جاباما
۶۴۳۵۲۸
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

انفعال مقابل اصولگرایان وعده به اصلاح‌ طلبان

نقدپذیری در میان سیاستمداران و دولتمداران ایران در تاریخ پیش از انقلاب چندان جایگاهی نداشت اما پس از انقلاب و گذار از شرایط بحرانی سال‌های جنگ لزوم نقدپذیری مسئولان مورد تاکید قرار گرفت. روحیه انتقاد و ابراز نظر مخالف که از جمهوری‌خواهی ملت در سال‌های انقلاب برانگیخته شده بود در دوره اصلاحات و سال‌هایی که بهار مطبوعات نام گرفت قوت یافت.

روزنامه آرمان- محمد طاهری‌جو: نقدپذیری در میان سیاستمداران و دولتمداران ایران در تاریخ پیش از انقلاب چندان جایگاهی نداشت اما پس از انقلاب و گذار از شرایط بحرانی سال‌های جنگ لزوم نقدپذیری مسئولان مورد تاکید قرار گرفت. روحیه انتقاد و ابراز نظر مخالف که از جمهوری‌خواهی ملت در سال‌های انقلاب برانگیخته شده بود در دوره اصلاحات و سال‌هایی که بهار مطبوعات نام گرفت قوت یافت.
در آن دوره منتقدان از جناح‌های مختلف صریح‌ترین انتقادات خود را مطرح می‌کردند و در عین حال در برخی موارد خسارت‌های سنگینی هم می‌پرداختند، اما هیچ گاه از حق انتقاد خود دست نکشیدند.
منتقدان
دولت دوازدهم در شرایطی روی کار آمد که پیش از انتخابات هجمه‌ها و انتقادات شدیدی به رئیس آن وارد شده بود و حتی در روزهای پس از انتخابات نیز اتفاقاتی بی‌سابقه برای رئیس جمهور تازه انتخاب شده افتاد. عده‌ای در راهپیمایی روز قدس به حسن روحانی توهین کردند، یکی از مداحان در مراسمی با حضور‌ رئیس‌جمهور وی را با لحنی نامناسب مورد خطاب قرار داد و... در پاسخ به چنین شرایطی بود که رئیس جمهور رویکردی دیگر را برگزید تا جایی که انتقاداتی به سوی وی روانه شد.
اصولگرایان روزبه‌روز از دولت راضی‌تر شدند و در مقابل انتقادات اصلاح‌طلبان از روحانی کم‌کم افزایش یافت. در معرفی وزیر علوم، دانشجویان بر وعده‌های روحانی در دوران قبل از انتخابات تاکید کردند. روحانی در مقابل این دسته از انتقادات نیز به منتقدان حمله نکرد و تلاش کرد به آنان اطمینان بدهد که وعده‌های خود را فراموش نکرده‌ است. دکتر روحانی در پذیرش نقد جمله شنیده شده‌ای دارد: «خدایا به تو پناه می‌برم از استبداد رأی و عجله در تصمیم‌گیری و تقدم نفع شخصی و گروهی به منافع مردم. همچنین به تو پناه می‌برم از بستن دهان منتقدان و رقیبان.»
روحانی شعار «زنده‌باد مخالف من» را سر نداده اما تلاش داشته در برخورد با منتقدان همین رویکرد را داشته باشد، اما در مقایسه با رئیس دولت‌های نهم و دهم که مجموعه خود را مصون از خطا می‌دید، بدون شک موفق‌تر عمل کرده است. در دولت یازدهم مواردی از سوی اصولگرایان پررنگ شد که در آن روحانی با ادبیاتی تند منتقدان تندرو را خطاب قرار داده است اما وی در مقام عمل همواره از «بستن دهان منتقدان» دوری کرده است.
نقد دولت
آیت‌ا... محسن غرویان دربـــــاره مطالبه‌‌گــری اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهــور در مـــــورد وعده‌های انتخاباتی و امور کشور به‌ایلنا گفت: معتقدم مطالبه‌گری زمان ندارد و باید همیشه وجود داشته باشد، رئیس دولت باید احساس کند که مردم پیگیر مطالبات خود هستند و آنها را تعقیب می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: آقای روحانی همیشه از نقد استقبال می‌کند و در سخنرانی اخیرشان هم بارها این نکته را گوشزد کردند که رئیس‌جمهور و دولت را نقد کنید.
این مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید آمادگی نقد را داشته باشند، عنوان کرد: مسئولان، دولتمردان و رئیس‌جمهور باید بدانند مردم همیشه پیگیر مطالبات هستند و بر رفتار نمایندگان و کسانی که انتخاب کردند تا امور اجرایی کشور را به دست بگیرند، نظارت دارند. وی در پاسخ به‌ این که سوال عده‌ای معتقدند نقد باعث تضعیف دولت و اصلاح‌طلبانی می‌شود که از آقای روحانی حمایت کرده‌اند، گفت: اصلا چنین چیزی نیست، نقد اگر منصفانه باشد نه تنها باعث تضعیف دولت نمی‌شود بلکه راه جدیدی را پیش روی مسئولان قرار می‌دهد.
غرویان تاکید کرد: رئیس‌جمهور بارها تکرار کردند که من را نقد کنید، اگر نقد نباشد که دست‌های ما بسته می‌شود و دیگر نمی‌توانیم پیگیر مطالبات خود باشیم. این استاد حوزه افزود: من با اینکه یکی از حامیان دولت هستم اما نقدهایی را نیز دارم که به صراحت بیان می‌کنم و آقای روحانی بارها برای بیان این نقدها از بنده تشکر کرده‌اند. نقد باید به دور از غرض‌ورزی باشد و باید مصالح کشور در نظر بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گذشت زمان ثابت خواهد کرد که فقط احمدی نژاد به فکر مردم کشور است منتحا پذیرفتن برای خیلیها سخت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج