جاباما
۶۴۰۸۴
۵۰۹۱
۵۰۹۱
پ

مقایسه یاریس، مزدا ۲ و i۲۰

مدتی است که هاچ‌بک‌های جمع‌وجور در ایران با استقبال خوبی مواجه شده‌اند و از این رو شرکت‌های واردکننده بخش قابل توجهی از وارداتشان را اختصاص داده‌اند. تویوتا یاریس، مزدا۲ و هیوندای i۲۰ در دسته هاچ‌بک‌های کوچک شهری جای می‌گیرند.

مقایسه یاریس، مزدا 2 و i20
مجله تخت گاز: با توجه به وضع امروز خیابان‌های شهرهای شلوغ و کمبود جای پارک و ده‌ها مشکل دیگر، خریداران زیادی به سمت خودروهای کوچک و جمع‌وجور رفته‌اند و از این رو بازار هاچ‌بک‌های کوچک شهری داغ شده است. تا چندی پیش این بخش از بازار خودرو در ایران به چند مدل وطنی و چینی محدود می‌شد و تنوع مناسبی نداشت. اما مدتی است که هاچ‌بک‌های جمع‌وجور در ایران با استقبال خوبی مواجه شده‌اند و از این رو شرکت‌های واردکننده بخش قابل توجهی از وارداتشان را به این کوچولوهای دوست داشتنی اختصاص داده‌اند. تویوتا یاریس، مزدا۲ و هیوندای i۲۰ در دسته هاچ‌بک‌های کوچک شهری جای می‌گیرند و در مدتی که از وارداتشان می‌گذرد، علی‌رغم قیمت بالا، با استقبال خوبی در ایران مواجه شده‌اند.

رتبه اول هیوندای i۲۰

چند سالیست که سدان‌ها و شاسی بلندهای پر زرق‌وبرق هیوندای بخش مهمی از بازار خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان جای هاچ‌بکی جمع و جور و ارزان‌قیمت (!) میان میهمانان هیوندای در ایران احساس می‌شد. i۳۰ اولین هاچ‌بک هیوندای بود که به ایران آمد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. سپس هیوندای تصمیم به واردات برادر کوچکتر i۳۰ با موتور ضعیف‌تر و قیمت کمتر، یعنی i۲۰ گرفت.

مقایسه یاریس، مزدا 2 و i20

طراحی ظاهری i۲۰ هماهنگ، ساده و زیباست. از زرق‌وبرق سایر محصولات هیوندای در این مدل خبری نیست و در سطح یک هاچ‌بک ارزان قیمت طراحی شده است، ولی در ایران با قیمت ۷۰ میلیونی عرضه می‌شود! طراحی داخل کابین سادگی مزدا ۲ را ندارد و استفاده از قطعات آلومینیومی در کنسول جلو، جلوه‌ای اسپرت به کابین بخشیده است. همچنین کیفیت پوشش‌ها و مواد استفاده شده در کابین، در سطح مطلوبی قرار دارد.

چندین موتور مختلف برای i۲۰ قابل سفارش است. نمونه‌های وارد شده به ایران از موتور ۴ سیلندر ۶/۱ لیتری بهره می‌برند که قدرت قابل قبول ۱۲۴ اسب بخار را تولید می‌کند. از این نظر i۲۰ از هر دو رقیبش پیشی می‌گیرد. با توجه به اینکه i۲۰ اندکی از مزدا ۲ سنگین‌تر است، شتاب صفر تا صدش تقریبا با آن برابری می‌کند و عدد ۴/۱۱ ثانیه را نشان می‌دهد. سواری i۲۰ خشکی سواری مزدا ۲ را ندارد و سواری نرم آن به یاریس نزدیک‌تر است. از نظر لیست امکانات نیز، i۲۰ بالاتر از مزدا ۲ و یاریس قرار می‌گیرد و از امکاناتی مانند سنسور باران، چراغ‌های اتوماتیک و ایربگ‌های پرده‌ای بهره می‌برد که دو رقیب دیگر از آن‌ها بی‌بهره‌اند.

رتبه دوم مزدا ۲

برند مزدا در ایران، برند خوش نامی محسوب می شود همه آن‌را با محصولات با کیفیتی همچون مزدا ۳۲۳ و مزدا ۳ می‌شناسند. پس از موفقیت نسل قدیم و جدید مزدا۳، ایجاد تنوع در سبد محصولات این ژاپنی خوش‌نام در ایران احساس می‌شد. مزدا ۲ به عنوان کوچک‌ترین هاچ‌بک مزدا وارد ایران شد تا در این بخش بازار هم برای رقبا دردسر ایجاد کرده و موفقیت‌های برادر بزرگترش را تکرار کند.

طراحی مزدا۲ همچون اکثر محصولات ژاپنی، زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد و برجستگی‌های روی بدنه برای آن ظاهری متفاوت از دیگر هاچ‌بک‌های بازار رقم زده‌اند. طراحی داخلی ساده و در عین حال زیباست و سعی شده هیچ چیز گیج‌کننده نباشد. تمام ادوات و دکمه‌های روی کنسول جلو، در یک مجموعه بیضی شکل و در حالتی متفاوت جمع‌آوری شده‌اند. فرمان مزدا ۲ ساده‌تر از دو رقیب دیگر است و دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی روی آن قرار گرفته‌اند. کیفیت قطعات هم در سطح مطلوبی قرار دارد و سرنشینان را راضی می‌کند.

مقایسه یاریس، مزدا 2 و i20

مزدا۲ از یک موتور ۶/۱ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب بخار بهره می‌برد و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. از این نظر مزدا ۲ بالاتر از یاریس و در پس i۲۰ قرار می‌گیرد. قدرت موتور توسط جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلو منتقل می‌شود و این هاچ بک تقریبا ۱تنی ظرف ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای چنین خودرویی رقم مناسبی است. مصرف ترکیبی مزدا ۲ به ۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که از دو رقیب دیگر بالاتر است.

سواری مزدا ۲ همچون برادر بزرگترش مزدا ۳ کمی خشک و پرتکان است. و از این نظر راحتی i۲۰ و تویوتا یاریس را ندارد. لیست امکانات مزدا ۲ قیمت ۷۰ میلیونی‌اش را توجیه نمی‌کند، البته باید در نظر داشت که این هاچ‌بک کوچک در لیست خودروهای ارزان قیمت بازار جهانی قرار می‌گیرد و از این نظر نسبت به هم رده‌هایش در سطح مطلوبی قرار دارد.

رتبه سوم تویوتا یاریس

تویوتا یاریس یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های تویوتا در سراسر دنیاست. اما در ایران میدان را به دو رقیب خود واگذار کرده است. پس از موفقیت نسل قبل این خودرو در ایران که در نمونه صندوق‌دار هم عرضه شد، شرکت وارد کننده بلافاصله پس از معرفی نسل جدید، به امید اینکه این مدل هم مانند نسل قبل موفق شود، آن را به ایران وارد کرد، اما این‌طور نشد. واردات نسل جدید یاریس مصادف شد با افزایش شدید قیمت‌ها و این هاچ‌بک کوچک هم از گزند افزایش قیمت‌ها در امان نماند و به قیمتی بسیار غیرمنطقی رسید.

اما در مجموع یاریس هاچ‌بک خودرویی با دوام و مناسب برای تردد در شهر است. ظاهر نسل جدید با طراحی خطوط تیز روی بدنه و تغییر فرم چراغ‌ها نسبت به قبل جسورتر و زیباتر شده و طراحی فضای کابین هم به کلی دگرگون شده است. کیفیت قطعات کابین نیز ارتقا چشمگیری نسبت به قبل داشته‌اند. کیلومترشمار که در مدل قبلی روی قسمت میانی کنسول جلو قرار داشت به پشت فرمان منتقل شده و چیدمان دکمه‌ها و ادوات روی کنسول جلو هم چشم نوازتر از قبل به‌نظر می‌رسند.

مقایسه یاریس، مزدا 2 و i20

موتور استفاده شده در مدل ۲۰۱۲، از مدل قبلی به عاریت گرفته شده و تغییری را تجربه نکرده است. این موتور ۴ سیلندر، یکی از کوچک‌ترین و کم‌حجم‌ترین موتورهای جهان است و ۳/۱ لیتر حجم دارد. گیرباکس ۴سرعته اتوماتیک یاریس، قدرت ۸۴ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۱ نیوتن‌متر را به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف ۶ لیتری یاریس در ۱۰۰ کیلومتر بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است، ولی نمی‌توان از این موتور ضعیف انتظار توانایی‌های بالای حرکتی را داشت. به‌صورتی که یاریس در شتاب‌گیری‌ها و عبور از شیب‌های تند دچار مشکل می‌شود و از این نظر در مقابل دو رقیب ۶/۱ لیتری‌اش حرفی برای گفتن ندارد. اما سواری یاریس همچون سایر محصولات تویوتا با کیفیت و راحت است و ابعاد کوچک آن در کنار فرمان نرم و با دقت، سواری راحتی را برایش به ارمغان می‌آورند. یاریس هم مانند اکثر محصولات تویوتا از لیست محدود امکانات رفاهی رنج می‌برد و در زمینه امکانات یک پله از دو رقیب دیگر پایین‌تر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج