جاباما
۶۴۱۳۲۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ارتباط زلزله کرمانشاه با زلزله کرمان؟

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم ‌زمین گفت: بین زمین لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌ زا هیچ ارتباطی نیست؛ در همه جای کشور ما قابلیت لرزه‌خیزی وجود دارد، اما امکان ارتباط آنها با یکدیگر وجود ندارد.

خبرگزاری ایرنا: عضو هیات علمی پژوهشکده علوم ‌زمین گفت: بین زمین لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌ زا هیچ ارتباطی نیست؛ در همه جای کشور ما قابلیت لرزه‌خیزی وجود دارد، اما امکان ارتباط آنها با یکدیگر وجود ندارد.

به گزارش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، «منوچهر قرشی» تاکید کرد: همه جای ایران قابلیت لرزه‌خیزی دارد

وی تصریح کرد: تعیین زمان برای بروز زمین لرزه نیز کاملا غیرمنطقی و دور از ذهن است.
او با اشاره به اینکه مطالعات زمین‌شناسی درباره زمین لرزه غرب کشور همچنان در حال انجام است،گفت : زمین لرزه‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و به‌تازگی شاهد بروزهمین پدیده در کرمان بودیم، اما برخی آگاهانه و یا غیرآگاهانه موضوع زمین لرزه‌های غرب کشور را به زمین لرزه اخیر کرمان و حتی تهران مرتبط می‌کنند و برخی اظهارات مبنی بر فعال شدن پهنه ایران از نظر زمین لرزه‌ای است.

این زمین شناس با اشاره به زمین لرزه‌ 21 آبان 96 که به بزرگای 7.3 ریشتر در غرب کشور واقع در استان کرمانشاه را به لرزه درآورد، گفت: ابعاد بزرگ این زمین لرزه از نظر ساختاری، زمین‌شناسی و سازه‌ای در نوع خود بسیار قابل تامل است.

به گفته وی، همواره انتظار وقوع زمین لرزه‌هایی با بزرگای بالا برای منطقه زاگرس می رفت و می رود، زیرا طی سال‌های گذشته زمین‌ لرزه قیر و کارزین واقع در جنوب استان فارس (مورخ ‎۲۱ فروردین ۱۳۵۱ با بزرگای ۶.۹ ریشتر) و زمین لرزه خورگو در شمال بندرعباس (با بزرگای هفت ریشتر در سال ۱۳۵۶) را مشاهده کرده‌ایم و طی تاریخ نیز شاهد بروز زمین لرزه‎های بزرگ با دوره بازگشت بسیار طولانی بوده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم ‌زمین با بیان اینکه این زمین لرزه برای منطقه کرمانشاه و زاگرس نسبتا بزرگ بود، افزود: با توجه به اینکه زمین لرزه غرب کشور ابعاد بزرگی از نظر ویرانی داشت و چندین شهر و روستا را تخریب کرد، از نظر ویژگی‌های زمین‌شناختی و لرزه زمین‌ساخت برای زمین‌شناسان بسیار مهم بود و هنوز نمی‌توان به نتایج قطعی و نهایی دست یافت.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم ‌زمین، با دعوت از هموطنانمان برای آگاهی و آمادگی همیشگی در برابر مخاطرات طبیعی خاطرنشان کرد: اکنون از نظر زمین‌شناسی بروز زمین لرزه قابل پیش‌بینی نیست، اما آمادگی و هشدار در این زمینه بهترین و عاقلانه‌ترین راهکار موجود است.

** ۲۹ آذر؛ برگزاری همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران

پنجمین همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران 29 آذر امسال به همت پژوهشکده علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با نگرشی ویژه بر زمین لرزه 21 آبان غرب ایران (کرمانشاه) برگزار خواهد شد.

در همین پیوند، قرشی با اشاره به تقارن این دو موضوع با یکدیگر یادآوری کرد: زمین لرزه‌‌ای که به بزرگای ۷.۳ منطقه‌ای وسیع در استان کرمانشاه را به لرزه درآورد، از نظر ساختاری، زمین‌شناسی و سازه‌ای و ابعاد بزرگ ما را بر آن داشت با برگزاری این همایش نگرش ویژه‌ای بر این زمین لرزه داشته باشیم.

به گفته دبیر علمی همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران، با افراد ذی ‌صلاح در مرکز تحقیقات ساختمان مسکن برای مطالعات شتاب‌نگاری، موسسه ژئوفیزیک برای نتایج لرزه‌نگاری، پژوهشگاه زلزله‌شناسی برای مسائل سازه‌ای و ژئوتکنیکی و پژوهشکده علوم‌زمین در زمینه‌های مختلف این زمین لرزه به ارائه دستاوردهای خود و تبادل نظر خواهیم پرداخت.

نقش عناصر ساختاری و کانی‌زایی، ریخت زمین‌ساخت، لرزه زمین‌ساخت و پارینه لرزه‌شناسی، زمین‌ساخت تجربی و زمین‌ساخت کاربردی به عنوان محورهای اصلی پنجمین همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران عنوان شده است.

مهلت ثبت نام در همایش زمین‌‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران 20 آذر تعیین شده است و علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر با شماره 66070509 تماس گرفته یا به آدرس http://5thtectonic.conference.gsi.ir مراجعه کنند.

زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.

این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد و شدت آن به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.

براساس آخرین اطلاعات اعلام شده، تاکنون در این زمین لرزه ۵۶۹ تن کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر مصدوم شده اند و این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۵۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج