۶۴۰۵۵۶
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

فراز و فرود رابطه احمدی‌ نژاد و مصباح یزدی

محمود احمدی نژاد دیگر مدافع سرشناس و شاخصی ندارد، هیچ کسی نمی تواند رفتارهای او را تائید کند. یکی از جدی ترین مدافعان پیشین او نیز اکنون به جمع مخالفانش اضافه شده است. آیت الله مصباح یزدی از روحانیون شاخص حامی رییس جمهور نهم و دهم گفته است: «اعمال و رفتار امروز احمدی نژاد را تائید نمی کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می بینم.»

فرارو: محمود احمدی نژاد دیگر مدافع سرشناس و شاخصی ندارد، هیچ کسی نمی تواند رفتارهای او را تائید کند. یکی از جدی ترین مدافعان پیشین او نیز اکنون به جمع مخالفانش اضافه شده است. آیت الله مصباح یزدی از روحانیون شاخص حامی رییس جمهور نهم و دهم گفته است: «اعمال و رفتار امروز احمدی نژاد را تائید نمی کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می بینم.»

مصباح‌یزدی افزود: «ما هرکس را تامادامی که در مسیر اسلام کار می کند، حمایت می کنیم؛ طرفداری اش می کنم؛ هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا می شویم.»

"انحراف" واژه ای است که اصولگرایان در چهار سال دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای توصیف افکار اسفندیار رحیم مشایی استفاده می کردند. آنها به حلقه نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی "جریان انحرافی" می گویند.

این اولین بار که آیت الله مصباح یزدی پس از پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، روند حرکتی او را زیر سوال می برد.

او جزو معدود حامیان برجسته محمود احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ بود. انتخاباتی که در دور دوم با برتری احمدی نژاد نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی همراه بود. حمایت ویژه آیت الله مصباح از احمدی نژاد باعث شد بخش مهم و پر نفوذ جریان اصولگرا نیز پشت سر او قرار گیرند. آیت الله مصباح در آن زمان نفوذ قابل توجهی در بدنه نیروهای اصولگرا داشت.

سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی نشان می دهد که او معتقد است محمود احمدی نژاد امروز، با دورانی که از او حمایت می کرده است، متفاوت است. اظهار نظر صریح مصباح یزدی درباره انحراف احمدی نژاد به نزدیکی احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشایی باز می گردد.

مکتب ایرانی

پس از انتخابات سال ۸۸ و افزایش قدرت اسفندیار رحیم مشایی و اطرافیانش در دولت، انتقادات اصولگرایان از عملکرد احمدی نژاد بالا گرفت.

مشایی و حلقه نزدیک به او آشکارا تلاش می کردند رییس جمهور وقت را از جریان اصولگرا جدا کنند و در مسیر تازه ای قرار دهند. در این راستا مشایی با طرح تئوری هایی همچون "مکتب ایرانی" خود را در برابر اصولگرایان قرار داد. جریان اصولگرا تلاش کرد احمدی نژاد را قانع کند که مشایی را کنار بگذارد.

در همین راستا مصباح یزدی نیز پس از سالها حمایت از احمدی نژاد وارد گود شد و از یار غار او یعنی مشایی به تندی انتقاد کرد. آیت الله مصباح گفت: "کسانی که مکتب ایران را به جای مکتب اسلام معرفی می کنند غیر خودی اند."

این اظهار نظر در واکنش به سخنان مشایی در همایش ایرانیان خارج از کشور در مرداد ماه سال ۸۹ مطرح شد. مشایی در آن همایش گفته بود: "از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم."

آیت الله مصباح هم در واکنش تاکید کرد: «ما عهد اخوت با کسی نبسته ایم و اگر کسی از اسلام منحرف شد اول تذکر می دهیم و بعد بر او چوب خواهیم زد.» اما اسفندیار رحیم مشایی در واکنش به این انتقاد و انتقادهای دیگر اظهار کرد که حرف تازه ای نزده بلکه حرف امام را بیان کرده است.

احمدی نژاد هم بعد از آن به حمایت از سخنان رییس دفترش پرداخت. او در اسفند ماه سال ۸۹ عنوان کرد: "این که بر روی ایران تأکید می کنیم، یک نوع ناسیونالیسم خودخواهانه نیست، بلکه یک مسئولیت و مأموریت برآمده از یک تاریخ مقاومت و ایستادگی است."

این شاید اولین تقابل جدی آیت الله مصباح یزدی با محمود احمدی نژاد بود.

آیت الله مصباح پیش از آن تعابیر عجیبی درباره احمدی نژاد به کار برده بود از جمله گفته بود: "احمدی‌نژاد ذخیره خداوند برای امروز ماست" یا "وجود مقدس‌ ولی‌عصر(عج‌) برای‌ احمدی‌نژاد دعا می‌کنند" و... که هر یک در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرده بود.

"سحر" احمدی نژاد

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از رییس دولت دهم به همین جا ختم نشد. در فروردین سال ۹۰ اتفاقی افتاد که پس از آن ستاره بخت احمدی نژاد کاملا روبه افول نهاد. او در روز ۲۸ فروردین با وجود مخالفت رهبر انقلاب استعفای حیدر مصلی وزیر وقت اطلاعات را پذیرفت و حکم سرپرستی وزارت اطلاعات را برای خود صادر کرد.

این اقدام با انتقادات وسیعی روبه رو شد و رهبر معظم انقلاب نیز با کنار رفتن مصلحی مخالفت کردند، در جریان این ماجرا محمود احمدی نژاد حدود ۱۱ روز به دفتر کار خود نرفت. یازده روزی که از سوی حامیان احمدی نژاد "دورکاری" و از سوی منتقدان او "خانه نشینی" و "قهر" تعبیر شد.

پس از این ماجرا آیت الله مصباح یزدی نیز به شدت از احمدی نژاد انتقاد کرد و گفت: " این که آدم جوری رفتار کند که نزدیک‌ترین دوستان و صمیمی‌ترین همکارانش هم آزرده و با او مخالف شوند و توی روی او بایستند، این رفتار برای یک سیاستمدار در هیچ منطقی پذیرفته نیست."

مصباح یزدی همچنین با اشاره به حمایت همه جانبه احمدی نژاد از اسفندیار رحیم مشائی، این رفتار را "نامعقول" دانست.

آیت الله مصباح یزدی گفت: "بهره هوشی این شخص (احمدی نژاد) به تصدیق دوست و دشمن از حد متعارف بالاتر است، پس چگونه شیفته یک شخص عادی می‌شود؟ آن هم شیفتگی‌ای که چنین حرکات نامعقولی از او سر بزند! یک وقتی به برخی از دوستان نزدیکم گفتم که بیش از ۹۰ درصد معتقدم که او سحر شده است."

او افزود: "این وضعیت ابداً طبیعی نیست. هیچ آدم عاقلی چنین کارهائی نمی‌کند، مگر آن که اختیار از او سلب شده باشد."

مصباح یزدی همچنین درباره رفتار و گفته های رحیم مشائی ابراز نگرانی کرد.

او با "بودار" دانستن سخنان رحیم مشائی گفت: "بنده روز به‌ روز احساس کردم که خطر بسیار عظیمی در این جریان، نهفته است و تلاش زیادی در این راه شده. عقلم نمی‌رسید که آیا هیپنوتیزم است، سحر است، ارتباط با مرتاضین است؟"

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: " بنده این جور چیزها را بلد نیستم، ولی می‌دانستم که در این قضیه، چیزی غیرطبیعی وجود دارد. دیدیم که این شخص مساله‌دار، این آقا را مسخر کرده و او توی مشتش هست. البته قرائن فراوانند و خود شما بیشتر از ما اطلاع دارید که حتی تأثیر نگاه و برخورد و آثار طلسمات و چیزهایی از این قبیل در کار است."

او همچنین در آن مقطع حلقه نزدیک به احمدی نژاد را "فراماسون" خواند.

آیت الله مصباح با وجود همه این انتقادات در تیرماه همان سال باز هم از رییس جمهور وقت حمایت کرد و گفت که حمایت او از محمود احمدی نژاد در گذشته "تأیید شعارها و اصول انقلاب" بوده است.

او اظهار کرد که که عقیده داشته باید از احمدی نژاد در مقابل رقبایش حمایت کرد و افزود: «هنوز هم به احمدی نژاد اعتقاد دارم و از او حمایت می کنم.»

او امروز در توضیح تشبیه نزدیکان احمدی نژاد به فراماسون ها که از او نقل شده بود، گفت: «به اعتقاد من، کارهای آنها در نهایت به تضعیف اسلام و نظام اسلامی می انجامد و این خواسته فراماسون ها و دشمنان اسلام است.»
جدایی از احمدی نژاد و پیوستن به جبهه پایداری

پس از ایجاد شکاف میان آیت الله مصباح و محمود احمدی نژاد، شاگردان او نیز با وجود اینکه همچنان به رییس جمهور دهم ارادت داشتند اما تصمیم گرفتند جریان تازه ای را راه بیاندازند. این اتفاق در تابستان سال ۹۰ رخ داد. در مردادماه آن سال اولین همایش پایداری برگزار شد و آیت الله مصباح به عنوان سخنران اصلی آن در همایش حضور یافت. او گفت: "جبهه پایداری انقلاب اسلامی به دنبال انشعاب و اختلاف نیست."

او بر لزوم وحدت میان "نیروهای ارزشی و انقلابی" تأکید کرد و هشدار داد که "سوءاستفاده" از نام اصولگرایی ضربه سنگینی به اصول حکومت اسلامی ایران وارد خواهد کرد.

مصباح یزدی اعضای جبهه پایداری را گروهی توصیف کرد که همواره بر ارزش های اسلامی تاکید و این ارزش ها را دنبال می کنند.

شکل گیری جبهه پایداری به عنوان یک جریان سیاسی باعث ایجاد شکاف میان اصولگرایان شد، حتی در جریان اصولگرا عده ای بودند که شکل گیری این گروه را در راستای اهداف احمدی نژاد می دانستند. اعضای پایداری نه در آن زمان و نه حتی امروز هیچ وقت از احمدی نژاد اعلام برائت نکردند.

در آن زمان به نظر می رسید با وجود انتقادات آیت الله مصباح به عنوان پدر معنوی پایداری، این گروه همچنان دل در گرو احمدی نژاد داشت. امروز نیز تغییر زیادی در رویه اعضای پایداری ایجاد نشده است. بسیاری از وزرای دولت احمدی نژاد از اعضای جبهه پایداری هستند و درباره رویکرد و رویه رییس سابق خود سکوت کرده اند.

آیت الله مصباح با وجود اینکه از احمدی نژاد انتقاد می کند اما در عمل با حمایت از پایداری سعی کرد جریانی موازی و شبیه به جریان احمدی نژاد را حمایت کند. حتی درسال ۹۲ با حمایت از نامزدی کامران باقری لنکرانی در انتخابات ریاست جمهوری به عقیده برخی ناظران به دنبال معرفی احمدی نژادی دیگر بود، اما صلاحیت کامران باقری لنکرانی که در ۴ سال اول دولت احمدی نژاد وزیر بهداشت بود، از سوی شورای نگهبان تائید نشد.

آیت الله مصباح با وجود اینکه تلاش بسیاری کرد که گروه سیاسی موثری ایجاد کند اما او نتوانست به هدف خود نایل شود و در انتخابات مجلس خبرگان در سال ۹۴ شکست سختی خورد، نه حمایت های او از احمدی نژاد و نه تشکیل جبهه پایداری باعث نشد او بتواند رای لازم را از مردم تهران کسب کند. این شکست باعث شد که او کمتر از گذشته درباره مسائل سیاسی اظهار نظر کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کوروش

      لطمه ای که احمدی نژادویارانش به ایران زدندتیمورلنگ وچنگیزمغول هم نزدند....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما توهم کورش کبیری ایرانه اباد کردی باهمکارات

    • بدون نام

      موافقم

    • بدون نام

      صد رحمت به چنگیز خان مغول

    • بدون نام

      بازم دم احمدی نژاد گرم، جبهه پایداری که در مساله برجام چهره واقعا خودشان را نشان دادند و سپس از مجلس با رای منفی مردم مواجه شدن که کارنامه خوبی ندارن که بهشان رای ندادیم

    • علی اشوری

      با این تعامل سعی بر آن میشود تا کمی از محبوبیت احمدی نژاد دربین مردم کاسته شود گمان نکنم چنین شود می دانید چرا چون ملت سیاست ومعنی دولت را از ایشان فهمیدند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج