۶۴۰۵۷۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تقابل مایکروسافت و اپل؛ سرفیس بوک ۲ یا مک بوک پرو ۱۵؟

اگر نگاهی به بازار لپ‌تاپ‌های پریمیوم داشته باشید، متوجه می‌شوید که فقط تعداد کمی از لپ‌تاپ‌های این رده شاید بتوانند عملکردی بهتر از مک بوک پرو ۱۵ اینچی اپل را ارائه دهند.

برترین ها - حمید گنجی: اگر نگاهی به بازار لپ‌تاپ‌های پریمیوم داشته باشید، متوجه می‌شوید که فقط تعداد کمی از لپ‌تاپ‌های این رده شاید بتوانند عملکردی بهتر از مک بوک پرو ۱۵ اینچی اپل را ارائه دهند. اما رقابت کردن با کیفیت ساخت محصولات اپل و تجربه مهندسی این کمپانی برای هر شرکت دیگر قطعا سخت خواهد بود. مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی ممکن است که گران باشد، اما به‌عنوان دستگاه لاکچری رقبای کمی دارد و یکی از همین رقبا را می‌توان سرفیس بوک ۲ از کمپانی مایکروسافت دانست.

سرفیس بوک 2 طراحی یکدستی دارد، باکیفیت است و تمامی بخش‌های آن مانند مک‌بوک پرو 15 اینچی بر اساس مهندسی دقیق ساخته شده‌اند. سرفیس بوک را می‌توان نقطه اوج سخت‌افزار مایکروسافت دانست و شاید این دستگاه به حدی زیبا و جذاب باشد که بتواند برخی از کاربران پروپاقرص سیستم‌عامل MacOS را دلباخته خود کند. در این مطلب از مجله برترین‌ها قصد داریم نگاهی دقیق به مشخصات این دو دستگاه داشته باشیم و مک بوک پرو 15 اینچی و سرفیس بوک 2 را از منظرهای مختلف با هم مقایسه کنیم.

طراحی
برنده: سرفیس بوک ۲

در همین ابتدای کار باید بگوییم که اگر این محصول را کنار هم قرار دهید، متوجه طراحی بسیار زیبای هردو آن‌ها خواهید شد. مک بوک پرو نمونه‌ای از ظرافت و سادگی و پیشرفت هنری لپ‌تاپ‌های سنتی است و از سوی دیگر سرفیس بوک 2 محصولی از آینده را نوید می‌دهد.
تقابل مایکروسافت و اپل؛ سرفیس بوک ۲ یا مک بوک پرو ۱۵؟

طراحی هردو دستگاه محکم و قابل‌اطمینان است. در طراحی مک بوک پرو 15 اینچی از یک قطعه یکپارچه آلومینیومی استفاده شده است و مایکروسافت نیز با تکرار همین شیوه طراحی، منیزیم را جایگزین آلومینیوم کرده است. در هر دو دستگاه‌ها لولاهای قوی و پایدار یافت می‌شود و هیچ دلیلی برای نگرانی در این مورد وجود ندارد. کیفیت ساخت هردو دستگاه نیز در نوع خود بی‌نظیر است.

یکی از تفاوت‌های مک بوک پرو ۱۵ اینچی و سرفیس بوک ۲ این است که از نوبرانه مایکروسافت می‌توان به‌عنوان یک تبلت نیز استفاده کرد. در چنین حالتی، سرفیس بوک کاملا از قلم مخصوص استایلوس و Surface Dial پشتیبانی می‌کند. این تطبیق‌پذیری به این معناست که سرفیس بوک ۲ هر طور که شما بخواهید کار می‌کند. این محصول از مایکروسافت کاملا منطبق بر نیازهای شماست و می‌تواند تجربه‌ای عالی از دسکتاپ و لپ‌تاپ را ارائه دهد.

در پایان این بخش باید بگوییم که هرچند هردو دستگاه در زمینه طراحی و مهندسی تقریبا شانه‌به‌شانه هم حرکت می‌کنند، اما ما سرفیس بوک 2 را برنده بخش طراحی معرفی می‌کنیم. طراحی هوشمندانه این دستگاه به شما اجازه می‌دهد تا کارهایی را انجام دهید که از پس مک بوک پرو 15 اینچی اپل برنمی‌آید.

سخت‌افزار
برنده: سرفیس بوک ۲

در زمینه سخت‌افزار و حداقل بر اساس آمار، مک بوک پرو 15 اینچی دست برتر را از سرفیس بوک 2 دارد. بر اساس اطلاعات مرکز بنچمارک‌گیری Geekbench، مک‌بوک پرو اپل در پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب موفق به دریافت امتیازات 4.644 و 15.665 شده است. سرفیس بوک نیز در پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای موفق شد تا امتیازاتی برابر با 4.547 و 13.900 را به دست آورد.

اما این اعداد و ارقام در عمل به چه معنا هستند؟ اگر بخواهیم بر اساس این اعداد و ارقام قضاوت کنیم، باید بگوییم که نوبرانه‌های اپل و مایکروسافت در کارهای روزمره تقریبا عملکردی مشابه هم دارند. پردازنده مک‌بوک پرو، باوجود قدیمی بودن، به نسبت سرفیس بوک ۲ سریع‌تر است، زیرا به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند از قدرت بیشتری استفاده کند.

اما در زمینه پردازش گرافیکی، این سرفیس بوک 2 است که گوی رقابت را از اپل می‌رباید. مک بوک پرو 2 باوجود گران‌تر بودن، اما به کارت گرافیکی مجهز شده است که نمی‌تواند با کارت گرافیک GTX 1060 موجود در سرفیس بوک 2 رقابت کند.

کارت گرافیک GTX ۱۰۶۰ نه‌تنها از رقیب اپلی خود سریع‌تر است، بلکه همراهی ۶ گیگابایت رم و پردازنده AMD Radeon Pro ۵۶۰'s ۴GB قدرت محصول مایکروسافت را دوچندان می‌کند. بنابراین ازلحاظ قدرت گرافیکی باید گفت که سرفیس بوک ۲ می‌تواند قدرت پردازش گرافیکی بیشتری را به دست دهد. بنابراین سرفیس بوک ۲ را برنده این بخش اعلام می‌کنیم.

نمایشگر
برنده: مک‌بوک پرو 15 اینچی

وقتی در مورد نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی صحبت می‌کنیم، کمتر شرکتی می‌تواند رقیب اپل در این حوزه شود. محصولات اپل از صفحه‌نمایشی شیشه‌ای و صاف با وضوح و عمق خارق‌العاده بهره می‌برند که تعداد کمی از شرکت‌ها قادر به ساخت و استفاده از چنین نمایشگرهایی هستند. البته از کیفیت بالای نمایشگر سرفیس بوک ۲ نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت و رقابت بین این دو محصول ممکن است که بسیار نزدیک باشد. اگر به کنتراست نمایشگر، تفاوت بین تاریک و روشن‌ترین بخش نمایشگر، نگاهی بی اندازید، می‌بینید که سرفیس بوک ۲ در این زمینه نسبت به مک بوک پرو ۱۵ اینچی برتری دارد و این خارق‌العاده است.
تقابل مایکروسافت و اپل؛ سرفیس بوک ۲ یا مک بوک پرو ۱۵؟

سرفیس بوک ۲ در تست کنتراست ما توانست به نرخ ۱,۴۱۰:۱ دست یابد. این رقم برای مک بوک پرو ۱۵ اینچی رقمی برابر با ۹۱۰:۱ بود. هر دو این نمرات در نوع خود عالی هستند و نمایشگرهای این محصولات می‌توانند تجربه‌ای عالی را به کاربران ارائه دهد. اما در زمینه کنتراست نمایشگر باید سرفیس بوک ۲ را برنده اعلام کنیم. اما مقایسه نمایشگرها هنوز به پایان نرسیده است و باید ببینیم که این دو محصول در زمینه پهنه رنگی و دقت رنگ چه عملکردی را از خود نشان می‌دهند.

در زمینه پهنه رنگی نمایشگر، مک بوک پرو 15 اینچی را باید برنده بدانیم. لپ‌تاپ اپل توانست در تست طیف AdobeRGB، درصدی معادل 91 درصد را به خود اختصاص دهد، در حالی که این میزان برای سرفیس بوک 2 تنها 71 درصد بود. نمایشگرهایی که اپل در محصولاتش استفاده می‌کند اساسا نمایشگرهایی حرفه‌ای هستند و طبیعی است که دقت رنگ در آن‌ها نیز بالا باشد. در تست‌هایی که ما انجام دادیم، درصد خطای رنگی مک بوک پرو 15 اینچی تنها 0.61 بود که در نوع خود بی‌نظیر است. هر نمره‌ای پایین‌تر از 1.0 تقریبا با چشم غیرمسلح غیرقابل‌دیدن است.

اما نمره خطای رنگی سرفیس بوک ۲ برابر با ۳.۹۶ بود. رنگ‌ها در نمایشگر این محصول زنده هستند اما این زنده بودن رنگ‌ها کمی بیش‌ازحد معمول است. با نمره‌ ۳.۹۶، نمایشگر سرفیس بوک ۲ مشکلاتی دارد که حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل‌دیدن هستند.

قابلیت حمل
برنده: سرفیس بوک 2

قابلیت حمل دستگاه‌های مختلف را باید از دو جنبه مدنظر قرار داد: شکل دستگاه و عمر باتری. در فاکتور شکل دستگاه، اندازه و وزن نقشی مهمی در چگونگی حمل ایفا می‌کنند. وقتی که لپ‌تاپ خود را در یک کوله‌پشتی حمل می‌کنید، به‌خوبی این دو فاکتور را احساس خواهید کرد. بنابراین تا به اینجای کار باید مک بوک پرو ۱۵ اینچی را برنده بدانیم. این لپ‌تاپ از سرفیس بوک ۲ سبک‌تر و نازک‌تر است. به‌واسطه همین ضخامت و سبکی، حمل مک بوک پرو ۱۵ اینچی تا حدودی از سرفیس بوک ۲ راحت‌تر است.

اما همان‌طور که گفتم، عمر باتری نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه کرد. در زمینه عمر باتری، سرفیس بوک 2 را باید برنده بدانیم. زیرا مک بوک 15 اینچی فقط به یک عدد باتری در زیر صفحه‌کلید مجهز شده است، درحالی‌که سرفیس بوک 2 علاوه بر باتری حجیم زیر صفحه‌کلید، به یک باتری در نمایشگر، برای استفاده تبلتی، نیز مجهز است. باتری‌های سرفیس بوک 2 درمجموع 90 وات‌ساعتی هستند، درحالی‌که ظرفیت باتری مک بوک 15 اینچی اپل 76 وات‌ساعت است.

بر اساس تخمین شرکت‌های سازنده، مک بوک پرو می‌تواند تا حدود ۱۰ ساعت وبگردی را تضمین کند. در تست‌هایی که ما انجام دادیم، سرفیس بوک ۲ توانست به رکورد خارق‌العاده ۱۵ ساعت وبگردی نیز دست یابد. بنابراین برنده این بخش را باید سرفیس بوک ۲ اعلام کنیم. زیرا که ۵ ساعت عمر باتری بیشتر شاید تا حدود زیادی بتواند وزن سنگین‌تر سرفیس بوک ۲ را پوشش دهد.

نرم‌افزار
برنده: مک بوک پرو 15 اینچی و سرفیس بوک 2

نکته‌ای که در مورد مقایسه مک او اس و ویندوز وجود دارد این است که این دو سیستم‌عامل هرکدام طرفداران مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان یکی را از دیگری برتر دانست. این روزها اکثر نرم‌افزارها، به‌جز بازی‌‌ها، برای هر دو سیستم‌عامل در دسترس هستند. هر دو این پلتفرم‌ها را باید سریع، مدرن و شیک بدانیم و هرکدام از این دو مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.
تقابل مایکروسافت و اپل؛ سرفیس بوک ۲ یا مک بوک پرو ۱۵؟

ازآنجایی‌که این روزها امکان نصب ویندوز روی دستگاه‌های مک نیز فراهم شده است، تقسیم‌بندی و مقایسه این دو سیستم‌عامل از اهمیت چندانی برخوردار نیست و بر اساس اولویت‌های خود می‌توانید به سراغ یکی از این دو یا حتی هردوی آن‌ها بروید. هرکاری که MacOS High Sierra بتواند انجام دهد، از پس آپدیت Fall Creators ویندوز ۱۰ نیز برمی‌آید. سیستم‌عامل High Sierra با آیکلاد یکپارچه‌سازی شده است و کاربران ویندوز ۱۰ نیز می‌توانند به فضای ابری وان درایو دسترسی داشته باشد.

نتیجه‌گیری

به دلایلی ازجمله سخت‌افزار برتر، طراحی چندمنظوره و عمر باتری طولانی‌تر، سرفیس بوک ۲ را باید برنده این مقایسه بدانیم. بنابراین مشخص شد که در بازار لپ‌تاپ‌های پریمیوم محصولی به نام سرفیس بوک ۲ وجود دارد که می‌تواند مک بوک پرو ۱۵ اینچی را نیز شکست دهد. هرچند که در این سگمنت، لپ‌تاپ‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند مک بوک ۱۵ اینچی اپل را به چالش بکشند، اما سرفیس مایکروسافت موفق شده است که این رقابت را به مرحله جدیدی ارتقا دهد و خود را به‌عنوان یک جایگزین مناسب، ظریف و شیک برای مک بوک پرو ۱۵ اینچی مطرح کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج