۶۴۳۴۸۳
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

حذف احتمالی وزنه برداری از بازی‌های المپیک

بعد از ماه‌ها ابهام درباره بقای کشتی در بازی‌های المپیک، حالا نوبت به یکی دیگر از رشته‌های مهم ورزشی ایران رسیده تا برای بقا در بازی‌های المپیک پیش‌رو بجنگد

روزنامه شرق: بعد از ماه‌ها ابهام درباره بقای کشتی در بازی‌های المپیک، حالا نوبت به یکی دیگر از رشته‌های مهم ورزشی ایران رسیده تا برای بقا در بازی‌های المپیک پیش‌رو بجنگد؛ موضوع درباره رشته قدیمی وزنه‌برداری است که حالا کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفته برای المپیک ٢٠٢٤ این رشته را به حالت تعلیق دربیاورد؛ این خبری است که خود توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، آن را اعلام کرده و گفته که این ورزش باید نشان دهد تغییرات رو به جلو دارد. اینکه وزنه‌برداری حالا در فهرست خاکستری کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته، به ماجرای دوپینگ گسترده در این رشته در رقابت‌های جهانی و از آن مهم‌تر در بازی‌های المپیک برمی‌گردد.
درواقع از ماه ژوئن گذشته که کمیته بین‌المللی المپیک زنگ خطر را به صدا درآورد؛ در آن برهه پرده از دوپینگ گسترده وزنه‌برداران در بازی‌های المپیک ٢٠٠٨ و ٢٠١٢ برداشته و مشخص شد که دوپینگ در این رشته ورزشی چقدر گسترده است. همان زمان IOC (کمیته بین‌المللی المپیک) هشداری جدی به فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری (IWF) داد و از آنها خواست «قبل از پایان سال ٢٠١٧» پیشنهاداتش برای مقابله جدی با دوپینگ در وزنه‌برداری را بدهد. حالا در گزارشی که خبرگزاری فرانسه نوشته، توماس باخ، رئیس IOC، می‌گوید: «وزنه‌برداری را زیر نظر گرفته‌ و حضورش در بازی‌های المپیک ٢٠٢٤ را فعلا مشروط کرده‌ایم». اینکه چرا کمیته بین‌المللی المپیک عدم حضور احتمالی وزنه‌برداری را به دو المپیک دیگر موکول کرده، به این خاطر است که رشته‌های حاضر در المپیک ٢٠٢٠ توکیو مشخص شده و وزنه‌برداری یکی از رشته‌های حاضر در این المپیک خواهد بود. بااین‌حال اگر ضمانت لازم از سوی فدراسیون بین‌المللی این ورزش ارائه نشود، حضور در المپیک ٢٠٢٤ به خطر می‌افتد. «IOC همین حالا گزارشاتی از IWF دریافت کرده مبنی‌بر اینکه شرایط رو به بهبود است. ما هم از این برنامه نت‌برداری می‌کنیم، ولی شرایط برای حضور این رشته در المپیک ٢٠٢٤ همچنان مشروط باقی می‌ماند تا اینکه این رشته ورزشی به شرایط حاکم بر دنیای ورزش احترام بگذارد».

تغییرات در وزنه‌برداری

اینکه فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به زعم خودش شرایط را بهتر کرده به این خاطر است که یک‌سری تغییرات در راه انتخابی بازی‌های المپیک اعمال کرده است. پیش‌تر سیستم رسیدن به بازی‌های المپیک برای وزنه‌برداری به صورت تیمی بود، ولی این سیستم تغییر کرده و وزنه‌برداران باید به صورت انفرادی سهمیه المپیک را به دست بیاورند. ضمن اینکه برای کنترل شرایط دوپینگ هم کسب سهمیه که پیش‌تر در یک بازه زمانی دوساله صورت می‌گرفت کاهش یافته و به ١٨ ماه رسیده است. توماس باخ می‌گوید: «ما از فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری خواسته‌ایم مجددا گزارشی در ماه ژوئن آینده به ما ارائه کند تا در جلسه کمیته اجرائی درباره‌اش تصمیم‌گیری کنیم».

زنگ‌ خطر برای ایران

درست مشابه با شرایطی که برای کشتی پیش آمد، حذف احتمالی وزنه‌برداری از بازی‌های المپیک می‌تواند به ضرر کاروان ایران باشد. فارغ از اینکه هنوز مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار وزنه‌برداری ایران است، ولی باید گفت این رشته همواره یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در المپیک بوده است؛ اگر قرار باشد زیاد از زمان کنونی فاصله نگیریم، باید اشاره‌ای به بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریو کرد؛ جایی که کل کاروان ایران از مجموع ١٤ رشته مختلف فقط سه طلا به دست آورد که سهم وزنه‌برداری دو طلا بود. کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزنه‌برداری برای کاروان ایران طلا به ارمغان آوردند و به‌تنهایی دوسوم طلای کاروان ایران را به نام خودشان ثبت کردند. حالا پرواضح است که در صورت کنارگذاشته‌شدن این رشته از بازی‌های المپیک، کارنامه ورزش ایران در این بازی‌ها، افت محسوسی خواهد کرد.

زنگ‌ خطر برای بوکس

فارغ از وزنه‌برداری، شرایط برای حضور بوکس در بازی‌های المپیک هم به خطر افتاده است؛ این‌بار موضوع دوپینگ نیست، بلکه عدم شفافیت مالی و زدوبند در سطح فدراسیون جهانی دلیل این موضوع عنوان شده است. آن‌طور که توماس باخ می‌گوید، اگر فدراسیون جهانی بوکس (AIBA) هم نتواند برنامه‌های مالی و مدیریتی‌اش را شفاف‌تر از گذشته کند، روی لبه تیغ می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آ کیا

      حتما میخوان بجاش تیله بازی بزارن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج