جاباما
۶۴۲۵۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

HTC One Mini

اچ‌تی‌سی وان آب رفت و چی شد!

اچ‌تی‌سی وان یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های موجود در بازار بود و پس از مدت‌ها آمد تا شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی را از مشکلات مالی نجات دهد. به همین دلیل چندان دور از انتظار نبود که اچ‌تی‌سی همین روند موفقیت خود را برای دیگر محصولاتش نیز ادامه دهد.

اچ‌تی‌سی وان آب رفت و چی شد!





برترین ها: اچ‌تی‌سی وان یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های موجود در بازار بود و پس از مدت‌ها آمد تا شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی را از مشکلات مالی نجات دهد. به همین دلیل چندان دور از انتظار نبود که اچ‌تی‌سی همین روند موفقیت خود را برای دیگر محصولاتش نیز ادامه دهد. به همین دلیل، نسخه مینی اچ‌تی‌سی وان را طراحی و عرضه کرده است.

با اینکه بیشتر گوشی‌های همراه هر روز بزرگ‌تر می‌شوند، اما اچ‌تی‌سی درست خلاف جهت همه حرکت کرده و محصول جدید خود را با بدنه جمع‌وجورتر و کوچک‌تر روانه بازار کرده است. با اینکه این گوشی از نظر اندازه آب رفته اما همچنان یک اندرویدی پرمدعا است و نمی‌توان به راحتی برای آن شاخ و شانه کشید.

سامسونگ گلکسی چهار که یکی از رقبای اچ‌تی‌سی وان به حساب می‌آید نیز نسخه مینی دارد. نسخه‌های مینی این دو گوشی هم رقیب هم هستند. البته با مطالعه این مطلب می‌توان متوجه شد کدامیک بر دیگری برتری دارد.

شاید برخی از کاربران با شنیدن اندازه صفحه نمایش ۴.۳ اینچ خنده‌شان بگیرد و به نظرشان کوچک باشد. اما حقیقت این است که این اندازه خیلی هم بد نیست و به راحتی می‌توان مالتی مدیا و بازی‌های مختلف را در آن اجرا کرد. مزیت این اندازه هم این است که در همه جیب‌ها به راحتی جا می‌شود و دشواری حمل ندارد.

نمایشگر اچ‌تی‌سی وان مینی، رزولوشن ۷۲۰p دارد. این در حالی است که صفحه نمایش ۴.۳ اینچ گلکسی چهار مینی رزولوشن qHD و تراکم تصویر ۲۵۶ پیکسل در هر اینچ دارد که چندان جالب نیست. در ضمن، بدنه پلاستیکی گوشی سامسونگ نیز باز آن را در ردیف پایین‌تر از اچ‌تی‌سی وان مینی قرار داده است.

اچ‌تی‌سی وان آب رفت و چی شد!

گوشی‌های متعددی با امکانات متوسط در بازار وجود دارند اما اچ‌تی‌سی وان مینی یک سر و گردن بالاتر از همه آنها قرار دارد؛ این گوشی علاوه بر طراحی کامپکت، ویژگی‌های بسیار عالی نیز دارد. از جمله باید به بدنه یکپارچه آلومینیومی و دوربین اولتراپیکسل آن اشاره کنیم که ImageChip ۲ و BoomSound (بلندگوی استریو در جلوی گوشی با آمپلی فایر اختصاصی) نیز دارد.

اچ‌تی‌سی، همچنین نرم‌افزار فوق‌العاده عالی نیز برای این محصول در نظر گرفته است: اندروید ۴.۲.۲ (آب‌نبات ژله‌ی) و Sense ۵ از جمله آنها هستند. قابلیت شخصی سازی Sense شامل اخبار BlinkFeed و اگرگاتور رسانه‌های اجتماعی، دوربین Zoe و ویژگی‌های برتر ویدئویی است.

با اینکه اچ‌تی‌سی وان مینی امکانات عالی دارد اما در برخی موارد ضغیف ظاهر شده است که کاربر را برای خرید دچار شک می‌کند. به طور مثال، پردازنده وان مینی، ۱.۴ گیگاهرتز و دوهسته‌ای Krait است و یک گیگابایت بیشتر رم ندارد. در مقایسه با نسخه اصلی اچ‌تی‌سی وان و گلکسی S۴ مینی، این پردازنده بسیار ضعیف است و حافظه محدودی نیز دارد. اچ‌تی‌سی وان مینی فقط ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد و قابلیت ارتقا نیز ندارد.

طراحی و کیفیت ساخت

اچ‌تی‌سی وان مینی، طراحی تقریبا متفاوتی دارد. اما با استفاده آلومینیوم یکپارچه برای بدنه، باید گفت علاوه بر استحکام و دوام بالا، بسیار هم شیک و باکلاس است. در حالیکه گوشی هوشمند Butterfly S ۵ اینچ از جنس پلی کربنات ساخته شده بود (شاید به دلیل کاهش وزن گوشی)، اما اچ‌تی‌سی وان مینی بسیار زیباتر و جذاب‌تر از نسخه وان اصلی ظاهر شده است.

اچ‌تی‌سی وان مینی، ۹.۳×۶۳.۲×۱۳۲ میلی‌متر اندازه دارد. یا می‌توان گفت ۵ میلی‌متر از نظر قد و عرض کوچک‌تر از One است. وزن این گوشی نیز حدود ۲۰ گرم سبک‌تر از وان اصلی و ۱۲۲ گرم است.

اچ‌تی‌سی وان مینی، همچنین در اطراف قاب گوشی نوار پلی کربنات دارد که وان اصلی نیز داشت اما باریک‌تر بود و در مینی ضخیم‌تر است و همه اطراف قاب بدنه گوشی را می‌پوشاند. این ایده بسیار خوبی است زیرا پلاستیک خیلی بهتر ضربه را می‌گیرد اما آلومینیوم به دلیل سخت و شکننده بودن ممکن است خش بردارد یا آسیب ببیند.

طراحی قاب جلوی اچ‌تی‌سی وان مینی درست مشابه وان و باترفلای اس است. همه قاب جلو با شیشه ضد خش گوریلا گلاس ۳ پوشیده شده است و دو کلید خازنی بازگشت و خانه در زیر نمایشگر قرار دارند. در اطراف صفحه نمایش نیز بلندگو وجود دارد. در کنار بلندگوی بالایی، دوربین دوم گوشی (۱.۶ مگاپیکسل با کیفیت ۷۲۰p) و حسگرهای مجاورت و نوری قرار دارند. با سیستم‌عامل ۴.۲.۲ اندروید، می‌توانید با فشار و نگه داشتن کلید خانه، منوی گوشی را فعال کنید.

صفحه نمایش این گوشی بسیار عالی است. این نمایشگر بسیار شفاف است و رزولوشن ۱۰۸۰p دارد. زاویه دید نمایشگر و کیفیت رنگ‌های آن نیز عالی هستند. به طور کلی، باید گفت کیفیت و وضوح صفحه نمایش به گونه‌ای است که لیاقت بار کشیدن نام خاندان One را داشته باشد - درست برخلاف وضوح qHD موجود در گلکسی اس ۴ مینی سامسونگ.

در بالای گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی وان مینی، کلیدهای پاور/قفل، سوکت ۳.۵ میلی‌متری هدفون و یکی از دو میکروفون گوشی قرار دارند. در پایین شاهد دومینمیکروفون و پورت میکرو یواس‌بی MHL هستیم .

اچ‌تی‌سی وان آب رفت و چی شد!

این دو میکروفون برای ضبط صدای استریو برای ویدئو کاربرد دارند اما Sense Voice نیز سازگاری دارد. این قابلیت با ردیابی بلندی صداهای محیط، کاری می‌کند تا مخاطب به خوبی صدای شما را بشنود.

در سمت چپ گوشی، سینی میکرو سیم‌کارت قرار دارد. در سمت راست نیز دو کلید کنترل صدا با طراحی غیر معمول وجود دارند.

قاب پشتی گوشی به طور یکپارچه از آلومینیوم ساخته شده است و در دو رنگ توسی متالیک و مشکی (احتمالا رنگ قرمزی هم از این گوشی عرضه شود) وجود دارد. دوربین و فلاش آن در پشت گوشی جا خوش کرده‌اند. در زیر آنها نیز لوگوی Beats Audio دیده می‌شود که نشان دهنده کیفیت عالی صدای گوشی است.

دوربین پشت گوشی ۴ مگاپیکسل کیفیت و حسگر ۱.۳ اینچ UltraPixel و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ دارد. اولتراپیکسل به معنای بزرگ‌تر بودن از پیکسل‌های معمولی است. دومیکرون کناری در کناره‌ها، بزرگ‌تر از استاندارد ۱.۴ میکرون و پیکسل‌های ۱.۱ میکرون در بیشتر دوربین‌ها هستند.

پیکسل‌های بزرگ، حسگر BSI و لنز پرسرعت F/۲.۰ همه نشان دهنده عملکرد عالی دوربین در محیط‌های کم‌نور است. فلاش ال‌ای‌دی، کیفیت ۵ مرحله‌ای دارد و با توجه به نزدیکی به سوژه قابل تنظیم است.

دوربین اچ‌تی‌سی وان مینی نیز از همان ImageChip ۲ که وان اصلی استفاده می‌کرد، بهره برده است. این تراشه بسیاری از روندهای ویژه دوربین را تحت کنترل دارد. از جمله می‌توان به ضبط ویدئوی ۳ ثانیه‌ای در حالت Zoe اشاره کرد. این ویدئوها را می‌توان به کلیپ‌های ۳۰ ثانیه‌ای تبدیل کرد. این تراشه همچنین مسایل لازم برای گزینه‌های Always Smile و Object Removal را نیز ضبط می‌کند.

یکی از نقاط ضعف دوربین وان مینی، نداشتن لرزش‌گیر نوری تصویر است. این در حالی است که پس از گوشی‌های لومیای نوکیا، اچ‌تی‌سی وان نخستین گوشی موبایل بود که این قابلیت را به کاربر ارایه می‌کرد. اما نسخه مینی وان از داشتن آن بی نصیب است. اچ‌تی‌سی وان مینی با ۵ میلی‌متر کوچک بودن از هر طرف، بسیار جمع‌وجورتر از وان اصلی است.

دوربین

اچ‌تی‌سی وان مینی درست مشابه وان اصلی، دوربین اولتراپیکسل با فناوری Zoe دارد. تنها تفاوت این دو دوربین، نبودن لرزش‌گیر نوری در نسخه مینی است. منظره‌یاب دوربین بسیار خوب کار می‌کند و نسبت تصویر ۱۶:۹ دارد. این گوشی دو کلید مجازی شاتر - یکی برای عکس و دیگری برای ویدوئو - دارد. کلید موجود در پایین نمایشگر، قابلیت Zoe را فعال و غیرفعال می‌کند. Zoe را نخستین بار در اچ‌تی‌سی وان دیدیم. این قابلیت ترفندهای جالبی دارد. از جمله می‌توان به عکاسی پیاپی و حذف گزینه‌ها اشاره کرد که مطمئن می‌شود همه سوژه‌های داخل عکس لبخند بزنند در غیر این صورت حذفشان می‌کند. این قابلیت همچنین، ویدئوهای سه ثانیه‌ای نیز ضبط می‌کند که می‌توان بعدا آنها را به ویدئوهای ۳۰ ثانیه‌ای تبدیل کرد.

از حافظه کلی دستگاه که ۱۶ گیگابایت است، کاربر فقط توان استفاده از ۱۴ گیگابایت را دارد و با این حجم حافظه می‌توان عکس‌های متعددی ذخیره کرد. کاربر می‌تواند از سرویس‌های آپلود خودکار عکس استفاده کند و نسخه پشتیبانی از عکس‌های خود داشته باشد. به این ترتیب، فضای حافظه گوشی موبایل را نیز خالی می‌کنید. البته از HTC Share هم می‌توانید استفاده کنید که ویدئو را نیز ذخیره می‌کند.

اچ‌تی‌سی وان آب رفت و چی شد!

دوربین با کیفیت ۴ مگاپیکسل عکس می‌گیرد و می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کند. گزینه HDR برای هر دو حالت عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار کاربر است. همچنین می‌توانید به دوربین دوم با رزولوشن ۱.۶ مگاپیکسل و قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰p نیز سوئیچ کنید. کاربر همچنین قابلیت ضبط ویدئو با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و کیفیت ۷۲۰p نیز دارد و می‌توان با سرعت‌های مختلف - HFR یا افکت‌های آهسته - آن را پخش کند.

برای عکاسی در محیط‌های کم نور، فلاش LED دوربین که فلاش هوشمند نامیده می‌شود توان تنظیم نور را در ۵ حالت مختلف دارد. میزان پاشش نور به نزدیکی دوربین به سوژه بستگی دارد.

نگاه کلی به اچ‌تی‌سی وان مینی

ایده اچ‌تی‌سی وان مینی بسیار جالب است: گوشی کامپکت با امکانات عالی. این گوشی یکی از بهترین طراحی‌های گوشی‌های هوشمند را دارد و علاوه بر صورت زیبا، سیرت زیبایی نیز دارد. یعنی فقط خوش ساخت نیست، بلکه امکانات عالی نیز دارد.

صفحه نمایش ۴.۳ اینچ این هوشمند کوچک، رزولوشن ۷۲۰p دارد که بسیار مناسب است زیرا اگر قرار بود ۱۰۸۰p باشد هم باتری بسیاری مصرف می‌کرد، هم پردازنده گرافیکی آن را هدر می‌داد. رزولوشن ۷۲۰p این گوشی از کیفیت نمایشگرهای رتینا نیز بالاتر است و کیفیت پانل نیز بسیار عالی است.

دوربین اولتراپیکسل وان مینی طرفداران و منتقدان خود را دارد. این حسگر باعث می‌شود تا در محیط‌های تاریک و کم نور نیز عکس‌های خوبی بگیریم. این دوربین با داشتن تراشه ImageChip ۲، بسیار شبیه اچ‌تی‌سی وان اصلی است. متاسفانه، همان طور که گفتیم این گوشی لرزش گیر نوری ندارد که واقعا نبود آن را می‌توان حس کرد.

در کنار همه این امکانات، پردازنده اچ‌تی‌سی وان مینی خیلی ناامیدکننده است. تراشه اسنپ‌دراگون ۴۰۰ با دو هسته Krait خیلی بد نیست اما اصولا این تراشه با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز عرضه می‌شود نه ۱.۴ گیگاهرتز. در مقایسه با گلکسی اس ۴ مینی سامسونگ، این پردازنده ۲۰ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند.

حافظه داخلی اچ‌تی‌سی وان مینی ۱۶ گیگابایت است و نمی‌توان آن را افزایش داد. برعکس پردازنده، نرم‌افزار گوشی خوب است و سیستم‌عامل نسخه ۴.۲.۲ اندروید را دارد که رابط کاربری خوب با واکنش‌پذیری عالی دارد. بلندگوهای استریو BoomSound که در جلوی گوشی هستند نیز کیفیت عالی دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sama

      دلیل نام گذاری پرچمدار جدید گوشی های اچ تی سی، با نام M8 چیست؟ حرف M حرف اول کلمه Metal به معنی فلز بوده و عدد 8 معرف نسل هشتم گوشی های بدنه فلزی اچ تی سی است.باتشکر نگین خاورمیانه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج