۶۴۰۷۷۱
۴ نظر
۵۰۰۲
۴ نظر
۵۰۰۲
پ

دولت آقای روحانی، لطفا به خودتان رحم کنید!

سعيد فرج‌ پور یادداشتی درباره دولت دوازدهم در روزنامه شرق منتشر کرد.

سعيد فرج‌ پور یادداشتی درباره دولت دوازدهم در روزنامه شرق منتشر کرد.

١- مشارکت مثال‌زدني بخش‌هاي متنوع مردم در رقم‌زدن نتيجه انتخابات ۹۶ محصول يک چيز بود: کنارنهادن آرمان‌هاي حداکثري و پرداختن به ممکن‌هاي صحنه سياسي کشور. دولتمرادن کام‌گرفته از قدرت حالا آماده مي‌شدند کام حاميان پرتعداد خود را شيرين کنند.

٢- هنوز چند هفته از اين پيروزي شيرين نگذشته بود که برخي تغيير رويه‌ها در رفتار دولت محترم نمايان شد و به نگراني برخي از حاميان ديروز و امروز دولت دامن زد و نقدهايي کوچک و بزرگ از گوشه‌گوشه پازل متحد حاميان دولت که در انتخابات بر مبنايي حداقلي به چيده‌شدن و آرام‌گرفتن در کنار يکديگر تن داده بودند نقش بست و منتشر شد. بايد به ريشه‌يابي شکل‌گرفتن اين نقدها پرداخت و به حوزه عمومي جامعه پاسخ مستدل داد که چگونه و به چه واسطه‌اي مي‌توان به اين تغيير رويکرد‌ها رنگ عاقلانه‌اي زد و آن را در گوشه‌اي از کاسه صبوري خود تحمل کرد.
٣- آيا دولت به‌واقع از آنچه به حاميانش وعده داده بود فاصله گرفته است؟ پاسخ به اين پرسش مستلزم دراختيارداشتن اطلاعات کافي از ضرورت‌هاي رفتاري اين روزهاي دولت است. هرچند اين پذيرفته است که بسياري از فرايندهاي پشت‌پرده سیاست بنا به مصلحت‌هايي قابل ‌انتشار در بخش‌هاي عمومي جامعه نيست، اما آيا اين اطلاعات را حتي نمي‌توان در اختيار حلقه‌اي انتخاب‌شده و مدون از شخصيت‌هاي مرجع سياسي که به نوعي پايگاه اجتماعي حامي دولت را نمايندگي مي‌کنند، قرار داد؟ اگر امروز دولت ناچار است ابراستراتژي‌هاي ديگري را به‌جز آنچه در پويش‌هاي انتخابات خود به آن پرداخته پي بگيرد و ضرورت‌هاي ديگري را در کشاکش تعامل با ساختار قدرن برآورد و احيانا مشارکت بيشتر آن بخش از قدرت را در حوزه‌هاي اقتصادي يا توليد اشتغال مهيا كند، مطلع‌بودن نخبگان جريان‌هاي سياسي حامي دولت از اين ضرورت‌ها نبايد چندان دور از انتظار باشد. اگر نمي‌توان اين ضرورت‌ها را در بستر رسانه نقل کرد و به افواه عمومي منتقل كرد؛ لااقل مي‌توان با طراحي يک حلقه اتصال از عناصر مرجع سياسي حامي دولت موضوعات را به اين کنشگران منتقل كرد تا با پي‌ريزي گفتماني متفاوت از گفتمان حمايتي در دوره انتخابات، همچنان حمايت از آن ادامه یابد. امروز در حوزه عمومي جامعه ديگر نمي‌توان فقط با تکيه بر گفتمان برجام و بازسازي دستاوردهاي احتمالي آن از دولت حمايت كرد و بدنه اجتماعي را قانع كرد.
اگر بر ناکارآمدي اين گفتمان، ايجادنشدن تحول محسوس در حوزه‌هاي اقتصادي، پولي، بانکي، سياسي و اجتماعي را بيفزاييم، درخواهيم يافت پي‌افکندن يک گفتمان جديد براي حمايت از دولت در جامعه تا چه اندازه (در سايه دلايل غيرشفاف تغيير رفتار آن) ضروري است. اگر دولت محترم هنوز به پايگاه اجتماعي خود وقعي مي‌گذارد (که معقول بايد بگذارد) لازم است نسبت به بازسازي رابطه خود با پايگاه اجتماعي حامي‌اش اقدام عاجل و مؤثر انجام دهد، وگرنه ريزش‌هايي که اندک‌اندک صداهاي آن در سپهر عمومي به گوش مي‌رسد، سرنوشت دلپذيري را نه براي دولت و نه براي مردم رقم نخواهد زد.
پي‌افکندن سپهر زباني اين گفتمان بازسازي‌شده و جديد مستلزم وجود اطلاعات کافي از موقعيت دولت محترم در رويکردهاي متفاوت آن به‌ویژه در دامنه مطالباتي است که در دوران انتخابات به آنها دامن زده شده است، اطلاعاتي که انتظار مي‌رود دولت محترم با رجوع به حلقه‌هاي واصل خود به احزاب و گروه‌هاي حامي خود در اختيارشان قرار دهد؛ وگرنه در شرايطي که دولت عملا ارتباط ارگانيک خود را با پايگاه اصلي اجتماعي‌اش قطع كرده و درعين‌حال با جريان رقيب خود مهربان‌تر مي‌نمايد! و اصولا از ضرورت اين تغيير رفتار دم برنمي‌آورد و پايگاه اجتماعي خود را مدام به گمانه‌زني‌هاي غيرمستند وامي‌دارد، چگونه مي‌توان در سايه ناآگاهي بخش‌هاي مرجعِ پايگاه اجتماعي حامي دولت از اين ضرورت‌ها که منجر به تغيير رفتارهاي دولت شده، هم به ساخت اين گفتمان پرداخت و هم فهم آن را در جامعه ممکن کرد؟
٤- دولت از اين منظر بايد لااقل به خودش رحم کند! مطالبه کنشگران سياسي حامي دولت و در رأس آنها اصلاح‌طلبان نه مشارکت مستقيم در قدرت است و نه حتي هماهنگي در چينش قدرت با آنهاست. اصلاح‌طلبان با ادامه روند حمايت مشروط خود از دولت محترم فقط خواستار آن هستند که با فهم همه حقايق لابي‌ها و پشت پرده‌هاي دولت در تعامل با جريان مقابل و احتمالا مشروع‌فرض‌کردن همه اين پشت پرده‌ها (چنانچه با منافع ملي تقابلي نداشته باشد) سبک حمايت خود از دولت و گفتمان آن را بازسازي كرده تا از ريزش احتمالي پايگاه اجتماعي و اصطلاحا «قهر توده‌ها» جلوگيري کنند.
يافتن حلقه‌اي قابل اعتماد از ميان شخصيت‌هاي اثرگذار در پايگاه اجتماعي دولت و انتقال اطلاعات مربوط به اين تغيير رويکردها نبايد کار چندان دشواري باشد. وقتي پاره‌اي از تغيير رفتارها به آنجا کشيده مي‌شود که دولت محترم گاه نمايندگان و مديران سياسي خود را (اعم از بخشداران و فرمانداران و...) از جريان مقابل خود در انتخابات، انتخاب می‌کند (جرياني که در دوره انتخابات نشان داد فقط با دولت چالش گفتماني ندارد) بدون فهم پشت پرده‌هاي اين شبهه استحاله‌ها ادامه حمايت جريان‌هاي اصيل حامي دولت در انتخابات ٩٦ بسيار دشوار به نظر خواهد رسيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا باید به ملت رحم کنن,,,اقای روحانی پسرم ومن ساعت 11شب که رفتیم به شما رای بدیم کلی پیش از ما در صف بودن وکلی بعد از ما وهمه با چه شوری میخواستن به شما رای بدن,,,,ولی ایکاش اطمینان به شما هم نکرده بودیم چون همه تون فقط به خاطر خودتون میایی,,,,اقای روحانی ما که جزع طبقه متوسط جامعه بودیم بدبخت شدیم وای به حال فقرا چرا شماها با مردم بیگانه اید,,,خدا لعنت کنه منورو که دیگر برم رای بدم,,,,امثال من فراوانن,,,...

    • ع

      تیتر خوندم نه مسکن نه خوراک ونه قبضها ونه پوشاک به ما رحم نمیکنن بخشود
      ی میزنید ماهم میخوایم دروخ میگم انتخابات میشه بعدا ملت فراموش میکنی از اد م مرده میخوان دلجویی کنن

    • بدون نام

      چطور وقتی وقتی برجام تازه امضای شده بود اصلاطلبان آقای روحانی را مانند فرشته میپرسیدن ولی حالا که معلوم شده برجام سراب بوده وعده توخالی.مردم ناراضی میخواهن خود را از آقای روحانی جدا نشان دهن طبق کدام کارنامه اقتصادی آقای روحانی از ایشان حمایت کردید مگر ایشان تجربه کار در بخشهای اقتصادی داشتن .چه بخواهید چه نخواهید آقای روحانی از گروه شماست وبا حمایت شما به قدرت رسیده است البته فرقی هم نمی کرد اگر اصلاح طلب دیگری هم به قدرت می رسید وضعت همین بود چون هدف اقتصادی شما مشخصه دل بستن به خارج از کشور که نتایجش باعث تعطیلی هزاران کارخانه شده چرا در دولت قبلی این تعداد تعطیلی کارخانه‌ای ما اتفاق نیفتاد با وجود اینکه تحریم بودیم معلومه دولت قبلی به توانیهای خودمون بیشتر بها میداد همانطور که خانم کلینتون گفتن دولتی در ایران بر سر کار بود که شبانه روز فعالیت میکرد واگر ادامه پیدا میکرد ایران ابرقدرت میشد ما این نمیخوای نیم باید کاری میکردیم.در ایران دولتی به سر کار بیاید.........

    • شعارررررررررررررررر

      روحانی فقط شعار بده خوب بلدی شعار بدی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج