۶۴۰۸۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

روایت عبدالرضا منجزی از همکاری با کیمیایی

کیمیایی هم نگران بچه‌ اش بود، هم فیلمش!

این روزها مسعود کیمیایی مشغول فیلمبرداری تازه ترین کارش «متروپل» است؛ فیلمی که بخش اصلی لوکیشنهای آن در سینمای متروپل می گذرد. عبدالرضا منجزی فیلمنامه نویس کار درباره مراحل تولید اثر صحبت کرده است.

شبکه ایران: این روزها مسعود کیمیایی مشغول فیلمبرداری تازه ترین کارش «متروپل» است؛ فیلمی که بخش اصلی لوکیشنهای آن در سینمای متروپل می گذرد. روزنامه «تماشا» در گفتگو با عبدالرضا منجزی فیلمنامه نویس کار درباره مراحل تولید اثر صحبت کرده است.

انرژی اش به اندازه «قیصر» است

۷ مرداد جشن ۷۲ سالگی مسعود کیمیایی در همان لوکیشن اصلی فیلمش برگزار شد و هیچ کدام از ما فکرش را نمی کردیم که او همچنان مثل سابق با انگیزه بسیار بتواند کارگردانی کند. عبدالرضا منجزی که یکی از فیلمنامه نویسان «متروپل» است به این نکته اذعان دارد و می‌گوید:«با همان جسارت ، با همان شور و با همان سرزندگی کار می‌کند. انرژی اش به اندازه «قیصر» است یا حتی انگار دارد دوباره «گوزن‌ها» می‌سازد ، همان اندازه شوق کارگردانی در چشمان و حرکات او دیده می شود.»

در این مدت سینماگرانی مثل حسن فتحی ، عباس کیارستمی ، سامان مقدم ، علی معلم و حتی محمدرضاگلزار یا دانش‌آموختگان مدرسه فیلمسازی‌اش از وجد او متعجب بودند و همه فهمیدند که قرار است یک فیلم ماندگار به سینمای ایران اضافه شود. منجزی هم این موضوع را تایید می کند و می‌گوید تقریباً ۸۰درصد از فیلمبرداری گذشته و سکانس‌های اصلی گرفته شده است.«ما طبق برنامه پیش رفتیم و شاید باورتان نشود اما حتی یک ساعت هم از برنامه‌ای که تنظیم شده عقب تر نیستیم. این تیم یکی از بی‌حاشیه ترین تیم‌های سینمایی است که همگی دغدغه «متروپل» را دارند و یکدل و صمیمی کار می‌کنند.»

کیمیایی هم نگران بچه‌ اش بود، هم فیلمش!

رفت به دوران کودکی

این فیلمنامه‌نویس می‌گوید قشنگ‌ترین لحظات کار تا این ‌لحظه سکانس‌هایی بود که در سینمای بازسازی شده لاله‌زار بچه‌ها دور هم جمع شده بودند. او می‌گوید:«این فیلم تمام خاطرات سینما را جلوی چشمانمان می آورد. البته خاطراتی که موردعلاقه صاحب اثر یعنی مسعود کیمیایی است. از جان فورد و‌گری کوپر تا تمام غول های سینمای آمریکا. وقتی چراغ‌های سینمالاله‌زار روشن شد حس کردم که کیمیایی رفت به دورانی که دیگر بازنمی‌گردد.

به کوچه‌ها و خیابان‌های کودکی و انگار همین شور او را بیشتر کرد : بازیابی و تورق نوستالژیک زمان گذشته. بچه‌ها از محمدرضا فروتن ، پولاد کیمیایی ، یوسف مرادیان و مهناز افشار همه خیلی سریع با فیلمنامه ارتباط برقرار کردند. همه فهمیدند که کیمیایی از «متروپل» چه می خواهد و برای همین کار خیلی خوب پیش رفت.»

سوال بعدی‌مان این است که آیا کیمیایی قرار است با برخی از سکانس‌ها یادآوری یا برداشتی از فیلم‌های مهم سینما داشته باشد که با این پاسخ مواجه می‌شویم:«او همیشه تاثیر می گذارد به جای اینکه تاثیر بگیرد. نه ؛ صرفا چهره‌های مهم از جلوی چشمانمان رد می‌شوند نه اینکه برداشتی از فیلم و سکانس ماندگاری داشته باشیم. این فیلم «شاعرانه گی» معمول فیلم‌های صاحب اثر را دارد و چیزهای جدیدی به آن اضافه شده است.»

کیمیایی هم نگران بچه‌ اش بود، هم فیلمش!

هم نگران بچه‌اش بود و هم نگران فیلمش

این روزها برای تمام دوستان کیمیایی روزهای خاطره انگیزی است ، چون به گفته اغلب کسانی که با او کار کردند تجربه همکاری با این کارگردان شبیه یک‌جور خاطره‌بازی با دوران طلایی سینماست. از منجری می پرسیم که از خاطرات این چندهفته همکاری بگوید. او این‌طور می گوید:«روزی که دست پولاد دچار جراحت شد با دیدن چهره آقای کیمیایی منقلب شدم او هم نگران بچه‌اش بود و هم نگران فیلمش. تا آن لحظه حتی یک‌سکانس هم ما فیلمبرداری را متوقف نکردیم اما آن ‌شب دیگر او ناگزیر به این کار شد و به درمانگاه رفت. یک‌ساعت گذشت ، پولاد با دست پانسمان‌شده بازگشت و آقای کیمیایی هم با خیالی راحت. کار را تمام کردیم و آن‌وقت پولاد با ذهنی آسوده برای جراحی به بیمارستان رفت.»

کیمیایی هم نگران بچه‌ اش بود، هم فیلمش!

این آخرین فیلم کیمیایی نیست

منجزی می‌گوید همیشه بعد از انقلاب کسانی بودند که می‌خواستند جلوی سینمای ملی و معترض را بگیرند اما موفق نشدند حالا دوباره مسعود کیمیایی که نماد این سینمای نقادانه و شورشی است با همان شکل و فرم بازمی‌گردد تا تمام کسانی که جلوی او را در این مدت می‌گرفتند بفهمند که این سینما با فکر و دل مردم در ارتباط است جلوی دل مردم را نمی‌شود گرفت. در پایان باید اضافه کرد که برخی از منابع آگاه گفتند که قرار نام فیلم جدید کیمیایی از «متروپل» به «تمام» تغییر نام دهد ، منجزی این موضوع را رد می‌‌کند و می‌گوید:«نه من که چنین چیزی نشنیدم.این آخرین فیلم کیمیایی نیست. سینما حالا حالاها با او کار دارد. او دارد به فیلم بعدی‌اش فکر می کند ؛ منتظر باشید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عارفه

      فقط توی سینمای ایران پولادکیمیایی حامدبهداد
      و...........................استادبزرگ مسعودکیمیایی

    • شیدا

      با دوست گلم عارفه جان موافقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج