۶۴۳۵۴۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

سه كتاب حسين سناپور در انتظار مجوز

حسين سناپور هم مانند بسياري ديگر از همكاران نويسنده‌اش چند كتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد و منتظر است تا تكليف مجوز انتشار اين آثار مشخص شود.

روزنامه اعتماد: حسين سناپور هم مانند بسياري ديگر از همكاران نويسنده‌اش چند كتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارد و منتظر است تا تكليف مجوز انتشار اين آثار مشخص شود. هرچند به گفته بسياري از نويسندگان و مترجمان، روند صدور مجوز انتشار كتاب در دولت تدبير و اميد در مقايسه با دولت قبلي بسيار بهتر شده است اما همچنان در گفت‌وگو با اهل قلم اين جملات تكراري را مي‌شنويم كه كتاب‌هاي آنان در انتظار دريافت مجوز انتشار است و تعدادي از آنان سال‌هاست كه با اين وضعيت بلاتكليف رو به رو هستند.
سه كتاب حسين سناپور در انتظار مجوز
در اين ميان هرازگاهي هم خبري خوش منتشر مي‌شود و نويسنده يا مترجمي اعلام مي‌كند اثرش بعد از سال‌ها از سد عبور مجوز گذشته و قرار است به انتشار برسد. در اين بين نويسنده‌اي مانند حسين سناپور هم همچنان در انتظار مشخص شدن تكليف سه كتاب خود است. سناپور كه با انتشار رمان «نيمه غايب» به يكي از نويسندگان شناخته شده معاصر تبديل شد، درباره وضعيت انتشار تازه‌ترين كتاب‌هاي خود به «اعتماد» مي‌گويد: «سه كتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دارم كه از ميان آنها دو تا را امسال و يكي ديگر را قبل‌تر به اين وزارتخانه تحويل داده‌ام و منتظر جوابي درباره صدور مجوز آنها هستم.»
او حدود دو سال پيش رماني را به وزارت ارشاد ارايه داده است كه بعد از مدتي با اصلاحاتي رو به رو شده است. اما اين اصلاحات تنها يك مرحله نداشته و در دو مرحله به نويسنده اعلام شده است. سناپور كه اين اصلاحات و تغييرات را غيرضروري دانسته است، هر دو بار اعتراض خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام مي‌كند اما در نهايت مانند هر نويسنده ديگري كه خواهان انتشار اثر خود است، تغييراتي را اعمال مي‌كند و براي چندمين بار كتاب خود را ارايه مي‌دهد و بعد از طي اين مراحل همچنان در انتظار پاسخ تازه‌تري از سوي اين وزارتخانه است.
او خود روند اين تغييرات را چنين توضيح مي‌دهد: «از كتابم ايرادهاي بسيار زيادي گرفتند و به گمان من اين ايرادها بيشتر به دليل سوءتفاهم و كج‌فهمي درباره موارد مطرح شده در كتاب بود و به هر حال همين مسائل سبب شده است تا اين كتاب حدود دو سال در وزارت ارشاد در انتظار مجوز انتشار بماند.»
در فاصله اين دو سال و در حالي كه هنوز تكليف انتشار كتاب قبلي مشخص نشده است، نويسنده «شمايل تاريك كاخ‌ها» دو كتاب ديگر را هم به وزارت ارشاد ارايه مي‌كند و حالا سه كتاب او در انتظار صدور مجوز هستند. سناپور كه البته بهتر مي‌داند درباره درون مايه آثار خود توضيحات جزيي ارايه ندهد، تنها به بيان اين نكته بسنده مي‌كند كه رماني كه دو سال پيش ارايه داده است، «خاكستر» نام دارد و آنگونه كه او خود توضيح مي‌دهد، اين رمان هم در ادامه تجربيات قبلي اين نويسنده است و چندان از فضاي داستان‌هاي ديگرش دور نيست: «رماني است درباره جامعه و آدم‌هاي امروزين آن. البته زمان وقوع اتفاقات رمان به 15 سال پيش برمي‌گردد ولي به نوعي به مسائل زندگي معاصر هم مي‌پردازد.»
او بعدتر يك رمان ديگر و يك مجموعه داستان تازه را براي دريافت مجوز انتشار ارايه كرد و حالا در انتظار مجوز سه كتاب است. اين نويسنده كه در كارنامه هنري خود نگارش داستان‌هايي همچون «سمت تاريك كلمات»، «ويران مي‌آيي»، «لب بر تيغ» و... را دارد، تاكنون جوايزي همچون جايزه مهرگان ادب، هوشنگ گلشيري و جايزه ادبي يلدا را دريافت كرده است و تازه‌ترين رماني كه از او منتشر شد، «سپيدتر از استخوان» نام داشت كه سال 94 به انتشار رسيد. او علاوه بر نگارش چند رمان و مجموعه داستان، مجموعه‌هاي شعري به نام «سياهه من» «مهلكه» و... و چند كتاب تئوريك درباره داستان‌نويسي مانند «همخواني كاتبان»، «ده جستار داستان‌نويسي»، «جادوهاي داستان» و «يك شيوه براي رمان‌نويسي» نيز دارد. رمان «نيمه غايب» او كه برگزيده جايزه مهرگان ادب است، تاكنون بارها و بارها از سوي نشر «چشمه» تجديد چاپ شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج