۶۳۹۸۸۲
۱۳ نظر
۵۰۰۹
۱۳ نظر
۵۰۰۹
پ

از نحسی کافو تا تهدید رونالدو به خاطر یک شامپو!

قرعه کشی جام‌جهانی ۲۰۱۸ بار دیگر فضای مجازی ایرانی‌ها را مزین کرد به الفاظ و جملات و طنزهایی که به جای خنده باید گریه را در چهره‌هایمان بنشاند.

خبرگزاری فارس: جام جهانی ۲۰۱۸ روز گذشته قرعه‌کشی شد و ۳۲ تیم حاضر در این تورنمنت بزرگ بین المللی حریفان خود را شناختند تا هر کدام از حالا برنامه‌ریزی‌هایشان را برای تابستان داغ سال که قرار است در روسیه به اوج برسد آماده کنند. همه مدعیان در کرملین بودند؛ فوتبالی‌هایی که ستاره‌های تیم ملی‌شان بودند. در جمع ستاره های بزرگ دنیا از ایران علی دایی و مهدی مهدوی کیا هم حضور داشتند. دو ستاره دوست داشتنی یکی محجوب و دیگری چنان افتخارآفرین که حداقل می توانیم در چنین وقت هایی به داشتن چنین کسانی ببالیم و سری در سرها در بیاوریم اما حکایت این قرعه کشی هم برای ما صرفا ورزشی و فوتبالی تمام نشد و آنچه در صفحات تاریخ باقی خواهد ماند واکنش ایرانی های به این قرعه کشی و سپس داستان های ما ایرانی ها در فضای پرالتهاب و کنترل نشده مجازی!

همه نگاه ها شب گذشته به دستان مردانی بود که قرار بود گوی ها را از گلدان ها خارج کنند و بی شک تیم ایران هم از این قضیه مستثنی نبود؛ تیمی که کاربرانش حتی قبل از اینکه در گروه مرگ قرار بگیرد نشان داده بودند که اینجا حاشیه بر متن غلبه کرده است. دغدغه اول قبل از اینکه اسپانیا یا پرتغال؛ لباس و نحوه پوشش "ماریا کوماندنیا" مجری مراسم بود.

فعالیت‌ها و ترفندهای تکراری دوباره آغاز شد؛ هجوم به صفحه شخصی ماریا فرهنگ غلطی که چند سالی است برای سلبریتی‌ها رواج پیدا کرده؛ البته بهتر است به جای فرهنگ غلط از واژه "بی‌فرهنگی" استفاده شود. برای آنکه داستان "لیمای برزیلی" تکرار شود در صفحه شخصی ماریا به التماس هم افتادیم که با وساطت سردار تیم ملی‌مان تا حدودی کارآمد واقع شد. ماریا در تلویزیون وطنی رویت شد اما در لوای همین ظهور هرگز بی‌فرهنگی در فضای اجتماعی پنهان نماند. "ماریا" را با یک ناهنجاری اجتماعی دیدیم و قضاوت زندگی اجتماعی‌مان را سپردیم به آنهایی که شاید بعدها قضاوت خوبی از وضعیت ایرانی‌ها نداشته باشند.

قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸، قرعه‌کشی جام جهانی برزیل که آرژانتین با ایران هم گروه شد، مسی ، داور استرالیایی و کافو، رونالدو، ستاره‌های فوتبال بارسلونا و رئال مادرید، الهلال،‌ العین،‌الخربین و ... به ما می‌گوید که متاسفانه این ارتباط پنهانی بین کاربران ایرانی و فضای مجازی گسترش فوق‌العاده‌ای داشته؛ پدیده‌ای که با تهدیدها، توهین‌ها، طنزهای مکرر و ...دیگر دوست اجتماعی‌مان نیست بلکه با این محتویات نازل نوعی دهن‌کجی به فرهنگ و بنیان ایرانی است.

شاید با وام گرفتن از دسترسی آزاد به اطلاعات بخواهیم این دستاورد بشری را "دوست اجتماعی" بنامیم اما بدون شک با محتویاتی که با پیچ های دیگران می‌نویسیم این اصطلاح یک عوام فریبی بزرگ محسوب می‌شود. مروری بر حجم فراوان طنزها، کنایه‌ها، شوخی‌ و متن‌هایی که فقط چند ساعت پس از انجام قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸ در داخل و خارج پیچید نشان می‌دهد که فضای مجازی در این مکان شرایط آشفته‌ای دارد. این همه هجم هجوگویی و طنز کردن اتفاقات به طرز عجیبی فقط در ایران در حال گسترش است. گویی ما هیچ چیز را جدی نمی گیریم. حتی از ترک دیوار هم ممکن بود در کاخ کرملین خنده مان بگیرد و برایش شروع کنیم به لطیفه نوشتن.

در حالی که رسانه ها و مردم علاقه مند به فوتبال در سراسر دنیا منتظر بودند تا بدانند در جام جهانی قرار است با چه تیم هایی تنه به تنه باشند ما در ایران وقتی متوجه شدیم در چه گروهی هستیم موجی از ناامیدی نفرت انگیز و هجوگونه ای از این شرایط را ایجاد کردیم. موج ناامیدی و منفی که خودمان با دست های خود بر فوتبال کشور انداختیم.

براستی که مردمان عجیبی هستیم. آدمی می ماند آن همه حمایت از کی‌روش را باور کند یا این همه ناامیدی و طنازی در صفحات مجازی و کوچک شمردن تیم ملی فوتبال را. از هجوگویی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل چه نصیبمان شد که دوباره همان رویه را در پیش گرفته ایم؟ آیا غیر از این است که در بازی ایران و آرژانتین چشمانمان می ترسید که نکند تیم ملی ایران به بدترین شکل ببازد اما نمایش متفاوت و قابل تحسین تیم ملی کار را به جایی رساند که با وجود شکست عده ای از مردم راضی از نحوه بازی تیم ملی به خیابان ریختند.

گویا عادت کرده ایم به هر بهانه‌ای سراغ حریم خصوصی افراد برویم و با سرک کشیدن به پیج‌های شخصی برای خودمان مشغولیت درست کنیم.

در گروه مرگ به کافو حمله می‌کنیم اگر گروه زندگی بود چطور؟

کافو، ستاره برزیلی قرعه ایران را در کاخ کرملین برداشت تا مشخص شود تیم ملی کشورمان باید در تابستان آینده با تیم‌های ملی‌ پرتغال، اسپانیا و مراکش بازی کند. سلبریتی‌ها از این تیم‌ها خیلی زود شناسایی شدند، از کافوی بخت برگشته کلید خورد تا رسید به برخی از چهره‌های مراکش.

رونالدو تهدید شد در صورت گلزنی به ایران خرید شامپو Clear در کشورمان ممنوع خواهد شد! کافو در کمتر از ۲۰ دقیقه ۴ هزار پیغام ایرانی با کلماتی نه چندان لطیف دریافت کرد و نحس شد! و کار به جایی رسید که سردار سلیمانی هم به کمک فرا خوانده شد!

از ماریا تشکر شد! کری‌خوانی‌ها علیه ستاره های اسپانیایی و البته رونالدوی پرتغالی کلید خورد....

واقعیت تلخ قرعه‌کشی در کاخ کرملین این بود که ما قرعه‌کشی را با قرار گرفتن در گروه مرگ نباختیم بلکه حضور در فضای مجازی را همچون سال‌های اخیر واگذار کردیم.

از لحظه‌ای که آقای فردوسی‌پور با صدای بلند فریاد زد؛ آقای کافو ببینیم چه می کنی و اوه اوه و بعد از قرعه چند بار گفت آقای کافو چه کردی! مقدمات حمله به او و دیگر ستاره‌ها پررنگ‌تر شد، بی‌حرمتی به سرعت برق در این فضا پیچید و ما ماندیم و یک برداشت زشت و ناامیدکننده بین‌المللی. ولع و شتاب‌مان برای به اشتراک گذاشتن پست‌های غیرفرهنگی بسیار بالا است که اگر این پدیده شوم ریشه‌کن نشود همچنان باورهای غلطی را در اذهان افکار عمومی آن هم در عرصه بین‌المللی غیرایرانی‌ها ترویج خواهد یافت.

حال که کره جنوبی با آلمان همگروه شده آیا کره‌ای‌ها همچون هموطنان ما به صفحات شخصی یو آخیم لو سرمربی ژرمن ها یا ستاره‌های فوتبال این کشور حمله کرده‌اند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بس که سالها هندونه زیر بغل مردم گزاشتین که چنین و چنانید، اینکه "بی‌فرهنگیم" چیزی هست که مدت‌ها قبل باید بهش میپرداختیم... فرهنگ نداریمممممم و این واقعیت ما ایرانی‌هاست

    • بدون نام

      ما فرهنگ نداریم به فردوسی پور چه ربطی داره؟ اجراهای فردوسی پور احتمالا حرفه ای ترین اجراهای این 20 30 سالس!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک
        بهتر از اون خیابانی کیسه ست

    • بدون نام

      ما ملت ایران مردمانی هستیم عصبی حسود بخیل بی فرهنگ بی تربیت مضطرب و ناهنجار!!!!!!

    • بدون نام

      ببخشيدفرهنگ ؟ چه کلمه ای غریبی ؟ در کشورمان این کلمه بی معنی است..

    • امیر نصیری

      اگر از تک به تک این افراد که رفتن زیر پست های این افراد حرف زدن بپرسیم میگن ما تمدن وفرهنگ ۲۵۰۰ساله داریم ما مسلمونیم و برترین افراد بین تمام جهانیان هستیم بعد این در عملشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا خیلی بی فرهنگیم واین را خودمان داریم به دنیا اعلام میکنیم

    • خاسر

      مسئولان روسی درتمام زمینه ها زیرک وباهوش هستند،براین اساس این احتمال وجودندارد که در قرعه علرغم پخش مسقیم دخالت داشتند،اسم اول روسیه وبعدسایر تیم های ضعیف یکی یکی برای زیرگروه روسیه انتخاب می شدندخیلی مشکوک میزنه،وزنه برداری روسیه،دومیدانی وسایرورزشهای قهرمانی درسطح جهان رابا دوپینگ قهرمان میشدند وکسی متوجه نمی شد.در مجموع خیلی کلک هستند.مطمئن باشید با هرترفندی باشه به مراحل بالا خواهند رفت.

    • بدون نام

      تمام این عصیانها علتش این لست که در داخل کشور کسی با هویت خودش آزدانه نمیتواند انتقاد کند

    • هادی

      واقعا چرا بعضیا این کارارو میکنن بخدا خیلی بده با این کارا همه چیز رو به نام همه مینویسن نه ی عده کی درست میشه این چیزا؟

    • هادی

      واقعا چرا بعضیا این کارارو میکنن بخدا خیلی بده با این کارا همه چیز رو به نام همه مینویسن نه ی عده کی درست میشه این چیزا؟

    • امیر

      چرا علت این کار ریشه یابی نمیشه

    • محمدی

      ۴۰ هزار کامنت و حتی بیشتر نماینده کل مردم ایران نیست، فضای مجازی در ایران به دلیل بی در و پیکر بودن فضای نقد به این روز مبتلا شده .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج