جاباما
۶۴۰۱۴۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

تهران؛ رکورددار فرونشست زمین در جهان

قائم مقام وزیر نیرو گفت: فرونشست دشت تهران از ۱۷ سانتیمتر در سال ۸۷، به ۳۶ سانتیمتر در سال ۹۲ رسیده و به این ترتیب، بالاترین رکورد فرونشست در جهان مربوط به تهران با روزی یک میلی‌متر است.

خبرگزاری تسنیم: به نقل از وزارت نیرو؛ ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: در برخی قوانین و امور اگر مطالعات به خوبی انجام نشود، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر حمایت بیشتر قوه قضائیه از وزارت نیرو در بحث آزاد سازی حریم بستر رودخانه‌ها، افزود: تصرف غیرقانونی در حریم بستر رودخانه‌ها سبب می‌شود تا در صورت بروز سیلاب، خسارات مالی و جانی ناخواسته ای به کشور تحمیل شود.

محمودی منابع تجدیدشونده آبی کشور را حدود ۲۵ درصد متوسط جهانی دانست و افزود: این در حالی است که ۸۵ درصد مساحت کشور، در محدوده خشک و نیمه خشک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۵ میلیارد متر مکعب آب تجدیدشونده کشور که در ۳۱ سال گذشته به ۱۲۵ میلیارد متر مکعب تقلیل یافته است، اظهار داشت: این میزان در ۱۵ سال اخیر به ۱۱۶ میلیارد و در ۵ سال گذشته به ۸۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته که زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود.

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه بخش عمده ای از نیاز آبی کشور در شهرها و روستاها، از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، افزود: از این نیاز که در مجموع حدود ۸ میلیارد متر مکعب است، حدود ۵.۵ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. حدود ۵۶.۶ درصد آب شرب شهرها و ۸۲.۷ درصد آب شرب روستاها از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌شود.

ستار محمودی با بیان این مطلب که حدود ۶۰۹ دشت در کشور وجود دارد که ۳۵۷ دشت ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی شناخته شده‌اند، گفت: حدود ۷۰۰ هزار چاه در کشور وجود دارد که سالانه نیز بر این تعداد افزوده می‌شود؛ ولی آبدهی چاه‌ها کاهش می‌یابد؛ بطوریکه آمار نشان از آن دارد که در این مدت حدود ۱۲۰ میلیارد متر مکعب از ذخایر آب استراتژیک کشور استفاده کرده‌ایم و هنوز جایگزین نشده است.

وی با بیان اینکه این موضوع بجز کمیت بر کیفیت آب نیز تأثیر منفی خواهد داشت به گونه ای که در برخی مناطق ممکن است شوری آب به درجه ای برسد که قابل استفاده نباشد، گفت: در اثر پایین رفتن سطح منابع آبی، خسارات عدیده‌ای به کشور وارد می‌شود که از جمله می‌توان به از بین رفتن سالانه ۸ هزار هکتار باغات اشاره کرد که زیان عمده آن شامل جامعه خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی دشت‌ها فروچاله، و در برخی دیگر فرونشست و در برخی دشت‌ها نیز در پهنه بیشتر شاهد نشست زمین هستیم، اذعان داشت: سالانه دشت رفسنجان ۳۰ سانتیمتر، دشت کرمان ۲۰ سانتیمتر و دشت زرند ۲۵ سانتی‌متر نشست دارند.

وی با بیان اینکه فرونشست دشت تهران از ۱۷ سانتیمتر در سال ۸۷ به ۳۶ سانتیمتر در سال ۹۲ رسیده است، تصریح کرد: بالاترین رکورد فرونشست در جهان، مربوط به تهران با روزی یک میلی‌متر است که از این جهت می‌توان دشت تهران را طلایه دار نشست زمین در کشور دانست.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخشی از آب مصرفی کشور به صورت پساب و زهاب به طبیعت باز می‌گردد، افزود: حدود ۵ میلیارد متر مکعب از این میزان، ناشی از پساب فاضلاب‌های صنعتی است که بایستی حتماً تصفیه شود؛ در غیر این صورت، برای استفاده در کشاورزی بسیار خطرناک است.

این مقام مسئول طول رودخانه‌های کشور را ۱۴۶ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان، حدود ۷۶ هزارکیلومتر رودخانه‌های اصلی است و حدود ۴۵ هزار کیلومتر مطالعه شده و ۲۲ هزار کیلومتر در نقشه جغرافیایی ثبت شده است، این در حالی است که آبراه‌های کشور موجب تأمین امنیت شهرها و روستاها در زمان بارش‌ها و سیلاب‌ها هستند؛ ولی متاسفانه عده ای سودجو با تجاوز بر حریم بستر رودخانه‌ها سبب می‌شوند تا برای خود و دیگر مردم منطقه مشکلاتی را ایجاد کنند.

قائم‌مقام وزیر نیرو، ایجاد پل‌های غیر کارشناسی و پوششی کردن کف بستر آبراهه های داخل شهری و انشعاب‌های غیرمجاز را از جمله چالش‌های وزارت نیرو دانست و ضمن تقدیر از حمایت‌های قوه قضائیه، خواستار حمایت بیشتر و برخورد قانونی‌تر با خاطیان این امر شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج