۶۳۹۹۱
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

شریعتی: عفت عمومی نمی گذارد، بگویم!

"مفهوم قانون این بود که دختران و پسران در کلاس‌ها در ردیف جداگانه‌ای قرار بگیرند و تبصره‌ای وجود داشت که اگر دانشگاهی می‌تواند کلاس‌‌های دانشجویان را جدا کند این کار را انجام دهد."

خبرگزاری فارس: سید صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی حدود ۲۶ سال است که در دانشگاه علامه طباطبایی عضو هیئت علمی است از سال ۶۷ تا ۷۳ رئیس دانشکده روانشناسی بوده و حدود ۸ سال است که ریاست این دانشگاه را برعهده دارد.

شریعتی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس از بازنشستگی اساتید در این دانشگاه و لیست اعضای هیئت علمی که جدیدا مطرح شده است گفت و تأکید کرد که به دلیل حفظ عفت عمومی نمی‌تواند خیلی از مطالب را بگوید.

معتقد است که به رغم ادعای عده‌ای اصلا قدرتی ندارد، طلبه‌ خدمتگزار ساده‌ای است که تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دارد و به جناح سیاسی خاصی وابسته نیست.

فارس: نحوه اجرا طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی چگونه بوده است؟

شریعتی: وقتی مسئولیت دانشگاه علامه را برعهده گرفتم متأسفانه فضای دانشگاه و خصوصا خوابگاه‌های دانشجویی از نظر فرهنگی و اخلاق عمومی مشکلات جدی داشت به طوری که درگیری‌های زیادی بین پسران و دختران صورت می‌گرفت.

در یکی از این سال‌ها پسری با ۲۸ ضربه چاقو در پل مدیریت دختر دانشجویی را به قتل رساند که هر دوی آنان نیز دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی بودند. همچنین موارد دیگری وجود داشت که خانواده‌ها آن موارد را به دانشگاه ارجاع می‌دادند و دانشگاه نیز آن مشکلات را ریشه‌یابی می‌کرد و با شناسایی منشأ آن مشکلات در برطرف کردن آنان اقدام می‌کرد.

من برای اجرای تفکیک جنسیتی با صاحب‌نظران تعلیم و تربیت مشورت کردم و نتیجه آن شد که از تراکم کلاس‌ها کاسته شود، در دولت دهم نیز وزیر علوم وقت قانونی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که این قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بود.

مفهوم قانون این بود که دختران و پسران در کلاس‌ها در ردیف جداگانه‌ای قرار بگیرند و تبصره‌ای وجود داشت که اگر دانشگاهی می‌تواند کلاس‌‌های دانشجویان را جدا کند این کار را انجام دهد. ما نیز با مشورت‌هایی که با مدیران گروه‌ها و رؤسای دانشکده‌ها و برخی از اعضای هیئت علمی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که کلاس‌ها را با شیب ملایم و با رعایت اصول آموزشی از هم جدا کنیم.

فارس: از چه سالی طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه اجرا شد؟

شریعتی: در سال ۸۹ ما کلاس‌های عمومی را جدا کردیم که حدود ۶۰۰ کلاس شد و بازخوردی که این عمل داشت خوب بود به طوری که دانشجویان به ما اعتراض می‌کردند که چرا این طرح در کلاس‌های تخصصی ما اجرا نمی‌شود.

در سال ۹۰ نیز با رعایت اصول دانشگاهی کلاس‌های درس را به سمت جداسازی پیش بردیم و در دفترچه انتخاب رشته سال ۹۱ ظرفیت پذیرش دانشجو را ارتقاء دادیم و به مرز ۶۰ نفر رساندیم. بدین صورت که در هر رشته ۳۰ نفر پسر و ۳۰ نفر دختر جذب می‌شد.

نهایتاً ورودی‌های سال ۹۱ چه کارشناسی و چه کارشناسی ارشد در دو کلاس جداگانه تقسیم شد و استاد توانست به راحتی با دانشجویان ارتباط برقرار کند.

فارس:‌ نتایج مثبت این طرح جه بود؟

شریعتی: هرچه پیش رفتیم آثار مثبت این طرح را بیشتر شاهد بودیم، در سال ۸۹ مشروطی‌های دانشگاه هزار و ۲۰۰ نفر بود که این تعداد در سال ۹۰ به ۶۰۰ نفر رسید و همین کار آثار مثبتی را در رفتار اجتماعی دانشجویان ایجاد کرد.

با اجرای این طرح کمیته‌های انضباطی دانشگاه تقریباً تعطیل شد و خانواده‌ها نیز اظهار رضایت کردند، چنین کاری باعث شد که خانواده‌ها تمایل پیدا کنند که دختران خود را به دانشگاه علامه طباطبایی بفرستند.

طرح تفکیک جنسیتی در کلاس‌های مقطع کارشناسی ارشد ما صد درصد اجرا می‌شود و این طرح در مقطع لیسانس تا ۹۷ درصد اجرا شده است.

متأسفانه این مسئله را گروهی برنمی‌تابند و دلایلش را من نمی‌دانم شاید مسائل سیاسی و یا عقیدتی باشد و یا اینکه این جریانات می‌خواهند دوباره تنش‌ها را در دانشگاه زنده کنند و با این کار جلوی حرکت علمی دانشگاه را بگیرند.

فارس: عده‌ای معتقدند که کنترل شما بر روی تشکل‌های دانشجویی و اساتید بیش از حد است؟

شریعتی: ما هیچ کنترلی خارج از قانون بر تشکل‌های دانشجویی نداریم، این تشکل‌ها براساس قانون شکل گرفتند مانند بسیج، انجمن اسلامی و دیگر تشکل‌ها که زیر نظر معاونت فرهنگی اداره می‌شوند و طبق آیین‌نامه به فعالیت‌های خود می‌پردازد.

فارس: آیا تشکل‌ها از عملکرد شما رضایت دارند؟

شریعتی: الان حدود ۴۰ انجمن علمی داریم که این تشکل‌ها کاملاً فعال هستند ما اگر عملکرد ۸ ساله خودمان را در حوزه‌های مختلف ارائه کنیم شما خواهید دید چه کارهای مفیدی در دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

انجمن اسلامی دانشگاه علامه به دفاع از عملکرد دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرده و حرکات قبیحی که علیه دانشگاه شده را محکوم کرده است و قوه قضاییه خواسته با این قبیل رفتارها برخورد کند. حال اگر دانشگاه این تشکل‌ها را در تنگنا قرار می‌دهد اینها چرا اینگونه رفتار می‌کنند.

فارس: برگزاری اردوهای دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی به چه صورت است؟

شریعتی: ما برگزاری اردوهای مختلط را به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد این در حالی است که از سال ۸۴ و قبل از آن ما شاهد برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی بودیم که مشکلات عدیده فرهنگی را به همراه داشت.

مبنای ارتباط ما با دانشجویان قانون و ضابطه است و هر تشکلی اگر طبق قانون رفتار کند دانشگاه نیز همکاری لازم را با آنان خواهد داشت.

بسیج دانشجویی دانشگاه در حال حاضر در اردوی جهادی ایران هستند و دانشگاه نیز تمام توان خود را برای کمک به این تشکل به کار می‌گیرد.

فارس:‌ فعالیت‌های شما در حوزه سخت‌افزاری در دانشگاه‌ها چگونه بوده است؟

شریعتی: وقتی بنده مدیریت دانشگاه را پذیرفتم دانشگاه حدود ۸۰۰ متر فضای ورزشی داشت و در حال حاضر این میزان به ۱۵هزار متر افزایش یافته است.

در خوابگاه‌ها مکان ویژه‌ای را برای ورزش در نظر گرفته‌ایم، دانشگاه استخر سرپوشیده‌ای به مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ متر را برای دانشجویان ساخته است که هدف اصلی از این کار افزایش رفاه دانشجویان بود.

فارس: عده‌ای معتقدند کیفیت خوب غذای دانشگاه مسکنی برای آرام نگه داشتن دانشجویان است؟

شریعتی: من معتقدم باید کیفیت غذای دانشگاه از سطح بالایی برخوردار باشد که البته غذای دانشگاه علامه طباطبایی در سطح دانشگاه تهران از بهترین کیفیت برخوردار است و اصلاً این قضیه وجود ندارد که علت کیفیت خوب غذاها برای آرام نگه داشتن دانشجویان است.

بیمه دانشجویان نیز انجام شده است و همچنین دانشگاه در زمانی که دانشجویان نیاز به کمک مالی داشته باشند به این افراد کمک خواهد کرد.

فارس: عده‌ای معتقدند که قدرت شما آنقدر بالاست که وزیری نمی‌تواند شما را برکنار کند.

شریعتی: من اصلا قدرتی ندارم، من یک طلبه خدمتگزار ساده‌ هستم که هم تحصیلات حوزوی و هم دانشگاهی دارم اما از اینکه خدا جلوی مکر افراد را می‌گیرد این نشان از قدرت من نیست. چرا که خدا از افراد مومن دفاع می‌کند من جز وابستگی به حق به هیچی وابسته نیستم.

من مقلد امام و مقام معظم رهبری هستم و این دو بزرگوار قوانین جمهوری اسلامی و عمل به آنان را شرعی و تخلف از آن را حرام می‌دانند و من نیز به این معتقدم به همین خاطر در دانشگاه علامه قانون را فصل‌الخطاب قرار دادم.

* به جناح سیاسی خاصی وابسته نیستم

من به جناح سیاسی خاصی وابسته نیستم و در مقابل جریاناتی که به من حمله می‌کنند کسی نیست از من دفاع کند.

بنده اصلا قدرتی ندارم و معتقدم حق پایدار و باطل نابود شدنی است. کسانی که به من خرده می‌گیرند کلام حقی ندارند. چرا که خود سخن حق بر روی شنونده تاثیر می‌گذارد و بدین دلیل جریاناتی که به من حمله کردند باطل هستند خود باطل بودن نابودی می‌آورد و قطعا حرف آنان به کرسی نمی‌نشیند و این نشان از قدرتمند بودن من نیست.

من در زندگی به ۴ اصل به عنوان اصول استراتژیک معتقدم. اصل اول تقوا و رعایت اصول اخلاقی بر مبنای دین است. اصل دوم عدم تبعیت از منافق و کافر است. سومین اصلی که من بدان معتقدم این است که اطاعت از نفاق را قبول ندارم و همچنین معتقد به تکلیف‌مداری و تبعیت از خدا هستم. و اصل چهارمی که به آن معتقدم توکل به خداست. کمی توکل باعث شده است خدا نیز از من در برابر دشمن دفاع کند.

همین توکل است که باعث شده حرکات قبیحی علیه من به وجود بیاید و قطعا همین توکل به خدا من را نجات خواهد داد.

* عده‌ای خاص می‌خواهند جلوی کار سالم دولت را بگیرند

این افراد و جریاناتی که به من حمله کردند هر دولت جدیدی که می‌آید نیز به آن حمله می‌کنند. در حال حاضر نیز که دولت یازدهم سر کار آمده است ما طبق فرمایشات رهبری موظف هستیم که با این دولت همکاری کنیم و کمک حال دولت باشیم اما عده‌ای خاص نمی‌خواهند دولت یازدهم آرامش داشته باشد و در حقیقت می‌خواهند جلوی کار سالم دولت را بگیرند.

این جریانات می‌خواهند روند علمی کشور را که رو به پیشرفت است دچار خلل کنند و با این جوی که به راه انداخته‌اند می‌خواهند دانشگاه‌ها را در آستانه سال تحصیلی جدید دچار تنش کنند.

فارس: عده‌ای به شما به خاطر بازنشسته کردن اجباری اساتید انتقاد می‌کنند آیا روند بازنشستگی اساتید دانشگاه علامه قانونی بوده است یا خیر؟

شریعتی: امسال ما هیچ استادی را بازنشسته نکردیم و تنها با درخواست یک استاد که خودش درخواست بازنشستگی داشت موافقت کردیم.

* به دلیل حفظ عفت عمومی نمی‌توانم خیلی از مطالب را بگویم

من به خاطر مسائل شخصی و حفظ عفت عمومی نمی‌توانم خیلی مطالب را بیان کنم. در مورد بازنشستگی اساتید سال قبل باید بگویم بعضی از این اساتید طبق نظر هیئت انتظامی اساتید حکم اخراج داشتند اما دانشگاه به خاطر مسائل خانوادگی آنان، آن اساتید را بازنشسته کرد و این درست نیست که عده‌ای بازنشستگی این افراد را اجباری بیان می‌کنند.

یکسری اساتید ما خود درخواست بازنشستگی دادند و من نیز در ابتدا مخالف بودم اما با اصرار آنان موافقت کردم.

یک سری از اساتید ما نیز اصلا رکود علمی داشتند بعضی از این اساتید در ۳۴ سال خدمت در مجلات علمی داخلی حتی یک مقاله چاپ نکردند. همچنین بعضی از این اساتید به خاطر بیماری بازنشسته شدند.

فارس: عده‌ای معتقدند شما در چند روز اخیر و بدون سابقه قبلی ۱۰۰ عضو هیئت علمی استخدام کردید؟

شریعتی: ما نه تنها ۱۰۰ بلکه بیش از ۱۰۰ عضو هیئت علمی را جذب کردیم، زمانی که من مسئولیت دانشگاه را بر عهده گرفتم بعضی از گروه‌ها تنها ۲ استاد هیئت علمی داشتند حال با این وضعیت این گروه‌ها چگونه می‌توانستند دانشجویان را اداره کنند.

ضریب ما از نظر علمی باید یک به ۱۸ باشد یعنی در برابر ۱۸ دانشجو یک استاد وجود داشته باشد و ما نیز تلاش کردیم این ضریب را احیا کنیم لذا دانشگاه از سال ۸۵ برنامه‌ریزی جامعی انجام داد تا ظرفیت گروه‌ها را احیا کند البته بعضی گروه‌ها از جذب استاد ناراحت بودند ولی ما از قانون موجود استفاده کردیم و اساتیدی که از بعد علمی و اخلاقی قوی بودند را جذب کردیم.

ما یک سری گروه‌های جدید را نیز به عنوان میان‌رشته‌ای ایجاد کردیم، در سال ۸۴ دانشگاه علامه در رشته دکتری تنها ۱۷ رشته داشت اما در حال حاضر به ۸۰ رشته رسیده است.

ما چندین دانشکده جدید تاسیس کردیم از جمله زبان‌های خارجی، الهیات، ریاضی و رایانه، امور مالی و علوم مالی، ارتباطات و ورزش که هر کدام از این دانشکده‌ها سه گروه دارند و هر گروه حداقل ۵ عضو دارد. به همین خاطر ما مجبوریم دست به جذب استاد بزنیم که اولویت را بر دانشجویان خود علامه گذاشتیم.

لازم است بگویم احکام این اساتید یکساله است که پس از یک سال صلاحیت‌های علمی و اخلاقی آنان مجددا بررسی می‌شود و اگر قبول شدند حکم آنان تجدید می‌شود. با این حال دانشگاه علامه هنوز نیز نیاز به جذب عضو هیئت علمی دارد.

فارس: وضعیت علمی دانشگاه علامه از زمان مسئولیت شما چه مقدار رشد داشته است؟

شریعتی: در سال ۸۴ دانشگاه ۲ تا ۳ مجله علمی داشت در اثر فعالیت‌هایی که در این ۸ سال داشتیم ۳۰ مجله علمی-پژوهشی و ۶ مجله علمی- ترویجی به وجود آمد.

ما جذب اساتید را منکر نمی‌شویم اما باید بگویم که طبق نیاز دانشگاه بوده و از طریق وزیر علوم اعلام شده است و هیچ تخلفی صورت نگرفته است. اگر عده‌ای این اقدام مرا کودتا می‌دانند من معتقدم کودتا در جهل، انحراف و خرافات انجام دادند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: در توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌ها با جدیت تلاش کنید و مرزهای علمی را درنوردید که به رتبه ۴ علمی جهان برسیم. این هدف با جذب اساتید امکان پذیر است که هر چه جوان‌تر باشند بهتر است.

فارس: دانشگاه علامه به عنوان نماد دانشگاه‌های علوم انسانی چه اقدامی برای تحول علوم انسانی انجام داده است؟

شریعتی: ما در حوزه تهیه نقشه علمی جامع کشور نقش کلیدی در علوم انسانی ایفا کردیم. ما بازنگری حوزه‌های مدیریت، اقتصاد، حقوق، سیاست، جامعه شناسی وارتباطات به دانشگاه علامه محول شده که در این رابطه ده‌ها مجله، سند و اصول علمی تهیه شده که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

فارس: عده‌ای معتقدند دانشگاه علامه با بوجود آوردن پردیس دانشگاه‌ها به جذب دانشجویان پولی اقدام کرده است.

شریعتی: در برنامه پنجم مصوب شده است که دانشگاه‌ها از ظرفیت اضافه‌شان در مقطع ارشد و دکتری پردیس دانشگاه و با اخذ پول ایجاد کند و ما نیز همین قانون را عمل کردیم. امسال نیز همین روند را انجام دادیم.

این کار خود برای جلوگیری از رفتن نخبگان ما به کشورهای ارمنستان و تاجیکستان بود که علاوه بر این باعث می‌شد اطلاعات علمی کشور ما به دست دیگر کشورها نرسد.

«اتهاماتی که به دانشگاه علامه می‌زنند آب به آسیاب دشمن است چرا که شاخص رفتاری دانشگاه علامه قوانین دولت،‌ وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی و فرمایشات رهبری است».

برای زیباسازی دانشگاه علامه من صد درخت در دانشگاه کاشتم، حال انتقاد می‌کنند که چرا شمشادهای دانشگاه را کوتاه کردید. من ۵۰۰ اصله درخت زیتون کاشتم حالا آیا این انتقادها انصاف است؟ این سخنان توهین به دانشجو است. من کمتر مصاحبه می‌کنم چرا که نمی‌خواهم در این فضای آرام علمی تنش ایجاد کنم.

من معتقدم دولت جدید نیاز به آرامش دارد و ما موظفیم به دولت جدید کمک کنیم اما انگار عده‌ای نمی‌خواهند دولت یازدهم اقدامات خوبی انجام دهد. عده‌ای می‌خواهند با ایجاد تنش برای دولت مشکل ایجاد کنند اما من معتقدم طبق فرمایشات رهبری باید برای سربلندی دولت خدمت کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بنظرمنم جدا باشه بهتره حداقل باعث میشه تمرکز دانشجوها بالا تر شه وبجای اینکه همدیگرو نگاه کنن تابلو و استادم ببینن بابا درسی هم هست دانشگاه تو ایران شده یا محل ازدواج یا دوستیابی البته نه همه برای بعضیها سو تفاهم نشه آدمای پاک مثه من زیادن(ازدواجش خوبه)

      پاسخ ها

      • دانشجویی از علامه

        برادر...این تفکیک جنسیتی هیچ فایده ای نداشت... من ورودی 91 هستم؛وبارها روابط نامشروعی را بین دانشجویان در پارک های کنار دانشکده دیده ام...آیا میشود پارک های نزدیک دانشکده را تفکیک کرد؟
        صحبت های بین دانشجویان در کلاس دانشگاه باشه بهتره یا در پارک؟؟؟ حداقل در کلاس جمعیتی حاضر مشاهده گرند و باعث جلوگیری از رفتارها و صحبت های نامشروع میشوند...همانطور که حضرت امام گفتند: دانشگاه ها یکی از نهادهای انقلابی هستند...

    • بدون نام

      اتفاقا از آدم هایی مثل شما باید ترسید

    • ترسو

      به دلیل حفظ عفت عمومی نمی‌توانم خیلی از مطالب را بگویم !!!!!!! یعنی مطالبش صحنه دارند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج