید شک به بیماریهای شریانی را بالا برده و ضرورت بررسی‌های تشخیصی و درمانی را ایجاب می‌کند.

زخم‌های وریدی یا سیاهرگی

واریس‌ها و سایر نارسایی‌ها و بیماریهای وریدی عمده عوامل زخم‌های وریدی را شامل می‌شوند که در قریب به ۱۰ درصد جمعیت عمومی مشاهده می‌شود. چاقی، جنس مونث، بی تحرکی و سابقه خانوادگی مثبت از بیماری‌های وریدی عمده فاکتورهای خطر در ایجاد واریس‌ها هستند.

افراد مبتلا، دچار درد مبهم، سنگینی در پاها و خستگی زودرس و درد در ساق پاها هستند. در موارد شدید نارسایی وریدی زخم‌های چرکی و مترشحه با رنگدانه‌های قهوه ای و آبی رنگ در اطراف و همراه با بافت قرمز و شکننده در مرکز زخم در سمت داخلی ساق و قوزک داخلی مشاهده می‌شود.

بررسی دقیق وضعیت وریدها، کاهش عوامل خطر، معاینه دقیق، درمان دارویی و فعالیت فیزیکی مداوم نقش تشخیصی و درمانی در این نوع زخمهای پا دارد. پوشیدن مداوم جورابهای استاندارد واریس منجر به بهبود غالب این زخمها می‌شود و در مواردی هم نیاز به جراحی واریس‌ها وجود دارد.

بیماری برگر

نوعی بیماری مزمن و التهابی قطعه ای پیشرونده و غیر آترواسکلروتیک است که شریان‌های کوچک و متوسط، وریدها واعصاب اندام‌ها را گرفتار می‌کند.

سن معمول این بیماران از ۲۰ تا ۵۰ سالگی است و در مردان سیگاری شایعتر از سایرین بوده و سیگار فاکتور خطر مستقل در این بیماری است. بیماری با درد، لنگیدن و نهایتاً نکروز و ازبین رفتن وسیاه شدن تدریجی پاها و دستها تظاهر می‌یابد. تشخیص دقیق بیماری، ترک سیگار و درمانهای دارویی وبعضاً جراحی در درمان این بیماری نقش دارد.

زخم پای دیابتی

زخم‌هایی چرکی، نرم، مترشحه و بد بو هستند که غالبا در نواحی تحت فشار پاها و انگشتان بوجود می‌آید. در بیماران دیابتی به مرور زمان شریانهای کوچک خون‌رسان به عصب‌های سطحی دچار انسداد شده و منجر به نروپاتی می‌شود و حس اندام‌ها از بین می‌رود، مضافاً اینکه تجمع خون در بستر مویرگی و افزایش فشار خون منجر به اِدم پاها و اختلال در تخلیه خون سیاهرگی و نهایتاً اشکال در خونرسانی به بافت‌های نرم پا می‌شود. همچنین سیستم ایمنی در بیماران دیابتی دچار ضعف و نقصان می‌شود.

در این بیماران به محض ایجاد کوچکترین زخم یا خراش در پاها و یا دست‌ها، ترکیبی از میکرو ارگانیسم‌های مختلف و بیماریزا در کنار عوامل فوق الذکر منجر به ایجاد و پیشرفت زخم پای دیابتی و یا زخم دیابتی در سایر نقاط بدن می‌شود.

کوتاه کردن بیش از حد ناخن‌های دست و یا پا به نحوی که منجر به آسیب و زخم در بافت نرم و یا پوست شود، پوشیدن کفش‌های نامناسب، صدمات مکرر به پا، تماس با وسایل گرمایشی، سوختن پا و یا دست، عمیق شدن ترک‌های دست و پا و صدمات حاصل از اشیای برنده، نوک تیز، فلزی و آلوده از عمده عوامل ایجاد کننده زخم پا و یا دست در بیماران دیابتی است.

زخم‌های دیابتی چهار مرحله دارند که صرفاً بیمارانی را که دچار زخم مرحله یک هستند و هنوز زخم آشکار ندارند را می‌توان به صورت سرپایی و با انتی بیوتیک خوراکی درمان کرد و در مراحل بعدی زخم، بیمار باید حتماً در بیمارستان بستری شده و ضمن کنترل دقیق قند، شستشو، دبریدمان زخم (تراشیدن و پاک کردن زخم)، پانسمان و درمان با آنتی بیوتیک وریدی صورت پذیرد.

بیماران دیابتی باید به شدت از پاها و دست‌های خود محافظت کنند، قند خون خود را کنترل کنند، روزانه پاها و بین انگشتان خود را شستشو دهند، مرتب پاهای خود را با وازلین چرب نگه دارند، کفش مناسب بپوشند و در صورت مشاهده هرگونه زخم سریعاً به پزشک مراجعه کنند. هرگونه تعلل و تاخیر در مراجعه به پزشک و مراکز درمانی در بیماران دچار زخمهای دیابتی میتواند فاجعه آفرین باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج